Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III  (gelezen 9441 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #15 Gepost op: 05 november 2021, 07:31:23 »
Ik kan mij niet meer herinneren hoe dat ding liep,  wel weet ik dat een tussenas van de aandrijving met tandwiel dwars door de middenas van het motordraaistel liep. Derhalve waren er af fabriek delen uit de middelste wielen geslepen en zat de middenas gefixeerd in het frame en sleepten er tijdens het rijden wielen over de rails.

Ik vond dat als 10 jarige al niet te geloven....
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 08:50:33 door Pauldg »
Boomshanka!

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #16 Gepost op: 05 november 2021, 10:06:38 »
Ik heb een originele fabriekstekening in schaal 1:10.
Daarop meet ik een breedte voor de sierstrip van 65 mm. De tussenruimte tussen beide strips is 100 mm.

De strips zijn ook behoorlijk dik, ongeveer 25 mm, maar daar heb ik geen preciese maat meer van.
Lang geleden heb ik op een echte loc die strips wel eens gemeten, maar die notitie ben ik intussen kwijtgeraakt.

Mijn tekening is gebruikt in het boek van Uquilair op blz. 32/33. Daar is hij uiteraard een stuk kleiner weergegeven en ook enigszins bewerkt.

Dank voor de afmetingen, klaas! Aan de hand van een foto van het utrechts archief maar eens de wenkbrauwen van de loc getekend in 3d. zal eens kijken of ik het goed kan verschalen en uit de 3d printer kan po3pen.





Ik zie dat er heel wat reacties op dit draadje komen! Ik weet niet of ik op alles vandaag kan reageren excuses daarvoor.

MVG,

Adriaan

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2021, 10:19:45 »
Voor de aandrijving kan je eens kijken op https://www.iprod-ho.com/boutique/kits-de-remotorisation/kits-pour-jouef/electriques/kac012.html Een frans bedrijfje dat vele aandrijvingen voor Franse jouef treinen maakt. En bij mijn weten is de 1300 ook een Franse loc.

groet,
Henk
 
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 10:21:22 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2021, 10:32:30 »
Als je er 2 hebt kun je beginnen met 2 aandrijvingen te combineren zodat er 2 assen aangedreven zijn, de duurdere Joueffs uit die tijd waren af fabriek zo uitgerust.
Motorisch kun je er ook wel wat mee winnen, ik heb zelf ooit een motor met vliegwiel gemonteerd waarop een plaatje met extra tussentandwiel zat om de trekkracht te verhogen en snelheid te verlagen.
RETROBAHN A.G.

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2021, 12:48:51 »
Hi,

Ik heb niet bijzonder veel rijervaringen met deze loc, maar ik kan het commentaar wel geloven.
Goed om te zien dat er wat opties op het internet rondzwerven!

Het model dat ik heb is waarschijnlijk het goedkope vroom en dreesman model (er zijn dus verschillende versies )
http://lestrainsjouef.free.fr/fr/mot_exp/cc1300_ns.html#jf

Na het zien van deze pdf heb ik de volgende gedachtes.
http://lestrainsjouef.free.fr/pdf/parts/jouef/jf8445.pdf

Het vroom en dreesman model is uitegekleed en 1 van de assen is niet aangedreven dit is potentieel te verbeteren zoals aangegeven
Het gewicht in de neus is niet zoals in de pdf versie daar zit het in het midden. (dat willen we niet uiteindelijk op die plek want die doos heeft op de NS versie nooit gezeten maar het gaat om het idee)
De kit die Henk van Iprod aangaf gooit er een hele hoop extra staal bovenop ;D waarschijnlijk niet zonder reden.

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2021, 16:12:17 »
Hi,

In het kader van kijken naar de verhoudingen van de neus ook maar eens naar de buffers en koppeling gekeken. Misschien ietswat hoger dan zou moeten (max 1mm) maar zeker niet lima 1200 achtige properties. Recent een tooltje ontworpen en geprint op basis van NEM normen, gratis op thingiverse gezet :) . Voor de geintresserden de link staat hieronder.



https://www.thingiverse.com/thing:5082954

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 16:15:17 door orientexpress »

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #21 Gepost op: 05 november 2021, 20:02:33 »
Als je geluk hebt, heb ik nog wel de buffers voor je.
Ik zal eens zoeken, bij gevonden stuur ik je een pb.
Dank je ik hou me aanbevolen  (y)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #22 Gepost op: 05 november 2021, 22:05:06 »
Dat versimpelde V&D model heeft ook maar een 3polige motor, die andere modellen hebben een 5polige motor, daarmee zal die ook beter rijden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2021, 21:12:09 »
Hi,

Men moet het ijzer smeden terwijl het heet is!

Dus maar eens aan de slag gegaan met de sierlijsten en de 3d printer. Voorlopig even provisorisch erop geplakt met wat dubbelzijdig tape. Dat geeft meteen wat meer smoel!
Ik moet of de gaten in de lijsten wat gaan verruimen, of de lampen meteen meeprinten of uit buisjes fabriceren, maar dat komt wel goed  (y)
Waarschijnlijk moet ik de deurhendels verwijderen aangezien de lijst ongeveer op deze hoogte gaat daarnaast zitten de deuren wellicht sowieso wel erg verzonken zo ook het grote vlak met de 4 raampjes. Ferdinand gaf aan dat hij het geheel had geplamuurd om dit te bereiken. Zelf denk ik meer aan een inlegplaat of het geheel vlak te houden, maar ik ben er nog niet uit.

Wat plaatjes!






Wat betreft de draaistellen, het stroomopnemende draaistel zie ik nog wel mogelijkheden in om naar 3 draaiende assen te krijgen. Het andere draaistel gaat toch wel lastig zijn, maar voorlopig ben ik toch niet klaar met de kap :)

MVG,

Adriaan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2021, 21:20:02 »
mooi man! goed bezig  (y) :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2021, 22:17:53 »
De deurkrukken moeten inderdaad iets hoger. Als ik het model vergelijk met de tekening en foto's van de echte, dan moeten de deurkrukken op de helft van de deurhoogte zitten.
Het grote zijvlak ligt in het echt ook verzonken. Het is maar een plaatdikte, 2 à 3 mm, maar toch duidelijk zichtbaar.

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2021, 11:53:24 »
mooi man! goed bezig  (y) :)
We proberen de moed erin te houden :)

De deurkrukken moeten inderdaad iets hoger. Als ik het model vergelijk met de tekening en foto's van de echte, dan moeten de deurkrukken op de helft van de deurhoogte zitten.
Het grote zijvlak ligt in het echt ook verzonken. Het is maar een plaatdikte, 2 à 3 mm, maar toch duidelijk zichtbaar.
Dank Klaas voor de bevestiging hiervan!


De draaistellen er is al veel over gezegd :)
vergelijkbare as uit een jouef donor sncf 67001 gehaald gaatjes uitegevijld. Boven wat plastic verwijderd omdat de as er meer uit steekt. dit gaat wel de stroom voorziening raken, maar dat is voor een volgende keer.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 20:43:29 door orientexpress. Reden: beter taalgebruik »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #27 Gepost op: 08 november 2021, 11:58:12 »
Ik heb het idee dat je het woord wielstel verkeerd gebruikt.
Wat op de laatste foto staat is een draaistel en daarin zitten 3 wielstellen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2021, 14:28:06 »
Adriaan,

als je de 1307 als voorbeeld neemt, heb je het iets gemakkelijker.
Die heeft heel lang zonder sierstrippen op de cabinedeuren gereden.

https://www.flickr.com/search/?text=ns%201307

Mvg, Erich

P.S. Hmmm, naar de foto's kijkend, alleen jaren '80 met het derde frontsein in het midden.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 18:42:36 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 514
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #29 Gepost op: 08 november 2021, 20:45:12 »
Erich,

Ja dit was ook mijn conclusie na het bekijken van de foto's. Volgens mij zit er ook bijna altijd een NS "vishaak"logo dan op de zijkant.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 21:37:43 door Reinout van Rees. Reden: Onnodige quote weggehaald »