Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Het opbouwen van meerdere niveaus  (gelezen 2238 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2024, 12:48:57 »
Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.
Je weet het leuk te brengen. Ik ben niet bang, maar realistisch. Bij ons op de club zijn ze ook met een gelaagde baan bezig en ik zie wat daar gebeurt. En dat probeer ik bij mijn thuisbaan te vermijden. Ik heb geen zin om te werken tussen twee lagen waar mijn kop maar net tussen past. Als het om schaduwstations gaat dan geef ik de voorkeur aan een schaduwstation achter het zichtgedeelte in plaats van er onder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2024, 12:58:34 »
Ik breng het niet alleen leuk, maar breng dit ook al ruim 10 jaar in de praktijk. Met gemiddeld 3-4 modelbanen per jaar in diverse niveaus, lagen en hoogtes. Er zit een verschil tussen die twee vind ik.

Het is realistisch als je zou zeggen dat je uit angst voor het onbekende op basis wat anderen doen iets vermijd. Misschien hebben ze het bij de club wel helemaal verkeerd aangepakt, dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook zo zou doen toch?

Kijk anders even op de DTS website bij projecten, of op de site van onze Duitse collega Miba. Daar vind je allerlei ontwerpen met niveaus en afbeeldingen van het eindresultaat.

Het is zo zonde als je op basis van wat een ander doet, jezelf beperkt in wat zou kunnen  (y)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2024, 13:04:48 »
Martin, het is geen angst voor het onbekende, want het is voor mij heel bekend, en ik heb er geen angst voor. Maar ik heb er gewoon geen zin in. Of vind je dat ook een verkeerd motief? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2024, 14:11:40 »
Het was geen aanval op jou zelf hoor, meer in het algemeen besproken. Sorry als dat wel zo overkwam (nadeel van enthosiasme).

Ergens geen zin in hebben is een keiharde vaste reden om iets niet te doen  ;D
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2024, 16:09:46 »
Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.
Vergeet niet de trein eerst te verplaatsen  ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2024, 17:31:42 »
Misschien beetje out of the box maar: een hele andere oplossing maar wellicht afneembare dakdelen (bekleed met scenery) van de baan. Gebeurd er wat, haal je even de bovenkant eraf en kun je erbij. Daarnaast zou je ook je baan op wielen kunnen zetten en zorgen dat de schaduwstations zich zoveel mogelijk bij de randen bevinden waar je nog bij kan. Uiteraard moet je baanplan zich wel voor beide oplossingen lenen.

Gr
Stefan


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2024, 17:58:34 »
Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Over het algemeen wordt een probleem een uitdaging als de oplossing bedacht is  ;)
gr. Ed

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2024, 12:11:50 »
@Steef, met afneembare delen werk ik ook. De baan op wielen lijkt me niet zo'n goed plan. Afgezien van de oppervlakte van zo'n baan lijkt het me dat er altijd wel wat hobbelt tijdens het verplaatsen en dan moet je weer de "hersporingswagen" inzetten om het nodige weer op de rails te krijgen. 
Ik heb ook wel eens gewerkt met uitneembare delen waar je dan doorheen kon kruipen. Ik ben geen dertig meer, dus ik heb geen behoefte meer om me als een "bugs Bunny" met een wortel in mijn hand midden in de baan tevoorschijn te komen.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6284
Re: Het opbouwen van meerdere niveaus
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2024, 13:40:57 »
Waarom niet op wielen? Heb mijn baan (7,2x1,4 meter) op wielen staan.
Werkt perfect. Staat normaal tegen de wand maar als ik er aan de achterzijde bij moet rol ik de boel even naar voren zodat ik er achter langs kan lopen.

Moet je natuurlijk wel een goed onderstel maken maar stevige fundatie is altijd eerste vereiste.
Gr Frank.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)