Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:42:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:41:14
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 15248 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #90 Gepost op: 11 August 2021, 16:03:18 »
Het volgende punt waar ik aan denk.
Die grote amerikaanse steam locs gebruiken ongeveer 1 A.
Dat wil zeggen dat er maximum 3 te gelijk kunnen rijden.
Indien ik er meer wil moet ik dus met booesters beginnen werken.
Dat wil zeggen dat ik mijn baan van in begin moet splitsen per boester?

Stijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #91 Gepost op: 11 August 2021, 17:06:48 »
Dat is het beste, anders ga later moeten slijpen in een afgewerkt spoor en dat is altijd een beetje knoeien.
In eerste instantie kan je alles aansluiten op de centrale en later dan stelselmatig overgaan naar boosters.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #92 Gepost op: 12 August 2021, 11:11:52 »
Beste Allen,

Ik ben begonnen met de baan digitaal te bekijken. Het was vanaf in het begin de bedoeling om software gestuurd te rijden. De centrale is een Digikeijs 5000!
Ondertussen hebben we daar wat testen met gedaan betreffende stroomingange en zones en tot hiertoe doet het wat het moet doen.
Nu we een iets of wat definitief baanplan hebben heb ik het eens ingedeeld in verschillende sections zodat automatisch rijden mogelijk zal zijn.

Ik heb de screenscaptures terug in lagen gedaan omdat er toch wat sporen over elkaar liggen. In het station zijn de secties korter voor moest ik toch 2 locs zonder wagons op het zelfde spoor in het station wil plaatsen. Ik hou geen rekening met een vast bepaalde rijrichting aangezien ik geen copy doe van iets dat in het echt bestaat en het zou best kunnen dat er ooit ook een loc uit europa op zal rijden.

Hier de 2 screenshots betreffende opdeling sections waar groen en paars sections zijn, lichtblauw zijn de keerlussen en geel wordt aangesloten op de global detect.

Enkel laag gedeelte section indeling



Volledig layout section indeling



Vervolgens heeft de digikeijs centrale een vermogen van 3 Ampere wat wil zeggen dat ik ongeveer 3 grote treinen te gelijk kan laten rijden ( groete locs met wagons verbruiken blijkbaar ronde de 1 Ampere ). Als ik er dus meer dan 3 te gelijk wil laten rijden zal ik de baan dus moeten splitsen met boesters.
Hier de screencaptures hoe ik dat denk te doen. Aangezien mijn baan toch in sections is opgedeeld denk ik dat het vrij eenvoudig is om dit achteraf een beetje te veranderen zondere aan de spoiren te moeten komen.

Booster split laag gedeelte



Booster split volledige layout



Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Stijn


VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #93 Gepost op: 12 August 2021, 11:23:01 »
Ik zou de achterste keerlus, nu op de booster paars, aan de groene aansluiten.  Reden:  de paarse bedient de spiraal, waar de belasting zwaar is.  Daar zou ik niet een extra belasting aan leggen, maar die aan het groene deel aansluiten, wat minder zwaar belast is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #94 Gepost op: 12 August 2021, 11:46:31 »
De reden dat ik de split booster zo had opgedeeld:

Stel dat ik 2 treinen heb rijden in de lage grote lus langs de rivier.
Als er dan nog 1 trein begint te stijgen en 1 trein naar benden komt zit ik snel aan 4.
Op het paarse gedeelte zoals het nu is zie ik er niet direct 4 rijden? Maar wel 3.

Vandaar maar ik hou wel rekening met je opmerking en een keerlus is natuurlijk gemakkelijk te verplaatsen van booster!

Stijn


Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #95 Gepost op: 17 August 2021, 14:47:39 »
Ik wil graag even terug naar spoorafstanden.

De locs en wagons kunnen nog al groot zijn en heb betreffende de spoorafstanden naar de NMRA gekeken.
Ik kom op een afstand van 7.4 cm die ik zeker zal moeten aanhouden in de bochten.
Ik heb dat hier zo eens naast elkaar geplaatst en ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Ik vermoed dat ik ze dichter bij elkaar kan leggen op rechte stukken.

Is dit correct en hoe dicht mogen ze dan bij elkaar en vanaf welke radius moet ik dat terug over gaan naar 7,4 cm?

Stijn

JohnRobertGrunn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • Hersenwerk voor honden
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #96 Gepost op: 17 August 2021, 16:44:30 »
Heb dubbelspoor van Kato wat hart 33mm is.
Mvg Rob

MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.