Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10

81   Elektronica en analoog / Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)Gepost op 26 August 2025, 16:12:41

Gestart door Dennis1984 - Laatste bericht door Dennis1984

Heren,

Soms moet je gewoon erkennen dat iets beter kan en je terug moet naar de tekentafel. Bas, je hebt denk ik gelijk dat het dimmen per groep niet tot het gewenste mooie resultaat leidt (wat ik wel wil).

Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van die oplossing met een PCA9685 die hier natuurlijk wel vaker is besproken. En de QFN-28 versie zou prima op de printplaat passen. Die is wel flink duur, maar het aantal componenten wordt denk ik minder en de Attiny kan ook kleiner uitvallen (en goedkoper).

Waar ik ook naar neig is om gewoon alle leds over de regulator te laten lopen. Ik heb even gerekend met wat er in de datasheet vermeld staat. Ik heb eigenlijk nooit meer dan 6 leds aan. Laat ik het even ruim nemen en uitgaan dat ze 5mA per stuk verbruiken (wat veel meer is dan daadwerkelijk verbruik). Dan heb ik 30mA en nog een beetje verwaarloosbaar extra van de Attiny en PCA9685.

Even uitgaand van omzetten van 18V naar 5V krijg je dan 390mW dissipatie. De temperatuurstijging van mijn regulator is met die waarden een kleine 30 graden, wat dus met een normale kamertemperatuur geen enkel probleem gaat opleveren. In een locomotief zou dit niet kunnen, want dat wordt te warm. Maar een sein op de baan zou geen probleem moeten zijn.

Benieuwd naar jullie visie.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Gestart door Vislijn - Laatste bericht door Vislijn

Ha kijk, ik had al gehoopt dat de kenners het aantal mogelijke locnummers zouden kunnen terugbrengen tot een handjevol. We komen er wel uit denk ik  :)
Misschien zijn de blauwe zwaailichten ook wel een herkenningspunt? Volgens mij werden die in de jaren 80 geleidelijk vervangen door rode exemplaren. Hier zijn ze nog blauw.

83   Materieel / Re: Fleischmania NostalgiaGepost op 26 August 2025, 16:05:48

Gestart door Scratchbuilt - Laatste bericht door tothebeach

En dat zomaar uit het niets! Geen bouwverslag, geen vooraankondiging. ;)
Fraai werk Albert, een erg mooi gebouw  (y)

Groet,
michel

84   Materieel / Re: Fleischmania NostalgiaGepost op 26 August 2025, 15:57:22

Gestart door Scratchbuilt - Laatste bericht door Scratchbuilt

Gestart door NS 1100 - Laatste bericht door NS 1100

Misschien is het al opgelost, maar toevallig kom ik in de Piko-brochure dit tegen:

55293 Schienenverbinder mit zwei Schuhbreiten, 6 Stck.
Federstahl-Schienenverbinder mit 2 Schuhbreiten, ermöglichen den Übergang zwischen dem PIKO A-Gleis und:
  • dem PIKO Hobby-Gleis, angeboten von 1992 bis 2002,
  • dem Mehano*-Gleis,
  • dem klassischen ROCO* 2,5 mm-Neusilbergleis,
  • dem Fleischmann* Profi- und Modell-Gleis,
  • und anderen Gleisen mit einer Profilhöhe von 2,5 mm

Dit was inderdaad DE TIP! Thanks! (y)

Met deze raillassen is het prima mogelijk om Profi Rails aan Roco Line te koppelen. Let er even op dat in de verpakking 3 linker- en 3 rechterraillassen zitten. Je moet dus steeds één van elk gebruiken en ze zo plaatsen dat de binnenkant van de spoorstaaf gelijk komt te liggen. Wel moet je de ruimte onder de Roco Line rail nog zelf wat uitvullen, maar dat spreekt voor zich.

86   Trams en smalspoor / Spoor 0 meterspoorGepost op 26 August 2025, 15:50:15

Gestart door Noordernet - Laatste bericht door Noordernet

Omdat het bouwen in een grotere schaal al een tijdje kriebelde meldde ik me onlangs aan voor het Spoornulforum.



Spoor 0, geen normaalspoor, maar meterspoor. De NEM geeft daarvoor nog steeds 22,5 mm als spoorwijdte aan. Die houd ik voorlopig aan.



Mijn oude Roco Sik kreeg langere assen en afstandsbusjes, zodat-ie netjes rijdt op mijn stukje spoor. De opbouw moet een Wickham-motorlorry voorstellen: een overdekte bromfiets op spoorwielen. Ik moet het doen met zeer beperkt beeldmateriaal. Dat wordt ook niet beter: het voorbeeld is al 50 jaar geleden gesloopt. En zoals ik in ‘Frans loodsje’ laat zien, bouw ik dingen meestal drie keer: een paar mock ups en een keer in het echt. Ik kan trouwens prima leven met het feit dat ik hier en daar de plank flink mis zal slaan.



Eerste versie van alles, een epos in karton.

En omdat het ene tot het andere leidt heb ik wat ho-dingen te koop staan: wielstellen, asbalanzen, opschriften e.d.

Verwacht van mij geen regelmatige updates of reacties op reacties.

Groet,
Wolter

87   Trams en smalspoor / Re: RTM in 0mGepost op 26 August 2025, 15:03:06

Gestart door Jan den Haan - Laatste bericht door Jan den Haan

Hallo Hervé,

Alle tramlijnen van Zeeuws-Vlaanderen reden op 1000 mm spoor.De NMVB kwam met een eigen lijn en eigen motorwagens tot Aardenburg en de NMVB kwam tot Sluis over de lijn van de Stoomtram Breskens Maldegem.De bovenleiding an de NMVB kwam tot Sluis.Elektrische bagagemotorwagens van de NMVB trokken de rijtuigen van de SBM, die vanaf Breskens tot Sluis door een SBM stoomlocomotief getrokken waren, verder tot aan Knokke.Ik heb scans van tekeningen van bijna al het SBM materieel.Ik zie daar alleen maar dubbele spaakwielen onder.Bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijdt nu overigens een SBM rijtuig met normaalsporige wielen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

88   Trams en smalspoor / Re: RTM in 0mGepost op 26 August 2025, 14:41:06

Gestart door Jan den Haan - Laatste bericht door hervé

  A°2023:     https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ijzergieterij-Griffin-NV-in-Merksem_2023_INDUS_F10798-006.jpg

  die industriële gevels kunnen zo op een modelbaan !

  er was toch de buurtspoorweglijn Maldegem/Breskens met een voor Nederland afwijkende meter-spoorwijdte (...)
  ( toch niet met wielen geleverd door Griffin, Merksem ? )
  metaalgieterij Griffin was blijkbaar geen klein bedrijfje ....
  maar wat is de relatie tot  "Rotterdam", ook in reliëf te lezen op de wielen ? 

  https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtram-Maatschappij_Breskens_-_Maldeghem

89   Materieel / Re: Veevervoer ss/ nsGepost op 26 August 2025, 14:21:04

Gestart door klusser - Laatste bericht door Mar-Cas

Foutje

90   Trams en smalspoor / Re: RTM in 0mGepost op 26 August 2025, 14:20:40

Gestart door Jan den Haan - Laatste bericht door Jan den Haan

Hallo Hervé,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.Ik had al het vermoeden dat Griffin in Antwerpen-Merksem inmiddels niet meer in bedrijf is.In Amerika is Griffin Wheels Company nu onderdeel van Amsted Rail en bestaat dus nog wel.Nu worden dit type wielen in Amerika veel toegepast.In vroeg mij nog wel af waarom dit bedrijf een vestiging in Antwerpen-Merksem had.Zijn dit type wielen in België ook veel gebruikt?Overigens heb ik bij mijn speurtocht naar tekeningen van materieel van de kkStB (kaiserliche und königliche Österreichische Staatsbahnen) voor een volgend project een tekening gevonden van een kkStB goederenwagen die blijkens de tekening ook gebouwd werd in een versie met Griffin wielen.Hieronder geef ik nog een foto van een goederenwagen met Griffin wielen van de kkStB Nordöstliche Linien (deze omvatte o.a. de Kaiser Ferdinands Nordbahn (Wenen-Krakau , de Galizische Carl-Ludwig Eisenbahn( Krakau-Lemberg(nu Lviv) en de Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn).

Güterwagen by Jan den Haan, on Flickr

Griffin Räder by Jan den Haan, on Flickr

kkStB Nordöstliche Linien by Jan den Haan, on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10