Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 08:48:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:38:51
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 08:35:50
Au bord de la Cèze
door
defender
Vandaag
om 08:25:26
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 08:12:37
Alternatieven voor servo's
door
Olav
Vandaag
om 07:42:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
borotof
Vandaag
om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles
door
ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje
door
R1954
07 November 2025, 21:54:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer
door
saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera
door
Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV. (gelezen 2122 keer)
heuvelbaan
Offline
Berichten: 488
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Gepost op:
16 January 2021, 11:40:25 »
Beste,
Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.
De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.
Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.
kan iemand mijn vertellen of dit juist is?
Groeten Marco
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #1 Gepost op:
16 January 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Gelogd
Marius
heuvelbaan
Offline
Berichten: 488
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,
Okay dank je wel, duidelijk verhaal.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 488
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #4 Gepost op:
02 March 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,
Ik gebruik uitsluitend armseinen.
Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Jelmer
Online
Berichten: 5488
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #5 Gepost op:
02 March 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).
Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.
Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #6 Gepost op:
02 March 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:
In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.
Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 488
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #7 Gepost op:
02 March 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Wies
Offline
Berichten: 1220
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 March 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:
Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven
Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:
Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan
Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.
Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.