Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
NS 1700 transfers door Corné81
Vandaag om 20:09:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: Piko NS 2000, materieelbespreking.  (gelezen 43015 keer)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #150 Gepost op: 04 October 2021, 21:45:22 »
Met welk systeem programmeren jullie?
Ik gebruik een geupdate Multimaus met
10764 versterker.

Ik zet eerst Cv 15 en 16 op 2, daarna 31 op 4
en 32 op 0 om vervolgens de gestelde Cv te
schrijven die hoort bij de uitgang.

Heb het ook met de lokprogrammmer getracht
maar ook daar geen succes.

Voorlopig dus geen oplossing.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 04 October 2021, 22:19:48 »
Hallo

Probeer het eens met waarde 0 in CV15/16.

Bart

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 05 October 2021, 08:06:20 »
Ik heb dit draadje half gevolgd en merk dat er wat onduidelijkheid / onbekendheid is met het programmeren van de decoder.
En dan in het bijzonder CV15 en CV16 die er op een gegeven moment "bijgesleept" zijn.

De functie van CV15 en CV16 is om de decoder te "locken". Eigenlijk niet meer of minder dan de decoder te beschermen tegen per ongeluk wijzigen van CV's.
Voor thuisgebruik eigenlijk niet zo van belang.
Maar kan een meerwaarde hebben bij mensen die met hun locs op b.v. club banen rijden.
Dan zit een ongeluk in een klein hoekje dat iemand zonder erg iets wil wijzigen in zijn of haar loc en een CV wijzigt maar daardoor alle locs die op dat moment op de baan staan per ongeluk ook wijzigt. Om dat te voorkomen kan je je decoder hiervoor beveiligen met CV 15 en CV16.
Standaard staat dit dus uit. Beide CV's bevatten de waarde 0. Dat is ook bij de Piko decoders het geval.

Wat citaten van NMRA en Railcommunity.
Citaat
NMRA S-9.2.2:
Configuration Variables 15, 16: Decoder Lock
The Decoder Lock is used to change CVs in only one of several decoders with the same short address (CV1) or
long address (CV17 and CV18) that are installed in the same locomotive. Assign a number to CV16 in each
125 decoder (i.e. 1 to motor decoder, 2 to sound decoder, 3 or higher to other decoders) before the decoders are
installed in the locomotive. To change a value in another CV of one of the installed decoders, first write the
number 1 (motor), 2 (sound), or 3 or higher (other) into CV15, then send the new value to the CV to be
changed. The decoders will compare CV15 to CV16 and, if the values are equal, the CV to be changed will be
changed. If the values in CV15 and CV16 are different, the update will be ignored.
Citaat
Railcommunity RCN-225:
CV 15 – CV 16 Decoder Sperre
Die Decoder Sperre wird bei mehreren Decodern in einem Fahrzeug genutzt, um CVs in nur
einem der Decoder mit der gleichen Basis-Adresse (CV 1) oder erweiterten Adresse (CV 17
und CV 18) zu ändern. Dazu ist im jedem Decoder CV 16 auf eine unterschiedliche Nummer
zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um den Wert einer
CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die
entsprechende Nummer in CV 15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders. Die Decoder vergleichen die Werte in CV 15 und CV 16 und wenn beide Werte
gleich sind, werden die Zugriffe auf CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehlt schlägt, ist
kein Zugriff auf die CVs dieses Decoders möglich.
Es wird folgende Verwendung der Werte in CV 16 empfohlen: 1 für Motor-Decoder, 2 für
Geräusch-Decoder, 3 oder höher für andere Arten von Decodern, 0 ist reserviert für "alle
gesperrt".

Wat ik nu in dit draadje zie gebeuren is dat mensen CXV15 en CV16 gaan beschrijven met waardes. Zonder dat ze er daarbij erg in hebben stellen ze hiermee de decoderlock in.
Niet doen, is niet nodig.

Wat wel belangrijk is, is het instellen van andere CV's.
In de begintijd hadden decoders maar weinig instelmogelijkheden en waren de CV's 1 t/m 255 ruim voldoende om te kunnen doen wat je wilde.
Met de tijd kwamen er echter veel meer mogelijkheden, o.a. sound, waardoor er CV's te weinig waren.
Dit is opgelost met "paging".
Kort gezegd komt het er op neer dat er meerdere pagina's toegevoegd zijn waarmee een ruim scala aan instellingen mogelijk zijn.
Deze CV's zitten in het bereik CV257 t/m CV512. Maar aangezien er meerdere pagina's aanwezig kunnen zijn met dezelfde CV nummers is er een mechanisme om de juiste pagina te selecteren.
Dat doe je met CV31 en CV32.
Bij de Piko 5.1 decoders houdt dat in dat eerst pagina 1024 geselecteerd moet worden.
Dit is terug te vinden in de uitgebreide handleiding die bij Piko te downloaden is. In de verkorte handleiding van de NS200 sound decoder is dat niet terug te vinden.
Citaat
CV - Tabelle zur Programmierung der Effekte für die Funktionsausgänge (CV31 = 4, CV32 = 0, Bank 1024)

Zoals harmjong al eerder aangaf is dat de methode om de instellingen van de functie uitgangen aan te passen.

Ik zet eerst Cv 15 en 16 op 2, daarna 31 op 4
en 32 op 0 om vervolgens de gestelde Cv te
schrijven die hoort bij de uitgang.
Hier gaat het dus fout. Jij stelt eerst de decoder lock in en gaat dan proberen CV's te wijzigen.
Stel eerst CV15 en CV16 weer in op de standaard waarde van 0 (=geen decoder lock) en ga daarna de functie uitgangen aanpassen.

Dan zou het moeten werken. En vergeet CV15 en CV16 verder.
Gr.
Eric

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #153 Gepost op: 05 October 2021, 08:16:32 »
Dan staat er dus een bijzonder misleidende tekst in de handleiding:

Die Decoder Programmiersperre wird bei mehreren Decodern in einem Fahrzeug genutzt, um CVs in nur einem der Decoder mit der gleichen Basis-Adresse (CV1) oder langen Adresse
(CV17 und CV18) zu ändern. Dazu ist in jedem Decoder CV16 auf eine unterschiedliche Nummer (Indexzahl) zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um
den Wert einer CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die entsprechende Indexzahl in CV15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders.
Die Decoder vergleichen die Werte in CV15 und CV16 und wenn beide Werte übereinstimmen, wird der Zugriff auf die CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehl schlägt, ist
Es werden folgende Indexzahlen empfohlen:
1 für Motor-Decoder, 2 für Sound-Decoder, 3 oder höher für Funktions- und andere Arten von Decodern.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 05 October 2021, 08:50:29 »
Hoezo misleidend?
Dit is een beschrijving hoe je CV15 en CV16 KAN gebruiken. Niet hoe het ingesteld staat.
Als voorbeeld geven ze 2 voor sound decoders. Maar niets staat je in de weg om voor jezelf andere waardes te gebruiken.
Daarom is de Engelse tekst beter te begrijpen.

In afleveringstoestand staan decoders op 0 dus geen decoder lock. En kan je CV's gewoon wijzigen conform de handleiding.
CV15/16 is ook niets nieuws. Mijn geciteerde tekst van de NMRA komt uit een document uit 2012.
Bestaat dus al lang maar wordt volgens mij in de praktijk zelden tot nooit gebruikt.
Gr.
Eric

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #155 Gepost op: 05 October 2021, 09:48:19 »
Het is in ieder geval gelukt uiteindelijk, door via de Dr5000 centrale te gebruiken en het spoor op de programmeer uitgang aan te sluiten.

Zodoende kon in ieder geval uitlezen zonder error code's en programmeren zonder problemen

Cv 15 en 16 waren inderdaad gelocked, nu beide op 0 en de decoder is vrij te gebruiken.

Heb de frontseinen kunnen dimmen, het rangeerlicht, op F9 - A6 werkt nog niet echt mee, aanpassen van de PWM heeft geen effect ten aanzien van de lichtsterkte. (Cv 43 uitgelezen, waarde 16 = A6)

In ieder geval is er een hoop duidelijk geworden.

De gebruiksaanwijzing is wat onduidelijk op het decoder lock verhaal maar goed, het werkt nu wel.

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2021, 15:42:28 door Bert van Gelder. Reden: Layout »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ben

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 05 October 2021, 10:02:49 »

Cv 15 en 16 waren inderdaad gelocked, nu beide
op 0 en de decoder is vrij te gebruiken.

(y) (y)  ;)

Gr, Ben.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 05 October 2021, 11:08:30 »
Dazu ist in jedem Decoder CV16 auf eine unterschiedliche Nummer (Indexzahl) zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um
den Wert einer CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die entsprechende Indexzahl in CV15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders.
Die Decoder vergleichen die Werte in CV15 und CV16 und wenn beide Werte übereinstimmen, wird der Zugriff auf die CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehl schlägt, ist

Hallo

Het staat er heel krom, maar volgens mij is het principe als volgt.

Om de decoder een "eigen identiteit" te geven kun je in CV16 een bepaalde waarde schrijven. Dit doe je zonder dat er andere decoders aanwezig zijn tijdens het programmeren.
Wil je nu CV's gaan wijzigen dan zal de decoder alleen maar luisteren als je vantevoren in CV15 de waarde schrijft die je eerder in CV16 hebt ingevuld. CV16 vul je dus niet meer in!

Programmariedel is dus CV15=(waarde uit CV16) en dan CV31 etc.

Wat er steeds fout ging bij Robbert-Jan is dat hij eerst CV15=2 ingeeft, en daarmee de decoder lockt. Default is immers CV15=0.

Bart

P.s. Ik vraag me af hoe je eigenlijk weer "in" je decoder kan komen als je niet meer weet welke waarde je in CV16 geschreven hebt, of per ongeluk hier een waarde in gezet hebt.
Zou een reset dan nog werken?
« Laatst bewerkt op: 05 October 2021, 11:17:42 door Bahn-AG »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 05 October 2021, 12:39:58 »
Hier staat een uitgebreide beschrijving hoe CV15 en CV16 werken.

Wat betreft de reset. Volgens deze uitleg wordt dat genegeerd:
Citaat
The reset command will be ignored unless the rules are met, to prevent an accidental reset of all the decoders in an install.

En als je de unlock code niet meer weet zeggen ze dit er over:
Citaat
Identification of the Decoders Installed
To identify a decoder, write 0 to CV15. Then attempt to read a 0 in CV16. If no acknowledgement is received, no decoder with CV16 equalling zero exists. The second step is to change the value in CV15, from 1 through 7, then read CV16 until an acknowledgement is received from the decoder.
Trial and error dus.
Worst case 255 pogingen  :angel:
Gr.
Eric

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #159 Gepost op: 05 October 2021, 13:02:06 »
Hoezo misleidend?
Dit is een beschrijving hoe je CV15 en CV16 KAN gebruiken. Niet hoe het ingesteld staat.
Als voorbeeld geven ze 2 voor sound decoders. Maar niets staat je in de weg om voor jezelf andere waardes te gebruiken.
Daarom is de Engelse tekst beter te begrijpen.

In afleveringstoestand staan decoders op 0 dus geen decoder lock. En kan je CV's gewoon wijzigen conform de handleiding.
CV15/16 is ook niets nieuws. Mijn geciteerde tekst van de NMRA komt uit een document uit 2012.
Bestaat dus al lang maar wordt volgens mij in de praktijk zelden tot nooit gebruikt.

Nou, zo misleidend dat mensen op dit forum CV15 en 16 een waarde ongelijk aan 0 hebben gegeven, en daarna zijn gaan proberen om CV's te modificeren!

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #160 Gepost op: 05 October 2021, 14:55:23 »
Waarom doet Piko er dan geen beschrijving bij hoe je de functies digitaal kan aanpassen?
Wat een gekloot zo zeg.

Stephan.

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 05 October 2021, 14:59:23 »
Hier staat een uitgebreide beschrijving hoe CV15 en CV16 werken.

Wat betreft de reset. Volgens deze uitleg wordt dat genegeerd:
En als je de unlock code niet meer weet zeggen ze dit er over:Trial and error dus.
Worst case 255 pogingen  :angel:

Eric, ik heb 0 t/m 7 in CV15 geschreven en telkens CV16 proberen te lezen. Gevolg was altijd een NACK met CV16 en als ik CV15 teruglees is de waarde altijd 0.
Ik weet (bijna) zeker dat er alleen maar de waarde 2 in CV16 is geschreven dus ik zit vast. Moet ik nu doorgaan met het schrijven van 8 t/m 255 en elke keer CV16 uitlezen of gewoon maar berusten want de loc doet het ondanks mijn geprul gelukkig nog steeds goed.
Met vriendelijke groet, Martin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 05 October 2021, 15:30:27 »
Waarom doet Piko er dan geen beschrijving bij hoe je de functies digitaal kan aanpassen?
Dat doen ze wel. Dat noemen ze een handleiding  :angel: ;D
Nou heb ik geen sound uitvoering maar de versie die je kan downloaden is maar twee bladzijden en heel beperkt. Als dat ook de versie is die meegeleverd wordt is het karig.
Wil je meer dan moet je de uitgebreide handleiding downloaden. Daar staat wel precies in hoe je alle functies kan wijzigen.
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 05 October 2021, 15:32:53 »
Eric, ik heb 0 t/m 7 in CV15 geschreven en telkens CV16 proberen te lezen. Gevolg was altijd een NACK met CV16 en als ik CV15 teruglees is de waarde altijd 0.
Probeer dan het volgende eens.
Schrijf de waarde 0 naar CV16.
Dan een 0 naar CV15.

Kan je daarna wel een CV wijzigen. B.v. CV1 om makkelijk te beginnen?
Gr.
Eric

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #164 Gepost op: 05 October 2021, 16:07:22 »
Ik ben nog niet in het dimmen van de seinen gedoken (ben wel blij dat ik er lekker een ESU Loksound in heb geprikt :D ), maar als rangeerseinen op A6 zitten zet deze functie dan niet gewoon ergens een transistor open waardoor er stroom/spanning naar beide seinen gaat? Dan is het lastig om deze te dimmen :( Tenzij elke LED op een eigen functie uitgang zit.

Mvg,

Robert