Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10

81   H0 / Re: Piko 2025Gepost op Vandaag om 10:16:30

Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door Sicco Dierdorp

Dus voor de CW achterop, vanwege ontbreken remleiding zouden de wagens erachter sowieso niet beremd zijn.
Dat gaat ten koste van de remcapaciteit van de trein dus wellicht daarom zo geregeld.

Was in dat geval de Sik bemand om bij eventuele calamiteiten zelf een noodrem te kunnen uitvoeren en verdere actie te ondernemen?
Of werd bij elke blokpost gecontroleerd dat de Sik nog meereed. Deze moesten dan van tevoren op de hoogte zijn gesteld dat er een 'bijzonder transport' aankwam.

Nou een persoon om de eigen rem te bedienen lijkt me niet echt het meest benodigd, daar zat het risico niet. Een trein moet, inclusief de eventueel onberemde wagens, voldoende remvermogen hebben om te mogen rijden.

Vroeger was het inderdaad gebruikelijk dat op de posten werd gecontroleerd of de laatste wagen nog aanwezig was (sluitplaatjes en later knipperbollen). Met de doorontwikkeling van spoorstromen en detectie is dat in de loop van de tijd wel weggevallen. In principe is bij een doorgaand geremde trein het remsysteem fail-safe, dus bij een breuk in de leiding stopt alles. Het meevoeren van wagens achterop met niet-doorverbonden remleiding is dus altijd wel een risico geweest, maar de traditionele technische spoordetectiesystemen zouden mitigerend genoeg moeten zijn; het blok zou dan altijd bezet blijven. Pas in latere laren is men toch wat meer gaan kijken naar 'ja maar wat als' risico's en bovendien hebben moderne technische systemen helaas ook een negatief effect op de detectie van lichte voertuigen (en dus de garantie dat bij het breken van een trein het blok bezet blijft) gekregen. Het is ongetwijfeld ook een van de redenen geweest dat het zo werd dat er geen onberemde wagens meer achterop mochten worden vervoerd. 'train integrity' is vandaag de dag weer belangrijker dan ooit geworden - sterker nog bij de nieuwste generatie ERTMS is het zelfs van eminent belang geworden. Het rijden van treinen(opvolging) geheel zonder fysieke blokken en dus fysiek gescheiden kortsluitsecties heeft namelijk één groot risico wat niet zonder fysieke oplossingen (in dit geval: assentellers) te voorkomen is: wat als er een trein doormidden breekt. Je hebt dus minstens fysieke meetpunten nodig om de integriteit van de trein te checken.

82   H0 / Re: Piko 2025Gepost op Vandaag om 10:07:58

Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door Blausee-Mitholz

Nog niet gelezen hier maar met sik in de trein was de snelheid beperkt tot 60 km/u.
Al in de negentiger jaren werden sikken ook wel over lange afstanden per dieplader over de weg vervoerd.

Mvg Johan

83   H0 / Re: Piko 2025Gepost op Vandaag om 09:57:44

Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door grossraumwagen

Dus, of dat uitmaakt, hangt van je periode af. Origineel achterop (tot ergens jaren 60), later mocht dat dus niet meer. Gezien er toen een doorgaande treinleiding moest zijn, om de wagons erachter te kunnen remmen, zal het dus niet meer gemogen hebben een ongeremd voertuig achterop te vervoeren.

Groeten,
Rogier

Dus voor de CW achterop, vanwege ontbreken remleiding zouden de wagens erachter sowieso niet beremd zijn.
Dat gaat ten koste van de remcapaciteit van de trein dus wellicht daarom zo geregeld.

Was in dat geval de Sik bemand om bij eventuele calamiteiten zelf een noodrem te kunnen uitvoeren en verdere actie te ondernemen?
Of werd bij elke blokpost gecontroleerd dat de Sik nog meereed. Deze moesten dan van tevoren op de hoogte zijn gesteld dat er een 'bijzonder transport' aankwam.

84   Piko / Re: Piko 51916 NS 1100 blauw botsneusGepost op Vandaag om 09:28:01

Gestart door Luc2000 - Laatste bericht door Benelux795

Aangezien je de buffers gewisseld hebt; als je de beide type buffers naast elkaar op dezelfde lok zet zie je zo of er lengteverschil is... (y) Ik zet in op ja.

85   Piko / Re: Piko 51916 NS 1100 blauw botsneusGepost op Vandaag om 09:22:47

Gestart door Luc2000 - Laatste bericht door Corné81

Hoi Rogier , ja die kan je gewoon bestellen bij je dealer heb ik ook gedaan, ik moet thuis even kijken naar het nummer die weet ik niet zo uit m’n hoofd, ik heb nog 2 setjes liggen.

86   Trams en smalspoor / Re: NZH A 1001 - 1004Gepost op Vandaag om 09:20:11

Gestart door Gerco van Beelen - Laatste bericht door Dave.......

Wat een leuk hok  (y)

87   Wat zijn we aan het rijden? / Re: 365 "Het is weekend foto's"Gepost op Vandaag om 09:06:49

Gestart door Jelmer - Laatste bericht door Jelmer

Dag 2 van de 365 portretten

            #         datum      Type      collectie   
      13         9 september 2018      BR 85 (Bay D VI)      Wim Vink   
      61         28 juli 2019      S 3/6      Kees (puntenglijder)   
      66         1 september 2019      Kittel      Peter (Silver Fox 2512)   
      67C         8 september 2019      BR 78      Floris (tijgernootje)   
      75         3 november 2019      BR 146      Jelmer   
      88         19 januari 2020      Ae 6/6      Hans Baars (hansb58)   
      93         23 februari 2020      BR 86      Robin (Bosje77)   
      102         19 april 2020      BR 61      Robin (Bosje77)   
      106         17 mei 2020      P 4 (BR 36)      Kees (puntenglijder)   
      111         21 juni 2020      BR 18.4      Kees (puntenglijder)   
      118         9 augustus 2020      BR 96      Robin (Bosje77)   
      125         27 september 2020      BR 39      Sjoerd (Sjoerd74)   
      135         13 december 2020      VT 66,9      Michiel (vroeger)   
      147         7 maart 2021      T 3 (BR 89,3)      Michiel (vroeger)   
      163         4 juli 2021      BR 23      Gijs Berendsen   
      176         3 oktober 2021      BR 12/BR214      Michiel (vroeger)   
      182         14 november 2021      D II (BR 89.6)      Robin (Bosje77)   
      200         3 april 2022      65-DE-A      Wim Vink   
      224         18 september 2022      S250      Frits (Frysio82)   
      225         25 september 2022      S 2/5      Kees (puntenglijder)   
      226         2 oktober 2022      VI B      Ben (Benrail)   
      229         23 oktober 2022      VT95      Gijs Berendsen   
      251         26 maart 2023      BR 62      Michiel (vroeger)   
      260         28 mei 2023      B 3/4      Frank (Frank123)   
      268b "oud"         30 juli 2023      B IV      Jelmer   
      268c         31 juli 2023      B IV      Jelmer   
      269         6 augustus 2023      BR 260      Frank (Frank123)   
      272         3 september 2023      NS 1000      Eric (Eric B)   
      289         31 december 2024      GTL 4/4      Kees (puntenglijder)   
      291         14 januari 2024      DE IV      Eric (Eric B)   
      293         28 januari 2024      E 16      Jelmer   
      302         31 maart 2024      Rh 10      Kees (puntenglijder)   
      318         11 augustus 2024      BR 19.1      Michiel (vroeger)   
      323         15 september 2024      Ae 8/14      Hans (bigboynl)   
      324         22 september 2024      BR 95.0      Bas (Basjuh1981)   
      328         20 oktober 2024      E10 (110)      Ronald (Ronald69)   
      342         26 januari 2025      BR 92      Kees (puntenglijder)   
      344         9 februari 2025      Re 4/4 (BLS)      Gijs Berendsen   
      362         15 juni 2025      BR 94 (Tn 1008)      Kees (puntenglijder)   

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

   
   

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

      

Groeten,
Jelmer

88   Modeltreinproblemen en -vragen / Re: Intermittende kortsluitingGepost op Vandaag om 08:54:20

Gestart door Lobomotion69 - Laatste bericht door Klaas Zondervan

Wat je nu tekent is op zich een goed idee. Maar die 1k tussen basis en GND is te klein. Als er op de input 5V komt, blijft er op de basis nauwelijks 0,5V over en daar gaat de transistor niet goed genoeg van open. Je kunt die weerstand beter 2k2 maken.
Ik had ook aan deze oplossing gedacht, maar dat wilde ik niet adviseren. Je moet dan op dat printje in smd gaan rommelen en ik weet niet of je dat ziet zitten.

89   Kleine baantjes tot 0.5m² / Re: Ronald doet de Fork Challenge!Gepost op Vandaag om 08:47:58

Gestart door Ronald Halma - Laatste bericht door spoorijzer

Leuk ontwerp en Carl Arendt is natuurlijk wel een held voor de kleine smalspoor-modelbouwer.......

Ik zou sowieso voor 3 stuks gaan ipv 4, niet alleen de ruimte maar een oneven aantal schijnt ook eigenlijk altijd beter te staan. Jan des Bouvrie deed dat al in zijn ontwerpen (oneven aantal lampen) en ik doe dat in het 1:1 met kiepwagens. En verrek, oneven staat gewoon beter dan even  ;D ;D

Groeten,
Rogier

90   Piko / Re: Piko 51916 NS 1100 blauw botsneusGepost op Vandaag om 08:44:46

Gestart door Luc2000 - Laatste bericht door spoorijzer

Hoi Corné,

Weet je het artikelnummer van de ronde buffers? En kan je die gewoon bijbestellen via een dealer?

Groeten,
Rogier
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10