Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: Piko NS 2000, materieelbespreking.  (gelezen 43146 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #120 Gepost op: 30 September 2021, 14:57:39 »
Breekt af.

Geprobeerd met een sluitlantaarn die geknakt was… zitten gelijmd ( bij mijn 2 loks )

Je hoeft er idd maar naar te kijken en...  >:( Was vanmiddag ook bij mij het geval met de net nieuw binnengekomen sound-uitvoering. Dus sluitlantaarn en gaatje op de huif uitgeboord naar 0.8 mm (want was ong 0.6 en die lichtgeleiderstaf heb ik niet, wel 0.5 en 0.75, dus gekozen voor de laatste)  en een stukje lichtgeleider in gelijmd van 0.75 mm dik. Nu even drogen en eind van de middag op z'n plek zetten en ook weer fixeren met een drupje KK. Ondertussen pruttelt het ding lekker op de rollenbank...

Rob
Tbinnebarretije…

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #121 Gepost op: 30 September 2021, 15:18:19 »
Op het gevaar af dat er commentaar komt op decoderperikelen.....

En ik had te vroeg gejuicht  >:( lezen prima, schrijven helaas toch niet. Niet fijn zo'n Piko decoder.
Ik ga geen 350 Euro uitgeven voor een PIKO SmartProgrammer & PIKO Smarttester. Gelukkig kon ik wel het adres veranderen en rijdt de loc zonder CV aanpassingen prima.

De decoder is mogelijk gelocked op "schrijven". Dat was althans zo bij de 4.1 versie. De lock kun je opheffen, in de 4.1 versie gaat dat zo....



Programmierschloss (Decoder Programmiersperre)
Die Decoder Programmiersperre wird bei mehreren Decodern in einem Fahrzeug genutzt, um CVs in nur einem der Decoder mit der gleichen Basis-Adresse (CV1) oder langen Adresse
(CV17 und CV18) zu ändern. Dazu ist in jedem Decoder CV16 auf eine unterschiedliche Nummer (Indexzahl) zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um
den Wert einer CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die entsprechende Indexzahl in CV15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders. Die Decoder vergleichen die Werte in CV15 und CV16 und wenn beide Werte übereinstimmen, wird der Zugriff auf die CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehl schlägt, ist
kein Zugriff auf die CVs dieses Decoders möglich.
Es werden folgende Indexzahlen empfohlen:
1 für Motor-Decoder, 2 für Sound-Decoder, 3 oder höher für Funktions- und andere Arten von Decodern.




..... maar hoe dat in de 5.1 versie gaat weet ik niet. Het staat ongetwijfeld in de uitgebreide handleiding die ergens bij Piko is te downloaden.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #122 Gepost op: 30 September 2021, 15:24:12 »

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #123 Gepost op: 30 September 2021, 19:27:29 »
Ach so  ;D

Even door de google machine gehaald:
Om de waarde van een CV te wijzigen of af te lezen in een decoder programmeert u het bijbehorende indexnummer in CV15 en programmeert u vervolgens de cv's van de geselecteerde decoder. De decoder vergelijkt de waarden in CV15 en CV16 en als beide waarden overeenkomen, wordt de toegang tot de cv's vrijgegeven. Als de vergelijking mislukt, is geen toegang tot de cv's van de decoder mogelijk.
De volgende indexnummers worden aanbevolen:
1 voor motordecoders, 2 voor geluidsdecoders, 3 of hoger voor functionele en andere soorten decoders.

Morgen mal ausprobieren  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #124 Gepost op: 01 October 2021, 12:23:54 »
Je hoeft er idd maar naar te kijken en...  >:( Was vanmiddag ook bij mij het geval met de net nieuw binnengekomen sound-uitvoering. Dus sluitlantaarn en gaatje op de huif uitgeboord naar 0.8 mm (want was ong 0.6 en die lichtgeleiderstaf heb ik niet, wel 0.5 en 0.75, dus gekozen voor de laatste)  en een stukje lichtgeleider in gelijmd van 0.75 mm dik. Nu even drogen en eind van de middag op z'n plek zetten en ook weer fixeren met een drupje KK. Ondertussen pruttelt het ding lekker op de rollenbank...

Rob

Een dag verder en de afgebroken (en inmiddels gerepareerde sluitlantaarn brandt weer vrolijk mee. Ik ga denk ik dezelfde truc uithalen met de overige sluitlichten, want ik krijg het idee dat het lichtgeleidertje van heel dun (en breekbaar!) plastic is en niet van het taaie lichtgeleidermateriaal. Ik heb ook het geluid nog eens extra  beluisterd waarbij me opvalt dat, zoals al eerder gemeld, na het starten van de tweede motor beiden helemaal synchroon lopen. Je hoort dus op F2 alleen een 'motorstartgeluid, geen extra motor. Daarbij vind ik de remgeluiden (bij het tot stilstand komen), veel meer lijken op het geluid van aanlopende wielflenzen in een boog of wisselstraat. Beetje mwah...

Rob
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 12:26:12 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #125 Gepost op: 01 October 2021, 12:53:19 »
ook hier een beetje mwah... >:( aangevuld met BAH!

Van alles geprobeerd met de CV's. Losse CV's schrijven lukte niet door foutmeldingen. Toen maar een eenvoudig csv bestand gemaakt (CV15,2 / CV16,2 / CV5,255) en proberen te schrijven. Foutmelding met CV16 (nack). Resultaat is dat ik denk dat de loc idd iets harder rijdt maar nu kan ik geen enkele CV meer lezen, zelfs CV 1 niet meer. Ik hou er mee op.
Met vriendelijke groet, Martin

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #126 Gepost op: 01 October 2021, 13:03:14 »
Op het 3railforum wordt gemeld dat het mogelijk door een condensator komt. En dat je de foutmelding kunt negeren bij het programmeren daar de waarde wel degelijk wordt weggeschreven.

Waar? Geen idee, ik ben slechts boodschapper. :angel:

Gr, Ben.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #127 Gepost op: 01 October 2021, 14:35:46 »
Ben, bedankt voor het meedenken.

In een ultieme poging heb ik de decoder uit de loc verwijderd en op de ESU proefstand gezet. Ik denk dat áls er een condensator roet in hete eten gooit moet dit op het Piko moederbord zijn wat ik hiermee omzeil MAAR helaas geen resultaat met lezen. En schrijven (bv ander loc adres) doet hij ook niet. Het lijkt erop dat ik met het schrijven van CV15/16 de boel op slot heb gegooid en nu niet meer weet hoe ik dit moet oplossen. Een algemene reset doe ik zeker niet omdat ik bang ben dat alle instellingen en geluiden dan verdwenen zijn.
Met vriendelijke groet, Martin

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #128 Gepost op: 01 October 2021, 15:23:11 »
Neem anders even contact op met Scaletrading. Een decoder reset gooit overigens nooit de geluiden van een decoder af.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #129 Gepost op: 01 October 2021, 15:33:20 »
Gebruik gewoon eens de waarden 0 voor zowel CV15 als CV16. Dat zou de standaard waarde bij aflevering moeten zijn. En moet je gewoon CV's kunnen lezen en schrijven.
Jij hebt nu in beide de waarde 2 geschreven.

En wat betreft de condensator zoals Ben meldt, dat zou het bekende C4 condensator probleem kunnen zijn waar Piko om bekend staat.
Gr.
Eric

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #130 Gepost op: 01 October 2021, 15:44:09 »
Vertel eens verder over die C4 condensator…..
Tbinnebarretije…

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #131 Gepost op: 01 October 2021, 16:26:51 »
http://moppe.dk/PIKOC4.html
Zie onder andere deze link :)

Het weghalen van de condensator C4 kan o.a. de rijeigenschappen behoorlijk verbeteren (y)
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 16:33:26 door Roy van Dijk »

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #132 Gepost op: 01 October 2021, 16:44:22 »
Ik heb het probleem van het niet kunnen wijzigen van de CV’s neergelegd bij Scaletrading die mijn mail vervolgens hebben doorgestuurd naar PIKO. 

Ik die voorlopig helemaal niks. Ga ook de condensator niet verwijderen ivm garantie.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 16:46:14 door Harold34 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #133 Gepost op: 02 October 2021, 17:47:08 »
Vanmorgen opgehaald in Heerhugowaard. Eerste indruk  (y)
Wil ik mijn favoriete koppelingen erin zetten, zitten er nietNEM schachten onder ...  :(
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #134 Gepost op: 02 October 2021, 18:18:19 »
vreemd  ??? ik heb mijn exemplaar met sound vanmorgen bij MTE opgehaald
en die had gewoon NEM schachten.

Fabrieksfoutje  ???.
m.vr.gr.
Harry.