Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 12:08:31
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 11:54:10
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
henk
Vandaag
om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:34:24
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM
door
GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels (gelezen 916 keer)
FunRail
Offline
Berichten: 21
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Gepost op:
03 March 2021, 15:39:57 »
Hallo allemaal,
Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?
In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?
Uw ervaringen als altijd van harte welkom
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26640
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
03 March 2021, 16:03:28 »
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
03 March 2021, 17:40:50 »
Henk,
Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.
Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
03 March 2021, 18:52:04 »
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Gelogd
Groeten,
Richard
wob
Offline
Berichten: 2842
Aachenau West
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2021, 21:21:39 »
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels