Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 14:16:15
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18247 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #75 Gepost op: 01 February 2025, 14:48:07 »
Zoals gisteren al gemeld heb ik een paar (6 stuks) printjes met diodeschakeling gemaakt.

De aansluitingen gemerkt met 'C' zijn de common aansluitingen voor de voedingsspanning (rode draad). De aansluitingen 1 t/m 3 gaan naar de ongedetecteerde railstukken tussen twee melders.

De printerinstallatie is nog niet voltooid, tijdgebrek is bijna hetzelfde als ruimtegebrek. Iets waar iedere modelspoorbaanbouwer wel last van heeft.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #76 Gepost op: 06 February 2025, 14:39:29 »
Zo, de nieuwe printer is retour naar de leverancier. Ding was niet compleet en de support van de leverancier was naadje. Dus hup  retour en centjes terug. Niet lang over dralen.

Vandaag de laatste decoders (DCCNext) en terugmelders (LocoNext) in elkaar gezet. Die zijn nu allemaal klaar om ingezet te worden.
Verder nog enkele wissels aangesloten en ingeregeld. En de lange zijde is nu ook voorzien van strips en lijsten om de bedrading onderdoor te voeren. Dan kunnen we nu zonder voorbehoud de laatste wissels en nog vele melders aan gaan sluiten. Moet wel nog een paar meter buis onder geschroefd worden. Dat wordt de volgende stap, als er niks anders tussen komt.
We komen er wel.

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2025, 11:20:58 »
Lekker bezig Henk.

Kan je weer volgen

Mvg Robin

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2025, 11:53:02 »
Henk, volgens mij ben jij met een ovaaltje begonnen en bent daar nooit tevreden mee geweest. Ik vind het een zeer bijzondere baan met heel veel potentie. Heb jij een of andere zaal op de kop getikt in Thailand? De ruimte is gigantisch en toch overzichtelijk. Ik smul van die technische snufjes. Voor mijn geweten moet ik het jou vragen. Heb jij nog gedacht aan scenery of is alleen het            rijden jouw prioriteit? Een indrukwekkend project welke ik zeer zeker blijf volgen. Succes Henk, met de met de verdere ontwikkeling. (y) (y)

Vriendelijke groet, klein Bruntendijk, Friesland.
                            Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Hanzi

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 March 2025, 12:57:18 »
Ha Henk, goed te lezen dat alles oké met je is en dat je baan nog steeds goed vordert zonder de 3-railproblematiek (vervuiling/roest)  waar je last van had.
Gaat het met de elektronica ook goed ondanks de Thaise stroom? Worden de stroompieken voldoende weggefilterd door je UPS zodat je schakelende voedingen en alles wat daar weer achter hangt normaal functioneren?
Succes met je baan, ik kom hier niet zo regelmatig dan op dat andere forum, maar ik blijf je van tijd tot tijd wel volgen (y) .
« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 21:53:49 door Hanzi »

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 01 March 2025, 15:44:24 »
@hanzi ik kon het niet beter uitdrukken!  (y)
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #81 Gepost op: 02 March 2025, 07:22:24 »
Henk, volgens mij ben jij met een ovaaltje begonnen en bent daar nooit tevreden mee geweest. Ik vind het een zeer bijzondere baan met heel veel potentie. Heb jij een of andere zaal op de kop getikt in Thailand? De ruimte is gigantisch en toch overzichtelijk. Ik smul van die technische snufjes. Voor mijn geweten moet ik het jou vragen. Heb jij nog gedacht aan scenery of is alleen het            rijden jouw prioriteit? Een indrukwekkend project welke ik zeer zeker blijf volgen. Succes Henk, met de met de verdere ontwikkeling. (y) (y)

Vriendelijke groet, klein Bruntendijk, Friesland.
                            Kees.

Kees, Het is maar wat je onder een ovaaltje verstaat. Mijn eerte baan, samen met mijn vader, had een lengte van bijna 6 meter en daar lag een baan in 8 -vorm op. Na de verhuizing hadden we geen grote zolder meer en ben ik overgestapt op N-spoor. Het kleinste baantje wat ik ooit gebouwd heb was met N-spoor op een oppervalk van 120 bij 60cm. Ook in 8-vorm. Tevens was dit de enige baan die ik ooit helemaal af heb gebouwd, compleet met alle scenery. Kort daarna heb ik dat ding verkocht. Alle andere banen waaraan ik ooit begonnen ben hebben nooit het eindstadium bereikt vanwege verhuizingen waardoor het weer afgebroken moest worden Tja,  je kent het gezegde  vast wel. "Life is what happens when you are busy making other plans."
Nu ik dan eindelijk de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd ben en niet meer van plan ben om deze hemelse plek op aarde ooit nog te verlaten met uitzondering van die andere (eeuwige) hemelse plek, is dit toch al de tweede baan waaraan ik 9 maanden geleden begonnen ben. De eerste was bijna klaar en tijdens het testrijden op de gehele baan met zes treinen bleek al zeer snel dat Märklin niet werkt in dit klimaat. Het ijzer wat die firma in hun producten gebruikt is daar niet voor geschikt. Dus maar weer alles afgebroken en overgestapt op 2-rail. Want nieuwzilver werkt wel gewoon uitstekend.

Het is nu dus alleen nog hard werken en hopen dat mij op dit aards paradijs nog genoeg tijd gegund wordt om het project af te maken.  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 07:26:33 door Lobomotion69 »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #82 Gepost op: 02 March 2025, 11:32:36 »
Ha Henk, goed te lezen dat alles oké met je is en dat je baan nog steeds goed vordert zonder de 3-railproblematiek (vervuiling/ roest)  waar je last van had.
Gaat het met de elektronica ook goed ondanks de Thaise stroom? Worden de stroompieken voldoende weggefilterd door je UPS zodat je schakelende voedingen en alles wat daar weer achter hangt normaal functioneren?
Succes met je baan, ik kom hier niet zo regelmatig dan op dat andere forum, maar ik blijf je van tijd tot tijd wel volgen (y) .

Hoi Hans,
Jawel still alive and kickin'. Laatste paar weken niet zo heel veel aan de baan kunnen doen. Druk met andere dingen bezig die ook moeten gebeuren. Dat is nu bijna weer klaar dus kunnen we weer vol goede moed verder. Ben al een hele tijd bezig met draden trekken. Hoe was die slogan ook alweer? Digitaal rijden is slechts twee draden aansluiten. Ja, dat is wel erg basic gedacht. Honderden meters hangen er onder die baan en dat is geen flauwekul. Maar het einde komt in zicht. Langzaam aan dan breekt het lijntje niet en tijdig even wat anders doen om de sleur te breken.

De elektronische problemen die ik had waren na de installatie van de UPS zo goed als over. Dus daar heb ik wel fiducie in dat dat goed gaat werken. Op het laatst had ik alleen nog maar contactproblemen. Heel veel contactproblemen. Die heb ik nu ook niet meer. Zelfs na enkele weken stilstand rijdt het spul vrolijk weg wanneer ik op de knop druk. Dus ook dat gaat wel goed komen.

We bouwen rustig verder.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #83 Gepost op: 02 March 2025, 11:35:33 »
En wij wachten "rustig" af naar nieuwe bouw updates  :)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #84 Gepost op: 02 March 2025, 17:47:17 »
Nog een klein updeetje dan. Zoals al eerder gemeld gebruik ik de DCCNext voor decoder doeleinden. Echter met de uitgang van een DCCNext kun je geen vermogen schakelen. Een servo of LED lukt nog wel maar (magneet)spoelen, motoren of lampen vraagt teveel vermogen. Daarvoor moet dan een relais of een MOSFET ingeschakeld worden om het vermogen te kunnen leveren. Ook voor de polariteit schakeling van het wissel puntstuk dienen relais ingezet te worden. Deze relais worden dan dmv een buddypoort op hetzelfde moment geschakeld als het wissel wordt omgezet.
Ten behoeve van deze relais en MOSFETs heb ik voor iedere DCCNext een schakelbankje gebouwd waar deze componenten op gemonteerd worden tezamen met de benodigde bedrading en verdeelplaten. Dat geheel is modulair opgebouwd. Dat kost wel iets meer bouwtijd maar maakt het storing zoeken bij calamiteiten een stuk eenvoudiger. Ieder snoertje en verbindingsdraadje moet apart gemaakt worden maar kan dus ook apart losgenomen en getest worden.
Tevens zit er op iedere bankje een step-down-converter van 12 naar 5 Volt. Deze levert de 5V voor de servo's en Arduno. Dan heb ik slechts één ringleiding nodig voor de 12V voeding.

Op de eerste foto zijn acht relais te zien. Zeven daarvan dienen voor puntstuk polarisatie (B1 t/tm B7). Met het achtste relais worden twee MP1 wisselmotoren voor twee overloopwissels gelijktijdig aangestuurd. De MP1 heeft zelf een geïntegreerde schakelaar voor de polarisatie. Op deze manier heb je maar één poort van de DCCNext nodig in plaats van vier.

Op de tweede foto het schakelbord voor een andere DCCNext.. Hier worden vier relais gebruikt, één voor het schakelen van een bewaakte overweg en drie voor puntstuk polarisatie van wissels. Verder zijn er drie MOSFET schakelingen voor het bedienen van seinen met magneetspoelaandrijving.

De laatste foto laat een gedeelte van de wisselstraat zien die met het schakelbord op de eerste foto bediend worden.

Tom1946

• Offline Offline
  • Geniet en droom.
« Reactie #85 Gepost op: 04 March 2025, 15:56:44 »
Zo, ook dit draadje weer even gelezen.
Heb toch niet veel anders te doen.
Leuk om je hier bezig te zien en te volgen.
Bij mij ligt de boel in rust, voorlopig even bezig met wat anders wat me van de straat houd.
YD7001, Roco rail, iTrain 5, YaMoRC
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

• Offline Offline
  • Geniet en droom.
« Reactie #86 Gepost op: 18 March 2025, 11:14:22 »
Het is wel een beetje stil nu in dit topic.
YD7001, Roco rail, iTrain 5, YaMoRC
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #87 Gepost op: 18 March 2025, 12:45:48 »
Ja, erg stil. Ben nog steeds druk bezig met andere dingen. Duurt naar schatting nag een of twee weken. Daarna gaan we weer verder met dit project. Mocht er tussendoor wat tijd vrij zijn, zullen we die ook hier besteden.

hermanvk

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 18 March 2025, 15:22:35 »
 (y)
Beter laat dan nooit.  ;)
Na 40+ jaar, gevonden: Analoog en M-rails

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #89 Gepost op: 27 March 2025, 05:34:59 »
Van de week kreeg ik het idee om een gedeelte van de baan, waar de houtkap is gesitueerd, uit te breiden met een smalspoorlijntje. Hiervoor heb ik het onderstaande principeplan uitgewerkt. Het te gebruiken railmateriaal is Tillig H0/H0e of H0/H0m met railprofiel code 83, bij voorkeur H0e. Echter loop tegen het volgende probleem aan. Tillig heeft geen wissels waar beide spoorbreedtes aftakken. Shinohara heeft die wel maar die zijn uitgerust met railprofiel code 70. En dat betekent dat ik een groot deel van mijn H0 materieel moet gaan ombouwen met RP25 wielen. Daar zit ik niet op te wachten, heb ik dus totaal geen zin in. Dat afgezien van de verkrijgbaarheid en prijs van Shinohara.

Bij de tekening: blauw = H0 spoor; rood = H0e spoor en groen is gemengd spoor.

Wie heeft er de gouden tip om dit probleem op te lossen?