De RTM heeft inderdaad een aantal motorwagens van de Zeeusch-Vlaaamsche Tramweg Maatschappij overgenomen.Het begon bij de ZVTM als een AB rijtuig (AB 1-16 geleverd door Allan in 1915 en 1916 en de AB 17-19 door La Brugeoise in 1919)
ZVTM AB17-19 algemeen plan NA2-16-23-01_1533 by Jan den Haan, on Flickr
In 1935 en 1936 werden in de eigen werkplaats van de ZVTM achtereenvolgens de AB 19, 18, 17, 16 en 15 omgebouwd tot dieselelektrische motorwagens met een Stork dieselmotor en een generator van Smit te Slikkerveer :
ZVTM ME15-19, RTM MBD70-74 ZA-Trammij-tek-2071 by Jan den Haan, on Flickr
Ze kregen de nummers ME 15 t/m 19.In 1948 werden ze verkocht aan de RTM.De RTM nam ze in dienst als MBD 70 en 72 t/m74.DE Me 16 werd door de RTM grotendeels gesloopt.Op het frame bouwde de RTM vervolgens de MABD 1602 :
RTM MABD1602 ZA-TramMij-Tek-367 by Jan den Haan, on Flickr
Nog twee plaatjes van de motorrijtuigen bij de ZVTM resp. RTM :
ME17 Drieschouwen by Jan den Haan, on Flickr
ME 17 in Drieschouwen
MBD73 Haamstede by Jan den Haan, on Flickr
MBD 73 in de bocht in Haamstede
Overigens is er aan de MABD 1602 weinig te zien dat nog aan de ZVTM herinnert.Zelfs de deksels van de aslagers zijn niet van de ZVTM maar van de MBS :
RTMm899 by Jan den Haan, on Flickr
Ik heb overigens al langere tijd plannen om een model in 0m te maken van de MABD 1602 :
RTM MABD1602 by Jan den Haan, on Flickr
Onze tweeling is inmiddels afgelopen zaterdag 23 geworden en het model ziet er nog steeds zo uit :
MABD1602 by Jan den Haan, on Flickr
De motor heb ik ook al :
motor by Jan den Haan, on Flickr
Deze aandrijving heeft Albert Munz (AMZ) destijds gemaakt voor de Kleine Henschel van de NTM die Philotrain toen ook als bouwpakket geleverd heeft.Op mijn verzoek heeft Albert Munz deze 0m versie gemaakt.De wielen zijn Philotrain NTM wielen, waarna ik de flenzen afgedraaid heb zoals hierboven beschreven.Helaas bleken de wielbanden van vernikkeld messing te zijn.Dat ziet er nu niet zo fraai uit.Wordt vervolgd .....
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

In 1935 en 1936 werden in de eigen werkplaats van de ZVTM achtereenvolgens de AB 19, 18, 17, 16 en 15 omgebouwd tot dieselelektrische motorwagens met een Stork dieselmotor en een generator van Smit te Slikkerveer :

Ze kregen de nummers ME 15 t/m 19.In 1948 werden ze verkocht aan de RTM.De RTM nam ze in dienst als MBD 70 en 72 t/m74.DE Me 16 werd door de RTM grotendeels gesloopt.Op het frame bouwde de RTM vervolgens de MABD 1602 :

Nog twee plaatjes van de motorrijtuigen bij de ZVTM resp. RTM :

ME 17 in Drieschouwen

MBD 73 in de bocht in Haamstede
Overigens is er aan de MABD 1602 weinig te zien dat nog aan de ZVTM herinnert.Zelfs de deksels van de aslagers zijn niet van de ZVTM maar van de MBS :

Ik heb overigens al langere tijd plannen om een model in 0m te maken van de MABD 1602 :

Onze tweeling is inmiddels afgelopen zaterdag 23 geworden en het model ziet er nog steeds zo uit :

De motor heb ik ook al :

Deze aandrijving heeft Albert Munz (AMZ) destijds gemaakt voor de Kleine Henschel van de NTM die Philotrain toen ook als bouwpakket geleverd heeft.Op mijn verzoek heeft Albert Munz deze 0m versie gemaakt.De wielen zijn Philotrain NTM wielen, waarna ik de flenzen afgedraaid heb zoals hierboven beschreven.Helaas bleken de wielbanden van vernikkeld messing te zijn.Dat ziet er nu niet zo fraai uit.Wordt vervolgd .....
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan