Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 18:17:46
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Zsjoske
Vandaag om 18:16:09
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door janw
Vandaag om 18:01:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 17:59:52
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 17:57:44
Aansturing via Arduino werkt niet goed door ROn30
Vandaag om 17:57:01
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 17:42:47
EifelBurgenBahn door ex44
Vandaag om 17:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 17:29:28
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Huup
Vandaag om 17:23:18
Raadplaatje door tijgernootje
Vandaag om 17:17:05
Russische pantsertrein in Oekraïne video door tijgernootje
Vandaag om 17:10:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 17:00:20
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door Ronald69
Vandaag om 16:49:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 16:27:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:32:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 15:10:56
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Duikeend
Vandaag om 14:02:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:59:35
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 13:22:03
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 12:00:21
25 jaar geleden door hrp
Vandaag om 09:58:35
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 03:38:08
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
18 mei 2022, 22:48:18
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Marc tramt
18 mei 2022, 22:33:31
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
18 mei 2022, 21:38:11
Loc op hol door Blausee-Mitholz
18 mei 2022, 21:18:56
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ex-DR V100
18 mei 2022, 21:17:20
Actiekaartjes trein door NL-modelspoor
18 mei 2022, 21:13:22
DJH 5500 door Huup
18 mei 2022, 20:25:47
  

Auteur Topic: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III  (gelezen 5956 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4843
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #15 Gepost op: 05 november 2021, 07:31:23 »
Ik kan mij niet meer herinneren hoe dat ding liep,  wel weet ik dat een tussenas van de aandrijving met tandwiel dwars door de middenas van het motordraaistel liep. Derhalve waren er af fabriek delen uit de middelste wielen geslepen en zat de middenas gefixeerd in het frame en sleepten er tijdens het rijden wielen over de rails.

Ik vond dat als 10 jarige al niet te geloven....
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 08:50:33 door Pauldg »
Boomshanka!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #16 Gepost op: 05 november 2021, 10:06:38 »
Ik heb een originele fabriekstekening in schaal 1:10.
Daarop meet ik een breedte voor de sierstrip van 65 mm. De tussenruimte tussen beide strips is 100 mm.

De strips zijn ook behoorlijk dik, ongeveer 25 mm, maar daar heb ik geen preciese maat meer van.
Lang geleden heb ik op een echte loc die strips wel eens gemeten, maar die notitie ben ik intussen kwijtgeraakt.

Mijn tekening is gebruikt in het boek van Uquilair op blz. 32/33. Daar is hij uiteraard een stuk kleiner weergegeven en ook enigszins bewerkt.

Dank voor de afmetingen, klaas! Aan de hand van een foto van het utrechts archief maar eens de wenkbrauwen van de loc getekend in 3d. zal eens kijken of ik het goed kan verschalen en uit de 3d printer kan po3pen.





Ik zie dat er heel wat reacties op dit draadje komen! Ik weet niet of ik op alles vandaag kan reageren excuses daarvoor.

MVG,

Adriaan

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2021, 10:19:45 »
Voor de aandrijving kan je eens kijken op https://www.iprod-ho.com/boutique/kits-de-remotorisation/kits-pour-jouef/electriques/kac012.html Een frans bedrijfje dat vele aandrijvingen voor Franse jouef treinen maakt. En bij mijn weten is de 1300 ook een Franse loc.

groet,
Henk
 
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 10:21:22 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4573
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2021, 10:32:30 »
Als je er 2 hebt kun je beginnen met 2 aandrijvingen te combineren zodat er 2 assen aangedreven zijn, de duurdere Joueffs uit die tijd waren af fabriek zo uitgerust.
Motorisch kun je er ook wel wat mee winnen, ik heb zelf ooit een motor met vliegwiel gemonteerd waarop een plaatje met extra tussentandwiel zat om de trekkracht te verhogen en snelheid te verlagen.
RETROBAHN A.G.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2021, 12:48:51 »
Hi,

Ik heb niet bijzonder veel rijervaringen met deze loc, maar ik kan het commentaar wel geloven.
Goed om te zien dat er wat opties op het internet rondzwerven!

Het model dat ik heb is waarschijnlijk het goedkope vroom en dreesman model (er zijn dus verschillende versies )
http://lestrainsjouef.free.fr/fr/mot_exp/cc1300_ns.html#jf

Na het zien van deze pdf heb ik de volgende gedachtes.
http://lestrainsjouef.free.fr/pdf/parts/jouef/jf8445.pdf

Het vroom en dreesman model is uitegekleed en 1 van de assen is niet aangedreven dit is potentieel te verbeteren zoals aangegeven
Het gewicht in de neus is niet zoals in de pdf versie daar zit het in het midden. (dat willen we niet uiteindelijk op die plek want die doos heeft op de NS versie nooit gezeten maar het gaat om het idee)
De kit die Henk van Iprod aangaf gooit er een hele hoop extra staal bovenop ;D waarschijnlijk niet zonder reden.

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2021, 16:12:17 »
Hi,

In het kader van kijken naar de verhoudingen van de neus ook maar eens naar de buffers en koppeling gekeken. Misschien ietswat hoger dan zou moeten (max 1mm) maar zeker niet lima 1200 achtige properties. Recent een tooltje ontworpen en geprint op basis van NEM normen, gratis op thingiverse gezet :) . Voor de geintresserden de link staat hieronder.



https://www.thingiverse.com/thing:5082954

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 16:15:17 door orientexpress »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #21 Gepost op: 05 november 2021, 20:02:33 »
Als je geluk hebt, heb ik nog wel de buffers voor je.
Ik zal eens zoeken, bij gevonden stuur ik je een pb.
Dank je ik hou me aanbevolen  (y)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
    • El Carrilet
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #22 Gepost op: 05 november 2021, 22:05:06 »
Dat versimpelde V&D model heeft ook maar een 3polige motor, die andere modellen hebben een 5polige motor, daarmee zal die ook beter rijden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2021, 21:12:09 »
Hi,

Men moet het ijzer smeden terwijl het heet is!

Dus maar eens aan de slag gegaan met de sierlijsten en de 3d printer. Voorlopig even provisorisch erop geplakt met wat dubbelzijdig tape. Dat geeft meteen wat meer smoel!
Ik moet of de gaten in de lijsten wat gaan verruimen, of de lampen meteen meeprinten of uit buisjes fabriceren, maar dat komt wel goed  (y)
Waarschijnlijk moet ik de deurhendels verwijderen aangezien de lijst ongeveer op deze hoogte gaat daarnaast zitten de deuren wellicht sowieso wel erg verzonken zo ook het grote vlak met de 4 raampjes. Ferdinand gaf aan dat hij het geheel had geplamuurd om dit te bereiken. Zelf denk ik meer aan een inlegplaat of het geheel vlak te houden, maar ik ben er nog niet uit.

Wat plaatjes!






Wat betreft de draaistellen, het stroomopnemende draaistel zie ik nog wel mogelijkheden in om naar 3 draaiende assen te krijgen. Het andere draaistel gaat toch wel lastig zijn, maar voorlopig ben ik toch niet klaar met de kap :)

MVG,

Adriaan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2021, 21:20:02 »
mooi man! goed bezig  (y) :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2021, 22:17:53 »
De deurkrukken moeten inderdaad iets hoger. Als ik het model vergelijk met de tekening en foto's van de echte, dan moeten de deurkrukken op de helft van de deurhoogte zitten.
Het grote zijvlak ligt in het echt ook verzonken. Het is maar een plaatdikte, 2 à 3 mm, maar toch duidelijk zichtbaar.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2021, 11:53:24 »
mooi man! goed bezig  (y) :)
We proberen de moed erin te houden :)

De deurkrukken moeten inderdaad iets hoger. Als ik het model vergelijk met de tekening en foto's van de echte, dan moeten de deurkrukken op de helft van de deurhoogte zitten.
Het grote zijvlak ligt in het echt ook verzonken. Het is maar een plaatdikte, 2 à 3 mm, maar toch duidelijk zichtbaar.
Dank Klaas voor de bevestiging hiervan!


De draaistellen er is al veel over gezegd :)
vergelijkbare as uit een jouef donor sncf 67001 gehaald gaatjes uitegevijld. Boven wat plastic verwijderd omdat de as er meer uit steekt. dit gaat wel de stroom voorziening raken, maar dat is voor een volgende keer.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 20:43:29 door orientexpress. Reden: beter taalgebruik »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #27 Gepost op: 08 november 2021, 11:58:12 »
Ik heb het idee dat je het woord wielstel verkeerd gebruikt.
Wat op de laatste foto staat is een draaistel en daarin zitten 3 wielstellen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2021, 14:28:06 »
Adriaan,

als je de 1307 als voorbeeld neemt, heb je het iets gemakkelijker.
Die heeft heel lang zonder sierstrippen op de cabinedeuren gereden.

https://www.flickr.com/search/?text=ns%201307

Mvg, Erich

P.S. Hmmm, naar de foto's kijkend, alleen jaren '80 met het derde frontsein in het midden.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 18:42:36 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #29 Gepost op: 08 november 2021, 20:45:12 »
Erich,

Ja dit was ook mijn conclusie na het bekijken van de foto's. Volgens mij zit er ook bijna altijd een NS "vishaak"logo dan op de zijkant.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 21:37:43 door Reinout van Rees. Reden: Onnodige quote weggehaald »