Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:33:22
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
  

Auteur Topic: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III  (gelezen 12738 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2609
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #45 Gepost op: 27 November 2021, 16:20:06 »
Hi,

Maar eens een trappenboortje bij de hornbach gehaald 4,6,8,10 mm met een bithoudertje.


staat toch echt 4 mm  ;D maar ik was inderdaad niet duidelijk  :D ik bedoelde van 6mm tot 10 mm. en juist die kleinere maten zijn erg interessant.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2021, 16:21:39 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2021, 19:59:27 »
Hi,

Hornbach website zegt 6-8-10, schuifmaat zegt 4-6-8-10 :)



en ook de wolfcraft website en verpakking ook.
https://www.wolfcraft.com/products/wolfcraft/en/EUR/Products/Machine-Accessories/Drills/Screw-Starters-%26-Core-Drills/Step-Drill-Bits/HSS-Step-Drill-Bit/p/P_2555
Tja de artitec 1300 erg mooi, ik gebruik wat goede foto's van het web daarvan om te kijken wat ik aan detaillering kan doen.

Dank voor de aanmoediging duikeend (y)

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7963
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2021, 21:25:12 »
Wel over het breedste deel meten Adriaan, dus recht onder de schuine vlakken, nu meet je de ziel van de boor via de spaangroef.

Een andere mooie oplossing voor mooie ronde gaten zijn ruimers.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #48 Gepost op: 27 November 2021, 21:37:48 »
Hi,

Heb ik wel gedaan alleen zo kon ik een beetje een foto maken. Werd anders zo moeilijk vast houden met de camera erbij;D

Heb je een linkje of voorbeeld van zo'n ruimer, Eric??

MVG,

Adriaan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7963
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2021, 22:38:21 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #50 Gepost op: 27 November 2021, 23:22:42 »
Hi,

Dank Eric gebruik jij de conische ruimers iets zoals dit?
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Ruimer-met-handgreep-3-16-mm

laatste werkje van vandaag:



malletje voor de railing voorop met proef railing erin.

MVG,

Adriaan



Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2609
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #51 Gepost op: 27 November 2021, 23:32:32 »
ook ik vind die ruimers wel interessant en kwam via google op deze uit: linkje
lijkt mij ook wel wat. iemand daar ervaring mee?

en wat betreft die railling: ik zeg, goed bezig!  ;) wel zie ik nogal wat overvloedig soldeer zitten. wellicht beetje lastig te verwijderen met een soldeerbout.
maar mocht je het willen; ik gebruik meestal dotje (zeik)natte watten om lokaal te koelen zodat andere solderingen niet los gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2021, 23:35:21 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7963
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #52 Gepost op: 28 November 2021, 10:08:01 »
Persoonlijk alleen beroepsmatige werkervaring met grote ruimers (5mm en meer).
Hobbymatig gebruik ik deze.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #53 Gepost op: 28 November 2021, 14:08:24 »
Ambitieus die handrail, zeker om het zo te doen. Wordt een hele klus om 1) de soldeerresten strak eraf te krijgen, en 2) vervolgens ook alle gaatjes in de loc op de juiste plek te boren (en wel 10 stuks per handrail...). Bij de geringste afwijking hierin krijg je spanning in de handrail waardoor hij krom zal gaan staan. Ik zou het simpeler doen: buig de handrail uit strakke 0,3 mm messing draad. Soldeer er niets aan. Buig uit dezelfde draad (of nog dunner als je die zou hebben) miniscule oogjes, bv 4 stuks die strak om de handrail passen en die je alvast over de handrail schuift. Boor 4 gaatjes in de kap, bv onder de beide voorruiten en onder de beide zijruiten. Foto van origineel erbij om de beste plekken te bepalen. De kunst is nu alleen nog maar te zorgen dat alle 4 gaatjes op zelfde hoogte zitten. Dit kan met bv. een stukje styreen van 1,5 of 1,0 mm als afstandsmal (maat te bepalen op basis van foto origineel); zet met een prikpen of passerpunt een klein putje op de preciese plek. Daarna boren met max. 0,5 mm handboortje. Nu kun je de 4 oogjes die aan de handrail zitten met hun pootje in de gaatjes schuiven. Hun preciese plek aan de handrail stelt zichzelf dan vrij in, zonder spanningen. Mocht er toch kleine variatie in de hoogte zitten, kan kun je het betreffende oogje voorzichtig iets naar beneden of naar boven buigen. Als de handrail naar wens zit, fixeren met een miniem druppeltje secondenlijm, of evt. witte papierlijm (voordeel: rail blijft demonteerbaar zonder schade aan de loc).

Hieronder het resultaat aan een gepimpte Lima BR 110 kap (bij mijn 1300'n heb ik de aangegoten Lima handrail geaccepteerd, ik vond er weinig mis mee -- op de echte loc is het ook geen opvallend onderdeel). Bij de 110 zijn twee oogjes al voldoende omdat de rail op de neus in een V-vorm staat die draaien in de oogjes verhindert.





« Laatst bewerkt op: 28 November 2021, 14:23:21 door janw »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #54 Gepost op: 28 November 2021, 19:52:03 »
Jan,

Dank voor het handrail bouwverslag zal eens nadenken wat het gaat worden voorlopig nog niet de gaten geboord.

Wel de zaag in het model gezet voor het verlagen van de buffer:






MVG,

Adriaan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #55 Gepost op: 28 November 2021, 23:14:25 »
Dit ziet er veelbelovend uit!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #56 Gepost op: 13 January 2022, 21:00:21 »
Hi,

Zo we kunnen hopelijk weer eens aan de slag met de NS1300 onderdelen zijn binnen (y)


zon beetje alles voor het dak wat we nodig hebben, isolatoren en hefcylinders. (erg veel 1600 isolatoren die ik helaas niet nodig heb maar wist niet anders hoe ik er aan moest komen  :P )
En een goed begin voor de bufferbalken met wat mooie buffers (y)

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2022, 17:47:59 »
Hi,

Soms is een paralel project even goed. De 1300 ben ik toch wat minder bang fouten te maken dan in mijn djh 6300.
Wat rigoureuze modificaties zijn te zien zoals de zijwand en aan de neus. Word vervolgd (y)





Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2609
Re: Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2022, 18:50:15 »
leuk dat je weer verder gaat (y) vandaag ook een beetje aan het knutselen geweest met mijn 1300 (maar dat was alleen panto's upgraden)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop