Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:55:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
  

Auteur Topic: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III  (gelezen 11294 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2021, 16:20:06 »
Hi,

Maar eens een trappenboortje bij de hornbach gehaald 4,6,8,10 mm met een bithoudertje.


staat toch echt 4 mm  ;D maar ik was inderdaad niet duidelijk  :D ik bedoelde van 6mm tot 10 mm. en juist die kleinere maten zijn erg interessant.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2021, 16:21:39 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2021, 19:59:27 »
Hi,

Hornbach website zegt 6-8-10, schuifmaat zegt 4-6-8-10 :)



en ook de wolfcraft website en verpakking ook.
https://www.wolfcraft.com/products/wolfcraft/en/EUR/Products/Machine-Accessories/Drills/Screw-Starters-%26-Core-Drills/Step-Drill-Bits/HSS-Step-Drill-Bit/p/P_2555
Tja de artitec 1300 erg mooi, ik gebruik wat goede foto's van het web daarvan om te kijken wat ik aan detaillering kan doen.

Dank voor de aanmoediging duikeend (y)

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2021, 21:25:12 »
Wel over het breedste deel meten Adriaan, dus recht onder de schuine vlakken, nu meet je de ziel van de boor via de spaangroef.

Een andere mooie oplossing voor mooie ronde gaten zijn ruimers.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #48 Gepost op: 27 November 2021, 21:37:48 »
Hi,

Heb ik wel gedaan alleen zo kon ik een beetje een foto maken. Werd anders zo moeilijk vast houden met de camera erbij;D

Heb je een linkje of voorbeeld van zo'n ruimer, Eric??

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2021, 22:38:21 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #50 Gepost op: 27 November 2021, 23:22:42 »
Hi,

Dank Eric gebruik jij de conische ruimers iets zoals dit?
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Ruimer-met-handgreep-3-16-mm

laatste werkje van vandaag:



malletje voor de railing voorop met proef railing erin.

MVG,

Adriaan



Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #51 Gepost op: 27 November 2021, 23:32:32 »
ook ik vind die ruimers wel interessant en kwam via google op deze uit: linkje
lijkt mij ook wel wat. iemand daar ervaring mee?

en wat betreft die railling: ik zeg, goed bezig!  ;) wel zie ik nogal wat overvloedig soldeer zitten. wellicht beetje lastig te verwijderen met een soldeerbout.
maar mocht je het willen; ik gebruik meestal dotje (zeik)natte watten om lokaal te koelen zodat andere solderingen niet los gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2021, 23:35:21 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #52 Gepost op: 28 November 2021, 10:08:01 »
Persoonlijk alleen beroepsmatige werkervaring met grote ruimers (5mm en meer).
Hobbymatig gebruik ik deze.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #53 Gepost op: 28 November 2021, 14:08:24 »
Ambitieus die handrail, zeker om het zo te doen. Wordt een hele klus om 1) de soldeerresten strak eraf te krijgen, en 2) vervolgens ook alle gaatjes in de loc op de juiste plek te boren (en wel 10 stuks per handrail...). Bij de geringste afwijking hierin krijg je spanning in de handrail waardoor hij krom zal gaan staan. Ik zou het simpeler doen: buig de handrail uit strakke 0,3 mm messing draad. Soldeer er niets aan. Buig uit dezelfde draad (of nog dunner als je die zou hebben) miniscule oogjes, bv 4 stuks die strak om de handrail passen en die je alvast over de handrail schuift. Boor 4 gaatjes in de kap, bv onder de beide voorruiten en onder de beide zijruiten. Foto van origineel erbij om de beste plekken te bepalen. De kunst is nu alleen nog maar te zorgen dat alle 4 gaatjes op zelfde hoogte zitten. Dit kan met bv. een stukje styreen van 1,5 of 1,0 mm als afstandsmal (maat te bepalen op basis van foto origineel); zet met een prikpen of passerpunt een klein putje op de preciese plek. Daarna boren met max. 0,5 mm handboortje. Nu kun je de 4 oogjes die aan de handrail zitten met hun pootje in de gaatjes schuiven. Hun preciese plek aan de handrail stelt zichzelf dan vrij in, zonder spanningen. Mocht er toch kleine variatie in de hoogte zitten, kan kun je het betreffende oogje voorzichtig iets naar beneden of naar boven buigen. Als de handrail naar wens zit, fixeren met een miniem druppeltje secondenlijm, of evt. witte papierlijm (voordeel: rail blijft demonteerbaar zonder schade aan de loc).

Hieronder het resultaat aan een gepimpte Lima BR 110 kap (bij mijn 1300'n heb ik de aangegoten Lima handrail geaccepteerd, ik vond er weinig mis mee -- op de echte loc is het ook geen opvallend onderdeel). Bij de 110 zijn twee oogjes al voldoende omdat de rail op de neus in een V-vorm staat die draaien in de oogjes verhindert.





« Laatst bewerkt op: 28 November 2021, 14:23:21 door janw »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #54 Gepost op: 28 November 2021, 19:52:03 »
Jan,

Dank voor het handrail bouwverslag zal eens nadenken wat het gaat worden voorlopig nog niet de gaten geboord.

Wel de zaag in het model gezet voor het verlagen van de buffer:






MVG,

Adriaan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #55 Gepost op: 28 November 2021, 23:14:25 »
Dit ziet er veelbelovend uit!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #56 Gepost op: 13 January 2022, 21:00:21 »
Hi,

Zo we kunnen hopelijk weer eens aan de slag met de NS1300 onderdelen zijn binnen (y)


zon beetje alles voor het dak wat we nodig hebben, isolatoren en hefcylinders. (erg veel 1600 isolatoren die ik helaas niet nodig heb maar wist niet anders hoe ik er aan moest komen  :P )
En een goed begin voor de bufferbalken met wat mooie buffers (y)

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2022, 17:47:59 »
Hi,

Soms is een paralel project even goed. De 1300 ben ik toch wat minder bang fouten te maken dan in mijn djh 6300.
Wat rigoureuze modificaties zijn te zien zoals de zijwand en aan de neus. Word vervolgd (y)





Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2022, 18:50:15 »
leuk dat je weer verder gaat (y) vandaag ook een beetje aan het knutselen geweest met mijn 1300 (maar dat was alleen panto's upgraden)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop