Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Gabriël Bergsma
Vandaag om 12:37:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:31
Rivarossi 2026 door 741230
Vandaag om 12:27:40
Digitale BR 052 Roco door Ben
Vandaag om 12:04:43
Linux driver voor Uhlenbrock 63120 door reinderlf
Vandaag om 11:57:51
Liliput NS 3500 - kortsluiting (alleen achteruit) door Bahn-AG
Vandaag om 11:53:55
Jouef 2026 door Dave.......
Vandaag om 11:51:49
Lima 2026 door Chris Westerduin
Vandaag om 11:39:09
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 11:14:52
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 11:11:33
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 11:07:57
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Bor de Wolf
Vandaag om 10:52:05
Jaegerndorfer (N) 2026 door Bor de Wolf
Vandaag om 10:45:14
Roco NS 1211 blauw door BrightonBelle
Vandaag om 10:21:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door MOVisser
Vandaag om 10:02:39
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Huibert
Vandaag om 09:46:20
Piko steuerwagen SBB digitaliseren met functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 09:33:57
Roco 2026 door Bob R.
Vandaag om 09:28:02
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:08:43
Tram groefrail door Pauldg
Vandaag om 08:57:02
Piko 2026 door Tedo
Vandaag om 08:53:32
Roco 42616 door maartenvdb
Vandaag om 07:20:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:33:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 06:00:28
Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje door Maarten-1-14
Vandaag om 00:47:39
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models door DavidNS400 Grote sik
15 January 2026, 23:58:50
Repareren van gebarsten tandwielen door Sven
15 January 2026, 23:35:41
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
15 January 2026, 22:26:37
Rondom Charlois door hervé
15 January 2026, 22:24:17
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door daveric
15 January 2026, 21:58:53

Auteur Topic: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 27201 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #120 Gepost op: Vandaag om 11:11:33 »
Dank Rob, ik ga nog wel wat experimenteren. Je schrijft dat de speling tussen worm en tandwiel vergroot moet worden. Daardoor dacht ik gelijk aan een vulplaatje onder de motor. Het is namelijk zo dat de motor en worm bovenop de tandwielen zit. Met een minimale verhoging krijg je dan iets meer ruimte en dus speling. Dit, en de beperking van de zijdelingse speling ga ik eens even testen.

Later dit jaar bouw ik voor mijzelf nog een treinstel. Ik weet wel dat daar een andere aandrijving in gaat komen. Ik denk dat het de Piko HK aandrijving wordt. Jij hebt elders al beschreven dat die Hondekop aandrijving er keurig in past , al ga ik nog even zoeken of er een plattere aandrijflijn te koop is met de juiste radstand van het draaistel. Dan hoef ik minder van het interieur te slopen. Wie weet....

Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk een fout in het ontwerp/etswerk zit. Als je kijkt naar panto's van de 'grote' fabrikanten dan valt mij 1 ding op. De bevestiging van de veertjes zit altijd boven de draaias en vrij dicht bij de draaias. De uitslag is minimaal, maar wel voldoende. Je ziet verschil tussen veertjes aan de onderste 'benen'van de panto's of in het midden. Maar de positie van de bevestiging ten opzichte van het draaipunt is eigenlijk altijd gelijk. De BBC wijkt daar echt van af. Ik heb hier ook BBC's van FRIE liggen en daar zie je dezelfde oplossing als bij de 'grote' fabrikanten. Die pantografen werken ook goed. Je moet vooral geen veertjes om een hoek willen buigen of een lipje hebben dat in gezakte stand naar beneden gaat wijzen.

Afgelopen dinsdag had ik dus vooral de frustratie even van mij afgeschreven. Woensdag heb ik met jouw opmerking in het achterhoofd en wat rust weer opnieuw naar de beweging van de panto's gekeken. Met een Roco en een FRIE pantograaf ernaast. Mijn conclusie is gelijk aan die van jou. Het grote T-vormige lipje is niet goed. Bovendien moet je die al helemaal niet dubbel vouwen zoals in de handleiding staat omschreven. Als je het vouwt werkt dit de beweging alleen maar tegen! Maar hij is te groot om in de afdek kap vrij te kunnen bewegen. Je wilt in feite het hele kleine lipje aan beide kanten zoals jij al schreef.

Omdat ik al een tijdje zat te rommelen met de lipjes zijn ze bij mij uiteraard allebei afgebroken. Dus heb ik het opgelost met twee 0,5mm messing draadjes. Het is namelijk óók niet verstandig om het hele kleine lipje 90 graden te draaien zoals in de handleiding staat. Dit raad ik af. Omdat ik dit wel had gevolgd brak ook die bij het corrigeren af. Geen punt, want de messing draadjes werken net zo goed.

De oplossing is om twee messing draadjes in een V te vouwen. Of eerst solderen en daarna vouwen. Eén poot van de V soldeer je in het midden aan de buitenkant van het platte frame vast. Op de locatie van de lipjes. Daarbij wijst de punt van de V omhoog en steekt die net boven de rand van het etswerk uit. Als je achteraf vouwt dan vouw je na het solderen de draad dus naar beneden. Hierna aan beide zijdes de uiteinden van de veer haaks vouwen zodat je twee platte oogjes krijgt. Die zet je dan vast aan de twee messing haakjes. De veer hangt zo volledig tussen de twee pantograaf kanten in en kan vrij bewegen. Onderin wat plaatjes om het te verduidelijken. Conclusie: ze werken nu uitstekend.

Groet, Mathyn

Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram