Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18291 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #45 Gepost op: 29 November 2024, 12:36:02 »
Servo's zijn eigenlijk bedoeld voor het gebruik van besturing op afstand (RC). Daarbij heb je de servo met servo-arm, een trek- of duwstang of bowdenkabel en aan het andere einde weer een hevel voor flap, roer of wat dan ook. Dat geheel heb ik in alle vliegtuigen, schepen, auto's altijd zo gebouwd dat de volledige uitslag van de servo benut wordt. Dan heb je geen problemen met een servo die niet in ruststand terug kan keren en de besturing wordt daardoor ook veel fijner te regelen. Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts. Dan moet je wel terdege rekening houden met de ruststanden. Dus bij de afstelling controleren.

Interessante toelichting, dankjewel. (y)
Meestal lees je alleen "ik heb het zus of zo gedaan", maar niet waarom. Dit maakt het helder en begrijpelijk en mooi toepasbaar voor mijn eigen baan. Je laatste post is ook een mooie toevoeging.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #46 Gepost op: 05 December 2024, 15:53:01 »
Van het produceren van een nieuwe batch servohouders is tot nu toe niks terecht gekomen. Wel andere dingen gedaan.
Nadat het bedradingswerk  aan de linkerpoot tot zover klaar was en alle elektronica netjes op de voorrand geïnstalleerd, heb ik die kant meteen maar gefatsoeneerd. Alle kale printjes van een (zwart) dekseltje voorzien met een sticker wat daar achter schuil gaat.

Het is wel handig al die elektronische kastjes vooraan maar de bossen draden die daardoor onder de voorrand doorlussen vragen natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je de boel kapot. Daar dus daar ook maar meteen een oplossing voor verzonnen. Hetzelfde aluprofiel wat ik overal voor gebruik brengt ook hier de oplossing. Door middel van afstandhouders onder de baanrand geschroefd kunnen alle draden daar tussendoor netjes naar achteren worden gevoerd zonder dat er nog iets onderuit hangt. Op de foto een tijdelijke proefopstelling om de gedachten te bepalen. Uiteindelijk moet dat een zwarte rand worden ipv wit.

De laatste dagen ben ik dan nog bezig geweest met het verder leggen van rails in het Schaduwstation 1 lokaal. De rails liggen er nu allemaal in. Alleen moeten er nog aandrijvingen onder de laatste drie wissels gemonteerd worden. Maar daarvoor zal ik toch eerst daadwerkelijk die batch moeten maken.

Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 05 December 2024, 16:05:34 »
 (y)
Zoals ik je al een paar keer vertelde: "crimineel".... in goede oude Vlaamse stijl...  ;D
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #48 Gepost op: 05 December 2024, 16:27:22 »
Indrukwekkende hoeveelheid rails  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2024, 16:28:33 »
.....maar de bossen draden die daardoor onder de voorrand doorlussen vragen natuurlijk wel om problemen. Vroeg of laat blijf je daarin hangen en trek je de boel kapot.
Een andere optie: de kastjes dwars plaatsen zodat de de aansluitklemmen links en rechts zitten . Dan kun je de draden door openingen aan de zijkant van de kastjes naar achter voeren.
Maar misschien is het daarvoor te laat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #50 Gepost op: 06 December 2024, 18:06:06 »
Niet alleen te laat. Er is wel degelijk goed over nagedacht. Achter de houten plaat die de voorrand vormt zit een stalen frame waarop de hele baan is opgebouwd. Dit frame geeft mij diverse voordelen en uiteraard ook een paar nadelen. Een nadeel is dat er geen draden doorheen kunnen. die moeten er boven of ander langs gevoerd worden. En zo heb ik het dus ook gedaan.
Nu zul je je misschien af vragen waarom een stalen frame? Toen ik vijf jaar geleden met de bouw begon heb ik daarvoor gekozen omdat in de toen ter beschikking staande ruimte het de bedoeling was om de baan te kunnen hijsen. Daarvoor moet je een heel stabiel en sterk frame hebben. Dus gelast staal.
In een veel later stadium is de hijs eis komen te vervallen maar ik heb vastgehouden aan een stalen frame vanwege de stabiliteit en de immuniteit voor termieten. Het ding staat nu rotsvast op stalen poten die 2,5 meter uit elkaar staan. Probeer dat maar met een houten frame. Dan moet je balken gebruiken en wordt het veel te massief.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #51 Gepost op: 28 December 2024, 14:51:22 »
En dan vlak voor het oude jaar er echt mee ophoudt nog even gauw een update. Wat hebben we de laatste tijd zoal nog gedaan.
Ten eerste een heleboel elektronica samengebouwd; 3 DCCNext, 2 LocoNext, 5 Arloco en 14 Okkies. Dat was een hele berg soldeerwerk maar het is af en de dingen hangen op hun plaats aan de rand van de baan. Ben nu bezig om alle melders op de Okkies aan te sluiten en tevens de nodige aansluitingen voor de baanspanning te maken. Draden trekken, draden trekken en nog meer draden trekken dus. Vind het beslist niet het leukste werk van de baanbouw maar het hoort er nu eenmaal bij. Even doorbijten dus. Tussendoor doe ik dan nog allerhande kleine andere klusjes om even de zinnen te verzetten. Dat houdt dan de animo er in. Erg snel gaat het dan niet maar we komen vooruit. Er is geen haast bij.
Dan nog een paar plaatjes:

En deze moeten er ook nog bij

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #52 Gepost op: 28 December 2024, 16:14:06 »
De foto's geven een mooi beeld Hans  (y)
We blijven het volgen!
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #53 Gepost op: 28 December 2024, 16:59:34 »
Dank je Wil.

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 28 December 2024, 22:22:40 »
Arcomora plus rechts in beeld (wat ik denk) zogenaamde "shields" for Arduino... of sla ik de bal weer helemaal mis...    ???
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #55 Gepost op: 29 December 2024, 02:37:04 »
Homerun Herman. Het zijn Arloco shields van ArCoMoRa. Deze zetten de bezetmeldingen van de Okkies om in, voor de centrale leesbare, Loconet signalen.
De shields worden op een UNO geprikt.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #56 Gepost op: 11 January 2025, 15:37:24 »
Weer de hoogste tijd voor een update. Na alle festiviteiten moet er tenslotte ook weer wat gedaan worden. Veel om over te praten is het nog niet maar toch wel een klein beetje. De bedrading op de linkerpoot is nu zo goed als af, voor het onderste niveau tenminste. Twee keerlussen bedraad en aangesloten. Alle wissels met de servo's zijn juist ingesteld voor een probleemloos bedrijf. De melders zijn allemaal aangesloten maar nog niet getest. Daarvoor moet ik eerst de Loconet verbinding met de Intellibox weer instellen. Gaat binnenkort gebeuren.
De elektronica op de voorkant is allemaal voorzien van afdekking en de bedrading onder de voorrand door beschermd door een alu hoekprofiel. Deze keer in zwarte uitvoering. Veel kabels (Loconet) en draden lopen daar door PVC buizen ook met het oog op bescherming. Opdat er niks kapot getrokken kan worden.

In het stijgspoor voor de lokaalbaan heb ik een bruggetje gemaakt. Dat traject moet over het schaduwstation 2 gevoerd worden en daar overheen moet straks de paradebaan komen te liggen. Dat betekent dat er net genoeg ruimte is voor de sporen maar niet voor de tracee's. Dat moet dus heel minimaal uitgevoerd worden maar toch stevig zijn. De oplossing is weer het alu hoekprofiel. Twee lengtes naast elkaar met daartussen een "vloer" van 3mm MDF gelijmd. Dat geeft ruim voldoende stevigheid en stijfheid. Op de foto zie je het ding provisorisch vastgezet met klemmen. Er zit ook nog een bocht in dus moet de afstand tussen de zijdelen voldoende zijn om de trein daar vrij tussen door te laten rijden. Oftewel de breedte van de brug varieert.

Ben ook nog bezig geweest met een tester voor de Loconet kabels. Omdat ik die allemaal zelf maak en het er vrij veel zullen gaan worden moet ik wel zeker weten dat ze ook goed zijn. Fouten mogen daar niet in voorkomen. Voor LAN kabels (RJ45) heb ik een dergelijke tester die iedere ader apart doormeet en bij goed resultaat een LED laat oplichten. Echter is die niet voor RJ12 connectoren te gebruiken vooral omdat de paarwijze bedrading daarvan nogal afwijkt. Daarom heb ik zelf iets bedacht op basis van een Arduino Nano die iedere ader afzonderlijk na elkaar doormeet met LED indicatie. Een sketch geschreven quick and dirty want het ding hoeft maar een ding te doen. Dat werkt, moet er alleen nog een kastje omheen maken.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #57 Gepost op: 24 January 2025, 15:05:06 »
De laatste veertien dagen zijn weer omgevlogen. Heb het een en ander kunnen doen maar ook veel tegenspoed gehad. Was lekker bezig met het bedraden van wissels en melders op het linkerdeel van het middenstuk. Totdat ik bij het testen van wissels moest constateren dat er niets in beweging kwam. Dat is foute boel dus. Andere decoder op de wissels werkte niet andere servo op beide decoders werkte ook niet. De reeds geïnstalleerde servo's en decoders werkten gelukkig wel nog steeds. Toen met een servoverlengkabel een nieuwe servo op een werkende decoder aangesloten. Niks, noppes, nada. Servo kaduuk? Nieuwe decoder op een werkende servo aangesloten. Niks, noppes, nada. What the f...??
Uiteindelijk dagen bezig geweest om alles systematisch te controleren. 6 nieuwe DCCNext en tientallen servo's uit de voorraadkist. Bleek dat twee decoders defecten vertonen en vijf servo's niet werken. Natuurlijk precies die exemplaren waarmee ik aan het testen was. Maar goed we weten nu dat de rest wel werkt (voorlopig).
Een van de servo's heb ik opengemaakt om te kijken of het misschien draadbreuk is. Niet dus, verder ga ik daar geen moeite of tijd in steken. Voor 60 cent per stuk koop ik wel een paar nieuwe.

Verder heb ik mij ledig gehouden met het produceren van servohouders en ettelijke meters rails gelegd. Dat moet nu ook allemaal weer worden aangesloten. Zo blijf je lekker bezig. Morgen eens een partij foto's maken van de huidige toestand.

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #58 Gepost op: 24 January 2025, 15:12:01 »
Dit kun je wel een megaproject noemen Henk  (y)
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #59 Gepost op: 24 January 2025, 15:31:14 »
Tja, zo wel. Als alles in één keer foutloos en werkend zou zijn valt het wel mee. Maar Murphy is altijd en overal aanwezig.