Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 21:51:05
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:44:59
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 8149 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 February 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 February 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6278
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje