Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 14308 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #90 Gepost op: 11 August 2021, 16:03:18 »
Het volgende punt waar ik aan denk.
Die grote amerikaanse steam locs gebruiken ongeveer 1 A.
Dat wil zeggen dat er maximum 3 te gelijk kunnen rijden.
Indien ik er meer wil moet ik dus met booesters beginnen werken.
Dat wil zeggen dat ik mijn baan van in begin moet splitsen per boester?

Stijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #91 Gepost op: 11 August 2021, 17:06:48 »
Dat is het beste, anders ga later moeten slijpen in een afgewerkt spoor en dat is altijd een beetje knoeien.
In eerste instantie kan je alles aansluiten op de centrale en later dan stelselmatig overgaan naar boosters.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #92 Gepost op: 12 August 2021, 11:11:52 »
Beste Allen,

Ik ben begonnen met de baan digitaal te bekijken. Het was vanaf in het begin de bedoeling om software gestuurd te rijden. De centrale is een Digikeijs 5000!
Ondertussen hebben we daar wat testen met gedaan betreffende stroomingange en zones en tot hiertoe doet het wat het moet doen.
Nu we een iets of wat definitief baanplan hebben heb ik het eens ingedeeld in verschillende sections zodat automatisch rijden mogelijk zal zijn.

Ik heb de screenscaptures terug in lagen gedaan omdat er toch wat sporen over elkaar liggen. In het station zijn de secties korter voor moest ik toch 2 locs zonder wagons op het zelfde spoor in het station wil plaatsen. Ik hou geen rekening met een vast bepaalde rijrichting aangezien ik geen copy doe van iets dat in het echt bestaat en het zou best kunnen dat er ooit ook een loc uit europa op zal rijden.

Hier de 2 screenshots betreffende opdeling sections waar groen en paars sections zijn, lichtblauw zijn de keerlussen en geel wordt aangesloten op de global detect.

Enkel laag gedeelte section indeling



Volledig layout section indeling



Vervolgens heeft de digikeijs centrale een vermogen van 3 Ampere wat wil zeggen dat ik ongeveer 3 grote treinen te gelijk kan laten rijden ( groete locs met wagons verbruiken blijkbaar ronde de 1 Ampere ). Als ik er dus meer dan 3 te gelijk wil laten rijden zal ik de baan dus moeten splitsen met boesters.
Hier de screencaptures hoe ik dat denk te doen. Aangezien mijn baan toch in sections is opgedeeld denk ik dat het vrij eenvoudig is om dit achteraf een beetje te veranderen zondere aan de spoiren te moeten komen.

Booster split laag gedeelte



Booster split volledige layout



Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Stijn


VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #93 Gepost op: 12 August 2021, 11:23:01 »
Ik zou de achterste keerlus, nu op de booster paars, aan de groene aansluiten.  Reden:  de paarse bedient de spiraal, waar de belasting zwaar is.  Daar zou ik niet een extra belasting aan leggen, maar die aan het groene deel aansluiten, wat minder zwaar belast is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #94 Gepost op: 12 August 2021, 11:46:31 »
De reden dat ik de split booster zo had opgedeeld:

Stel dat ik 2 treinen heb rijden in de lage grote lus langs de rivier.
Als er dan nog 1 trein begint te stijgen en 1 trein naar benden komt zit ik snel aan 4.
Op het paarse gedeelte zoals het nu is zie ik er niet direct 4 rijden? Maar wel 3.

Vandaar maar ik hou wel rekening met je opmerking en een keerlus is natuurlijk gemakkelijk te verplaatsen van booster!

Stijn


Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #95 Gepost op: 17 August 2021, 14:47:39 »
Ik wil graag even terug naar spoorafstanden.

De locs en wagons kunnen nog al groot zijn en heb betreffende de spoorafstanden naar de NMRA gekeken.
Ik kom op een afstand van 7.4 cm die ik zeker zal moeten aanhouden in de bochten.
Ik heb dat hier zo eens naast elkaar geplaatst en ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Ik vermoed dat ik ze dichter bij elkaar kan leggen op rechte stukken.

Is dit correct en hoe dicht mogen ze dan bij elkaar en vanaf welke radius moet ik dat terug over gaan naar 7,4 cm?

Stijn

JohnRobertGrunn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • Hersenwerk voor honden
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #96 Gepost op: 17 August 2021, 16:44:30 »
Heb dubbelspoor van Kato wat hart 33mm is.
Mvg Rob

MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.