Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 08:46:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 08:41:58
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:41:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 08:35:30
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:15:17
Modelspoorbaan van Einte door eichddraig
Vandaag om 08:10:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 07:44:40
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Bahn-AG
Vandaag om 00:03:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
14 November 2025, 23:31:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
14 November 2025, 23:27:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 November 2025, 23:12:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
14 November 2025, 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
14 November 2025, 22:19:22
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
14 November 2025, 22:19:08
Overstap naar HTM door GerardvV
14 November 2025, 22:06:20
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
14 November 2025, 21:06:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
14 November 2025, 20:59:27
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
14 November 2025, 20:50:03
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
14 November 2025, 20:00:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
14 November 2025, 19:46:17
Lodewickshaven door Eric B
14 November 2025, 19:25:20
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door henk
14 November 2025, 17:40:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
14 November 2025, 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
14 November 2025, 16:44:24
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
14 November 2025, 16:25:14
Miwula gehackt door Falkenberg
14 November 2025, 16:22:56
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 2128 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 January 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5503
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.