BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2019 => Topic gestart door: Sicco Dierdorp op 30 januari 2019, 07:54:07
-
http://www.vanbiervliet.com/nieuw2019/mobile/index.html#p=1
-
Leuk, een rerun van de 5404. Misschien toch sterk over twijfelen
-
Nu hopen op de UKF wagens van DSM.
2020?
-
De cacao-trein sets zijn ook leuk, voor wie exact naar Nederlands voorbeeld wil rijden :)
-
En eindelijk een Nederlandse 55'er (y)
-
Beide draadjes samengevoegd.
Graag voortaan even op de ‘meld bericht aan moderator’-knop drukken.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Waarom dit topic? Ik had vanochtend de topic met link toch ook al gemaakt?
verhip! over het hoofd gezien, waarschijnlijk omdat ik op B-models zocht.....sorry Sicco....
-
Is die NMBS 25.5 'er nu de goede uitvoering voor de Internationale trein Amsterdam - Parijs vv halverwege de jaren '90?
Groet en dank!
-
Ja! ;D ;D
-
En dus ook voor een Lovers Rail zoals op het forum al eens is gevraagd? Alleen dan kloppen de nummers zeker niet?
-
Wat zou er mis zijn met de nummers? Even vlug op Google kijken leert dat alle 25.5 bij Lovers hebben gereden.
-
En dus ook voor een Lovers Rail zoals op het forum al eens is gevraagd? Alleen dan kloppen de nummers zeker niet?
Nee dat is de versie met trekduwkabel
Dat was een vorige versie (2557)
-
Maar Lovers was na de internationale treinen toch?
Die snap ik dan even niet ;)
-
Ja die trekduwkabel kwam er ook als laatste op
De vijf versies die VBV uitbrengt in chronologische volgorde van inzet:
- geheel blauwe versie (2554); begintijd Benelux
- blauw met ononderbroken gele lijn (2555); eerste helft tijd Benelux
- blauw met onderbroken gele lijn (2552); tweede helft tijd Benelux
- blauw met onderbroken gele lijn en UIC telecomkabel (2556); inzet goederenverkeer binnenland en D-treinen
- blauw met onderbroken gele lijn, UIC telecomkabel en trekduwkabel (2557); inzet voor Lovers en goederenverkeer BE-NL
-
@ Sicco, bedankt voor het overzichtje van de Reeks 25.5 (y)
-
Dank Sicco voor dit overzicht.
Toch nog een vraagje. Je zou verwachten dat die trekduwkabel er zat tijdens de Beneluxdiensten (immers dat waren trekduw-treinen).
Waarom is deze dan pas geplaatst op het einde?
Groet,
Michiel
-
Nee deze trekduwkabel is een andere, om met M2 in trekduwformatie te rijden, net zoals de reeks 25.0 had.
Uiteraard zijn de 25.5 ook altijd voorzien geweest van een trekduwkabel voor de BNL
De loc met de oude trekduwkabel: https://www.flickr.com/photos/laufbe/4222911642/
En met de nieuwe: https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/5483242231/
-
En de gekende Bordeau duikbril komt ook.
Nu nog een varkensneus, en dan hebben ze zowat alle passagierstreinstellen op de Belgische markt denk ik :)
-
Hey, leuke G2000'en ;D ;D ;D
-
ik voel binnenkort weer een "oh wat mooi" aankomen ;D ;D ;D
-
Misschien wel gratis bij het nieuwe happy meal
-
En de gekende Bordeau duikbril komt ook.
Nu nog een varkensneus, en dan hebben ze zowat alle passagierstreinstellen op de Belgische markt denk ik :)
Dat wordt al de derde rode duikbril
-
ik voel binnenkort weer een "oh wat mooi" aankomen ;D ;D ;D
Eerst iets nieuws van Mabar, maar dat heb ik op dit forum nog niet voorbij zien komen. Is voor nederland ook niet zo interessant.
-
Ik sluit mij aan bij de 55. Geweldig om (even) in te rijden 8). Lekker hoog, wel een bizarre fluittoon als je er lang op volle toeren mee moest rijden. Bleef nog dagen hangen in je oren :(.
Mvg Bas
-
Die Nacco Tads zijn de voormalige NS kunstmestwagens. Dat biedt kansen op mooie NS varianten in de toekomst!
Mvg, Peter
-
@Peter: Volgens mij reed NS ook met Nacco wagens, meen nog een dia van een 1300 met Nacco wagens te hebben
-
De vijf versies die VBV uitbrengt in chronologische volgorde van inzet:
- blauw met onderbroken gele lijn en UIC telecomkabel (2556); inzet goederenverkeer binnenland en D-treinen
@ Sicco Dierdorp: Ik neem aan dat je met bovenstaande 'inzet goederenverkeer binnenland', alleen inzet binnen België bedoeld? Of (ook?) Nederland?
Ik ben jaren '90 fan en zoek de beste versie daarvoor.
-
Zie: https://flic.kr/p/FG3zny Nope, verkeerde ;)
-
En de gekende Bordeau duikbril komt ook.
Nu nog een varkensneus, en dan hebben ze zowat alle passagierstreinstellen op de Belgische markt denk ik :)
Nope! de grote vermiste is de AM96, die LS ooit beloofde :'(
-
Ja die trekduwkabel kwam er ook als laatste op
De vijf versies die VBV uitbrengt in chronologische volgorde van inzet:
- blauw met onderbroken gele lijn, UIC telecomkabel en trekduwkabel (2557); inzet voor Lovers en goederenverkeer BE-NL
@ Rondje-H0: De loc (en de datum) op de door jouw opgesnorde foto komen denk ik meer overeen met bovenstaande versie. ;)
-
Oh ja, nu snap ik je opmerking ook :-\ ;D sorry
-
Nu hopen op de UKF wagens van DSM.
2020?
Heb je goede foto's? Gaan we het regelen!
Dus kom maar op. (Serieus verzoek)
Reageren kan via pm
-
https://flic.kr/p/HcfTi4
-
En inzet:
(https://farm7.staticflickr.com/6148/5970502130_242e3e4ed5_n.jpg) (https://flic.kr/p/a6AogU)
1994.03.21_4732_Waalhaven Noordzijde_2379 (https://flic.kr/p/a6AogU) by rcbrug (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/), on Flickr
-
Vooral de opschriften zijn belangrijk.
Morgen zitten we er.
-
die eerste geeft het redelijk weer volgens mij.
-
nog een versie
https://www.flickr.com/photos/eurowagens/26371470476/in/photostream/lightbox/
-
De geel/oranje oerversie vind ik dan wel weer interessant. Ik meen dat RodeDuivel ooit plannen had om de Tads van UKF Meststoffen te realiseren voor de markt. Wellicht heeft hij meer archiefmateriaal van liggen.
Uiteraard wel zonder gapend gat. ;D
https://farm5.static.flickr.com/4053/4407840761_ff3820e0fd_b.jpg (https://farm5.static.flickr.com/4053/4407840761_ff3820e0fd_b.jpg)
Of zelf lekker knutselen. De geel/oranje Nacco komt hiervoor in aanmerking.
http://www.kleinspoor.nl/pagina759.html (http://www.kleinspoor.nl/pagina759.html)
Jeroen
-
@Peter: Volgens mij reed NS ook met Nacco wagens, meen nog een dia van een 1300 met Nacco wagens te hebben
Dat klopt inderdaad. Ik heb de gele Nacco's ook nog op de foto met twee Vlaamse Reuzen op weg van Kinkempois naar Geleen. Op die route hebben ze ook met 25.5 gereden zelfs.
Mvg, Peter
-
Een stagiair van Talbot heeft deze replica in de voortuin staan.
Goed te zien is het verfschema van deze wagen. Helaas wel een bewogen foto geplukt van het internet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/UkfIntuin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/UkfIntuin.jpg)
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4505cdcb-0d7f-4db1-a1a4-3ec91d0fea81.jpg (https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4505cdcb-0d7f-4db1-a1a4-3ec91d0fea81.jpg)
Jeroen
-
Heb je goede foto's? Gaan we het regelen!
Dus kom maar op. (Serieus verzoek)
Kijk nou uit met dergelijke uitspraken, Chris. Je schept nu meteen weer verwachtingen. Stel dat het uiteindelijk toch niet doorgaat, dan wordt er op een gegeven moment naar deze uitspraak verwezen en ben jij daarna weer boos.
Mijns inziens kun je beter schrijven: Dan gaan we proberen of de fabrikant de NS versie wil gaan uitbrengen.
Het is maar een tip hoor..... Je initiatieven zijn absoluut lovenswaardig, dat staat buiten kijf! (y)
Jeroen
-
In het verre verleden met Kristoff hierover contact gehad. Foto's van de blauwe en oranje uitvoering heb ik in mijn bezit.
Het zou destijds een gezamenlijke ontwikkeling worden met de Belgische tegenhanger.
Ik zal Kristoff de relevante informatie toesturen.
Grtz,
Wil
-
Hoi Jeroen.
Dank je wel voor de tip.
Je toonzetting is anders dan in het verleden. :)
Ik zal vanavond hier plaatsen wat er uit het gesprek is gekomen en bij Roco het laatste nieuws zetten over de plan t en v.
-
Chris, moest je met Kristof ff kunnen babbelen, informeer je ook eens achter de Solvay rangeerlok ?
In de winkel wist hij me paar maand geleden te zeggen dat ie ging uitkomen samen met een verrassing, en dat meer zou volgen in Neurenberg, maar in de cataloog/nieuwigheidjes staat er niets over in.
Als je er tijd moest voor vinden ofcourse. Voel je zeker niet verplicht, ik denk dat je je dagen zo al kan vullen en als je alle requestjes van iedereen zou moeten nahoren is de beurs vermoeddellijk niet lang genoeg ;D
-
Doe Ik. Ik zit er om 13.00 uur
-
Als je toch bezig bent 8):
VB-81043 GATX donkergrijs klein logo
VB-81045 GATX/Chemion donkergrijs
Aangekondigd begin 2017, zouden najaar 2018 worden uitgeleverd. Hoop niet dat ze in een container zaten die nu in de Noordzee ligt.
Eet ze en bedankt!
-
Chris, komt er ook een 25.5 die in Limburg gereden heeft? (Kinkempois-Sittard)
Jos.
-
Die is niet anders dan die in dezelfde periode naar Kijfhoek reden. Zoals hierboven reeds gezegd de vorig jaar uitgegeven versie 2557 dus
-
De oranje versie UKF absoluut aan te bevelen Chris. Heb ik ook nog foto's van achter een 1100/1200/1300 (kan ik nu niet nakijken).
-
Falcon10 : onderweg naar België. Uitlevering voor de zomer. Productie is klaar.
Eerste foto rangeerloc zie Facebook.
Arjan6511 : uitlevering voor de zomer. Alle ketelwagens zijn geproduceerd. Maar men moet alles nog controleren.
Kristof wacht in spanning op de hierboven beloofde foto's!
-
Hier de foto's:
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/photos/pcb.1962017873893528/1962017260560256/?type=3&theater
(ik hoop wel dat Chris zijn telefoonoplader bij zich heeft, met al die foto's en reacties en zo ;) )
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/880734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/880734.jpg)
1217 + G58292 met lege kunstmestwagens op weg van de Waalhaven naar DSM Geleen.
Dordrecht, 04-05-1988
Mvg, Erich
-
F
Arjan6511 : uitlevering voor de zomer. Alle ketelwagens zijn geproduceerd. Maar men moet alles nog controleren.
Kristof wacht in spanning op de hierboven beloofde foto's!
Dank u wel ambassadeur ;)
Over de UKF: In een fotoboek staat een plaat van 2 of 3 wagens achter een 2200. Is of de "NS in kleur 1978-1985", "de jaren 80 bij de NS in kleur" of de "moderne tractie bij de NS in kleur".
Ik vermoed de eerste, en minder vaag kan ik het helaas niet maken.... :(
-
Ik dacht dat van de variant jaren 90 (blauw) nog wat foto's in het 1300 en boek staan..... vanavond ff zoeken
-
Dank u wel ambassadeur ;)
Over de UKF: In een fotoboek staat een plaat van 2 of 3 wagens achter een 2200. Is of de "NS in kleur 1978-1985", "de jaren 80 bij de NS in kleur" of de "moderne tractie bij de NS in kleur".
Ik vermoed de eerste, en minder vaag kan ik het helaas niet maken.... :(
Ik weet welke foto je bedoelt, maar volgens mij staat er een 2400 voor. :P Hier op het forum staan er ook foto's van, zoals de laatste in dit bericht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.msg276271#msg276271) en anders wel in de boekenseries over NS locs. Is het heel belangrijk om foto's van deze wagens in een trein te hebben?
Hier foto's van mijn eigen foto's van de grijze Nacco-versie in Beverwijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165033.jpg)
en de rode ex-NS Cargo-versie, inmiddels ook in Nacco-uitvoering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165045.jpg)
de opschriften:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165120_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_165120_2.jpg)
Floris gaf eerder een link naar een oranje wagen, een foto verder staat een andere rode wagen (https://www.flickr.com/photos/eurowagens/25794616893/in/photostream/). Zo te zien zijn de wagens door Nacco ook weer verkocht (https://sigman.kolej.org.pl/foto/tads2.jpg) (van hier (https://sigman.kolej.org.pl/foto/wag-t.html)).
Dus de volgende versies waren er:
- geel/oranje UKF
- blauw NS DSM (ook zonder logo's)
- NS Cargo rood (minimaal twee, staan op de foto in een RM)
- Nacco grijs
- Nacco geel
- Nacco ex-Cargo rood
- Pools?
-
"Ik weet welke foto je bedoelt, maar volgens mij staat er een 2400 voor." > Was een 2200, cabine voor en op enkelsporige lijn zonder draad.
;)
Staat in elk geval niet in "NS 1978-1985" die ik net heb doorgebladerd.
Heb wel dit gevonden in mijn verzameling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4373_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4373_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4375_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4375_2.jpg)
En in het onvolprezen "Spoorwegmateriaal in Nederland" beschrijft Hans Nahon de wagen ook, inclusief maten.
@Chris: Als Kristoff bovenstaande in hires wil hebben laat maar mailadres weten, heb geen scanner dus wordt pracht van een foto, eventueel met kleine details. EDIT: Of ik moet mijn secretaresse vriendin vragen of ze het op haar werk in wil scannen.
En als de wagens worden uitgebracht niet allemaal klagen dat ze wel erg oranje zijn.....
-
De moderne tractie van NS in kleur, foto 97
-
Aha, dat boek (y)
Die heb ik verkocht aan een Belg, en die biedt het nu weer te koop aan op dit forum bij "Overig" pagina 2 onderaan ;D
-
Eerst eten dan ga ik reageren. Tot nu toe dank voor de inspanningen. (y)
-
Eet ze Chris, zeker verdiend me dunkt.
En een hartelijke dank van mij, en ik vermoed alle anderen hier, om onze vragen tot Kristof te wenden !
Ik vermoed dat je ondanks al je eigen vragen en verplichtingen op de beurs en tijdens je afspraken al niet genoeg tijd hebt om je eigen ding te kunnen doen, dus een dikke merci is het minste wat we kunnen doen.
Dus nogmaals : dank u ! (y) (y) (y)
Tijd om een Chris fanclub op te richten ofzo ? :)
-
;D
Euhm...normaal drink ik niet maar het is iets te gezellig dus ik heb iets te veel op dus ik tik het een en ander morgen.
Niet geheel helder nu ;D
Excuus ;D
Maar ik ben echt heel blij met het enthousiasme hierboven.
-
In het verre verleden met Kristoff hierover contact gehad. Foto's van de blauwe en oranje uitvoering heb ik in mijn bezit.
Het zou destijds een gezamenlijke ontwikkeling worden met de Belgische tegenhanger.
Ik zal Kristoff de relevante informatie toesturen.
Grtz,
Wil
Aha! Helemaal goed Wil. Dank je wel! (y)
Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-NS-UKF.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-NS-UKF.jpg)
Bovenstaande wagen reed mee in deze trein, getrokken door de 2429 en 2446.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-2429-2446-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-2429-2446-2.jpg)
-
Geweldig.
Vandaag de laatste beursdag en voor het eten vanavond tik ik hier even een verhaal zodat jullie netjes op de hoogte zijn.
-
In de loop van 1992 en een staartje van 1993 zijn de Tads goederenwagens ondergebracht in het wagenpark van HRC. Daarbij is de nummering gewijzigd van 31 84 082 0 000 - 054 naar 35 84 082 0 000 - 054 en 31 84 082 100 -127 naar 35 84 082 0 100 - 127. Ongeremd zijn er totaal 52 stuks gebouwd en geremd 26 stuks.
In de periode 1991/1992 werden de Tads kunstmestwagens grondig gereviseerd en voorzien van de kenmerkende blauwe kleurstelling. Het deel dat specifiek was aangewezen voor het DSM Kunstmeststoffenvervoer werd voorzien van het DSM logo en het grote NS logo.
Het deel dat niet was aangewezen voor het specifieke DSM vervoer werd niet voorzien van het grote NS logo en DSM opschriften.
Kortom er zijn de nodige varianten mogelijk.
Ik kom op de volgende varianten voor de Nederlandse markt:
- Oranje versie met rood NS vignet en UKF Meststoffen periode 1981 - 1992
- Oranje versie met rood NS vignet met het opschrift DSM Meststoffen Eind jaren '80
- Blauwe versie met DSM logo en NS vignet. Vanaf 1991 tot verkoop aan Nacco
- Blauwe versie zonder DSM log en NS vignet
- Rode NS cargo uitvoering met DSM opschriften
Grtz,
Wil
-
Perfect Wil !
-
Nog een tweetal foto’s gevonden op Flickr.
Met NS en DSM logo: https://flic.kr/p/SowKx7 en alleen DSM logo: https://flic.kr/p/2d8UaUi
-
Ongeremd zijn er totaal 52 stuks gebouwd en geremd 26 stuks.
Nou ja, ongeremd. Zonder handrem. De luchtrem zit er gelukkig wel op.
Dirkjan
-
Een stagiair van Talbot heeft deze replica in de voortuin staan.
Goed te zien is het verfschema van deze wagen. Helaas wel een bewogen foto geplukt van het internet.
Dat is geen stagair maar iemand die al heel lang werkt bij Talbot/Bombardier.
Hij woont bij mij in de straat, ik woon op nr 2 en hij op nr.16 ;D
-
Je quote iets zonder context en ik vind niet terug wie of wat je quote.... mogen we iets wijzer worden?
-
Een stagiair van Talbot heeft deze replica in de voortuin staan.
Goed te zien is het verfschema van deze wagen. Helaas wel een bewogen foto geplukt van het internet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/UkfIntuin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/UkfIntuin.jpg)
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4505cdcb-0d7f-4db1-a1a4-3ec91d0fea81.jpg (https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4505cdcb-0d7f-4db1-a1a4-3ec91d0fea81.jpg)
Jeroen
Sicco deze dus , uit een paar pagina’s terug (y) :angel:
En goed bezig Chris , laat maar komen die dsm wagens (y) (y)
-
Goed, onderstaande ter info :
We hebben een goed gesprek gehad met Kristof.
Kristof heeft niet gewoon interesse, het is met grote zekerheid te zeggen dat de wagens komen.
Met de info die Wilfried hier heeft geplaatst en waarschijnlijk ook aan Kristof zal mailen samen met de diverse foto's die hier staan, kan Kristof een mooi dossier samen stellen en het een en ander in gang gaan zetten.
Het zal gaan om de oranje-gele modellen
Het rode model
De blauwe modellen
Ik zal de personen zondag nog persoonlijk mailen waar ik graag een hi res foto van wil hebben indien mogelijk.
Mede door het enthousiasme hier komt dit project nu goed van de grond.
(y) van mij.
Zodra meer info bent u de eerste die het weet.
-
Gaaaaf Chris (y) (y)
Hier een pluim, wees er zuinig op ;) :) grapje, mooi gedaan ;D
-
TOP Chris (y)
Vooruit, vanavond mag je er nog eentje nemen ;D
-
Dat zijn mooie ontwikkelingen Chris (y)
-
In Rail Magazine 155 stond nog een foto van de NS Cargo-versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190043_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190043_1.jpg)
Misschien dat de fotograaf nog benaderd kan worden voor het origineel. ;)
Leuk dat dit project zo van de grond komt, wat gaan we volgend jaar doen? ;D
-
Pluim is voor jullie.
Vodka jus net aan begonnen. :)
-
he, ik wist niet eens meer dat ik die foto gemaakt had :-)
is een dia overigens, zal flink zoeken worden.....
Weet nog dat dit een trein was met een 1300 als trekkracht, volgens mij meerdere rode wagens in die trein.
-
Mooi nieuws chris
Dat die ukf wagens er gaan komen.
Spaarvarken maar weer eens wat dikker laten worden.
Groeten Chris
-
he, ik wist niet eens meer dat ik die foto gemaakt had :-)
is een dia overigens, zal flink zoeken worden.....
Weet nog dat dit een trein was met een 1300 als trekkracht, volgens mij meerdere rode wagens in die trein.
Je bedoelt één van deze, ook uit de Rail Magazine:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190113_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190113_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190201_190158.jpg)
Ik wist dat deze foto's ergens in een jaargang van de RM stonden dus heb ik ze opgezocht voor dit onderwerp.
-
Ik wil het feestje niet bederven, maar lees voor de zekerheid even wat er bij de buren (http://forum.modelspoorwijzer.net/grootspoor/nederlandse-foto's-uit-de-oude-doos/msg55020/#msg55020) over deze wagens wordt geschreven.
Het is dus niet een kwestie van alleen maar een ander kleurtje en andere opschriften.
Steyn
-
Daar is Kristof van op de hoogte.
Deze UKF wagen of DSM wagen is NIET gebaseerd op de Groene Belgische B cargo, maar op de grijs-gele Nacco variant die B models voor dit jaar nieuw heeft ontwikkeld.
-
leuk om mijn oude foto's terug te zien (y) zou flink moeten spitten in de collectie om ze terug te vinden.....
@IJsselstein: leuk hoor om naar Modelspoorwijzer te linken, maar het enige wat ik daar lees is dat het (blijkbaar) niet alleen een kleurvariant is, wat er dan zo RIGOREUS anders is vind ik niet.
Voor zover ik mijn eigen foto's zie zijn de wagens hetzelfde.....
Dus: wat is er dan zo wezelijk anders? of is dit weer van dat klinknagel geneuzel??
-
Ik lees zo laat op de avond goed nieuws! Fijn dat dit zo gelopen is tot nu toe.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Dat is geen stagair maar iemand die al heel lang werkt bij Talbot/Bombardier.
Hij woont bij mij in de straat, ik woon op nr 2 en hij op nr.16 ;D
Oops mijn fout. Niet goed de bijhorende info gelezen van de betreffende foto. Het was een opdracht bedoeld voor de stagaires van Talbot. ;D
Is het wellicht mogelijk om alsnog scherpe foto's van te maken (mits dat gevaarte nog in zijn voortuin staat) door jou als overbuur? En dan is denk ik metname de opschriften op de stelbalken interessant en de plaatsing van het baknummer o.a . Zeker gezien omdat het model uit de beginperiode stamt vanaf 1981. Zelfs werd toen de Ns1000 serie als trekkracht gespot. Mocht dat lukken dan graag in een p.b. (y)
@Chris. Ook bedankt dat je je hiervoor inzet en contact hebt met Kristof en Wil.
Jeroen
-
Dus: wat is er dan zo wezelijk anders? of is dit weer van dat klinknagel geneuzel??
Ik ken die wagens zelf niet en het zou best kunnen dat die man op Modelspoorwijzer er toch naast zit. Maar waarom het niet even voor de zekerheid bij hem checken?
Steyn
-
Deze wagens worden niet gebaseerd op de Belgische Tads, maar zijn een compleet nieuwe ontwikkeling. Dat heeft Kristof van Biervliet me zelf verteld. Dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.
Mvg, Peter
-
Bovendien geeft de schrijver daar aan dat hij B-Models verder niet kent (hoe bestaat het?) en gaat het om welgeteld 1 bericht met alleen de hoop dat de juiste variant wordt uitgebracht (wat op zich logisch is). Of hij er al dan niet naast zit is dus niet eens sprake van.
-
In ieder geval al twee nummer achterhaald van de rode NS/Cargo versies namelijk:
35 84 082 0 018-4 en 35 84 082 0 019-6
Ik ga rustig verder met het doorspitten van de informatie.
Qua opschriften kom ik al een heel eind.
Op 25 april 1981 werd bijvoorbeeld de 31 84 583 4 035-9 naar Nederland via Emmerich getransporteerd. Strak in de lak met een zwart onderstel.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met het uitbrengen van de modellen.
Grtz,
Wil
-
Uit het Piko topic:
De Pannonia Ethanol-ketelwagen die ook in NL rijdt voor maar 55 euro! Helaas compleet de verkeerde ketel, dus voorlopig geen aanschaf.
Aangezien velen vinden dat Piko Roco achterna gaat: Hopelijk komt ie nog eens in de ramsj!
Deze (https://www.docdroid.net/Izmlmhf/b-models-2019exflipscheiss.pdf#page=63) klopt zo te zien wel, toch Arjan?
-
In ieder geval al twee nummer achterhaald van de rode NS/Cargo versies namelijk:
35 84 082 0 018-4 en 35 84 082 0 019-6
Ik ga rustig verder met het doorspitten van de informatie.
Qua opschriften kom ik al een heel eind.
Op 25 april 1981 werd bijvoorbeeld de 31 84 583 4 035-9 naar Nederland via Emmerich getransporteerd. Strak in de lak met een zwart onderstel.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met het uitbrengen van de modellen.
Grtz,
Wil
Helemaal goed Wil! Dat is fijn om te horen.
Ik heb de volgende baknummers voor je van de geel/oranje UKF Meststoffen uit 1981.
Te weten:
31 84 583 4 007-8
31 84 583 4 011-0
31 84 583 4 029-2
31 84 583 4 038-3
31 84 583 4 051-9
31 84 583 4 053-2
31 84 583 4 114-9
Deze baknummers staan ook op Kleinspoor transfersetje nr.49
en
31 84 583 4 126-6 =komt uit de bladenreeks ' Voor Elk Vervoer een Wagen' en met DSM Meststoffen opschrift.
Tevens een oud nummer dus ook inzetbaar als met de oude UKF Meststoffen opschriften.
(y)
Jeroen
-
Een van de Blauwe wagens (met NS-logo en DSM opschrift)
35 84 082 0 022-8
-
Gisteravond een compleet overzicht verzonden naar Kristof op basis van de nummers ten tijde van de afleveringstoestand. De nummers met de combinatie 9-0 en 0-9 eruit gefilterd. Op dit moment heb ik drie rode wagens weten te achterhalen. De genoemde nummers van de blauwe wagens had ik.
Qua opschriften ben ik er ook praktisch uit. Kristof weet dat. Het verhaal van de Tads doet mij denken aan de Hobbytradewagens type Hbis-T. Dat kostte destijds ook de nodige tijd aan speurwerk. Vooral de kleine opschriften in de buitenlandse talen was even een uitdaging. Door het ritme en de vorm van de combinatie van cijfers en letters kon ik die tekst achterhalen.
Persoonlijk vind ik dit een van de leukste aspecten van de hobby.
Ik hoop dat ik t.z.t. mij nog eens mag uitleven op de 2 assige containerdraagwagen Lgjs van de NS. Dat is ook een ontbrekend model in de reeks NS klassiekers.
Grtz,
Wil
-
Uit het Piko topic:
Deze (https://www.docdroid.net/Izmlmhf/b-models-2019exflipscheiss.pdf#page=63) klopt zo te zien wel, toch Arjan?
Hoi Daan,
Lijkt er op dat er ook hier te veel looprooster op wordt gemaakt, ook de traps op de kopse kant van de ketel.
Deze nieuwe ketels hebben alleen looprooster rondom het vulpunt:
https://www.flickr.com/photos/heyst/25745147427
https://www.flickr.com/photos/cargofrank/38632984230
Zelfde zou, op basis van de foto's, gelden voor de blauw-oranje Wascosa.
Gelukkig is B-Models wel altijd een stuk goedkoper, met 70 euro voor een set van 2 scheelt het nogal met de Piko ;)
Die Tillig blauw-oranje Wascosa-set die ik laatst op Houten heb gekocht ga ik ook weer van de hand doen, tis het toch niet helemaal. Laten we het houden op een minder geslaagde impulsaankoop. Tillig heeft overigens wel de trap aan de kopse kant weggelaten, zoals het hoort.
-
Even voor alle duidelijkheid: Te veel looprooster, betekent looprooster aan beide kanten? 😅
En wat is traps?
-
traps was een gevalletje "dikke vingers", moet gewoon trap/ladder zijn. :P
Met het teveel aan looprooster bedoelde ik ook het deel vanaf het vulpunt naar de kopse kant van de ketel. Bij de nieuwe wagens is alleen een stuk van (geschat) 1.40 bij 0.7 meter. Kon helaas geen foto vinden waar de bovenkant van de ketel goed zichtbaar is.
-
Gisteravond een compleet overzicht verzonden naar Kristof op basis van de nummers ten tijde van de afleveringstoestand. De nummers met de combinatie 9-0 en 0-9 eruit gefilterd. Op dit moment heb ik drie rode wagens weten te achterhalen. De genoemde nummers van de blauwe wagens had ik.
Qua opschriften ben ik er ook praktisch uit. Kristof weet dat. Het verhaal van de Tads doet mij denken aan de Hobbytradewagens type Hbis-T. Dat kostte destijds ook de nodige tijd aan speurwerk. Vooral de kleine opschriften in de buitenlandse talen was even een uitdaging. Door het ritme en de vorm van de combinatie van cijfers en letters kon ik die tekst achterhalen.
Persoonlijk vind ik dit een van de leukste aspecten van de hobby.
Ik hoop dat ik t.z.t. mij nog eens mag uitleven op de 2 assige containerdraagwagen Lgjs van de NS. Dat is ook een ontbrekend model in de reeks NS klassiekers.
Grtz,
Wil
Goed bezig! Ik merk ook op dat op de draaistellen enkele gegevens zijn te zien. Het zal je ook vast niet ontgaan zijn dat op blz 131 enkele technische gegevens staan vermeld van deze Tads wagen ,uit het boek 'Spoorwegmaterieel in Nederland'? En die containerdraagwagen type Lgjs van de NS is uiteraard van harte welkom. Vanaf 1970 waren er 340 in dienst en een jaar later maar liefst 510 containerdraagwagens. Weliswaar van hetzelfde type maar kleine verschillen in het uiterlijk.
Jeroen
-
Op dit moment heb ik drie rode wagens weten te achterhalen.
Dat is interessant, want ik weet niet anders dan dat er slechts twee rood zijn geschilderd
-
De 018 en 030 staan in dit topic met foto en Willem noemt de 019 ook als rood.
-
Bmodels, staat dus vanaf straks voor Bene(lux)models (y) ;D neem ik aan haha
Goed bezig allemaal, leuk dat er zo kennis word gedeeld, scheel de fabrikant een hoop aan research/ ontwikkelingskosten denk ik zo, en dat kan de prijs hopelijk fijn houden :)
-
Dat is helemaal niets nieuws
De 25.5 is er bijvoorbeeld ook niet zomaar gekomen.
-
Hoi Daan,
Lijkt er op dat er ook hier te veel looprooster op wordt gemaakt, ook de traps op de kopse kant van de ketel.
Deze nieuwe ketels hebben alleen looprooster rondom het vulpunt:
https://www.flickr.com/photos/heyst/25745147427
https://www.flickr.com/photos/cargofrank/38632984230
Zelfde zou, op basis van de foto's, gelden voor de blauw-oranje Wascosa.
IGRA komt ook met de Pannonia uit (96110001). Volgens mij met een correct looprooster. Maar of de rest klopt weet ik niet.
-
Bedankt voor de tip! (y)
Heb de PDF met Neuheiten bekeken en dit ziet er toch wel heel goed uit. Mailtje naar mijn leverancier gaat er zo uit :D
-
Staat Van Biervliet ook op de modelspoorbeurs in Houten? Is dat die grote Belgische stand bij de ingang van zaal 2?
-
Nee, van Biervliet komt niet meer op Houten. Mogelijk ben je in de war met Olaerts.
Gr, Ben.
-
Oké, ja wellicht. Dank je! (y)
-
Van Biervliet staat normaal enkel in Leuven op Eurospoor, dat om de 2 jaar is als ik goed voor heb.
Verder gewoon bij hun verdelers gaan als je iets wil bestellen, of rechtstreeks bij Van Biervliet zelf in Ingelmunster.
Dealerlijst : http://www.b-models.be/dealerlijst_nl.pdf
-
Van Biervliet staat normaal enkel in Leuven op Eurospoor, dat om de 2 jaar is als ik goed voor heb.
Eurospoor is exact één keer in Maastricht gehouden, maar nooit zuidelijker dan dat. Voor de rest alleen maar in Utrecht.
In Leuven wordt de beurs van Modelspoormagazine gehouden, heeft niets met Eurospoor te maken.
Steyn
-
't is inderdaad Modelspoor Expo, excuses. Die is in Leuven ;)
Foutje van mij.
-
Heb je goede foto's? Gaan we het regelen!
Dus kom maar op. (Serieus verzoek)
Reageren kan via pm
Beneluxers
Geen nieuws is goed nieuws, maar in dit geval wel nieuws wat ook goed nieuws is. ;D
Dankzij de diverse inspanningen hier verloopt het project goed meld van Biervliet.
Het hele project zit ondertussen in de teken fase !
Zodra meer nieuws, weet u het hier ook.
-
(y)
-
Wat een heerlijkheid. Helemaal goed. (y)
Jeroen
-
Waar moet ik intekenen dan ??? 8) ;D
Goed bezig :) :)
-
De oranje/gele in welke jaren zijn die inzetbaar?
-
Jaren tachtig tot begin jaren negentig.
-
op een modelbaan kan alles toch? ik zie zo vaak van die fantasiecombinaties op de diverse banen rijden tijdens diverse beurzen dus....
-
Ik kan u met plezier melden dat de eerste tekeningen UKF klaar zijn en nu gecontroleerd worden (y)
-
Weer een stapje verder !
De eerste NS UKF modellen zullen worden gefabriceerd!
Meer info over welke uitvoeringen en andere info (levertijden) volgt. (y)
-
Goed nieuws Chris! (y)
-
Bedoel je de gele/oranje uitvoering of de blauwe uitvoering?
Grtz,
Wil
-
Weer een stapje verder !
De eerste NS UKF modellen zullen worden gefabriceerd!
Meer info over welke uitvoeringen en andere info (levertijden) volgt. (y)
Mooi Chris
-
(y) ;D
-
Spannend! Nog even in geduld afwachten maar. :laugh: (y)
Jeroen
-
Goed.
Volgende fase.
Het model gaat dus in productie.
Men komt eerst met de blauwe variant.
U voelt hem al aankomen.
Welke kleur blauw?
Er zijn al voorstellen gedaan.
Maar aangezien we dit model in januari hier met behulp van Beneluxers hebben kunnen voordragen aan B-Models stellen we deze vraag ook gewoon eens hier.
Dus met de voorstellen in ons achterhoofd stellen we hier de vraag :
Welke kleur blauw zie jij graag op de UKF modellen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/46305.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/46305.jpg)
De kleur blauw te vinden op de Marklin set 46305?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jpg)
De kleur blauw op de Roco wagens?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nme.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nme.jpg)
De kleur blauw op de NME graanwagens?
Ik heb een voorkeur, maar die maak ik hier nog niet bekend.
Eerst maar eens jullie keuzes aanzien.
Foto van het echte werk :
http://forum.modelspoorwijzer.net/grootspoor/nederlandse-foto's-uit-de-oude-doos/msg55020/#msg55020
-
zelf geen interesse in deze wagons, maar persoonlijk vind ik het Marklin blauw het dichts in de buurt komen.
Roco lijkt me iets te "fluo" achtig, en de NME's te donker.
-
Ingezonden voorstel ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jopg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jopg.jpg)
Roco 44084
-
Lijkt mij de beste variant, Chris. Alleen wacht ik op de oorspronkelijke versie, niet op de blauwe.
-
Denk dat het blauw van de platte wagen van Roco het beste in de buurt ko mt
-
zelf geen interesse in deze wagons, maar persoonlijk vind ik het Marklin blauw het dichts in de buurt komen.
Roco lijkt me iets te "fluo" achtig, en de NME's te donker.
Had NS geen RAL code voor hun blauwe goederenwagens? Of waren deze een andere kleur blauw?
-
Voor zover ik weet werkt de NS nu met Pantone kleuren. Daarvoor hadden zij op basis van hun huisstijl een eigen kleurenschema ontwikkeld die los stond van bijvoorbeeld RAL.
Dat maakt het ook lastig om te komen tot een juiste kleurbenadering. Op basis van vergelijkend onderzoek ben ik op RAL 5013 uitgekomen die de kleur van de Tads redelijk goed benaderd.
Probleem is dat de mate van licht intensiteit de kleurbeleving bepaald. Fel zonlicht geeft een lichtere kleur blauw dan bijvoorbeeld bewolkt weer.
Aan de andere kant is het ook zo dat de zon in de loop van de tijd zijn werk doet en de kleur laat verbleken.
Dus wat is goed en wat is fout.
In het boekwerkje "Het spoor in Groningen" komt dit mooi tot uitdrukking op bladzijde 40. Twee groene ELD mat. '54 treinstellen worden daar afgebeeld, waarbij het opvalt dat de kleuren ongelijk aan elkaar zijn.
Grtz,
Wil
-
Ingezonden voorstel ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jopg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco.jopg.jpg)
Roco 44084
Dat is dan ook mijn inziens het beste voorstel. Als je het mij vraagt zou ik deze kleurstelling aanhouden Chris. Ik heb het Roco modelwagentje van de Us529 hier voor mij liggen en deze benaderen de kleurstelling van de blauwe Tads het beste. De blauwe bak van de Roco Fccpps komt trouwens ook in de buurt, maar is iets blauwer.
Is ook te zeggen wanneer de oranje 'oerversie' verschijnt?
Jeroen
-
De oerversie komt ook, maar over tijdstip van uitkomen is nog niets bekend. De dossiers liggen er, maar de oranje versie is nog niet uitgewerkt.
Zoals gebruikelijk bij B-Models worden in de loop van de jaren verschillende setjes aangekondigd in kleine oplages.
Neurenberg 2020 of 2021 maar goed in de gaten houden.
In hoeverre de rode NS/cargo uitvoering interessant is moet nog blijken. Deze heeft slechts zeer kort in de NS/cargo uitvoering rondgereden. Alras werd deze ontdaan van de NS opschriften, die vervangen werden door de Nacco opschriften.
Mogelijk een idee voor een beneluxspoormodel.
Grtz,
Wil
-
Voor zover ik weet werkt de NS nu met Pantone kleuren. Daarvoor hadden zij op basis van hun huisstijl een eigen kleurenschema ontwikkeld die los stond van bijvoorbeeld RAL.
Pantone is een kleursysteem voor drukinkten. Natuurlijk is het mogelijk dat NS dat gebruikt voor haar op papier gedrukte uitingen en mogelijk wordt daarmee ook bestickering voor op treinen gedrukt, maar Pantone is niet geschikt voor verf op treinstellen, rijtuigen en wagons.
Steyn
-
Mogelijk een idee voor een beneluxspoormodel.
Gevaarlijke uitspraken ! :D
Voor je het weet gaat die zin zijn eigen leven leiden/lijden ;D
-
Voor de bestickerde treinstellen zoals de Olympische uitvoering werd verwezen naar pantone kleuren op de onderliggende tekeningen. In die zin kan het wel kloppen, omdat tegenwoordig de treinstellen worden voorzien van een folie.
Materieel DM'90 had geen RAL kleur codering. Voor zover ik mij nog kan herinneren van een jaar 8 geleden werd bij het DM'90 treinstel de NCS kleurenwaaier gebruikt. Bron: NS.
-
Ik zou voor de NME kleur gaan.
Ik heb alle modellen (gehad) en vindt de kleur van de NME het meest “spreken” op een plastic model.
De marklin kleur is te diep blauw, het lijkt/ is dan echt dan te plastic zeker de dunne delen
De roco is volgens mij echt te veel paars?
De kleur van de laatste roco wagon geeft weer het gevoel van te dun gebruikt plastic (wit onder blauw) oftewel een met plastic nagebootste metalen verkleurde wagon door zonlicht.
De NME kleur heeft ook de beste basis voor degene die eventueel wil wheateren en dus een van de 3 andere kleuren wil nabootsen
Zoals ze wel eens zeggen my 2 cents ;D
De gustibus et coloribus non est disputandem :P :P
-
Des goûts et des couleurs, on se dispute pas.
-
Dan moet je het forum eens wat beter doorlezen ;) ;D
-
Neh, mijn concentratieniveau is momenteel benedennnul 8). Ik heb vooral onthouden dat voor elke lichtinval er wel een andere mening op na kan gehouden worden ;D.
Daarnaast ben ik tegenwoordig al redelijk kleurendoof en vooral klankendoof; je kunt mij vanalles wijs maken. :angel:, (of ik het dan geloof, dat is iets anders).
Mvg Bas
-
In ieder geval al twee nummer achterhaald van de rode NS/Cargo versies namelijk:
35 84 082 0 018-4 en 35 84 082 0 019-6
Ik ga rustig verder met het doorspitten van de informatie.
Qua opschriften kom ik al een heel eind.
Grtz,
Wil
Beste Will.
Ik zie op pagina 4 in reactie 54 van Rick.
Een foto van een rode ex NS/Cargo DSM wagon met in het 12 cijferige computernummer 33800820018-4
80 is Duitsland en als eindcijfer een 4.
Daarachter staat een P van particuliere wagon (in dit geval NACCO)
Weet u zeker dat de NS/Cargo versie 35840820018-4 (84 in Nederland) daar ook een eindcijfer 4 heeft??
Dat is wel uit te rekenen. (daar is een formule voor)
Mvg Jamie
-
33 80 082 0 018 controlecijfer: 4
35 84 082 0 018 controlecijfer: 8
-
Bedankt beste DH3201 (y)
Ik heb hem ook gevonden als ik 35840820018-? invoer ;D
https://www.somda.nl/uic/
Nu kunnen we alles uitrekenen.
-
Ja, je moet niet 16 optellen maar 7 (1+6) en dan kloppen de cijfers. ;)
Dat is dan ook mijn inziens het beste voorstel. Als je het mij vraagt zou ik deze kleurstelling aanhouden Chris. Ik heb het Roco modelwagentje van de Us529 hier voor mij liggen en deze benaderen de kleurstelling van de blauwe Tads het beste. De blauwe bak van de Roco Fccpps komt trouwens ook in de buurt, maar is iets blauwer.
De wagens zijn in dezelfde tijd blauw geschilderd, ik neem aan dat de NS daar ook dezelfde kleur voor heeft gebruikt. De NME-wagen is van een andere maatschappij en van jaren later, het is toeval als dat ook de juiste kleur blauw is.
Zoals gebruikelijk bij B-Models worden in de loop van de jaren verschillende setjes aangekondigd in kleine oplages.
In hoeverre de rode NS/cargo uitvoering interessant is moet nog blijken. Deze heeft slechts zeer kort in de NS/cargo uitvoering rondgereden. Alras werd deze ontdaan van de NS opschriften, die vervangen werden door de Nacco opschriften.
Misschien is een setje van een rode en éé'n of twee blauwe wagens een optie, dan kan men de aanwezige blauwe trein uitbreiden met nieuwe nummers.
-
Ja, je moet niet 16 optellen maar 7 (1+6) en dan kloppen de cijfers. ;)
Ah super Rick daar kan ik iets mee.
Ik heb de tekst verwijderd en een handige UIC rekenmachine geplaatst (y)
Mvg Jamie
-
In de loop van 1992 en een staartje van 1993 zijn de Tads goederenwagens ondergebracht in het wagenpark van HRC. Daarbij is de nummering gewijzigd van 31 84 082 0 000 - 054 naar 35 84 082 0 000 - 054 en 31 84 082 100 -127 naar 35 84 082 0 100 - 127. Ongeremd zijn er totaal 52 stuks gebouwd en geremd 26 stuks.
Grtz,
Wil
Dus eigenlijk:
35840820000-054 Zonder handrem.
35840820100-127 Handrem op het bordes.
Totaal 78 wagons?
Hier nog 2 NACCO versies gevonden
Gele NACCO 33800820068-9 Met handrem https://www.flickr.com/photos/goederenwagens/3740302134/in/photostream/
Grijze NACCO 33800820021-8P https://www.flickr.com/photos/goederenwagens/3739507651/in/photostream/
-
Om even terug te komen op de blauwe kleur van de DSM wagens.
Na een tip hebben we hulp gekregen van de firma Kleinspoor die ons de juiste kleur blauw zal toekomen.
Dat gaat dan door naar B-Models.
-
Aan de nummers te zien, zijn het er 55 plus 28, dus 83.
-
Nee, de NS gebruikte de cijfers 0 en 9 nooit naast elkaar want deze verkeerd om invoeren resulteert in hetzelfde controlecijfer in het UIC nummer. Dus combinaties 90 en 09 vallen in de cijferreeksen van wagens altijd af. Andere maatschappijen als DB of SNCF hielden hier geen rekening mee.
Dirkjan
-
In ieder geval hadden de NS Bcvmh-rijtuigen die 200km/h per uur mochten 61 84 50-90
Dus dat ze geen 90 naast elkaar gebruikten lijkt mij niet (helemaal) te kloppen....
-
Het klopt wel, het gaat om de volgnummers in de serie en niet om de eerdere cijfers. Volgens mij is de NS later ook van het niet-gebruiken afgestapt maar in ieder geval tot de jaren '90 werd dit toegepast. En zo te zien werd bij de DSM-wagens de 000 ook niet gebruikt anders kloppen de aantallen nog niet.
-
Het zijn er 78 geweest info van Jamie klopt.
52 wagens zonder handrem nummering 583 4 000 - 4 054 max laadvermogen 57,5 ton
26 wagens met handrem nummering 583 4 100 - 4 127 max laadvermogen 57 ton
Uit het goederendeel van "Spoorwegmateriaal in Nederland" door Hans Nahon. En als er iemand is die het weet.... ;)
-
Ik kom op de volgende varianten voor de Nederlandse markt:
- Oranje versie met rood NS vignet en UKF Meststoffen periode 1981 - 1992
- Oranje versie met rood NS vignet met het opschrift DSM Meststoffen Eind jaren '80
- Blauwe versie met DSM logo en NS vignet. Vanaf 1991 tot verkoop aan Nacco
- Blauwe versie zonder DSM log en NS vignet
- Rode NS cargo uitvoering met DSM opschriften
Vond deze nog:
https://www.flickr.com/photos/eurowagens/25794616893/
Iets van rood met opschriften van Nacco en DSM, al met Duitse registratie.
Deze oranje was al bekend, gewoon voor het extra plaatje:
https://www.flickr.com/photos/eurowagens/26371470476/in/album-72157656442498416/
-
Ondertussen worden de blauwe wagens geproduceerd. (vertraging omdat we met de kleur zaten)
Maar dat is nu opgelost. De speciale Kleinspoor kleur zal erop gespoten worden.
Deze week (hopelijk) komen er bestelnummers.
Levering (onder voorbehoud) ergens in januari/februari 2020
Hebben we er mooi een jaar over gedaan. ;D
En dat is heel netjes.
Daarna volgen andere kleuren.
-
Kan niet wachten!
-
Zal wel moeten wachten hier, wacht namelijk op de oerversie ;)
-
Mailing volgt vanmiddag :)
-
Mooi, mooi en natuurlijk handig gedaan door MTE.
Minder fraai bij setjes van 3 is dat er altijd 1 afwijkende wagen inzit, zo heb je bij bloktreinen (meerdere setjes dus) altijd een verhouding 2/3 vs. 1/3. Was dat in werkelijkheid ook zo?
-
Vanaf wanneer reden deze blauwe wagens?
Gr Arnout.
-
even verder kijken dan je neus kort is Arnout..... enkele pagina's terug staat:
- Blauwe versie met DSM logo en NS vignet. Vanaf 1991 tot verkoop aan Nacco
- Blauwe versie zonder DSM log en NS vignet
-
De gemengde setjes is idd wel jammer. Mensen die een trein willen met alleen de NS logo's zitten nu altijd met die wagens zonder logo's erbij in een verhouding van 1 op 3. En die waren er pas een tijd later. Hopelijk komt er dan ook nog eens een set met 3 wagens mét logo's. Verder wel mooi dat deze NL variant gerealiseerd kon worden.
Mvg, Peter
-
Hopelijk komen de gele ook in een set van drie. In het boek De moderne tractie bij de NS in kleur (blz 125) staat een foto van de 2243 met drie van zulke wagens.
-
Ah, ik ben niet de enige die die trein wilde nabootsen ;D
-
Komt goed hoor. :)
Eerst deze :)
-
ik neem aan dat er ook nog een periode is geweest dat geel en blauw samen reden?
-
Ik lees op de site van Van Biervliet dat de eerste Sggmrss containerwagens eraan komen.
Betreft de 55.101 en 59.101
-
Ik ben benieuwd naar deze wagens met 45 voets containers!
Is er al een prijs bekend?
-
UVP 100,-
zie bijvoorbeeld: https://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/b-models-g%C3%BCterwagen-1v/b-models-55101-d-aaec-doppelcontainerwg-ep6-1sqv.html
-
Thx! Als ik jou toch niet had.... ::)
-
...is er altijd nog Google :angel:
-
Ondertussen worden de blauwe wagens geproduceerd. (vertraging omdat we met de kleur zaten)
Maar dat is nu opgelost. De speciale Kleinspoor kleur zal erop gespoten worden.
Deze week (hopelijk) komen er bestelnummers.
Levering (onder voorbehoud) ergens in januari/februari 2020
Hebben we er mooi een jaar over gedaan. ;D
En dat is heel netjes.
Daarna volgen andere kleuren.
We zijn weer een paar maanden verder :
De blauwe varianten zijn geproduceerd, worden nu ingepakt en zullen midden-eind Januari 2020 in de winkel verschijnen.
-
(y)
-
Als het een beetje meezit, krijgen we nog voor de kerst foto's te zien van de eerste geproduceerde modellen. ;D
-
(y)
-
De blauwe zijn beschikbaar ;D
-
Dat is ruim voor kerst. (y)
-
;D ;D
-
Volgens mij zitten de logo's te hoog op de DSM wagens van MTE/ van Biervliet.
Op de ontwerptekening staat het wel goed.
Op het eerte gezicht zo vanuit een foto 1 op 1.
Misschien kan iemand een orginele foto plaatsen.
Ze horen gedeeltelijk op de onderste richel en de 2e richel.
Ze staan compleet op de 2e richel.
-
Ai.....
-
Dat klopt
Maar logo's en opschriften zijn niet interessant, dus laten we er niet over beginnen
-
Volgens mij zitten de logo's te hoog op de DSM wagens van MTE/ van Biervliet.
Op de ontwerptekening staat het wel goed.
Op het eerte gezicht zo vanuit een foto 1 op 1.
Misschien kan iemand een orginele foto plaatsen.
Ze horen gedeeltelijk op de onderste richel en de 2e richel.
Ze staan compleet op de 2e richel.
Hier vind je een foto.
https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/27038013065 (https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/27038013065)
Ik zou het goed genoeg vinden als ik ze wilde hebben.
-
@Sicco. Logo's en opschriften zijn niet interressant???
Ik vind het toch wel fijn als ik iets koop en het juiste logo zit er op en ook nog op de juiste plaats.
Zeker met zo'n knik in die wagen smoelt t heel anders als het logo er overheen gaat.
Maurik
-
Sja ik ook, maar je kunt er gewoon beter niks over zeggen heb ik geleerd
-
Is wel een flinke blunder zeg :(, ik wacht wel op de volgende batch
-
Aangezien we toch niet ergens heen kunnen gaan ivm Corona bijgaand wat afbeeldingen van een wagon uit de set zodat jullie vanmiddag wat te doen hebben...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-002_1.jpg)
Ajajajaj, hier zitten de hendeltjes niet recht...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot031520-001_1.jpg)
Anyways, op logo na wat mij niet boeit een strakke set met veel (filigrane) details.
Mvg
Robert
-
@Robert E
Mooie wagen
heb nog meer foto's van de rest van deze set
-
Stevige prijs maar o zo mooi (y).
Komt de oranje en rode NS/Cargo ook nog uit?
-
Zou het kunnen dat de vorm van de laadbak niet helemael correct is?
Op de foto's van de werkelijkheid zie ik dat de bak uit 4 delen bestaat, dus drie 'knikken'. Op het model lijken het 5 delen te zijn? Zeg maar na het derde deel (van boven) lijkt er een knik te zitten in het laatste deel dat naar de bak toe loopt
Ook heb ik het idee dat de hoek in de zijkant (dus van opzij gezien de knik in de rand van die bak) van het derde deel niet stijl genoeg is
Al met al lijken de verhoudingen uit proportie
Maar ik kan het mis hebben, lichtval doet veel bij dit soort wagens...
-
Zo, het is eruit, dus gaan we reageren 8)
Toen we een paar maanden geleden de eerste sample binnen kregen zagen we het direct.
De tekening was goed en het model (qua bedrukking) niet. De logo's zitten inderdaad te hoog.
Ze moeten mooi op de knik liggen.
Dus bellen over en weer.
Echter , de container met modellen was al onderweg naar Europa.
Wederom overleg. Wat te doen ? Daar hebben we lang over na moeten denken.
Besloten is om de modellen wel te accepteren zoals ze nu zijn.
Op Neurenberg is de knoop doorgehakt.
Persoonlijk (maar dat is echt puur persoonlijk) vind ik het geen probleem. jammer, maar geen probleem. (net zoals ik het NS vignet op de Piko 1100 geen probleem vind)
Nu hoor ik jullie al zeggen, ja lekker, jij bent de verkopende partij, tuurlijk zeg je dat je het geen probleem vind.En dat mag.
Ik zeg het toch :)
Het is wel jammer, want we waren nu juist zo blij met de tekeningen.
Retour sturen is geen optie. Over laten spuiten is geen optie (kosten technisch)
We hebben daarna 2 setjes in de winkel gezet.
We kunnen alleen maar beamen, ze zitten te hoog.
En dat is jammer.
En verder valt er niets te verdedigen....
Behalve dan dat ik de kleur uitstekend vind en de witte opschriften mooi scherp en helder en de wagens zijn echt lekker zwaar.
-
Zou het kunnen dat de vorm van de laadbak niet helemael correct is?
Zo op de foto's te zien lijkt dat wel zo. Ik ben het eens met je opmerkingen Sicco. En ook lijken me de letters DSM wat te dik.
Ergens een grootspoor foto van het Belgische voorbeeld naar aanleiding waarvan deze DSM kleurvariant gemaakt is? Is deze net iets anders?
Maar ondanks deze "afwijkingen" ik ga ze toch halen.
-
Zou het kunnen dat de vorm van de laadbak niet helemael correct is?
Op de foto's van de werkelijkheid zie ik dat de bak uit 4 delen bestaat, dus drie 'knikken'. Op het model lijken het 5 delen te zijn? Zeg maar na het derde deel (van boven) lijkt er een knik te zitten in het laatste deel dat naar de bak toe loopt
Ook heb ik het idee dat de hoek in de zijkant (dus van opzij gezien de knik in de rand van die bak) van het derde deel niet stijl genoeg is
Al met al lijken de verhoudingen uit proportie
Maar ik kan het mis hebben, lichtval doet veel bij dit soort wagens...
Op basis van de foto's van het origineel een check uitgevoerd met het model. In werkelijkheid bestaat de opbouw van de Tads uit 5 vlakken. Het 2e vlak van de onderzijde af geredeneerd is een vrij smal vlak, die door de lichtval van de foto van het origineel amper opvalt.
Vervolgens heb ik met behulp van een foto (gedateerd 23 april 1981 afkomstig van Paul Loman) de hoeken in de zijkant beoordeeld met het model. Deze stemmen overeen met de werkelijkheid. Het model laat zien dat de bak steiler omhoog gaat.
Al met al ben ik van oordeel dat het model goed is getroffen.
Ik zie nu al uit naar de oranje UKF meststoffen uitvoering. Weliswaar niet aangekondigd, maar een succesvolle verkoop van deze serie kan de komst van de oranje uitvoering alleen maar bespoedigen.
Grtz,
Wil
-
Sja ik ook, maar je kunt er gewoon beter niks over zeggen heb ik geleerd
Laten we het er vooral over blijven hebben, misschien valt het kwartje ooit bij de fabrikanten? Ik erger me nog steeds aan m'n Roco 1008 met te grote logo's, spijt dat ik hem gekocht heb.
-
Weet iemand misschien of deze wagens (in blauwe NS - DSM uitvoering) ook in Beverwijk kwamen?
Want er heeft op het Hoogovens terrein geloof ik ook ooit een kunstmestfabriek gestaan.(?)
-
Op basis van de foto's van het origineel een check uitgevoerd met het model. In werkelijkheid bestaat de opbouw van de Tads uit 5 vlakken. Het 2e vlak van de onderzijde af geredeneerd is een vrij smal vlak, die door de lichtval van de foto van het origineel amper opvalt.
Hallo
Er loopt een lasnaad, maar het zijn maar 4 vlakken.
https://farm8.staticflickr.com/7830/33072801128_a02d889194_b.jpg
Vijl erlangs, bijspuiten en gelijk de logo's op de goede plek plaatsen dus. ;D
Bart
-
Toch mooie wagons, en VBV heeft wel meer modellen uitgebracht waarvan de bedrukking niet klopt.
Maar alleen als je de foto's van het voorbeeld ernaast ziet, dan valt het op.
Het zal wel aan de Chinees liggen zeker, rap rap een modelleke maken en opsturen naar Ingelmuster, en dan moet je ze nemen zoals ze zijn.
-
Op basis van de foto's van het origineel een check uitgevoerd met het model. In werkelijkheid bestaat de opbouw van de Tads uit 5 vlakken. Het 2e vlak van de onderzijde af geredeneerd is een vrij smal vlak, die door de lichtval van de foto van het origineel amper opvalt.
Vervolgens heb ik met behulp van een foto (gedateerd 23 april 1981 afkomstig van Paul Loman) de hoeken in de zijkant beoordeeld met het model. Deze stemmen overeen met de werkelijkheid. Het model laat zien dat de bak steiler omhoog gaat.
Al met al ben ik van oordeel dat het model goed is getroffen.
Ik zie nu al uit naar de oranje UKF meststoffen uitvoering. Weliswaar niet aangekondigd, maar een succesvolle verkoop van deze serie kan de komst van de oranje uitvoering alleen maar bespoedigen.
Toch zie ik het anders ;D
Bij deze foto zie je geen schaduwen
(https://live.staticflickr.com/7892/46034368365_b3494a589f_b.jpg) (https://flic.kr/p/2d8UaUi)
19951012, Rotterdam [NL] (https://flic.kr/p/2d8UaUi) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr
En zie je (apart van het onderste verstevigingsrandje) vier delen van de bak.
Het derde deel van boven, waar het onderste deel van het logo in zit (had moeten zitten op het model) is recht, heeft wel een naad maar geen knik. Op het model is die naad een knik, waardoor de schuine rand ook niet klopt
Ieder zijn eigen afweging, maar ik vind hem juist niet 'goed getroffen' (ook op basis van een aantal andere punten waar ik voor de gemoedsrust verder niet over zal uitwijden) en sla hem over :)
-
Erg jammer dit. Ik juich zulke initiatieven altijd toe.
Zou de sets best willen hebben maar voor die prijs verwacht je dan natuurlijk wel perfecte modellen.
Ik wacht wel op een andere juiste batch of op een overspuit actie. Ik ben normaal echt niet zo'n klinknagelteller maar dit is voor mij net te fout.(Zeker voor deze prijs)
Maurik
-
Ach neen, de oranje bakken komen toch wel hé!?
Ik heb een afbeelding van een oranje Tads UKF Meststoffen voor mij liggen, en ben het met Wil (RodeDuivel) eens dat de verhoudingen kloppend zijn.
Gedoe weer om niets, potdomme!
Laat maar komen Chris. Let dan wel op de stand van het rode NS embleem. Deze valt net aan de onderkant over 'die knik' heen.
(y)
Jeroen
-
Ik vind als het model afwijkt met wat oorspronkelijk besteld werd, er twee mogelijkheden zijn :
- ofwel gaan de wagens retour naar China
- ofwel geef je een korting naar de klanten toe. In dit geval zou ik op een set 20,00 euro korting geven.
Als je een auto bestelt en deze wijkt af van uw bestelling, dan ga je ook zeggen : ik wil een nieuwe of een serieuze korting.
Dat is juist hetzelfde.
-
De werkelijkheid is weerbarstiger. Zaken doen met China kun je niet vergelijken met zaken doen in Nederland. Diverse importeurs hebben vervelende ervaringen opgedaan met het produceren in China. De producten worden pas vrijgegeven nadat je betaald hebt.
In deze casus was zowel bij MTE als van Biervliet het uitgangspunt dat de productie pas werd opgestart, nadat zij hun fiat hadden gegeven aan de samples. De fabrikant in China heeft echter deze afspraak niet opgevolgd. Bestellingen in China gaan gepaard met het plaatsen van een bankgarantie. Een weg terug was er niet, omdat de hele bestelling reeds op transport was gezet door de fabrikant. Door een van de medewerkers van MTE is heel netjes uitgelegd hoe de vork in de steel zat op dit forum. In die zin is sprake van transparante informatie door een vertegenwoordiger van MTE.
Een ander aspect betrof de vorm van de Tads kunstmestwagens. De realiteit is dat er onderling verschillen zijn in de bak opbouw. Enkele foto's illustreren dit:
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/13588504213/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/trainboy2004/4678165728/in/photostream/lightbox/
https://www.flickr.com/photos/jandecargoman/5009005918/
Gelet op de forse verschillen in de bak opbouw is het ook logisch dat een aantal leden van dit forum hun twijfels hebben op basis van de informatie die zij tot hun beschikking hebben.
Ik heb in het verleden foto's van deze wagens aangeschaft met in het achterhoofd om deze modellen te laten maken door Rocky-Rail. Dat is er om verschillende redenen nooit van gekomen. Deze foto's (die ik heb gescand) heb ik ook gebruikt voor mijn analyses. Op de zijkant van de bakken zijn aantal lasnaden te zien. Door deze lasnaden middels pen te verlengen kun je op basis van de lijnen vaststellen dat er een kleine knik zit in de bak opbouw. Bij een aantal wagens is dat overigens niet het geval.
Door Kristof van Biervliet is in 2012/2013 het plan opgevat om deze wagens te maken voor de Nederlandse markt. In die periode heb ik hierover uitgebreid contact gehad met Kristof. Voor de ontwikkeling van de Tads is één Nacco wagon (die ter beschikking stond voor dit doel) uitgebreid gedocumenteerd en opgemeten. Deze wagon staat derhalve model voor de Tads.
De oorzaak van het rumoer over deze wagen op dit forum ligt feitelijk deels in het niet uniforme productieproces bij Talbot in Aken.
Kortom op dit moment zijn er een aantal partijen die zich onbegrepen voelen. Laten we hopen dat een goed gesprek tussen deze partijen ervoor zorgt dat de lucht opklaart.
Grtz,
Wil
-
Dag Wil,
Allereerst dank voor je uitgebreide, weloverwogen en kalmerende reactie. Het kan gelukkig wel. Uiteraard ook dank voor de tijd en energie die je in dit model hebt gestoken, ik weet als geen ander dat het in deze niet altijd lukt of mogelijk is om wat je weet en ziet over te brengen op ene model. Ik herken de problemen die je schetst die kunnen gebeuren met Chinese producties. Er zijn ook modellen waar ik aan hem bijgedragen en bepaalde zaken meermaals heb aangegeven die mis zijn gegaan, zonder schuld van de winkelier/fabrikant. Het is inderdaad vaak niet mogelijk om zo'n productie maar even opnieuw te laten doen.
Dan even over de wagenbak. Uiteraard kom je kwee verschillende zijkanten tegen op foto's, want de NS Tads was aan beide kanten verschillend vanwege de zwenkdak. Het is dus één en dezelfde wagen, waarvan je soms de linker- en soms de rechterkant ziet.
Maar dat is niet eens waar ik op doelde in mijn opmerking
Ter illustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.png)
Ik heb het dus over het aantal knikken. In de echte wagen zitten, welke zijde je ook pakt, drie knikken dus vier vlakken. Het meest in het oog springende vlak, tevens het vlak waarmee deze wagen specifiek anders is dan de standaard Tads, is het vlak 3. Dit is bij de NS Tads een flink recht vlak - hoe flink verschilt dus per kant. Op het model is uitgerekend dit stuk voorzien van een extra knik. Niet alleen de extra knik, waardoor er vier knikken en vijf vlakken zijn, maar ook het feit dat daardoor het meest opvallende, rechte vlak vele kleiner is geworden, geeft mij persoonlijk een verkeerde indruk van de wagen. Net als alle opmerkingen, staat het een ieder vrij daar ene eigen mening over te vormen.
Er is verder nog een aantal punten waarop de wagen niet klopt met de NS variant en eerder met een standaard Tads. Verder lijkt het gekozen blauw me NS goederenwagenblauw en niet DSM blauw. De handwielen waren wit en niet geel. Ik wil het voor wat betreft deze zaken hier opnieuw hierbij laten, net als toen heb ik nooit de intentie gehad het model ongevraagd te reviewen en af te kraken. Ik blijf me daarom beperken tot de bak.
Over het 'goed gesprek'. Ik denk dat sinds gistermiddag de deur naar een goed gesprek, of het nu over de Tads of in algemene zin is, door een andere partij eenzijdig zeer beslist keihard is dichtgeslagen
Nogmaals dank voor het werk dat je hierin hebt gestoken en je uitgebreide en fijne reactie
-
Hoi allemaal,
Ik heb zojuist bericht gehad dat Van Biervliet de NMBS 2556 heeft uitgeleverd. (y)
Gr.
Bart
-
Citaat van Sicco: "Het derde deel van boven, waar het onderste deel van het logo in zit (had moeten zitten op het model) is recht, heeft wel een naad maar geen knik. Op het model is die naad een knik, waardoor de schuine rand ook niet klopt".
Misschien gek, maar ik zie wel degelijk een extra knik op de foto die je bij je bijdrage hebt geplaatst, Sicco.
Vrouwlief ziet de knik ook (of ligt het dan aan onze monitor?) ;)
Ik blijf uitkijken naar de oorspronkelijke, gele versie. En blijkbaar is het dan weer afwachten of die Chinezen het wel goed doen en afspraken over proefmodellen nakomen. Toch wel begrijpelijk dat Roco zijn producten weer in Europa maakt. Misschien een voorbeeld om te volgen? Prijstechnisch lijkt het niet veel uit te maken, Roco valt qua prijzen niet uit de toon.
-
Frank,
Hiervoor kun je het beste wel de CITAAT-knop gebruiken, want nu is het onduidelijk waar dit bericht op slaat....
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Ik kan het niet helpen als je het niet ziet. OK de foto is niet allerduidelijkst, ik heb geen goede foto van de kopse kant van het model, maar het is echt een heel andere bak. De NS Tads heeft van boven naar onder een schuin vlak, knik, schuin vlak, een behoorlijk breed recht/vertikaal vlak en dan knik en een schuin vlak naar de wagen kast Het model heeft, net als de Belgische Tads, schuin, knik, schuin, knik, dan een smal verticaal vlak, dan knik, schuin vlak, nog een knik en het laatste schuine vlak. Dat is toch echt een wezenlijk verschil.
Het moet toch opvallen dat dat flinke rechte/verticale middendeel wat je op de foto's van de NS wagen ziet, bij lange na niet zo opvallend is op het model.
-
Ik denk dat er nunover verschillende knikken word gesproken. Wellicht kan Frank op een plaatje verduidelijken welke knik hij extra ziet.
Dan kunnen we nagaan of iedereen over hetzelfde praat
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.jpg)
-
Ik heb zojuist bericht gehad dat Van Biervliet de NMBS 2556 heeft uitgeleverd. (y)
Klopt, hier al meer dan een week in huis.
Het model heeft, net als de Belgische Tads, schuin, knik, schuin, knik, dan een smal verticaal vlak, dan knik, schuin vlak, nog een knik en het laatste schuine vlak.
Heeft iemand een foto van zo'n Belgische Tads?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tads.jpg)
Je kijkt naar de knik in de zijkant van de bak (lengte), ik doel op de knikken in de breedte.... Zegmaar waar je op jouw foto een lasnaad zit, vlak onder jouw pijltje, zit op het model ene knik (dus in de diepte) in dat deel)
Deel 3 op mijn vergelijking hierboven is op het model 3+4
Het betreft dus de knikken die je ziet als je recht tegen de kop van de wagen aan kijkt
-
Ter info
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zijaanzicht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zijaanzicht_1.jpg)
Mvg Ronald Hofmeester.
-
Ja die heb ik ook, maar niet gepost vanwege de copyrights. Je kunt daar goed zien dat beide kanten verschillend zijn, en dat er dus na het verticale deel maar één knik zit. Als ik een kopaanzicht van het model zou hebben zou het goed te vergelijken zijn
-
Voor zover ik weet werkt de NS nu met Pantone kleuren. Daarvoor hadden zij op basis van hun huisstijl een eigen kleurenschema ontwikkeld die los stond van bijvoorbeeld RAL.
Dat maakt het ook lastig om te komen tot een juiste kleurbenadering. Op basis van vergelijkend onderzoek ben ik op RAL 5013 uitgekomen die de kleur van de Tads redelijk goed benaderd.
Probleem is dat de mate van licht intensiteit de kleurbeleving bepaald. Fel zonlicht geeft een lichtere kleur blauw dan bijvoorbeeld bewolkt weer.
Aan de andere kant is het ook zo dat de zon in de loop van de tijd zijn werk doet en de kleur laat verbleken.
Dus wat is goed en wat is fout.
In het boekwerkje "Het spoor in Groningen" komt dit mooi tot uitdrukking op bladzijde 40. Twee groene ELD mat. '54 treinstellen worden daar afgebeeld, waarbij het opvalt dat de kleuren ongelijk aan elkaar zijn.
Grtz,
Wil
Ik zat in mijn verzameling van Het Matblad door te bladderen en daar kwam ik in jaargang 24 nummer 3 1992 een artikel tegen over de coating van deze wagens hier in staat dat de NS en DSM na overleg hebben besloten voor de DSM -huisstijl (RAL 5010) gentiaanblauw.
MvG
Edwin
-
Dat is correct, het toenmalige DSM huisstijlblauw werd gebruikt
-
Wat een kritiek, iedereen begrijpt toch wel dat compleet nieuwe mallen voor alleen die knik niet te betalen zijn.
Ik ben zeer blij dat er mensen zijn die zoeken naar mogelijkheden. Het zijn prachtige wagens! Oké ze zijn prijzig maar dat zeker waard.
Ze lopen subliem, zijn lekker zwaar en ja het logo zit iets te hoog. Omdat ik het gewoon machtige wagens vindt ondanks de extra knik ben ik er weg van.
Alleen dat logo zat mij wel dwars... dus niet langer lullen maar poetsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_200253_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_200253_resized.jpg)
Met water en zeer fijn schuur/polijst papier worden de logo's verwijderd. Dit gaat best snel.
Dan zie je toch iets kleur verschil, DSM had destijds de RAL 5010 als huisstijl kleur. Zoals iedereen wel weet kun je niet altijd de originele kleur op een model gebruiken omdat het bij benadering niet mooi is. Dus ik moest de verfkleur bij mijn huisleverancier laten uitzoeken en aanmaken :-)
Daar gingen we dan met de set en een gepoetste wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_164210_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_164210_resized.jpg)
Alles verwijderen en de bovenzijde even opnieuw gespoten. Weer lekker strak en klaar voor de opschriften:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_202207_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200522_202207_resized.jpg)
Precies voor deze wagens beschikt kleinspoor over de opschriften. Enkele setjes 94 besteld en gaan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200525-WA0016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200525-WA0016.jpg)
Het is even passen en meten en dan komen de logo's op de correcte plaats terug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200527-WA0020.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200527-WA0020.jpeg)
En daar is hij dan, omgenummerd en wel. Op naar de volgende set.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200527-WA0011.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200527-WA0011.jpeg)
Dus dat probleem is opgelost. ;D ;D (y) (y)
-
Wat een kritiek, iedereen begrijpt toch wel dat compleet nieuwe mallen voor alleen die knik niet te betalen zijn.
Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd. De gekozen wagen is in alle opzichten (lengte, hoogte en alles aan de vorm van de bak) anders. Het is een standaard Duitse Tads in het blauw en geen model van de werkelijke wagen die geheel eigen specificaties had. Als dat het doel was en als daar voldoende mensen mee tevreden zijn, prima. Als ik de enige ben die de indruk heeft gehad dat het anders zou worden, dan is dat mijn probleem. Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen). Het is een fantasie-uitvoering, maar nogmaals, als daar voor gekozen is en er een markt voor is, prima. Ik vind het heel, heel, heel erg veel geld voor een fantasiemodel, maar ook die afweging is persoonlijk.
Ik vind jouw wagen met deze kleur (en de verplaatste logo's wel behoorlijk opgeknapt, maar het is nog steeds een standaard Tads in DSM uitvoering en bij lange na geen NS DSM Tads.
-
Netjes Silvester ;D
-
Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd. De gekozen wagen is in alle opzichten (lengte, hoogte en alles aan de vorm van de bak) anders. Het is een standaard Duitse Tads in het blauw en geen model van de werkelijke wagen die geheel eigen specificaties had. Als dat het doel was en als daar voldoende mensen mee tevreden zijn, prima. Als ik de enige ben die de indruk heeft gehad dat het anders zou worden, dan is dat mijn probleem. Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen). Het is een fantasie-uitvoering, maar nogmaals, als daar voor gekozen is en er een markt voor is, prima. Ik vind het heel, heel, heel erg veel geld voor een fantasiemodel, maar ook die afweging is persoonlijk.
Ik vind jouw wagen met deze kleur (en de verplaatste logo's wel behoorlijk opgeknapt, maar het is nog steeds een standaard Tads in DSM uitvoering en bij lange na geen NS DSM Tads.
Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
En het is geen fantasiemodel. Het is een Tds welke bestaat alleen niet officieel in deze huisstijl. Het blijft een mening en je goed recht ze niet te nemen.
Ik ben blij dat er bedrijven zijn welke deze afweging maken omdat anders er voor de NS markt bijna niks is. En modelbouw in concessies doen.
Geen enkel model klopt volledig ;D
-
Heel mooi gedaan :o Even een vraag: je zegt dat je alleen de bovenkant hebt gespoten? Heb je dan de onderkant (het frame en de poten waar de letters op staan denk ik?) echt afgeplakt? Of heb je gewoon van bovenaf gespoten? Kun je dat überhaupt met een airbrush of spuit je dan toch de onderkant onder met nevel? Ben niet zo thuis in spuiten, vandaar :)
Edit: en oh ja, heb je ook nog een blanke laklaag gespoten? :)
-
Nou er werd bij mij de indruk gewekt dat de Nederlandse wagen gemaakt zou worden en dat is dus niet gebeurd.
Je bent niet de enige, die indruk had ik ook.
Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
Dat hoef je niet aan Sicco uit te leggen vermoed ik, bovendien staat in de folder bij de Nacco-versies 'Formneuheit' vermeld.
-
Als je dit al heel, heel, heel, heel erg veel geld vind had je die correcte modellen ook niet gekocht, die zouden nog heel veel duurder zijn geweest door nieuwe mallen.
Jein. Er is gekozen een nieuwe mal te maken (ten opzichte van de oorspronkelijke Belgische versie), maar dan niet van het NS-DSM model, maar van de standaardvariant zodat daar een aantal correcte, en een foute Nederlandse variant van gemaakt kon worden. Oók een correcte Nederlandse variant zou inderdaad weer een nieuwe mal kosten. Een andere keuze was geweest een nieuwe mal te maken voor de Nederlandse variant en niet de standaardvariant. De nu gemaakte keuze is wellicht de meest logische in zakelijk opzicht.
En het is geen fantasiemodel. Het is een Tds welke bestaat alleen niet officieel in deze huisstijl. Het blijft een mening en je goed recht ze niet te nemen.
Prima, maar dan is een G1206 in NS huisstijl ook geen fantasiemodel, want de G1206 is een bestaand model :) En Tads trouwens, want vier assen (a)
Geen enkel model klopt volledig ;D
We hebben het hier ook niet over zaken die 'net niet helemaal kloppen'. Verre van.
Maar ik ben in elk geval oprecht blij dat we nu vast hebben kunnen stelen dat een andere wagen als basis is gebruikt. Dat neemt bij mij wel wat lichte frustratie weg. Het heeft daarmee ook niet zoveel zin om verder nog op de verschillen met de werkelijkheid in te gaan, want het is nu wel duidelijk wat er gebeurd is. De rest is persoonlijke smaak en afweging, en ik denk dat jij en ik beide weten dat we elkaar op dat gebied niet hoeven te overtuigen ;D
-
Je bent niet de enige, die indruk had ik ook.
Dat hoef je niet aan Sicco uit te leggen vermoed ik, bovendien staat in de folder bij de Nacco-versies 'Formneuheit' vermeld.
Dat is het dus ook, de Duitse standaardwagen ten opzichte van de oorspronkelijke Belgische wagen :)
Verwarring is denk ik deels ontstaan omdat de NS Tads later óók in Nacco uitvoering zijn gebracht, maar dan uiteraard in uiterlijk nog steeds afwijkend
-
Persoonlijk vind ik het verschil tussen het standaard type en de NS/DSM variant gigantisch (zeg maar groter dan een G1206 in 6400-uitvoering brengen).
Dat moet wel een persoonlijke opvatting zijn wat de twee wagens vergelijken met het verschil in de diesellocs vind ik wel heel erg ver gaan. Want een Piko 6400 slaat natuurlijk helemaal nergens op...
En dan nog iets, je wist toch welke wagen v Biervliet in het assortiment had? Dan weet je toch ook dat ie op voorhand niet ging kloppen? Of zit ik er nu ver naast?
-
Jij vind het ver gaan, ik niet. De wagen klopt echt totaal niet met de NS wagen. Helemaal niet. Ik zie dat in hetzelfde oogopslag als ik het verschil tussen een G1206 en een 6400 zie. De vorm is verkeer,d de bak is totaal anders (en mist de karakteristieke brede rechte kant én het verschil tussen links- en rechts), de schotten zijn anders, de wagen is te kort én te hoog. Het verbaast me dat jij en anderen dit 'ver vinden gaan'. De vergelijking vind ik objectief gezien echt niet vreemd. Blijkbaar wordt er toch anders naar goederenwagens gekeken.
Maar laten we hier niet over door blijven zagen, want dit zit enorm in het grijze gebied van persoonlijke smaak en afweging. Laat een ieder denken van mijn mening wat hij wil (en andersom doe ik dat ook)
En voor wat betreft je laatste opmerking. Lees even mijn twee voorlaatste reacties dan had je je antwoord. De wagen is ene nieuwe 'formneuheit' zoals aangekondigd, alleen dan niet van de wagen die ik had verwacht. Dat de wagen niet zou kloppen op basis van de Belse variant was bekend en daar hebben we het ook niet over.
-
Je vindt dat we er niet over moeten doorgaan en na de fraaie opknapbeurt van Silvester ga je weer helemaal los... Dat doe je toch echt zelf man...
-
Want dat zegt Sicco voor de post van Sylvester? ???
Bij mij staat het er toch echt na, juist nadat er weer over de kritiek begonnen werd.
-
Het was inderdaad een reactie op de opmerking 'wat een kritiek'.
Maar op zich moet ik toegeven dat Chris ergens wel een punt heeft hoor ;D
-
Ach...
Kijk. MTE is de opdrachtgever.
Dus hebben wij OOK wat navraag gedaan bij Van Biervliet. (logisch) :police:
Dat was een zeer verhelderend gesprek. (y) 8)
De oranje/gele wagens komen ook, maar er zal helaas geen mal verandering plaatsvinden.
Wel gaan we nu extra goed opletten dat de bedrukking/kleur goed zal gaan zijn in deze serie wagens.
Diverse goede experts hebben hun hulp al aangeboden via PM na alle ophef. (En Rode Duivel heeft al mooi voorwerk gedaan)
En zo proberen we met de juiste mensen toch tot een leuk product te komen. (y)
-
Heel mooi gedaan :o Even een vraag: je zegt dat je alleen de bovenkant hebt gespoten? Heb je dan de onderkant (het frame en de poten waar de letters op staan denk ik?) echt afgeplakt? Of heb je gewoon van bovenaf gespoten? Kun je dat überhaupt met een airbrush of spuit je dan toch de onderkant onder met nevel? Ben niet zo thuis in spuiten, vandaar :)
Edit: en oh ja, heb je ook nog een blanke laklaag gespoten? :)
Hallo Rondje_H0
De onderste rand met het gele logo welke in het midden van de bak staat heb ik afgeplakt. Dan al die delen erboven is gespoten in exact hetzelfde blauw. Ik spuit uitsluitent modeltreinen met de airbrush. Mocht er een nihil kleurverschil zijn valt het niet op doordat de knik hier toch al voor zorgt door dat de hoek veranderd en er dus door lichtinval en refelectie er een natuurlijk kleurverschil ontstaat omdat het onder een hoek is. Omdat de verfleverancier gewoon heel goed is, is er geen kleurverschil en daardoor kon ik ook de wagennummers veranderen.
Die heb ik op dezelfde wijze verwijderd en dan de overige teksten op die "pilaar" afgeplakt en gespoten. Nadat alle opschriften er weer op zaten is de complete wagen in de blanke lak gezet.
En er is niet te zien dat er nieuwe verf is gebruikt.
Wel zijn de kleinspooropschriften voor het wagennummer e.d. iets groter. Petato-petato ;D
-
Bedankt voor de uitgebreide uitleg (y) Heel netjes gedaan zo, je ziet inderdaad geen kleurverschil. Ik heb nog steeds een energiewagen-bouwkit liggen dus ooit ga ik ook met de airbrush aan de slag :angel:
Met vr. groet, Martijn
-
Heeft iemand voor mij de wagonnumers van beide MTE sets?
Ik kan wel wat foto's vinden maar kan daar niet alle nummers op lezen.
Koen
-
Set B1000:
Tads 35 84 082 0 004-8 met NS en DSM logo
Tads 35 84 082 0 027-9 met NS en DSM logo
Tads 35 84 082 0 020-4 geen logo
Set B1001:
Tads 35 84 082 0 050-1 met NS en DSM logo
Tads 35 84 082 0 118-6 met NS en DSM logo
Tads 35 84 082 0 127-7 geen logo
-
Dank je (y)
Nog een vraagje over B1001: de derde wagon heeft geen NS logo maar wel DSM tekst toch?
Dat is in ieder te zien op de MTE website: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1019554
Bij set B1000 staat op de derde wagon volgens de foto helemaal niets
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1019553
Klopt dit?
-
Heb de set er even bij gepakt. Het klopt inderdaad dat er bij de 3e wagen alleen een tekst DSM staat. Foutje in mijn eigen administratie :-[.
-
De uitvoering qua tekst klopt.
Er reden in het echt "kale" blauw rond ,alsmede met opschriften DSM en NS logo of alleen DSM.
Groet Chris
-
Heb de set er even bij gepakt. Het klopt inderdaad dat er bij de 3e wagen alleen een tekst DSM staat. Foutje in mijn eigen administratie :-[.
Geen probleem, maar dan staat het nu in ieder geval goed op m'n website. Alleen de lengte mist nog, mocht je die nog hebben dan kan ik die er nog bij zetten.
Koen
-
Beneluxers
Op dit moment zitten de oranje UKF modellen in de spuitgiet fase.
We zijn nu samen met B Models aan het kijken naar het artwork.
Zijn er in deze hele serie maar 2 (qua artwork) verschillende wagens geweest?
Dus oranje met groot NS logo en in het klein rechts UKF meststoffen en 1 oranje met rechts groot DSMMeststoffen?
Of was er nog een variant?
let op, het moet wel een oranje model zijn.
Zo niet dan gaan we de setjes samenstellen, maar nu heb je er nog invloed op ;)
Chris
-
Chris, dit is de enige foto die ik ervan heb gemaakt (jouw eerste variant):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-Tadgs-170481-Bak-23-nr-1113-617a70b38ab2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel-Tadgs-170481-Bak-23-nr-1113-617a70b38ab2e.jpg)
-
Yep, die komt sowieso met verschillende wagennummers :)
-
Komen de rode (NS en/of Nacco) ook nog?
-
Deze met witte sticker misschien? Zie reactie van Floris:
nog een versie
https://www.flickr.com/photos/eurowagens/26371470476/in/photostream/lightbox/
-
Ja, dat is die nummer 2 variant :)
Als dat het is, dan weten we welke setjes we kunnen gaan samenstellen.
-
Op de site van fijnoordse meesters staan wat foto's van de UKF trein.zover ik kan zien ,zijn het allemaal dezelfde uitvoering.
Groet chris
-
In Rails magazine nummer 384 (mei 2021) worden de Pannonia ketelwagens van 'van Biervliet' vergeleken met 2 andere merken.
De ketelwagens worden in een set van 2 verkocht voor € 69,90 maar waar (in Nederland) kan ik deze set kopen?
Google levert mij 1 Duitse leverancier op.
-
Diverse winkels hebben deze modellen (gehad). Ik vermoed dat als je ze niet meer kan vinden, ze uitverkocht zijn.
-
Ketelwagens van B-Models zijn vaak in 1-2 weken uitverkocht door hun gunstige prijs. Vooruitbestellen is eigenlijk wel een must. Hier is een overzicht met BE/NL/DE dealers: http://www.b-models.be/dealers.htm (http://www.b-models.be/dealers.htm) .
-
bedankt voor het overzicht, misschien moeten ze in Nederland nog wat aan de weg timmeren.
-
Albert,
Je hebt een PB.
-
Als ik me goed heb laten informeren rijden de Tads tegenwoordig met Nacco-logo's rond.
Deze bedoel ik. (https://www.flickr.com/photos/trainboy2004/4678165728/in/photolist-HKtMrx-RXqvFs-TemnNt-2hqY9Lb-2hqXG6m-6Gw2vQ-YjZ77c-2icrQLH-2hHAVXb-2hfEqYP-27PCK8c-2jub9ND-28FTM3R-K8Ddwa-27yCwSF-YL1b2B-Dk4er6-2grKmoh-TCueRh-GLLkRb-JuFvvr-CL44ae-29Uv9cq-6GrXkR-2hpQ74q-Cf8MNL-2hJhca1-pbLbHE-NGxTp6-WtsZWC-6Gq65L-cfcAzw-7F3ECq-FZtuX2-bEiwDR-5uUb9Q-FFdyaw-5uUbtb-88oPFN)
Weet iemand met voor Tractie en van welke maatschappij deze trein rijdt? Ik kan heel weinig foto's/filmpjes vinden. Komt dat misschien omdat deze trein niet zo vaak rijdt (in Nederland)?
Dank
-
Volgens mij worden de wagens al een aantal jaren ingezet in het cementklinker vervoer tussen Neuwied en Deuna beide in Duitsland. Trein gereden door HGK/RheinCargo zie onder andere klik (https://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/34881056540/in/photolist-2gd5pvb-Rd6AXD-2bgSyVs-NKw4Ho-NEqAQ5-Ndn3RC-2a7j5tU-MXDqZJ-Lod5ZB-J5up1e-GKQ2jT-HnxoJg-zm65Wu-yz5XoB-25VKS2N-22DqzRA-JELgS8-Xt6K2v-WsaTnu-V9jwSy-UDvPMH-Ue8Sot-RvN3Eh-LvGwv4-KrUw8b-KXngvo-HHnqan-GqCqfP-DafjZD-DdPhVS-zUuhe4-zZnwtn-zHspbu-x8n6Qq-x8kdfo-waq5cs-uGNKkC-tKG2SX-tJSUo8-tUfykF-wNdsXq-x5b28V-t83CNo-r7FrGT-pDjdkU-qas1du-miSuai-j9po82-j9spKh-ifWr3G).
-
Maw deze trein rijdt weinig in Nederland omdat deze heel snel de grens over gaat?
-
euh, huh?
Wagens rijden niet meer in Nederland in elk geval
-
Zowel Neuwied als Deuna liggen in Duitsland dus deze trein komt helemaal niet in Nederland. Na het spotvervoer wat Peter heeft vastgelegd heb ik nooit meer foto's in Nederland gezien van deze wagens.
-
En ze zijn aangekondigd.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1868284 (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1868284)
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1868285 (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1868285)
Als 't hier niet mag, verplaats maar naar Neurenberg 2022 of zo ;)
-
DSM Meststoffen UKF oranje versies sets onderweg naar Modeltreinexpress 8)
-
Chris zou je hier enkele afbeeldingen kunnen delen van de oranje UKF versies? Ik heb begrepen dat ze inmiddels bij jullie binnen zijn?
(y)
Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1002-6347d6e7aff40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1002-6347d6e7aff40.jpg)
Set B1002
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1003-6347d71077a85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1003-6347d71077a85.jpg)
Set B1003
Detail foto's volgen op Groterdam.
-
Ze lijken wel vervuild.
-
O.K....
Ze zijn echter brandje schoon.
Dat is schaduw werking op de oranje modellen.
-
Ziet er mooi uit.
Wat zijn de bedrijfsnummers? Of komt dat t.z.t. ook op Groterdam?
En de lengte?
Koen
-
Komt allemaal op Groterdam :)
Maar als ik vandaag al de kans zie, zet ik het hier neer.
-
Super, ik wacht het af.
Koen
-
(https://live.staticflickr.com/65535/52036009550_17b14a9fc3_o.jpg) (https://flic.kr/p/2nhf9Js)
Leutesdorf (D), April 27, 2022 (https://flic.kr/p/2nhf9Js) by Erik de Zeeuw (https://www.flickr.com/photos/147109752@N06/), on Flickr
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1002-6347d6e7aff40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1002-6347d6e7aff40.jpg)
Set B1002
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1003-6347d71077a85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B1003-6347d71077a85.jpg)
Set B1003
Detail foto's volgen op Groterdam.
Nog niets op Groterdam te zien, klopt dat?
Koen
-
Ik ben maar met 1 ding bezig de afgelopen weken en nog komende 3 weken....
Dus helaas duurt dat nog wel even.
-
Ik snap het :)
Koen
-
Naast alle blauwe versies viel mij op dat er ook minstens een rode NS Cargo versie was. Werk aan de winkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240407-192216-6612db223a366.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240407-192216-6612db223a366.jpg)
-
Twee stuks, dus je kunt er nog eentje maken