Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18286 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2024, 00:56:03 »
Hoi Einte,

Dat hard gaan valt wel mee hoor. Ben in augustus met de bouw van deze baan begonnen en in dit topic nu op de stand van 1 september. Dus we kunnen nog een paar dagen hard gaan.  ;)
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2024, 01:53:20 »
Nagenoeg alle wissels bedien ik met servomotoren, Een tiental met de MTB MP1 motor en een heel enkele met een magneet aandrijving (Peco PL-11E). Alle aandrijvingen monteer ik direct aan het wissel om een korte en directe overbrenging van de beweging te realiseren. Het grote voordeel hierbij is dat alle aandrijvingen op de werktafel geïnstalleerd en ingeregeld kunnen worden. Geen gepriegel en gestuntel onder de baan nodig.
Wel is het bij deze methode noodzakelijk om in de plaat een groter gat te boren (zagen) zodat de hele motor er in verzonken kan worden.  Voor een MTB motor bijvoorbeeld moet dit gat 52mm doorsnede hebben. Voor een rechtopstaande servomotor is 32mm voldoende. Wanneer de rechtopstaande variant te diep is gebruik ik een liggende variant. Dan moet het gat 50mm zijn. De gaten zaag ik uit met een komboor van de juiste diameter. Het center rondje wat uitgezaagd wordt gebruik ik dan als basis voor de servohouder. Hierop wordt een pertinax (PCB) rondje geplakt van een iets grotere diameter waarmee het uitgezaagde gat geheel afgedekt wordt.
Zoals hier te zien is:

De servo zelf wordt in een stukje alu hoekprofiel (35x10mm) gemonteerd waar de nodige uitsparingen in zijn gemaakt. Dit prodiel wordt met twee schroefjes op de basis bevestigd. Dit vergemakkelijkt het latere uitwisselen mocht dat noodzakelijk zijn.
Dit zijn de benodigde materialen in de diverse bewerkingsstadia bij elkaar:

En in samengebouwde toestand ziet dat er dan zo uit:

De servohouder wordt tijdelijk met een schroefje aan het wissel bevestigd. Zie eerste foto. Na het definitief verleggen in de baan wordt het geheel dan met wat houtlijm gefixeerd waarna het schroefje voor het ballasten verwijderd kan worden . En na het ballasten zie je er dan helemaal niets meer van.
En uiteindelijk ziet een wisselstraat er dan zo uit. De meest rechtse wissel is met een MP1 motor uitgerust. De andere drie zijn van een servo voorzien. Je ziet het iets grotere rondje bij de rechter wissel.

« Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 11:32:24 door Lobomotion69 »

hervé

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2024, 10:02:36 »

Dat je wissels, mét aandrijving, van boven uit kunt wegnemen is handig. Maar dat pertinax-schijfje heeft toch een dikte. Dan liggen de rails toch niet
gans vlak, of ...

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2024, 11:43:07 »
Ja, dat pertinax schijfje heeft inderdaad een dikte van 1mm. en als je nu goed naar foto 1 kijkt zie je dat de kurk rondom dat schijfje iets is weggesneden. Het schijfje valt dus in de kurk en daardoor ligt het wissel supervlak en stabiel. Het is wel een halve minuut meer werk, mocht iemand daar moeite mee hebben.  :o

hervé

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2024, 13:20:27 »
Heb nu de foto's ingezoomd en dan kan men zien (als men het weet...) dat het schijfje effectief verzonken ligt.
Andere mogelijkheid zou zijn de/het ganse wissel op een uitneembaar plankje te leggen  (systeem Jacques Leplat)
« Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 13:22:33 door hervé »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2024, 15:58:48 »
Heb je daar foto's van? Die zou ik wel willen zien.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2024, 17:05:24 »
Jacques Le Plat is een zeer vermaard modelbouwer en auteur.  (Loco Revue, ModelSpoorMagazine + Duitse tijdschriften)

Bijvoorbeeld:  o. a. in zijn bekend instructief boekwerk  "Groetjes uit Ferbach"  beschrijft hij het leggen van wegneembare wissels ...

>       https://www.ferbach.be/
« Laatst bewerkt op: 14 November 2024, 17:14:27 door hervé. Reden: toevoeging > »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #22 Gepost op: 15 November 2024, 02:22:39 »
En dan is het de beurt aan het grote station om gebouwd te worden. Nou ja 'groot' is betrekkelijk. Voor mijn baan is dit groot.
Spoor 1, 2 en 3 zijn voor de regionaal en express treinen. De sporen 1 en 3 liggen langs een perron, spoor 2 is een doorgangsspoor hoofdzakelijk voor goederentreinen of express treinen die niet hoeven te stoppen.
Spoor 4 is ook een perronspoor en wordt uitsluitend gebruikt door lokaal trein verkeer. De overige sporen zijn opstel- en rangeersporen.
Aan de linkerzijde een lokloods als onderkomen voor de lokale rangeerlok waar ook klein onderhoud gedaan kan worden. En daarbij een kleine kolenbunker met waterkraan. Daarnaast een spoortje voor de kolenwagons die nieuwe voorraad komen brengen.. En een goederenloods met laad- en losspoor mag natuurlijk ook niet ontbreken. Aan de rechterzijde bevinden zich twee uithaal cq wachtsporen waar locomotieven tijdelijk kunnen parkeren. De onderste van deze twee sporen dient tevens als programmeerspoor.
Voorlopig heb ik alleen de sporen 1 t/m 3 klaar. De rest volgt op een later tijdstip.

Aan de rechterzijde van het stationsemplacement na de brug over het riviertje bevind zich de wisselstraat waar de lokaallijn aftakt van de hoofdlijn.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #23 Gepost op: 15 November 2024, 20:46:16 »
Hij gaat weer lekker Henk!
Blijf je lekker volgen want de baan groeit en groeit.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #24 Gepost op: 16 November 2024, 02:36:08 »
Na de laatste levering uit D had ik eindelijk voldoende wissels om het SS2 af te bouwen. Dat gedeelte ben ik momenteel aan het bedraden. Dat blijkt een langdradige bezigheid te zijn, het wil niet erg opschieten, Maar langzaamaan komt er nu zicht op het einde van deze werkzaamheden. Tussendoor doe ik dan nog allerhande andere klusjes en naast de modelbaan hebben we ook nog een leven waarin veel tijd gestoken moet worden. Zo waren er gisteren de lokale festiviteiten rondom Loy Kratong alwaar ook ik, samen met echtgenote, mijn opwachting heb gemaakt. Loy Kratong is het nationale feest dat het einde van de regentijd inluidt en het heeft ook iets te doen met de rijstoogst.
Dat even tussendoor. Nu nog een plaatje van het SS2 in zijn uiteindelijke vorm.

Zodra de bedrading af is zal ik een video hiervan schieten en publiceren.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 02:38:47 door Lobomotion69 »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2024, 12:31:24 »
bedrading aanleggen. Niet het leukste klusje van de baanbouw, maar wel noodzakelijk. In principe zou een digitale baan aan twee draadjes voldoende moeten hebben, volgens een bepaalde fabrikant tenminste. Helaas komt daar in de praktijk weinig van terecht.  Rijspanningsdraden, schakeldraden, melddraden en nog meer draden, een zeer langdradige bezigheid.

Langzaam komt het einde in zicht van het bedradingswerk op de linker poot. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik het mijzelf niet makkelijk maak. Zo wordt onder andere alle bedrading voorzien van draadeindterminals. Iets wat straks problemen met draadbreuk en andere calamiteiten moet voorkomen. Maar er gaat wel tijd inzitten. Ook worden er iedere één a anderhalve meter terminal blocks ingebouwd waar de gezamenlijk retour, het DCC signaal en de schakelspanning afgetakt kunnen worden. De hoofdleiding hiervoor ligt onder de baan vlak achter de voorrand omdat daar de meeste elektronica wordt gemonteerd die allemaal deze aansluitingen nodig hebben. Waar nodig wordt er dan een aansluitblok verder naar achteren gemonteerd voor de baanaansluitingen. Het geheel is dus in stervorm opgebouwd waarbij de hoofdleiding een 1,5mm² draad is. Aftakkingen naar secundaire verdeelblokken worden met 0,5mm³ uitgevoerd en alle andere bedrading met 0,25mm² (24AWG).

Alle benodigde elektronica wordt op de voorrand gemonteerd voor goede bereikbaarheid. Als decoder wordt hoofdzakelijk de DCCNext ingezet. Een zeer veelzijdige DCC decoder waarmee nagenoeg alle accessoires zijn aan te sturen. Servo's, wisselmotoren, magneetspoelen, LED's enzovoort.

Servo's en LED's kunnen direct op een poort worden aangesloten. Gebruikers die wat meer stroom vragen moeten via een MOSFet versterker of Relais geschakeld worden. Voor dat doel zet ik achter iedere DCCNext een plaatje met de benodigde componenten. Dat houdt de bedrading kort en overzichtelijk.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2024, 12:56:22 »
bedrading aanleggen. Niet het leukste klusje van de baanbouw, maar wel noodzakelijk.
Smaken verschillen. Bedrading aanleggen vind ik juist het leukste onderdeel van de bouw.

Citaat
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik het mijzelf niet makkelijk maak. Zo wordt onder andere alle bedrading voorzien van draadeindterminals. Iets wat straks problemen met draadbreuk en andere calamiteiten moet voorkomen. Maar er gaat wel tijd inzitten.
Gaat wel tijd in zitten, maar als je de routine te pakken hebt valt dat best mee.
Het is veel makkelijker om een draad rafelvrij in een aderhuls te steken dan in een schroefklem. Dat merk je vooral als een draad los moet en later weer vast.

Citaat
Alle benodigde elektronica wordt op de voorrand gemonteerd voor goede bereikbaarheid.
Handig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2024, 19:28:42 »
Hallo Henk,

Netjes gemaakt die elektronica, goed over nagedacht.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #28 Gepost op: 20 November 2024, 07:18:47 »
Dank je. Ja, het denkproces loopt nog altijd constant.  ;D

https://youtu.be/BuVJPaUA4yE
« Laatst bewerkt op: 20 November 2024, 07:30:38 door Lobomotion69 »

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2024, 08:50:22 »
Ja eerst denken en dan bouwen.
Maar dat weet Henk als de beste.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim