Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
22 October 2025, 22:53:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 2165 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 November 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6374
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz