Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels  (gelezen 916 keer)

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Gepost op: 03 March 2021, 15:39:57 »
Hallo allemaal,

Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?

In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?

Uw ervaringen als altijd van harte welkom

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26640
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2021, 16:03:28 »
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2021, 17:40:50 »
Henk,

Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.

Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2021, 18:52:04 »
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Groeten,
Richard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2021, 21:21:39 »
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.

Groet, Bas