Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
NS 8100 in 0
door
roadster36
03 November 2025, 23:49:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
sneek
03 November 2025, 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 November 2025, 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West
door
wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain
door
Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Hans.F
03 November 2025, 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X......
door
Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
03 November 2025, 17:12:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70 (gelezen 3924 keer)
henk
Offline
Berichten: 22640
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #15 Gepost op:
12 February 2018, 18:22:05 »
Piko heeft het nergens over code 100 hoor. Zou ook niet kloppen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Juroen
Offline
Berichten: 430
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #16 Gepost op:
12 February 2018, 18:33:35 »
Ik heb wat Fleischmann materieel uit eind '70, begin '80.
Het locje 1306 uit de toenmalige startset rijdt prima over de Tillig Elite.
De bijbehorende wagens hebben plastic wielen met hogere flenzen. Die rijden niet mooi over de Tillig Elite rails; de flenzen raken de biels.
Het digitaliseren van dat locje is vrij eenvoudig gegaan door de koolborstels te isoleren van het motorschild. Even wat werk, maar te doen.
Groet, Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #17 Gepost op:
12 February 2018, 18:49:30 »
Zojuist even opgemeten; die van mij komt op 27mm. Nog oud dus.
De mooiere locs komen van een latere periode 2x de 4065 en 2x de 4064. Dezen zijn qua schild wel te digitalisen, dremelen. Dat ben al tegengekomen.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2971
Aachenau West
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #18 Gepost op:
12 February 2018, 18:57:18 »
Als je wilt beginnen in je schaduwstation kun je ook je oude Fleischmann railmateriaal gebruiken. Als je dat met een railgum van bijvoorbeeld Roco schoonmaakt, dan geleidt de boel weer perfect.
Het enige waar je dan nog voor moet zorgen is dat je goede railverbinders hebt.
Groet, Bas
Gelogd
stoombr38
Offline
Berichten: 413
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #19 Gepost op:
12 February 2018, 19:05:13 »
Hallo Martin ik heb voor veel loks vervangende massa vrije schildjes liggen.
Stuur me een foto van de schildjes dan zoek ik het uit.
Er zijn veel uitvoeringen.Dit is er een van de vele.
grt. Jo
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #20 Gepost op:
12 February 2018, 19:18:28 »
@ wob, dat is ook een goede keus, in het schaduwstation de rails goed schoonmaken en nieuwe raillassen, de oude zien er echt niet meer uit. Passen hier de Roco A-gleis lassen ook op??
@stoombr38, je hebt mail.
Gr. Martin
Gelogd
stoombr38
Offline
Berichten: 413
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #21 Gepost op:
12 February 2018, 19:25:45 »
Hallo Martin die passen ook alleen gaan er zeer zwaar op.
Grt. Jo
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22640
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #22 Gepost op:
12 February 2018, 19:38:24 »
De Piko raillassen zijn ook fijner en schuiven dus niet gemakkelijk op de dikkere Fleischmann railstaaf. Je moet zorgen voor zo min mogelijk overgangen tussen beide railsystemen. Op die paar plaatsen kan je de rails net zo goed op de juiste hoogte tegen elkaar monteren.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7172
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #23 Gepost op:
12 February 2018, 20:36:07 »
De sleutelvijl is niet zonder reden uitgevonden...
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #24 Gepost op:
12 February 2018, 21:22:47 »
Tja, dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk, gemakkelijker een sleutelvijl hanteren dan alle lassen opschuren. Ik vind de originele lassen vrij grof trouwens. Het is ook leuk om in het schaduwstation wat te oefenen voordat ik met het zichtwerk begin en de verschillende types wat te herkennen en uit te proberen.
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #25 Gepost op:
14 February 2018, 11:10:09 »
Ik ben maar begonnen met de FLM model rails van de raillassen te ontdoen en deze lassen in een badje van koperpoets te dompelen. En zowaar; na een middag komen ze er blank weer uit! met een tangetje weer in model gebogen.
Na de rails met polijstpapier en glasvezelpen te hebben behandeld krijg in elk geval weer fabrieks nieuwe rail. Alleen nog maar een 100++ handelingen te gaan
Waar ik straks ook voor kies; verkopen of houden en voor digitaal gaan, in beide gevallen zat dit wat gemakkelijker gaan en het houdt mij eerst wel even van de straat (hobby hm).
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2971
Aachenau West
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #26 Gepost op:
16 February 2018, 09:40:25 »
Ik zou je aanraden een railgum (van bijvoorbeeld Roco) te gebruiken om je rails schoon te houden. Dan voorkom je in ieder geval dat je kleine groefjes of krassen in het railvlak krijgt waarin het vuil achterblijft.
Groet, Bas
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #27 Gepost op:
23 February 2018, 12:22:19 »
Pfffffff, eindelijk klaar met de FLM model-rails. Dat Roco gum werkt goed na de opfrisbeurt. Ze zijn nu spiegelglad en raillassen ook. Nu alle (elec) wissels gangbaar maken en dan kunnen we gaan denken aan digitaal.
Ook een eerste FLM loc (BR64) aangeschaft, dus het wordt serieuzer, nu nog een z21-start met muis en kan ik een ritje gaan maken in de digitale wereld op het spoor.
Blijf mij hier eerst nog inlezen over deze materie en zal later ook nog met veel vragen terug komen.
Dank en groet tot zover. Martin
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #28 Gepost op:
23 February 2018, 12:49:40 »
Als je nog van die modell rails zoekt,dan kan ik wel is kijken wat ik hier nog heb liggen buiten wat ik al in een verkoop lijstje heb staan.
Ik heb geloof ik nog wat stootblokken en wat wissel aandrijvingen liggen ook.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70