BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Lobomotion69 op 09 November 2024, 14:33:02
-
Vijf jaar terug begonnen met de bouw van Rehausen. Heb het draadje op dit forum laten versloffen, op het 3-railforum is het verhaal wel verder gegaan. Heb in 2021 een tuinhuis gebouwd om de baan in onder te brengen. Het dagelijks 10km heen en weer rijden naar de locatie werd me teveel. In de nieuwe ruimte kon de baan ook nog een klein beetje groeien en werd het een U. Het middendeel met een lengte van 760cm geflankeerd door twee dwarspoten van ieder 380cm. De bouw daarvan heeft een goed jaar in beslag genomen. Toen kon de boel verhuisd worden. De hele baan in drie stukken gezaagd die ik met mijn truckje kon vervoeren. Toen de boel weer op- en verder afgebouwd. In de schaduwstations met C-rail gebouwd, de rest met Peco en zelfgemaakte middenleider. Alleen de zichtbare delen met Weichen-Walter puko's. De paradebaan helemaal met K-rail. Begin dit jaar was ik zover dat het grootste gedeelte van de hele baan klaar was en bereden kon worden. Toen begon het grote testen met koploper en de ellende. Er gebeurde van alles wat niet moest gebeuren. Uiteindelijk bleek dat de netspanning hier zwaar vervuild is en een heleboel ongewenste storingen mee brengt. Alle apparatuur die gevoed word met een switched power-supply had daar nagenoeg geen last van. Maar een Intellibox wordt gevoed met een gewone trafo en die geeft alle ellende gewoon door. Het signaal wat door de IB op de baan werd gezet was daardoor niet zuiver waardoor er de meest vreemde dingen niet of juist wel gebeurden. Wissels werden niet gezet, loks verdomden het om te stoppen, soms ook om te blijven staan. etcetera en zo voort. Na de aanschaf van een UPS met de nodige filters werd dat een heel stuk beter maar toen werd de andere ellende pas echt duidelijk. Het blik van de Märklin rails is niet bestand tegen tropisch klimaat1 Het roest harder dan je kunt poetsen. Resultaat is dat treinen niet wilden starten in de schaduwstations en ik konstant op mijn knietjes moest om die dingen aan te duwen. Terwijl op alle baangedeelten waar ik Peco rails had liggen geen enkel probleem zich voordeed. Daar reed alles zonder problemen. Na enkele maanden etteren en van alles geprobeerd te hebben om de situatie te verbeteren (zonder resultaat) was ik het helemaal spuugzat en heb de hele boel afgebroken. Ben helemaal overgestapt op 2-rail en heb Märklin op de vuilhoop gegooid. Die troep komt er bij mij niet meer in.
Rij nu alweer een tijdje met 2-rail analoog en tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem gehad. Alles rijd, zodra ik spanning op de baan zet, zonder haperen weg. Wat een verademing.
Dus ik wil proberen om hier verder verslag te doen van mijn avonturen in 2-rail land. dan verschoon ik die Märklinisten ook met mijn negatieve commentaren op hun heilige graal. ;D
-
In de schaduwstations met C-rail gebouwd,
......
Het blik van de Märklin rails is niet bestand tegen tropisch klimaat1 Het roest harder dan je kunt poetsen.
Dit is met elkaar in tegenspraak. C-rail is niet van blik, maar van roestvrij staal.
-
"De paradebaan helemaal met K-rail". Van "blik" ?
-
Kijk uit naar wat je allemaal gaat posten Henk (y)
-
Alle puko's van Märklin zijn van gewoon ijzer, blik dus.
Roestvrij staal roest niet. C-rail wel. Heb ik ondertussen ruime ervaring mee.
-
Het baanplan is in grote lijnen hetzelfde als de oude baan omdat dat mij wel beviel. Alleen de gedeeltes die ik niet handig vond in de praktijk zijn gewijzigd en de toegankelijkheid is verbeterd. Zo zijn (bijna) alle helices verdwenen waardoor niet alleen aan rails bespaard kan worden. Het stationsemplacement is wel enigszins gewijzigd. Meer sporen waardoor meer rangeermogelijkheden zijn ontstaan.
De paatjes:
Het centraal station met de beide schaduwstations:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb1-6730064636f4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb1-6730064636f4c.jpg)
Het passeer station in de oprit naar de paradebaan. Omdat alle treinverkeer, lokaal, regionaal en expresverkeer hier overheen moet zijn er grote snelheidsverschillen. In het passeerstation kunnen snellere treinen de boemeltjes inhalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb2-6730064cca14d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb2-6730064cca14d.jpg)
Het paradespoor en het lokaal stationnetje op de linker poot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb3-67300653704ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb3-67300653704ba.jpg)
Het houtwingebied op de rechter poot:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb4-6730065ae3c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Baan2Ldogb4-6730065ae3c59.jpg)
-
Hallo Henk,
Leuk hier je baan weer te zien, volgde het op dat andere forum al.
Ben benieuwd hoe dit gaat worden.
-
Hoi Einte,
Ja ik ook, voorlopig zijn de resultaten bemoedigend. Dus blijven we positief gestemd doordoen.
-
En wanneer je dan toch alles afgebroken hebt en opnieuw gaat beginnen dan maar in één keer goed ook. Dus bijna alle spaanplaat tracés van het frame verwijderd. Een paar stukken die al goed ondersteund waren heb ik laten zitten. De rest begon al door te hangen dus weg er mee. Nu wordt alles opgebouwd met 9mm multiplex. Dat is een stuk steviger maar vraag me niet welke houtsoort het is, geen hardhout in ieder geval. Het is vrij gemakkelijk te bewerken. En het is een samenstelling van verschillende houtsoorten heb ik vast kunnen stellen. De buitenste lagen in het zicht zijn heel anders dan de binnenste lagen. Ook moet je in deze contreien goed oppassen dat je de juiste kwaliteit kiest. Grade AA is helemaal massief hout, grade B zitten nogal wat holtes in. Dat merk je pas wanneer je het gaat verzagen. En dat maakt veel verschil in de sterkte van de stroken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240804-111712-6731578c32467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240804-111712-6731578c32467.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164316-6731579e47db4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164316-6731579e47db4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164335-673157af4ba40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164335-673157af4ba40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164431-673157b56e8b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240808-164431-673157b56e8b3.jpg)
-
En nadat de linkerhelft op deze manier van tracé platen is voorzien moet dat op de rechterhelft natuurlijk ook gebeuren.. Op de rechterhelft komt het SchaduwStation1. Dat is iets groter (meer sporen) dan het SS2, dat betekent fat de tracé platen ook wat breder worden. Nu had ik nog een restant betonplex (zwart) van 13mm dik wat hiervoor prima gebruikt kan worden. Het hoogteverschil met de andere platen cq stroken van 9mm dik wordt dan opgevangen met plaatjes van 4mm. Dan ligt alles weer vlak en kunnen de treinen zonder hobbelen over de overgangen. Voor het kurk en dan nog opgeplakt wordt een finishing touch met de schuurmachine. Dan zijn er zeker geen oneffenheden meer over.
Eerst nog even een foto van de rechterbenedenhoek waar de helix heeft gelegen. Daar zijn de nodige staalprofielen uitgeslepen waardoor de toegankelijkheid sterk verbetert is. Onder een hoogte van 90 cm doorduiken is een stuk eenvoudiger dan onder een hoogte van 60cm, nietwaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240814-163911-6733326e8858d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240814-163911-6733326e8858d.jpg)
Zie de verschillen met dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240817-162052-67333277a75fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240817-162052-67333277a75fe.jpg)
Om de zaaglijnen op die zwarte plaat wat zichtbaarder te kunnen maken heb ik er een restantje zilverlak uit een spuitbusje op geneveld. Dat helpt grandioos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240817-162110-6733328ed81a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240817-162110-6733328ed81a5.jpg)
Deze zwarte plaat is gerecycled uit het oude schaduwstation. Je ziet nog duidelijk waar het dubbelzijdig foamtape was geplakt om de C-rails te bevestigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-205125-673332d456858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-205125-673332d456858.jpg)
Na het schuren en kurkplakken is daar niets meer van terug te vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-205046-673332a49987c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-205046-673332a49987c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-combi-673332e6eb40e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240821-combi-673332e6eb40e.jpg)
-
Om de zaaglijnen op die zwarte plaat wat zichtbaarder te kunnen maken heb ik er een restantje zilverlak uit een spuitbusje op geneveld. Dat helpt grandioos.
Een trucje wat ik in zo'n geval toepas: een strook schilderstape er op plakken en daar de lijn op aftekenen. Dat kun je naderhand weer makkelijk verwijderen.
-
Klopt helemaal Klaas. Maar neem de volgende feiten dan ook even mee. Een spuitbusje met verf kost mij hier omgerekend 1 Euro. En met de dunne nevel die ik spuit kan ik daar meer dan 25 meter mee behandelen. Een rol schilderstape van 25 meter kost hier het dubbele. Daarbij komt dat ik op dat moment geen schilderstape in huis had. Dan is de keus niet moeilijk.
Schildertape gebruik ik wel bij het schilderen en om tegels te zagen.
-
Stevig bezig Henk (y)
-
En nadat alle tracés gemaakt, geëgaliseerd en van kurk voorzien zijn wordt het tijd om de rails te gaan leggen. Standaard wordt gebruik gemaakt van Peco Streamline en Settrack materiaal. De laatste voornamelijk in de schaduwstations vanwege de iets krappere boogstralen. Ook heb ik de hand weten te leggen op een partijtje RocoLine wissels en rails. Daar bleken na ontvangst ook enkele Tillig en Pilz wissels bij te zitten. Op zich geen probleem aangezien deze nagenoeg dezelfde geometrie hebben als RocLine. Dat wordt dus allemaal vrolijk door elkaar gelegd. Zelfs nog enkele gemodificeerde K-rail wissels. Tja, wanneer je enkele tientallen C-rail wissels moet vervangen probeer je te besparen waar mogelijk. Mijn budget is ook maar heel beperkt.
Staionemplacement Westzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240829-161950-6733f69e0e3da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240829-161950-6733f69e0e3da.jpg)
Schaduwstation 2 Noord
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240829-162010-6733f6b20934a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240829-162010-6733f6b20934a.jpg)
Idem Midden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240905-165349-6733f6d490e5f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240905-165349-6733f6d490e5f.jpg)
en het SS2 Zuid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240905-165406-6733f6ef8ac00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240905-165406-6733f6ef8ac00.jpg)
Schaduwstation 1 Noord Oost
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240911-165211-6733f72ab5aa8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240911-165211-6733f72ab5aa8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240911-165449-6733f73947b2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240911-165449-6733f73947b2c.jpg)
De zuidkant van de rechterpoot
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240914-174250-6733f792f1af1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240914-174250-6733f792f1af1.jpg)
En als laatste de toerit naar het station aan de Oostzijde met de wisselstraat voor de afslag van de lokaalbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240914-174303-6733f799004b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240914-174303-6733f799004b7.jpg)
-
Hallo Henk, je gaat hard met bouwen, ziet er mooi uit.
Ga dit volgen!
-
Hoi Einte,
Dat hard gaan valt wel mee hoor. Ben in augustus met de bouw van deze baan begonnen en in dit topic nu op de stand van 1 september. Dus we kunnen nog een paar dagen hard gaan. ;)
-
Nagenoeg alle wissels bedien ik met servomotoren, Een tiental met de MTB MP1 motor en een heel enkele met een magneet aandrijving (Peco PL-11E). Alle aandrijvingen monteer ik direct aan het wissel om een korte en directe overbrenging van de beweging te realiseren. Het grote voordeel hierbij is dat alle aandrijvingen op de werktafel geïnstalleerd en ingeregeld kunnen worden. Geen gepriegel en gestuntel onder de baan nodig.
Wel is het bij deze methode noodzakelijk om in de plaat een groter gat te boren (zagen) zodat de hele motor er in verzonken kan worden. Voor een MTB motor bijvoorbeeld moet dit gat 52mm doorsnede hebben. Voor een rechtopstaande servomotor is 32mm voldoende. Wanneer de rechtopstaande variant te diep is gebruik ik een liggende variant. Dan moet het gat 50mm zijn. De gaten zaag ik uit met een komboor van de juiste diameter. Het center rondje wat uitgezaagd wordt gebruik ik dan als basis voor de servohouder. Hierop wordt een pertinax (PCB) rondje geplakt van een iets grotere diameter waarmee het uitgezaagde gat geheel afgedekt wordt.
Zoals hier te zien is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-153205-6735426e3b4ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-153205-6735426e3b4ca.jpg)
De servo zelf wordt in een stukje alu hoekprofiel (35x10mm) gemonteerd waar de nodige uitsparingen in zijn gemaakt. Dit prodiel wordt met twee schroefjes op de basis bevestigd. Dit vergemakkelijkt het latere uitwisselen mocht dat noodzakelijk zijn.
Dit zijn de benodigde materialen in de diverse bewerkingsstadia bij elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241031-153831-917-1635245032-673543e33a75b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241031-153831-917-1635245032-673543e33a75b.jpg)
En in samengebouwde toestand ziet dat er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151248-6735440f02488.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151248-6735440f02488.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151220-67354417f0765.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151220-67354417f0765.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240830-120236-6735448a7b39d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240830-120236-6735448a7b39d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151340-6735441d5db58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151340-6735441d5db58.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151313-6735442c23cb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151313-6735442c23cb9.jpg)
De servohouder wordt tijdelijk met een schroefje aan het wissel bevestigd. Zie eerste foto. Na het definitief verleggen in de baan wordt het geheel dan met wat houtlijm gefixeerd waarna het schroefje voor het ballasten verwijderd kan worden . En na het ballasten zie je er dan helemaal niets meer van.
En uiteindelijk ziet een wisselstraat er dan zo uit. De meest rechtse wissel is met een MP1 motor uitgerust. De andere drie zijn van een servo voorzien. Je ziet het iets grotere rondje bij de rechter wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-153140-673548b309256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-153140-673548b309256.jpg)
-
Dat je wissels, mét aandrijving, van boven uit kunt wegnemen is handig. Maar dat pertinax-schijfje heeft toch een dikte. Dan liggen de rails toch niet
gans vlak, of ...
-
Ja, dat pertinax schijfje heeft inderdaad een dikte van 1mm. en als je nu goed naar foto 1 kijkt zie je dat de kurk rondom dat schijfje iets is weggesneden. Het schijfje valt dus in de kurk en daardoor ligt het wissel supervlak en stabiel. Het is wel een halve minuut meer werk, mocht iemand daar moeite mee hebben. :o
-
Heb nu de foto's ingezoomd en dan kan men zien (als men het weet...) dat het schijfje effectief verzonken ligt.
Andere mogelijkheid zou zijn de/het ganse wissel op een uitneembaar plankje te leggen (systeem Jacques Leplat)
-
Heb je daar foto's van? Die zou ik wel willen zien.
-
Jacques Le Plat is een zeer vermaard modelbouwer en auteur. (Loco Revue, ModelSpoorMagazine + Duitse tijdschriften)
Bijvoorbeeld: o. a. in zijn bekend instructief boekwerk "Groetjes uit Ferbach" beschrijft hij het leggen van wegneembare wissels ...
> https://www.ferbach.be/
-
En dan is het de beurt aan het grote station om gebouwd te worden. Nou ja 'groot' is betrekkelijk. Voor mijn baan is dit groot.
Spoor 1, 2 en 3 zijn voor de regionaal en express treinen. De sporen 1 en 3 liggen langs een perron, spoor 2 is een doorgangsspoor hoofdzakelijk voor goederentreinen of express treinen die niet hoeven te stoppen.
Spoor 4 is ook een perronspoor en wordt uitsluitend gebruikt door lokaal trein verkeer. De overige sporen zijn opstel- en rangeersporen.
Aan de linkerzijde een lokloods als onderkomen voor de lokale rangeerlok waar ook klein onderhoud gedaan kan worden. En daarbij een kleine kolenbunker met waterkraan. Daarnaast een spoortje voor de kolenwagons die nieuwe voorraad komen brengen.. En een goederenloods met laad- en losspoor mag natuurlijk ook niet ontbreken. Aan de rechterzijde bevinden zich twee uithaal cq wachtsporen waar locomotieven tijdelijk kunnen parkeren. De onderste van deze twee sporen dient tevens als programmeerspoor.
Voorlopig heb ik alleen de sporen 1 t/m 3 klaar. De rest volgt op een later tijdstip.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240921-172324-6736a08793391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240921-172324-6736a08793391.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240918-2mixed-6736a0987016f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240918-2mixed-6736a0987016f.jpg)
Aan de rechterzijde van het stationsemplacement na de brug over het riviertje bevind zich de wisselstraat waar de lokaallijn aftakt van de hoofdlijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240915-155431-6736a0cfdb5d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240915-155431-6736a0cfdb5d1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240918-170721-6736a0ad6e4c5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240918-170721-6736a0ad6e4c5.jpg)
-
Hij gaat weer lekker Henk!
Blijf je lekker volgen want de baan groeit en groeit.
-
Na de laatste levering uit D had ik eindelijk voldoende wissels om het SS2 af te bouwen. Dat gedeelte ben ik momenteel aan het bedraden. Dat blijkt een langdradige bezigheid te zijn, het wil niet erg opschieten, Maar langzaamaan komt er nu zicht op het einde van deze werkzaamheden. Tussendoor doe ik dan nog allerhande andere klusjes en naast de modelbaan hebben we ook nog een leven waarin veel tijd gestoken moet worden. Zo waren er gisteren de lokale festiviteiten rondom Loy Kratong alwaar ook ik, samen met echtgenote, mijn opwachting heb gemaakt. Loy Kratong is het nationale feest dat het einde van de regentijd inluidt en het heeft ook iets te doen met de rijstoogst.
Dat even tussendoor. Nu nog een plaatje van het SS2 in zijn uiteindelijke vorm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241110-134115-042-1288548881-6737f6f08c709.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241110-134115-042-1288548881-6737f6f08c709.jpg)
Zodra de bedrading af is zal ik een video hiervan schieten en publiceren.
-
bedrading aanleggen. Niet het leukste klusje van de baanbouw, maar wel noodzakelijk. In principe zou een digitale baan aan twee draadjes voldoende moeten hebben, volgens een bepaalde fabrikant tenminste. Helaas komt daar in de praktijk weinig van terecht. Rijspanningsdraden, schakeldraden, melddraden en nog meer draden, een zeer langdradige bezigheid.
Langzaam komt het einde in zicht van het bedradingswerk op de linker poot. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik het mijzelf niet makkelijk maak. Zo wordt onder andere alle bedrading voorzien van draadeindterminals. Iets wat straks problemen met draadbreuk en andere calamiteiten moet voorkomen. Maar er gaat wel tijd inzitten. Ook worden er iedere één a anderhalve meter terminal blocks ingebouwd waar de gezamenlijk retour, het DCC signaal en de schakelspanning afgetakt kunnen worden. De hoofdleiding hiervoor ligt onder de baan vlak achter de voorrand omdat daar de meeste elektronica wordt gemonteerd die allemaal deze aansluitingen nodig hebben. Waar nodig wordt er dan een aansluitblok verder naar achteren gemonteerd voor de baanaansluitingen. Het geheel is dus in stervorm opgebouwd waarbij de hoofdleiding een 1,5mm² draad is. Aftakkingen naar secundaire verdeelblokken worden met 0,5mm³ uitgevoerd en alle andere bedrading met 0,25mm² (24AWG).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241116-170802-123-1003278212-673c6b636067d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241116-170802-123-1003278212-673c6b636067d.jpg)
Alle benodigde elektronica wordt op de voorrand gemonteerd voor goede bereikbaarheid. Als decoder wordt hoofdzakelijk de DCCNext ingezet. Een zeer veelzijdige DCC decoder waarmee nagenoeg alle accessoires zijn aan te sturen. Servo's, wisselmotoren, magneetspoelen, LED's enzovoort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241113-171228-796-1434590814-673c6b725c04a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241113-171228-796-1434590814-673c6b725c04a.jpg)
Servo's en LED's kunnen direct op een poort worden aangesloten. Gebruikers die wat meer stroom vragen moeten via een MOSFet versterker of Relais geschakeld worden. Voor dat doel zet ik achter iedere DCCNext een plaatje met de benodigde componenten. Dat houdt de bedrading kort en overzichtelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241110-134235-593-614809103-673c6b7da9f6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241110-134235-593-614809103-673c6b7da9f6e.jpg)
-
bedrading aanleggen. Niet het leukste klusje van de baanbouw, maar wel noodzakelijk.
Smaken verschillen. Bedrading aanleggen vind ik juist het leukste onderdeel van de bouw.
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik het mijzelf niet makkelijk maak. Zo wordt onder andere alle bedrading voorzien van draadeindterminals. Iets wat straks problemen met draadbreuk en andere calamiteiten moet voorkomen. Maar er gaat wel tijd inzitten.
Gaat wel tijd in zitten, maar als je de routine te pakken hebt valt dat best mee.
Het is veel makkelijker om een draad rafelvrij in een aderhuls te steken dan in een schroefklem. Dat merk je vooral als een draad los moet en later weer vast.
Alle benodigde elektronica wordt op de voorrand gemonteerd voor goede bereikbaarheid.
Handig.
-
Hallo Henk,
Netjes gemaakt die elektronica, goed over nagedacht.
-
Dank je. Ja, het denkproces loopt nog altijd constant. ;D
https://youtu.be/BuVJPaUA4yE (https://youtu.be/BuVJPaUA4yE)
-
Ja eerst denken en dan bouwen.
Maar dat weet Henk als de beste.
-
Nou, dat als de beste betwijfel ik (beetje bescheiden blijven). Maar toch zeker niet als enige.
-
Als de beste nog wel, dat valt te betwijfelen (beetje bescheiden blijven :D). En zeker niet als
enigste enige.
-
Nee, enigste is het mooiste meisje van de klas ;)
-
Goed gezien Bas.
Enig zo een mooi meisje in de klas, je vergeet bijna te leren. Treffend over de trap.
Is gecorrigeerd.
-
Afleiding is nooit goed ;)
-
De treintjeshobby is toch een afleiding uit de dagelijkse beslommeringen? Dat is altijd reuze goed.
-
Dat is ook wel weer waar, Henk :)
-
Onlangs ben ik begonnen met het aanleggen van het lokaalbaan gedeelte van Schaduwstation 1. Iets meer dan de helft van de rails en wissels, compleet met melders en aandrijvingen liggen al op hun plek. Uiteraard is er altijd wel iets wat niet gepland was. Eén van de wissels ligt precies boven een stalen spant. Daar moet dus een platte aandrijving in. En aangezien er totaal geen ruimte is tussen staal en plaat heb ik daar slechts 16mm inbouw diepte. Dat is verrekte weinig, maar nog net genoeg. Door het houten tussenplaatje weg te laten en de alu servohouder direct op het pertinax te lijmen past het precies. Dit houdt wel in dat de servoarm in de kortste configuratie moet worden gebruikt opdat deze niet tegen het wissel aanloopt. Voorlopig ziet het er naar uit dat het allemaal precies past en werkt. Morgen het ding afmaken en monteren (als ik er aan toe kom, we moeten eerst weer proviand inslaan). Daarna weten we het zeker.
De plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163204-029-1274415270-67487427e6315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163204-029-1274415270-67487427e6315.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163212-674-982404205-6748742fa5bbc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163212-674-982404205-6748742fa5bbc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163232-582-2058814509-6748743ae5df4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-163232-582-2058814509-6748743ae5df4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-170240-290-2134137464-6748743f0abff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-170240-290-2134137464-6748743f0abff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-171716-398-1124730526-67487444e606c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-171716-398-1124730526-67487444e606c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-171733-032-980727466-6748744a7e9a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241126-171733-032-980727466-6748744a7e9a9.jpg)
En ondertussen weten we het ook zeker. De extra platte aandrijving werkt als een droom. Nee, niet in mijn droom, in realiteit. :D
-
Vandaag zeven aandrijvingen ingebouwd aan de oostzijde van het stationsemplacement. Eén van deze zeven is ook een platte aandrijving die ik eerst nog even moest maken, want niet op voorraad. Daar hebben we ondertussen handigheid in gekregen dus dat was zo gepiept. Het langst duurde het de lijm te laten drogen. Gelukkig kun je dan ondertussen wat andere dingen doen. Voor mij nieuw was de inbouw van een halve Engelsman. Voortvarend als ik ben had ik alle wissels afgetekend en de plaats van de gaten voor de aandrijvingen bepaald. Toen het zover was om de Engelsman in te bouwen kwam ik erachter dat daarbij de aandrijvingen niet midden onder het wissel hangen maar midden onder een doorgaand spoor. En dan mag je zelf kiezen welke van de twee, er zitten namelijk twee gaatjes voor de stelnaald in de balk. Dus toen moest er even vlijtig met de vijl gewerkt worden. Tot het wel past, als resultaat krijg je dan aan de andere kant kieren. Dat is natuurlijk niet heel erg mooi maar dat camoufleren we straks met een reepje karton. Ballast er overheen en je ziet er geen barst meer van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241128-165843-392-351240852-67487fa99d67a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241128-165843-392-351240852-67487fa99d67a.jpg)
Toen alles weer op zijn plek lag de draadjes weer aangesloten en konden we nog een half uur met de treintjes rijden. Dolle pret.
Morgen de elektrische aansluitingen voor de wissels maken. Eerst de DCCNext configureren. Ook altijd dolle pret.
En daarna weer een nieuwe batch met servo houders produceren dan kunnen we weer verder met bouwen.
-
Ik had even je draad terug gelezen omdat ik blijkbaar je constructie gemist had onder je wissels :) Interessante optie! Alleen:
En in samengebouwde toestand ziet dat er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151248-6735440f02488.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240831-151248-6735440f02488.jpg)
Is die steldraad niet wat dik? Zo loop je de kans dat bij een iets te grote slag je gat in de biels uitlubberd. Dit zelf al gehad met Tortoise motoren met een dunnere draad.
-
Steldraad is 0,8mm verenstaal. Dat is toch zeker niet te dik. Het uitlubberen van de servo-arm gebeurt eerder door de servo een relatief te grote slag te laten maken. Wat ik hiermee bedoel is dat een aanliggende wisseltong niet nog verder aangedrukt hoeft te worden. Dat veroorzaakt niet alleen slijting van de gaten in de servo arm maar ook van de servo zelf. Het afstellen van een servo doe ik met behulp van een Amp-meter in het 5 Volt voeding circuit. Een servo in ruststand trekt nagenoeg geen stroom. Zodra deze in beweging komt loopt de stroom op totdat het eindpunt bereikt is dan keert ze terug in de ruststand. echter een servo die is ingesteld met een te hoge aandrukkracht kan niet de eindstand bereiken en daardoor ook niet in de ruststand terugkeren. Het motortje blijft proberen de eindstand te bereiken, er blijft een (te hoge) stroom lopen. Daardoor verslijt de servo veel sneller. Met een Amjpere meter kun je dat controleren en voorkomen.
Servo's zijn eigenlijk bedoeld voor het gebruik van besturing op afstand (RC). Daarbij heb je de servo met servo-arm, een trek- of duwstang of bowdenkabel en aan het andere einde weer een hevel voor flap, roer of wat dan ook. Dat geheel heb ik in alle vliegtuigen, schepen, auto's altijd zo gebouwd dat de volledige uitslag van de servo benut wordt. Dan heb je geen problemen met een servo die niet in ruststand terug kan keren en de besturing wordt daardoor ook veel fijner te regelen. Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts. Dan moet je wel terdege rekening houden met de ruststanden. Dus bij de afstelling controleren.
-
(y)
-
Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts.
Dat is een van de zaken die ik minder geslaagd vind bij dit gebruik van servo's. Je zou de mechanische overbrenging naar de wisseltongen anders moeten inrichten, waardoor de servo een veel grotere slag kan maken. Dan kun je het wissel langzamer omleggen en het instellen van de eindstanden wordt makkelijker.
-
Je zou de mechanische overbrenging naar de wisseltongen anders moeten inrichten, waardoor de servo een veel grotere slag kan maken.
Ja, dat zou mooi zijn. Maar dan kom je al gauw aan tandwielkasten of een hevelstelsel wat heel veel plaats in gaat nemen die er niet echt is.
Een andere manier is om alle servo's aan de rand van de baan te plaatsen. Dan kun je meteen daarachter een overbrenging met een of twee hevels maken om de stelweg aan te passen. Dan van daaruit met een bowdenkabel naar het wissel.
Maar die methode maakt het ook omslachtig.
Dan kun je het wissel langzamer omleggen en het instellen van de eindstanden wordt makkelijker.
Langzamer omleggen vind ik niet echt nodig. De snelheid waarmee het nu gaat is prima, die hoeft niet te veranderen. Iets wat trouwens heel makkelijk is bij gebruik van een DCCNext. En het afstellen doe ik comfortabel op mijn werkplek. Daarvoor hoef ik niet in een onmogelijke houding onder de baan te liggen. Dus ook daar heb ik geen probleem mee. En eenmaal goed ingesteld hoef je er niets meer aan te veranderen. Ook niet na het inbouwen.
En de door mij genoemde voordelen van gemak bij het afstellen en inbouwen wegen voor mij zwaarder dan alle andere issues.
-
Goed bezig Henk (y)
-
Servo's zijn eigenlijk bedoeld voor het gebruik van besturing op afstand (RC). Daarbij heb je de servo met servo-arm, een trek- of duwstang of bowdenkabel en aan het andere einde weer een hevel voor flap, roer of wat dan ook. Dat geheel heb ik in alle vliegtuigen, schepen, auto's altijd zo gebouwd dat de volledige uitslag van de servo benut wordt. Dan heb je geen problemen met een servo die niet in ruststand terug kan keren en de besturing wordt daardoor ook veel fijner te regelen. Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts. Dan moet je wel terdege rekening houden met de ruststanden. Dus bij de afstelling controleren.
Interessante toelichting, dankjewel. (y)
Meestal lees je alleen "ik heb het zus of zo gedaan", maar niet waarom. Dit maakt het helder en begrijpelijk en mooi toepasbaar voor mijn eigen baan. Je laatste post is ook een mooie toevoeging.
-
Van het produceren van een nieuwe batch servohouders is tot nu toe niks terecht gekomen. Wel andere dingen gedaan.
Nadat het bedradingswerk aan de linkerpoot tot zover klaar was en alle elektronica netjes op de voorrand geïnstalleerd, heb ik die kant meteen maar gefatsoeneerd. Alle kale printjes van een (zwart) dekseltje voorzien met een sticker wat daar achter schuil gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241116-170714-191-1475775027-6751bde281b4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241116-170714-191-1475775027-6751bde281b4c.jpg)
Het is wel handig al die elektronische kastjes vooraan maar de bossen draden die daardoor onder de voorrand doorlussen vragen natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je de boel kapot. Daar dus daar ook maar meteen een oplossing voor verzonnen. Hetzelfde aluprofiel wat ik overal voor gebruik brengt ook hier de oplossing. Door middel van afstandhouders onder de baanrand geschroefd kunnen alle draden daar tussendoor netjes naar achteren worden gevoerd zonder dat er nog iets onderuit hangt. Op de foto een tijdelijke proefopstelling om de gedachten te bepalen. Uiteindelijk moet dat een zwarte rand worden ipv wit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241203-155831-303-6751bbfde1875.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241203-155831-303-6751bbfde1875.jpg)
De laatste dagen ben ik dan nog bezig geweest met het verder leggen van rails in het Schaduwstation 1 lokaal. De rails liggen er nu allemaal in. Alleen moeten er nog aandrijvingen onder de laatste drie wissels gemonteerd worden. Maar daarvoor zal ik toch eerst daadwerkelijk die batch moeten maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241205-164430443-BURST0001-COVER-139199673-6751bbdbe853b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241205-164430443-BURST0001-COVER-139199673-6751bbdbe853b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241205-164540-492-458373768-6751bbe37fd47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241205-164540-492-458373768-6751bbe37fd47.jpg)
-
(y)
Zoals ik je al een paar keer vertelde: "crimineel".... in goede oude Vlaamse stijl... ;D
-
Indrukwekkende hoeveelheid rails (y) (y)
-
.....maar de bossen draden die daardoor onder de voorrand doorlussen vragen natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je de boel kapot.
Een andere optie: de kastjes dwars plaatsen zodat de de aansluitklemmen links en rechts zitten . Dan kun je de draden door openingen aan de zijkant van de kastjes naar achter voeren.
Maar misschien is het daarvoor te laat.
-
Niet alleen te laat. Er is wel degelijk goed over nagedacht. Achter de houten plaat die de voorrand vormt zit een stalen frame waarop de hele baan is opgebouwd. Dit frame geeft mij diverse voordelen en uiteraard ook een paar nadelen. Een nadeel is dat er geen draden doorheen kunnen. die moeten er boven of ander langs gevoerd worden. En zo heb ik het dus ook gedaan.
Nu zul je je misschien af vragen waarom een stalen frame? Toen ik vijf jaar geleden met de bouw begon heb ik daarvoor gekozen omdat in de toen ter beschikking staande ruimte het de bedoeling was om de baan te kunnen hijsen. Daarvoor moet je een heel stabiel en sterk frame hebben. Dus gelast staal.
In een veel later stadium is de hijs eis komen te vervallen maar ik heb vastgehouden aan een stalen frame vanwege de stabiliteit en de immuniteit voor termieten. Het ding staat nu rotsvast op stalen poten die 2,5 meter uit elkaar staan. Probeer dat maar met een houten frame. Dan moet je balken gebruiken en wordt het veel te massief.
-
En dan vlak voor het oude jaar er echt mee ophoudt nog even gauw een update. Wat hebben we de laatste tijd zoal nog gedaan.
Ten eerste een heleboel elektronica samengebouwd; 3 DCCNext, 2 LocoNext, 5 Arloco en 14 Okkies. Dat was een hele berg soldeerwerk maar het is af en de dingen hangen op hun plaats aan de rand van de baan. Ben nu bezig om alle melders op de Okkies aan te sluiten en tevens de nodige aansluitingen voor de baanspanning te maken. Draden trekken, draden trekken en nog meer draden trekken dus. Vind het beslist niet het leukste werk van de baanbouw maar het hoort er nu eenmaal bij. Even doorbijten dus. Tussendoor doe ik dan nog allerhande kleine andere klusjes om even de zinnen te verzetten. Dat houdt dan de animo er in. Erg snel gaat het dan niet maar we komen vooruit. Er is geen haast bij.
Dan nog een paar plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161427-163-921366515-67700199bd435.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161427-163-921366515-67700199bd435.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161447-670-696749202-677001a171c30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161447-670-696749202-677001a171c30.jpg)
En deze moeten er ook nog bij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161552-998-677001ad5b380.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241228-161552-998-677001ad5b380.jpg)
-
De foto's geven een mooi beeld Hans (y)
We blijven het volgen!
-
Dank je Wil.
-
Arcomora plus rechts in beeld (wat ik denk) zogenaamde "shields" for Arduino... of sla ik de bal weer helemaal mis... ???
-
Homerun Herman. Het zijn Arloco shields van ArCoMoRa. Deze zetten de bezetmeldingen van de Okkies om in, voor de centrale leesbare, Loconet signalen.
De shields worden op een UNO geprikt.
-
Weer de hoogste tijd voor een update. Na alle festiviteiten moet er tenslotte ook weer wat gedaan worden. Veel om over te praten is het nog niet maar toch wel een klein beetje. De bedrading op de linkerpoot is nu zo goed als af, voor het onderste niveau tenminste. Twee keerlussen bedraad en aangesloten. Alle wissels met de servo's zijn juist ingesteld voor een probleemloos bedrijf. De melders zijn allemaal aangesloten maar nog niet getest. Daarvoor moet ik eerst de Loconet verbinding met de Intellibox weer instellen. Gaat binnenkort gebeuren.
De elektronica op de voorkant is allemaal voorzien van afdekking en de bedrading onder de voorrand door beschermd door een alu hoekprofiel. Deze keer in zwarte uitvoering. Veel kabels (Loconet) en draden lopen daar door PVC buizen ook met het oog op bescherming. Opdat er niks kapot getrokken kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-085546-796-818739507-67827fcf034d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-085546-796-818739507-67827fcf034d1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-164001-856-490780456-67827fd41d1ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-164001-856-490780456-67827fd41d1ea.jpg)
In het stijgspoor voor de lokaalbaan heb ik een bruggetje gemaakt. Dat traject moet over het schaduwstation 2 gevoerd worden en daar overheen moet straks de paradebaan komen te liggen. Dat betekent dat er net genoeg ruimte is voor de sporen maar niet voor de tracee's. Dat moet dus heel minimaal uitgevoerd worden maar toch stevig zijn. De oplossing is weer het alu hoekprofiel. Twee lengtes naast elkaar met daartussen een "vloer" van 3mm MDF gelijmd. Dat geeft ruim voldoende stevigheid en stijfheid. Op de foto zie je het ding provisorisch vastgezet met klemmen. Er zit ook nog een bocht in dus moet de afstand tussen de zijdelen voldoende zijn om de trein daar vrij tussen door te laten rijden. Oftewel de breedte van de brug varieert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083334-605-1770124935-67827fdae000e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083334-605-1770124935-67827fdae000e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083357-992-373145199-67827fe0e8c27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083357-992-373145199-67827fe0e8c27.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083420-938-1979510470-67827fe6040e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250108-083420-938-1979510470-67827fe6040e7.jpg)
Ben ook nog bezig geweest met een tester voor de Loconet kabels. Omdat ik die allemaal zelf maak en het er vrij veel zullen gaan worden moet ik wel zeker weten dat ze ook goed zijn. Fouten mogen daar niet in voorkomen. Voor LAN kabels (RJ45) heb ik een dergelijke tester die iedere ader apart doormeet en bij goed resultaat een LED laat oplichten. Echter is die niet voor RJ12 connectoren te gebruiken vooral omdat de paarwijze bedrading daarvan nogal afwijkt. Daarom heb ik zelf iets bedacht op basis van een Arduino Nano die iedere ader afzonderlijk na elkaar doormeet met LED indicatie. Een sketch geschreven quick and dirty want het ding hoeft maar een ding te doen. Dat werkt, moet er alleen nog een kastje omheen maken.
-
De laatste veertien dagen zijn weer omgevlogen. Heb het een en ander kunnen doen maar ook veel tegenspoed gehad. Was lekker bezig met het bedraden van wissels en melders op het linkerdeel van het middenstuk. Totdat ik bij het testen van wissels moest constateren dat er niets in beweging kwam. Dat is foute boel dus. Andere decoder op de wissels werkte niet andere servo op beide decoders werkte ook niet. De reeds geïnstalleerde servo's en decoders werkten gelukkig wel nog steeds. Toen met een servoverlengkabel een nieuwe servo op een werkende decoder aangesloten. Niks, noppes, nada. Servo kaduuk? Nieuwe decoder op een werkende servo aangesloten. Niks, noppes, nada. What the f...??
Uiteindelijk dagen bezig geweest om alles systematisch te controleren. 6 nieuwe DCCNext en tientallen servo's uit de voorraadkist. Bleek dat twee decoders defecten vertonen en vijf servo's niet werken. Natuurlijk precies die exemplaren waarmee ik aan het testen was. Maar goed we weten nu dat de rest wel werkt (voorlopig).
Een van de servo's heb ik opengemaakt om te kijken of het misschien draadbreuk is. Niet dus, verder ga ik daar geen moeite of tijd in steken. Voor 60 cent per stuk koop ik wel een paar nieuwe.
Verder heb ik mij ledig gehouden met het produceren van servohouders en ettelijke meters rails gelegd. Dat moet nu ook allemaal weer worden aangesloten. Zo blijf je lekker bezig. Morgen eens een partij foto's maken van de huidige toestand.
-
Dit kun je wel een megaproject noemen Henk (y)
-
Tja, zo wel. Als alles in één keer foutloos en werkend zou zijn valt het wel mee. Maar Murphy is altijd en overal aanwezig.
-
We komen nooit meer van die man af :D
-
Maar Murphy is altijd en overal aanwezig.
En zeker als je die 60ct servo rommel blijft gebruiken. Maar het houd je van de straat.... (y) ;)
-
Ja vast wel maar ik vind het nogal meevallen. In alle jaren dat ik nu met servo's onder de baan werk heb ik eerder éénmaal een defecte gehad. Dat het er nu vijf in één keer zijn is dan weer wat minder maar over het algemeen valt het wel mee. Heb er ondertussen een negentig verbouwd in diverse projectjes.
-
Vandaag weer een partij servohouders geproduceerd.
De oogst van vandaag bij elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151655-109-6794ee6cad550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151655-109-6794ee6cad550.jpg)
Met de voorbereidingen voor de volgende serie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151856-265-6794ee717f44e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151856-265-6794ee717f44e.jpg)
De wissel met het witte vlak heb ik gisteren al ingebouwd. De kruiwissel is vandaag gereed gekomen en het linkse wissel is nu als volgende aan de beurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151948-892-6794ee78b5364.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151948-892-6794ee78b5364.jpg)
Daarna komt deze wisselstraat aan de beurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152037-937-6794ee80208e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152037-937-6794ee80208e5.jpg)
Het wissel en de rails op de bovenste etge van de volgende twee foto's zijn afgelopen week gelegd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152055-279-6794ee83d12a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152055-279-6794ee83d12a0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152111-928-6794ee8dcc06c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152111-928-6794ee8dcc06c.jpg)
Evenals de rails op dit oplopende traject:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152133-723-6794ee91d5ffa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-152133-723-6794ee91d5ffa.jpg)
Klaar voor inbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-171503-854-6794ee9867c34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-171503-854-6794ee9867c34.jpg)
-
Vandaag weer een partij servohouders geproduceerd.
Met de voorbereidingen voor de volgende serie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151856-265-6794ee717f44e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250125-151856-265-6794ee717f44e.jpg)
Ze doen me erg denken aan stroopwafels ;D
-
Tja, dat kan. Maar erin bijten zul je niet willen. ;D
-
Hallo Henk,
Stroopwafels gaan er altijd wel in!
Handig om de servo's zo te plaatsen.
Mooie update!
-
Hoi Einte,
Ja, leek mij ook wel handig. Is iets meer werk maar dat kan ik allemaal comfortabel aan de werktafel doen. Hoef daarvoor geen capriolen onder de baan uit te halen en dat scheelt een boel.
Heb twee dagen geleden mijn laatste stroopwafel opgepeuzeld. Er rest nu alleen nog maar een leeg blikje. Zien dat ik weer verse voorraad krijg. ;)
-
Afgelopen dagen druk geweest met het afmaken van de doorgaande stations sporen. Alle wissels gelegd en afgeregeld en de rails ertussen geplaatst. Nu nog alle aansluitingen voor rijstroom, melders en servo's maken dan kan er weer gereden worden. We komen er wel ook al gaat het langzaam.
Wisselstraat links:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120531-801-598378195-679a3b7b7adb0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120531-801-598378195-679a3b7b7adb0.jpg)
Wisselstraat rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120601-379-543791533-679a3b807c253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120601-379-543791533-679a3b807c253.jpg)
En een overzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120724-728-455220547-679a3b856cd85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120724-728-455220547-679a3b856cd85.jpg)
Aan beide zijden moeten er nog twee wissels bij maar dat komt later, veel later. Eerst andere dingen.
-
Indrukwekkende hoeveelheid rails (y) (y)
Nou zeker! Doet me denken aan de baan bij ons thuis vroeger op zolder (dat was ca 6x5 meter) mooi zo'n oppervlakte bij je terug te zien! Wou dat ik die ruimte had ;)
Mvg Koen
-
Ja wel fijn een dergelijke ruimte ter beschikking te hebben. Heb daar ook wel wat voor moeten doen, namelijk zelf gebouwd naast het huis. De ruimte waar de baan staat meet 7,6 bij 3,8 meter. Daarnaast is nog een werkplaats cq opslag evenals een natte ruimte (badkamer). Wanneer ik er over een paar jaar (hopelijk vele) niet meer ben kan het geheel met een paar simpele ingrepen veranderd worden in een gastenverblijf of iets dergelijks.
-
Die ruimte moet wel je wel een erg goed gevoel geven. Er zijn maar weinig menden die zo'n grote baan kunnen bouwen!
-
Sorry, maar van een ruimte krijg ik geen goed gevoel. Van de dingen die je in een ruimte kunt doen kan ik wel blij worden als mijn gepruts weer eens tevreden stellende resultaten oplevert. Echter wanneer blijkt dat de rails wel erg roekeloos dicht aan het randje is komen te liggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120724-detail-679b88e5662ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250129-120724-detail-679b88e5662ad.jpg)
dan geeft dat geen goed gevoel.
Maar na enige aanpassingen (lees: verbreding van het randje) is het (tevreden) gevoel weer een stuk beter te noemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250130-171607-detail-679b88ecbf234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250130-171607-detail-679b88ecbf234.jpg)
Vandaag materiaal binnen gekregen om een paar extra monitoren op te kunnen hangen. Deze extra monitoren moeten gaan dienen om straks, wanneer de baan zijn uiteindelijke vorm verkrijgt, het gebeuren in de verborgen schaduwstations te kunnen volgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250130-171607-914-1629703762-679b88f843964.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250130-171607-914-1629703762-679b88f843964.jpg)
Maar dan moeten er ook eerst nog wat CCTV camera's aangeschaft worden anders valt er nog niks te monitoren.
Tevens kan op deze constructie mijn oude laptop een plaats vinden waarop dienstregeling, rij en rangeer opdrachten en andere nuttige informatie getoond kan worden.
-
Dit kun je wel een megaproject noemen Henk (y)
Precies wat ik ook dacht.
Veel bouwplezier (want daar gaat het toch om?)
Groet, Bas
-
Zeker weten Bas, met dat plezier in het bouwen zit het wel snor. Vanochtend een stapel printjes gebouwd met diodeschakeling om de bezetmeldingen in de stations sporen een boost te geven. Eens kijken of dat een verschil maakt. Morgen die dingen inbouwen nadat ik de nieuwe printer heb geïnstalleerd.
-
Zoals gisteren al gemeld heb ik een paar (6 stuks) printjes met diodeschakeling gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250201-092859-459-1815669062-679e225710714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250201-092859-459-1815669062-679e225710714.jpg)
De aansluitingen gemerkt met 'C' zijn de common aansluitingen voor de voedingsspanning (rode draad). De aansluitingen 1 t/m 3 gaan naar de ongedetecteerde railstukken tussen twee melders.
De printerinstallatie is nog niet voltooid, tijdgebrek is bijna hetzelfde als ruimtegebrek. Iets waar iedere modelspoorbaanbouwer wel last van heeft.
-
Zo, de nieuwe printer is retour naar de leverancier. Ding was niet compleet en de support van de leverancier was naadje. Dus hup retour en centjes terug. Niet lang over dralen.
Vandaag de laatste decoders (DCCNext) en terugmelders (LocoNext) in elkaar gezet. Die zijn nu allemaal klaar om ingezet te worden.
Verder nog enkele wissels aangesloten en ingeregeld. En de lange zijde is nu ook voorzien van strips en lijsten om de bedrading onderdoor te voeren. Dan kunnen we nu zonder voorbehoud de laatste wissels en nog vele melders aan gaan sluiten. Moet wel nog een paar meter buis onder geschroefd worden. Dat wordt de volgende stap, als er niks anders tussen komt.
We komen er wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-103934-972-763907472-67a4b96b6e699.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-103934-972-763907472-67a4b96b6e699.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-171304-901-1031907484-67a4b967b53e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-171304-901-1031907484-67a4b967b53e0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-171404-106-729478874-67a4bb5aabd3f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250206-171404-106-729478874-67a4bb5aabd3f.jpg)
-
Lekker bezig Henk.
Kan je weer volgen
Mvg Robin
-
Henk, volgens mij ben jij met een ovaaltje begonnen en bent daar nooit tevreden mee geweest. Ik vind het een zeer bijzondere baan met heel veel potentie. Heb jij een of andere zaal op de kop getikt in Thailand? De ruimte is gigantisch en toch overzichtelijk. Ik smul van die technische snufjes. Voor mijn geweten moet ik het jou vragen. Heb jij nog gedacht aan scenery of is alleen het rijden jouw prioriteit? Een indrukwekkend project welke ik zeer zeker blijf volgen. Succes Henk, met de met de verdere ontwikkeling. (y) (y)
Vriendelijke groet, klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Ha Henk, goed te lezen dat alles oké met je is en dat je baan nog steeds goed vordert zonder de 3-railproblematiek (vervuiling/roest) waar je last van had.
Gaat het met de elektronica ook goed ondanks de Thaise stroom? Worden de stroompieken voldoende weggefilterd door je UPS zodat je schakelende voedingen en alles wat daar weer achter hangt normaal functioneren?
Succes met je baan, ik kom hier niet zo regelmatig dan op dat andere forum, maar ik blijf je van tijd tot tijd wel volgen (y) .
-
@hanzi ik kon het niet beter uitdrukken! (y)
-
Henk, volgens mij ben jij met een ovaaltje begonnen en bent daar nooit tevreden mee geweest. Ik vind het een zeer bijzondere baan met heel veel potentie. Heb jij een of andere zaal op de kop getikt in Thailand? De ruimte is gigantisch en toch overzichtelijk. Ik smul van die technische snufjes. Voor mijn geweten moet ik het jou vragen. Heb jij nog gedacht aan scenery of is alleen het rijden jouw prioriteit? Een indrukwekkend project welke ik zeer zeker blijf volgen. Succes Henk, met de met de verdere ontwikkeling. (y) (y)
Vriendelijke groet, klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
Kees, Het is maar wat je onder een ovaaltje verstaat. Mijn eerte baan, samen met mijn vader, had een lengte van bijna 6 meter en daar lag een baan in 8 -vorm op. Na de verhuizing hadden we geen grote zolder meer en ben ik overgestapt op N-spoor. Het kleinste baantje wat ik ooit gebouwd heb was met N-spoor op een oppervalk van 120 bij 60cm. Ook in 8-vorm. Tevens was dit de enige baan die ik ooit helemaal af heb gebouwd, compleet met alle scenery. Kort daarna heb ik dat ding verkocht. Alle andere banen waaraan ik ooit begonnen ben hebben nooit het eindstadium bereikt vanwege verhuizingen waardoor het weer afgebroken moest worden Tja, je kent het gezegde vast wel. "Life is what happens when you are busy making other plans."
Nu ik dan eindelijk de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd ben en niet meer van plan ben om deze hemelse plek op aarde ooit nog te verlaten met uitzondering van die andere (eeuwige) hemelse plek, is dit toch al de tweede baan waaraan ik 9 maanden geleden begonnen ben. De eerste was bijna klaar en tijdens het testrijden op de gehele baan met zes treinen bleek al zeer snel dat Märklin niet werkt in dit klimaat. Het ijzer wat die firma in hun producten gebruikt is daar niet voor geschikt. Dus maar weer alles afgebroken en overgestapt op 2-rail. Want nieuwzilver werkt wel gewoon uitstekend.
Het is nu dus alleen nog hard werken en hopen dat mij op dit aards paradijs nog genoeg tijd gegund wordt om het project af te maken. ;D
-
Ha Henk, goed te lezen dat alles oké met je is en dat je baan nog steeds goed vordert zonder de 3-railproblematiek (vervuiling/ roest) waar je last van had.
Gaat het met de elektronica ook goed ondanks de Thaise stroom? Worden de stroompieken voldoende weggefilterd door je UPS zodat je schakelende voedingen en alles wat daar weer achter hangt normaal functioneren?
Succes met je baan, ik kom hier niet zo regelmatig dan op dat andere forum, maar ik blijf je van tijd tot tijd wel volgen (y) .
Hoi Hans,
Jawel still alive and kickin'. Laatste paar weken niet zo heel veel aan de baan kunnen doen. Druk met andere dingen bezig die ook moeten gebeuren. Dat is nu bijna weer klaar dus kunnen we weer vol goede moed verder. Ben al een hele tijd bezig met draden trekken. Hoe was die slogan ook alweer? Digitaal rijden is slechts twee draden aansluiten. Ja, dat is wel erg basic gedacht. Honderden meters hangen er onder die baan en dat is geen flauwekul. Maar het einde komt in zicht. Langzaam aan dan breekt het lijntje niet en tijdig even wat anders doen om de sleur te breken.
De elektronische problemen die ik had waren na de installatie van de UPS zo goed als over. Dus daar heb ik wel fiducie in dat dat goed gaat werken. Op het laatst had ik alleen nog maar contactproblemen. Heel veel contactproblemen. Die heb ik nu ook niet meer. Zelfs na enkele weken stilstand rijdt het spul vrolijk weg wanneer ik op de knop druk. Dus ook dat gaat wel goed komen.
We bouwen rustig verder.
-
En wij wachten "rustig" af naar nieuwe bouw updates :)
-
Nog een klein updeetje dan. Zoals al eerder gemeld gebruik ik de DCCNext voor decoder doeleinden. Echter met de uitgang van een DCCNext kun je geen vermogen schakelen. Een servo of LED lukt nog wel maar (magneet)spoelen, motoren of lampen vraagt teveel vermogen. Daarvoor moet dan een relais of een MOSFET ingeschakeld worden om het vermogen te kunnen leveren. Ook voor de polariteit schakeling van het wissel puntstuk dienen relais ingezet te worden. Deze relais worden dan dmv een buddypoort op hetzelfde moment geschakeld als het wissel wordt omgezet.
Ten behoeve van deze relais en MOSFETs heb ik voor iedere DCCNext een schakelbankje gebouwd waar deze componenten op gemonteerd worden tezamen met de benodigde bedrading en verdeelplaten. Dat geheel is modulair opgebouwd. Dat kost wel iets meer bouwtijd maar maakt het storing zoeken bij calamiteiten een stuk eenvoudiger. Ieder snoertje en verbindingsdraadje moet apart gemaakt worden maar kan dus ook apart losgenomen en getest worden.
Tevens zit er op iedere bankje een step-down-converter van 12 naar 5 Volt. Deze levert de 5V voor de servo's en Arduno. Dan heb ik slechts één ringleiding nodig voor de 12V voeding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-163826-280-831300657-67c4828e9ac67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-163826-280-831300657-67c4828e9ac67.jpg)
Op de eerste foto zijn acht relais te zien. Zeven daarvan dienen voor puntstuk polarisatie (B1 t/tm B7). Met het achtste relais worden twee MP1 wisselmotoren voor twee overloopwissels gelijktijdig aangestuurd. De MP1 heeft zelf een geïntegreerde schakelaar voor de polarisatie. Op deze manier heb je maar één poort van de DCCNext nodig in plaats van vier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-163839-359-317318976-67c4829510494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-163839-359-317318976-67c4829510494.jpg)
Op de tweede foto het schakelbord voor een andere DCCNext.. Hier worden vier relais gebruikt, één voor het schakelen van een bewaakte overweg en drie voor puntstuk polarisatie van wissels. Verder zijn er drie MOSFET schakelingen voor het bedienen van seinen met magneetspoelaandrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-164003-853-623486067-67c4829a58e10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250302-164003-853-623486067-67c4829a58e10.jpg)
De laatste foto laat een gedeelte van de wisselstraat zien die met het schakelbord op de eerste foto bediend worden.
-
Zo, ook dit draadje weer even gelezen.
Heb toch niet veel anders te doen.
Leuk om je hier bezig te zien en te volgen.
Bij mij ligt de boel in rust, voorlopig even bezig met wat anders wat me van de straat houd.
-
Het is wel een beetje stil nu in dit topic.
-
Ja, erg stil. Ben nog steeds druk bezig met andere dingen. Duurt naar schatting nag een of twee weken. Daarna gaan we weer verder met dit project. Mocht er tussendoor wat tijd vrij zijn, zullen we die ook hier besteden.
-
(y)
Beter laat dan nooit. ;)
-
Van de week kreeg ik het idee om een gedeelte van de baan, waar de houtkap is gesitueerd, uit te breiden met een smalspoorlijntje. Hiervoor heb ik het onderstaande principeplan uitgewerkt. Het te gebruiken railmateriaal is Tillig H0/H0e of H0/H0m met railprofiel code 83, bij voorkeur H0e. Echter loop tegen het volgende probleem aan. Tillig heeft geen wissels waar beide spoorbreedtes aftakken. Shinohara heeft die wel maar die zijn uitgerust met railprofiel code 70. En dat betekent dat ik een groot deel van mijn H0 materieel moet gaan ombouwen met RP25 wielen. Daar zit ik niet op te wachten, heb ik dus totaal geen zin in. Dat afgezien van de verkrijgbaarheid en prijs van Shinohara.
Bij de tekening: blauw = H0 spoor; rood = H0e spoor en groen is gemengd spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor-67e4d38e13ec0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor-67e4d38e13ec0.jpg)
Wie heeft er de gouden tip om dit probleem op te lossen?
-
Kweet niet hoor, heb ik vanmiddag een hele updeet zitten schrijven en er is niks geplaatst. Kan ik weer overnieuw beginnen.
Op mijn laatste vraag zijn hier weinig tot helemaal geen reacties gekomen. Des te meer in het draadje wat ik daarvoor geopend had in het hoofdstuk baanplannen. Met de tips die daar gegeven zijn heb ik het baanplan naar mijn wensen kunnen ontwerpen binnen de daarvoor beschikbare ruimte. Voor het overgrote deel gebruikmakend van standaard Tillig H0e railmateriaal. Een afslag (rood ingekleurd), het is geen wissel want er zitten geen bewegende delen in, zal ik zelf moeten gaan maken. Dat lijkt mij niet zo een heel groot probleem.
En dit is het dan geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0e-schaduw-67fbf09a29c89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/H0e-schaduw-67fbf09a29c89.jpg)
-
Henk,
Ik had je vraag gelezen en even op de site van Tillig gekeken wat voor soort combinatie-rails ze van H0 en H0m ze aanbieden.
Toen ik naar je spoorplan keek zag ik dat je veel "twee-spoorbreedte-operatie-op-1-spoor"-gebruik gepland hebt.
Daarmee ontstond je vraag naar de dubbele spoorbreedte wissels.
Die mag je dus zelf gaan bouwen snap ik nu want die zijn er in de handel blijkbaar niet.
Dat is best een uitdaging vermoed ik.
De enige andere oplossing die ik zag is dat de spoorbreedtes qua operatie gescheiden in plaats gecombineerd worden.
Daar is ook wat voor te zeggen, maar kost gelijk veel extra ruimte.
Ik blijf je volgen om te zien hoe je het gaat oplossen. (y)
Eric
-
Er is maar 1 afslag ( wissel ) die hij moet aanpassen ( in het rood op de tekening ).
al de andere zijn te verkrijgen bij Tillig. :D
Zie ook zijn ander draadje, hier op het forum. ;D
-
Nadat bovenstaande pen oefeningen gereed waren gekomen en gepubliceerd kwam ik, tijdens het inpassen op de baan, erachter dat er nog ruimte gelaten moet worden voor de mangaten. Ik wil op de uitneembare delen tbc daarvan geen rails hebben liggen vanwege de overgangen. Dus moest er nog wat veranderd en aangepast worden. En omdat ik toch bezig was ook maar meteen het emplacement nog wat verder aangepakt. Het aantal meters gecombineerde rails is drastisch verminderd, evenals het aantal wissels. En het grote pluspunt. Alles is met standaard materiaal opgebouwd. Niets meer zelfbouwen dus, maar wel enkele delen wat inkorten om ruimte te besparen. En vanwege datzelfde ruimte probleem heb ik wel vastgehouden aan de eis van één eilandperron voor beide spoorbreedtes. Wel heb ik ten behoeve hiervan enkele Peco wissels moeten gebruiken ipv Tillig. Peco gebruikt code 80 railprofiel en Tillig code 83. Het verschil tussen deze twee profielen is met een schuifmaat niet te meten, want kleiner dan 0,1mm. Ze worden dan ook gewoon naast elkaar verlegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-680058983ce65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5e-680058983ce65.jpg)
En om een beter overzicht te verkrijgen hierbij ook nog maar eens het gehele baanplan. Beperkt tot de zichtbare delen. Hoogte verschillen; het grote station op het middendeel ligt op +6,5cm hoogte. Het Lokaalbaan stationnetje op de linkerpoot ligt op +20cm hoogte en het smalspoorbaantje op de rechterpoot op een hoogte van +35cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5-680058aac1a2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baan2Lv5-680058aac1a2c.jpg)
Naast deze plannerij ben ik druk met solderen van allerhande handige attributen zoals verdeelblokjes maken en voedingen samenstellen. Zoals reeds bekend veronderstelt mag worden gebruik ik de DCCNext als decoder voor van alles en nog wat. Een DCCNext werkt op 12VDC voeding en tbv de servo aansturing is er 5VDC nodig. Daarom bouw ik voor iedere DCCNext een voedingsprintje waarop een step-down converter plus de nodige aansluitklemmen worden voorzien. Draden trekken is ook een doorlopende bezigheid.
-
Goed bezig Henk!
-
Dank je. We blijven ons best doen.
-
Henk, zo te zien kom je de Paasdagen wel door. :)
Mooie uitbreiding hoor, ben benieuwd naar het eind resultaat. 8)
-
Wel heb ik ten behoeve hiervan enkele Peco wissels moeten gebruiken ipv Tillig. Peco gebruikt code 80 railprofiel en Tillig code 83. Het verschil tussen deze twee profielen is met een schuifmaat niet te meten, want kleiner dan 0,1mm. Ze worden dan ook gewoon naast elkaar verlegd.
't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u worden verklaard, maar "Peco code 80" in plaats van Peco code 75 ?
-
Uuhm, Pasen kennen ze hier helemaal niet. We hebben net Songkran gehad, het Thais nieuwjaar, einde van de droogte en begin van het regenseizoen. Daar zijn we nog van aan het bijkomen. Maar verder komen we de tijd wel door hoor. ;D
@hervé
Jawel, voor H0e gebruikt Peco code 80 profiel.
-
't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u worden verklaard (sorry dan hiervoor) ....
Peco H0e smalspoor code80 = 2.00mm en is dus een fractie hoger dan Peco H0 normaalspoor code75 = 1.90mm
Ziet dat er -naast en door elkaar- niet een beetje raar uit? Hoofdzakelijk dan op dichtbij-foto's.
-
Ja maar wie begint er nu over Peco code 75? Daar heb ik het nooit over gehad. Dus, hoe kom je daarbij?
-
't Zal ongetwijfeld ergens hierboven door u omstandig worden verklaard - met verontschuldiging dan hiervoor ....
'k Zal nà een zonnige Pasen je vorige pagina's (terug) doorlezen en één-en-ander zal me dan wellicht duidelijker worden, iets met de combi tussen
Tillig en Peco
-
Nou, omstandig verklaard is een groot woord. Het wordt vernoemd en daarmee zou het duidelijk genoeg moeten zijn.
-
Nog even een kleine update voor het geval iemand mocht denken dat er niks gebeurt.
Op twee na zijn alle elektronica-ondersteuningsbordjes klaar en aangesloten. Ook voor alle componenten die tot op heden nog niet geïnstalleerd zijn is de bedrading alvast aangelegd zodat het straks allemaal een beetje vlotter kan gaan.
Op onderstaande foto's de bordjes 8 en 9 voor de desbetreffende DCCNext.. Relais voor hartstuk polarisering en/of het inschakelen van extra functies. MosFets voor magneetspoelen van bijvoorbeeld armseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250421-090500-658-914770146-680b9a5344f99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250421-090500-658-914770146-680b9a5344f99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250421-090514-824-531168090-680b9aa159c7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250421-090514-824-531168090-680b9aa159c7d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250419-154224-226-618234100-680b9a466492f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250419-154224-226-618234100-680b9a466492f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250419-154231-825-1341779757-680b9a4cdf33a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250419-154231-825-1341779757-680b9a4cdf33a.jpg)
Nu nog de bordjes voor de DCCNext 10 en 11 fabriceren. Dan is deze klus ook weer geklaard. Maar eerst gaan we de tot nu gemaakte aansluitingen testen en inregelen.
-
Die bordjes zijn ware kunststukjes... (y)
-
Jazeker, knap werk (y)
-
Afgelopen vrijdag zou ik beginnen met het controleren en inregelen van alle inmiddels aangesloten wissels. Donderdag al de laptop en andere benodigdheden klaargezet om een vlotte start te kunnen maken. Vol goede moed en werklust vrijdag begonnen. Schakel de 12V voeding in, de enige die ik daarvoor nodig heb, en wat denke je? Noppes nada, alles dood, geen 12V voeding. De 16V die met dezelfde schakelaar wordt bediend deed het wel dus geen 220V issues. Heb nog snel de bedrading gecontroleerd maar kon geen anomalie vinden. Meteen was alle werklust vervlogen. Ik had totaal geen goesting om op dat moment onder de baan te gaan liggen fout zoeken. Dus maar andere dingen gedaan die toch gebeuren moesten en daarmee het weekend volgemaakt.
Ondertussen een plan de campagne gesmeed over hoe het probleem te tackelen. En dat vanochtend ten uitvoer gebracht. Al snel was ik er toen achter dat de 12v power supply zijn werk niet goed deed. Met alle verbruikers losgekoppeld was er wel 12V maar van zodra er een groep werd ingeschakeld hield het ding ermee op. Toen de labvoeding ingezet en zie; alles werkt. Bij het inschakelen loopt er kort een stroom van 2,7 Amp die al snel terugvalt tot 0,8 Amp. Maar die inschakelstroom was dus al teveel voor een voeding die 20Amp zou moeten kunnen leveren.
Zojuist een nieuwe besteld. Dit keer een originele Meanwell. Een puist duurder als die andere maar deze flauwekul zit ik niet op te wachten. Hopelijk blijft die het dan wel doen.
Ooh en wat ik dit weekend dan wel gedaan heb? De laatste bordjes voor DCCNext 10 en 11 zijn nu ook af en gemonteerd. En de keuken fase 2 is gereed.
-
Hallo Henk,
Soms zit het tegen, soms gaat het goed.
Maar je hebt wel mooie printjes gemaakt!
-
Nou eindelijk eens een echte updeet. In afwachting van de levering van de nieuwe 12V switched power supply maar eens aan het experimenteren gegaan met de armseinen. Heb nog een zooi van die Märklin dingen 7038 en 7040. Echter die spoelen aandrijving vind ik geen succes dus wil er een aantal ombouwen naar servo aandrijving. Ten eerste omdat dat langzaam omzet, wat veel mooier oogt en ten tweede omdat je ze dan kan alten bouncen. Wat nog realistischer overkomt. Dus moeten die lompe spoelen eraf en een servo ervoor in de plaats. Dat bespaart nogal wat ruimte. De originele basisplaat is wel mooi verchroomd maar dik en zwaar. Zoals alles bij Märklin, lomp. Daarom grijpen we maar weer terug op het aloude bekende aluprofiel waarmee zich alles laat ombouwen. En zo ziet het eerste prototype eruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-1-681b47f243358.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-1-681b47f243358.png)
Toen het eerste prototypje klaar was zag ik al meteen verbeterpunten en heb die in het tweede prototype verwerkt. Voordelen daarvan zijn; minder materiaal benodigd, makkelijker en sneller te maken en, niet geheel onbelangrijk, eenvoudiger in te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-2-681b47fb475ae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-2-681b47fb475ae.png)
Je kan in deze twee dubbelplaten ook de verschillen zoeken maar helaas staat er geen mooie prijs voor klaar.
-
Hallo Henk,
Leuke oplossing, filmpje misschien?
Marklin seinen werken altijd, bij warm en koud weer.
-
Ik sluit me aan bij Einte.
-
Waarom koop je niet gewoon een paar knappe seinen van Viessmann i.p.v. die stalen
palen van Marklin.
Kees.
-
Hallo,
is juist zo leuk om die oude meuk op deze manier te maken.
Misschien ga ik ook wel mijn 3 seinen zo ombouwen.
-
Waarom koop je niet gewoon een paar knappe seinen van Viessmann i.p.v. die stalen
palen van Marklin.
Kees.
En dat zegt onze Herr Punktenrutscher? Die seinen is zo ongeveer het enige wat ik nog bruikbaar vind bij Märklin. Nou ja, zonder die lompe aandrijvingen dan. En deze komen niet direct in het volle zicht maar achteraan langs de paradebaan en andere zijwegen. Op het stationsemplacement, direct in het oog springend komen elegante seinen van Schneider. En uiteraard alles met LED verlichting.
Ja Einte zodra er een exemplaar gebruiksklaar is komt er ook een filmpje. Later, veel later. Maar zoals gezegd zijn dit nog prototypen. Je ziet ook dat er geen kabel aan de servo zit, Die dingen werken dus niet.
-
Afgelopen donderdagmiddag is de nieuwe power supply geleverd, Die heb ik vrijdagochtend meteen ingebouwd en de 12V voeding werkt weer naar behoren. Heb dus ettelijke wissels kunnen afstellen en controleren. Bij één daarvan moest ik vaststellen dat de spanning niet doorgevoerd werd van links naar rechts (andersom trouwens ook niet) op één railstaaf. Na uitbouw bleek een draadverbinding in het wissel losgekomen te zijn. Om dat weer vast te krijgen is een soldeerbout met hele fijne punt superhandig. In het andere geval smelt je een stuk van de bielsmat weg en dat moet niet de bedoeling zijn.
Tussendoor ook een LED in het armsein gepriegeld en de dummy servo vervangen door een werkend exemplaar.. Nu nog het spul aansluiten op een decoder dan kan er een video van gemaakt worden. Maar dat zal nog even moeten wachten. Eerst nog wat wissels afstellen en controleren. Maar een foto van het sein met verlichting heb ik wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-3-681f3ff6c378e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Armsein-7039-3-681f3ff6c378e.png)
-
Dat is nog eens een intensieve klus!!
-
Vanaf 13 mei 2025 om 08:00 NL tijd is de volgende video openbaar te bekijken.
Google heeft tijd nodig om de muziek van Golden Earring, waar copyright op rust, te wissen.
https://youtube.com/shorts/Mlr0WhFYTf4?feature=share
-
Nog even onder de aandacht brengen. De video is nu openbaar te bekijken op YouTube.
https://youtube.com/shorts/Mlr0WhFYTf4?feature=share
Veel kijkplezier gewenst.
Vraag mij af of de snelheid zo goed is of sneller zou moeten zijn. Voor dit projectje heb ik een servo met metalen tandwielen gebruikt. Die maken toch wat meer lawaai. Dan moet ik er ook bijzeggen dat de camera (en dus ook de microfoon) heel dicht op het onderwerp staan. Tevens, om een enigszins stabiel beeld te verkrijgen, heb ik de camera tegen de tafelrand gedrukt.
-
Hallo Henk,
Volgens mij gaat dit met een mooie langzame snelheid omhoog en naar beneden!
En dat geluid heb ik niet gehoord, geluid uit op mijn laptop.
Maar telefoon tegen de tafel maakt het dan wel harder op de film.
-
Ja, je krijgt daardoor een directe overdracht van de trillingen. Gewoon met het blote oor hoor ik het ook niet. Maar dat zegt niets met mijn doofheid.
Tja, de snelheid omhoog vind ik ook wel in orde maar volgens mij komen die armen toch iets sneller naar beneden (net geen vrije val). Eens zoeken of er voorbeelden van te vinden zijn op video. Wie weet wat?
-
Enkele voorbeelden gevonden van armseinen in werking bij het grootbedrijf. De snelheid mag bij mij zeker iets sneller. Niet veel, maar toch iets.
Laatste tijd een hoop liggen klooien met servos en hun aansturing. Ik heb alle DCCNext nu aan de baan hangen compleet met alle aansluitkabels. Bij vele zijn er nog geen eindgebruikers aangesloten maar die draden liggen er alvast. Toen had ik ineens problemen met het configureren van die dingen. Normaliter doe ik dat met alleen de USB aansluiting en een 5V voeding voor de servos. Echter, ineens moest ik vaststellen dat de Mardec app geen sjoege meer gaf. Het scherm bleef leeg en grijs. Nu had ik dat al eerder gehad en toen was de processor overleden. Dus daar vreesde ik nu ook weer voor en heb meteen enkele vervangende processoren besteld. Nader onderzoek leerde mij echter dat er niets defect was. De spanning die door de USB aansluiting geleverd wordt is niet voldoende om alle aangesloten relais enzovoort van stroom te voorzien en zakt te ver in. Na aansluiten van de externe 12V voeding werkte alles weer perfect. Weer wat geleerd.
In het schaduwstation op de linkerpoot heb ik CCTV camera's hangen om te kunnen controleren of het treinverkeer daar normaal zijn gang gaat. In het andere schaduwstation was dat niet nodig omdat deze veel dieper lag en normaal zichtbaar was. Door het verwijderen van de helices is dat niet meer het geval dus moeten daar ook camera's komen. Dat betekent ook dat er een extra monitor moet komen om de videobeelden op te projecteren. De huidige monitor heeft nu zijn plaats in de linkervleugel van het console terwijl rechts de tweede PC monitor een plaats heeft. Hierop wordt koploper zichtbaar gemaakt. Om de tweede video monitor een plaats te kunnen geven heb ik besloten beide videomonitoren boven de console te hangen. Één links en één rechts.
Op de vrijgekomen plek van de eerste monitor heb ik nu een paneel gemaakt waarin nog enkele schakelaars komen om de testbaan van de gewenste spanning te kunnen voorzien. Tevens gaat de tablet hier een plaats krijgen plus de diverse remote controls. En uiteraard de central box van beide CCTV systemen. Dat gaat er dan ongeveer zo uitzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-140158-694-1737691540-6835c7272127b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-140158-694-1737691540-6835c7272127b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-140231-837-1768333517-6835c72fc6dc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-140231-837-1768333517-6835c72fc6dc8.jpg)
Tussen bovenzijde console en onderzijde monitoren is voldoende ruimte om de hele baan te kunnen zien wanneer ik achter de console zit. En uiteraard wordt het paneel nog verder afgewerkt met kleur wanneer alle gaten voor schakelaars, meters etc. erin zijn gemaakt.
-
En we hebben weer wat te melden.
Onlangs een Mallet lokje (ex Bayerische BBII) van Roco op de kop getikt. Dat ding gaat straks de houttrein trekken. Leuk modelletje maar er ontbrak een buffer. En helaas toen het ding eindelijk hier binnen was bleek dat Roco die niet meer kan leveren, jammer dus. Nu had ik nog een setje Ep. I buffers van Weinert rondslingeren. Die opgezocht en zowaar na inkorten van de lange pin past het ding exact. Zie foto's. Ik ben er weer erg blij mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-141731-957-1089311018-68411e204dcd4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250527-141731-957-1089311018-68411e204dcd4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250528-121747-472-740712012-68411e26d7617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250528-121747-472-740712012-68411e26d7617.jpg)
Oh en voor de oplettende lezer. Ja de lantaarns liggen er af want daar worden LED's ingebouwd. Maar dat komt later wanneer ook de decoder er in gebouwd gaat worden (In het dak van de cabine).
Ook had ik nog een Pt2/3 van Roco in AC uitvoering. Daarvoor hadden ze wel diverse onderdelen in voorraad dus die had ik besteld. Alleen de voorloopas was niet leverbaar voor DC. Nou ja daar passen we dan wel een mouw aan. Dus toen ik toch met loks aan het klooien was deze ook maar meteen onder handen genomen. De ombouw bleek een fluitje van een cent, zelfs de wielslepers hoefden eigenlijk niet eens vervangen te worden. Draadje omsolderen deed de truc. En zowaar de voorloopas die erin zat was al voor DC. Dus dat was in no-time gepiept en het ding stoomt weer vrolijk verder op DC (DCC).
Verder nog wat tijd gevuld met het configureren van LocoNext modules. En niet geheel onbelangrijk een opstelspoor gecreëerd voor de VT06. Daarmee heeft deze schone dame ook haar eigen plekje in het SS2. Het wissel midden op de foto is erbij gekomen plus het rechtdoor gaande spoor waar een heel klein slingertje in zit want het moet wel om de camera heen die daar staat.,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250604-162557-697-1026067150-68411e2e9a30a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250604-162557-697-1026067150-68411e2e9a30a.jpg)