Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 05:28:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 2243 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2022, 15:43:44 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Dat is waar.
Maar ervaring leert ook dat het wel handig is om wel even herrie te maken.
Zeker als je bij een kruising aankomt,het zal de 1ste keer niet zijn dat jij gaat inhalen zonder herrie,en degene die je inhaalt ineens zonder hand uitsteken,besluit de hoek om te gaan  ;D
Lig je beide gezellig asfalt te happen  >:(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #16 Gepost op: 20 April 2022, 17:13:07 »
Daarom rijd ik diesel :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2022, 19:18:41 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
En je zult de eerste niet zijn die een prent krijgt voor even toeteren bij het weggaan als je op visite bent geweest of tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor een snelheidscontrole.

Daarbij zou het de omgekeerde wereld zijn, als de ingehaalde gewoon zijn pad blijft volgen is er niets aan de hand.
En als je een bijzondere manoeuvre uitvoert, zoals afslaan of van rijstrook veranderen (en daaronder valt ook invoegen!) ben jij degene die zich er van moet vergewissen dat dit zonder gevaar of hinder voor het overige verkeer kan.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2022, 19:47:43 »
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Gr.
Eric

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2022, 12:29:08 »
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Nee, want er is nog geen sprake van dreigend gevaar.

Van dreigend gevaar is pas sprake als er zonder ingrijpen een confrontatie onvermijdelijk is, bij "conflicterende rijwegen" (om maar even een term in stijl te gebruiken ;D) zeg maar.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2022, 13:44:30 »
Als ik op mn e-fiets rij en haal iemand in,dan bel ik toch wel even.
Knappe die me een bon geeft,en liever het zekere voor t onzekere,asfalt happen laat ik graag aan een ander over  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2022, 17:25:05 »
Ongeschreven wetten zijn dat,  Floris, het wordt alleen maar op prijs gesteld door de in te halen fietser(s) vóór je. 

Ikzelf op mijn gewone fiets geef ook altijd een kort belletje, en dat als er nog aardig wat afstand is. Laatst nog bij een ouder stel, rond mijn leeftijd, misschien zijn we wel van de oude (verouderde) stempel. De fietsers kregen de tijd om even recht naast elkaar te gaan fietsen, het pad is breed genoeg, maar toch. Bij het inhalen even een groetje over en weer.

Ook als een wielrenner of e-biker mij een signaal geeft, laat ik merken dat ik het op prijs stel. Even kort de duim omhoog, of zelfs een mondeling groetje.

Eerder schreef Martijn over 'wennen aan de nieuwere omstandigheden' in mijn eigen woorden geciteerd. Klopt helemaal. Ik moet wennen aan de versnelling, aan de gehaastheid der mensen. Aan een soort verloedering. 'De wereld is niet razende gemaakt' zeiden vroeger mijn ouders als het allemaal te druk werd om hen heen. Maar wel razende geworden, vul ik maar in gedachten aan. En het gaat ondanks signalen dat hardlopers (-fietsers) doodlopers (-fietsers) zijn, gewoon door.




basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #22 Gepost op: 24 April 2022, 17:27:09 »
Telefoneren en fietsen is niet toegestaan :police:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
« Laatst bewerkt op: 24 April 2022, 18:06:48 door HuubvG. Reden: geluissignaal toegevoegd »