Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 19:10:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 18:41:44
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:02:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1178018 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1530 Gepost op: 24 May 2016, 23:36:13 »
Ringel-s? Gewoon alt + s op een Mac  :) Maar inderdaad is dit ook een snelkoppeling voor het plaatsen van het bericht.
Hoewel... ßßß... Bij mij verzendt-ie 'm niet...

Maar dat terzijde. Je creaties zien er echt heel leuk uit, ook vooral omdat het de werking in het echt heel dicht nadert. Wil je je hele baan voorzien van klassieke beveiliging? Of zeg je van Goh, we gooien er ook nog een relaisbeveiliging tussendoor? :P ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1531 Gepost op: 25 May 2016, 09:02:26 »
Qua ß:

- Servé: welke browser gebruik je? Ik gebruik firefox.

- Kopiëren: wat ik doe is even met een sneltoets naar het zoekmachine-veld, daar alt-s en dan kopiëren. Gaat prima, maar het hoofdprobleem is dat ik dan vaak al alt-s in het bericht zelf heb ingetikt en m'n half-affe bericht bewaard is :)

Qua beveiliging: Berenbach wordt ook klassiek met hendels. Als extra ga ik richting het schaduwstation uitrijseinen plaatsen en in die richting ook "Felderblock" beveiliging aanleggen. Berenbach heeft dan aan één kant seinen+blok en aan de andere kant alleen "H"-borden en Zugmeldebetrieb (=bellen met de telefoon).

Het schaduwstation wil ik ook gaan beveiligen. Leukste lijkt me daar om zo'n "Sp Dr S 60" na te bouwen... Inderdaad een Relaisstellwerk, zuchterdezucht. Zo komt het nooit af... :)

Berenbach ga ik misschien wel eerst een snelle tussenvorm maken. Wel de echte aansturing (ik heb het voor Kelberg toch al geprogrammeerd) maar dan effe snel met reguliere schakelaartjes. Later komt er dan wel iets nets met hendels. Maar daar ben ik nog niet uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1532 Gepost op: 25 May 2016, 09:20:56 »
Ik gebruik Google Chrome.

Maar zo wordt het een leuke variété aan beveiligingen. Wordt leuk, krijg je in Berenbach knopjes om het relaisblokstelse te bedienen, rijweg aan te vragen enzo... Wanneer mag ik komen voor een rij-sessie? ;D
Vriendelijke groet, Servé.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1533 Gepost op: 25 May 2016, 18:59:36 »
Hij heb straks geen baan meer nodig.
Met alle attributen en regels is er al een dagdienst voorbij en het personeel van verveling,spontaan aan de zuip gegaan in t dorps cafe  ;D
En dan heeft er nog niks gereden :P ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1534 Gepost op: 25 May 2016, 19:01:33 »
allemaal fraai
maar waar is moritz  ???

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1535 Gepost op: 25 May 2016, 20:28:35 »
Moritz? Die zit te wachten tot ik eindelijk een betonnen stootblok in Kelberg heb gepoot zodat hij met z'n zwarte pootjes door het verse beton kan lopen. Tenminste, dat heb ik voor de volgende aflevering van het verhaal nodig. En omdat ik met de beveiliging a/d gang ben laat dat even op zich wachten.

Dochterlief heeft zich ook al bezwaard dat er geen nieuwe aflevering is...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1536 Gepost op: 25 May 2016, 23:01:38 »
Nou, ik heb m'n rijwegvastlegging (en vrijgave via de sleutelschakelaar) voor mekaar. TODO is nog wat reed-schakelaar spul om de uitgaande rijweg automatisch vrij te geven, maar goed, dat komt nog wel.



De rijweg-vastlegging geldt dus niet meer alleen voor de binnenrijdende treinen, maar ook voor de twee rijwegen naar buiten. Vrijgave v/d rijweg door op het perron een sleutelkastje te bedienen.

Drie draadjes aansluiten, halfuurtje programmeren, klaar. Hoera voor arduino's!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1537 Gepost op: 25 May 2016, 23:10:42 »
Je vroeg voor de magneten
Ik reed met de analoge baan met magneet band onder alles wat wielen had
de band trok ik op straat uit elke koelkast die ik tegen kwam
Zijn vele soorten en breedtes en diktes
ook kan je eens kijken op (ggogle)supermagnete
En de reedcontacten in de lengte met een drup lijm(pistool) vastzetten
je kan (moet) dan wel de bielzen (3 stuks) doorhalen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1538 Gepost op: 25 May 2016, 23:18:26 »
In de lengterichting is dus beter? Dat zag ik op modeltreinbaan.nl inderdaad ook.

Enig idee waarom dit zo is?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1539 Gepost op: 25 May 2016, 23:19:46 »
Leuk, die eenmalige bediening! Ik heb nog een video van het seinhuis waarbij ik het (in mijn geval) uitrijsein nog een keer probeer te bedienen, maar dat gaat dus niet. Zal deze binnenkort in het topic plaatsen.

Over het vrijgeven van de rijweg, is het niet handiger dit met stroomdetectie te doen? Hoef je namelijk geen magneetjes te plaatsen onder elke lok.


Die ijscoman verdient ook niks aan jou ;D
« Laatst bewerkt op: 25 May 2016, 23:23:25 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1540 Gepost op: 25 May 2016, 23:33:39 »
Die  reed contacten hebben een bepaalde schakel tijd ,en ze zijn magneet pool gevoelig
als je ze dwars legd kan het zijn dat de magneet hem niet sluit(of opent je hebt NO en NC types)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1541 Gepost op: 26 May 2016, 00:01:56 »
IJscoman: die bel heb je goed gehoord en geïdentificeerd tijdens de video. In de zomer een prima idee, dan hollen de kinderen periodiek met vreugde de straat op voor een ijsje. Maar als 'ie halverwege februari om 10 uur 's avonds (als de kinderen onder hun warme dekbed liggen en het buiten koud is) langs komt, dan ontgaat me de zin een beetje :)

Eenmalige bediening: da's inderdaad best leuk. En makkelijk te doen als je het hele zwikkie met een arduino aanstuurt. Ik wil er niet aan denken hoeveel relais en kilometers draad ik voor zoiets nodig zou hebben als ik het met transistortjes en relais op zou willen lossen...

Stroomdetectie in plaats van reedcontacten: ik ben er nog niet uit. Daarom noem ik het hier ook: in de hoop op ideeën danwel feedback danwel zachte duwtjes de goede of foute kant op. Een groot voordeel van stroomdetectie is dat ik inderdaad die magneetjes niet aan hoef te brengen.

Qua stroomdetectie zie ik twee mogelijke varianten:

  • Traditionele baanvakdetectie voor als je digitaal rijdt. Twee keer twee diodes + als er een trein in dat stuk rails rijdt dan valt dat te detecteren. Dan moet wel een complete stroom-afnemer (=lok of rijtuig-met-verlichting) zich volledig op dat stuk rails bevinden. Qua betrouwbaarheid zit je dan toch aan een cm of 40. Spanning is daar 2x0.7=1.4V lager dan op de rest van de (ongedetecteerde) baan, maar dat zal niet heel merkbaar zijn.
  • Twee sneetjes, 1cm van elkaar. Stroomloos. Als er een as het sneetje overbrugt zal er een klein pulsje zijn en dat kan je opvangen. Dit is OK op de vrije baan, maar binnen een station wil ik dat niet. Ik heb net al m'n puntstukken van stroom zitten te voorzien :)

Bij beide varianten moet ik wat secties gaan toevoegen en wat gaan slijpen en solderen. Maar da's ongeveer evenveel moeite als met reedcontacten.

Het hangt er voor mij ook een beetje vanaf of ik alleen op de vrije baan een detectie wil hebben voor de naar buiten rijdende treinen. Of dat ik in station Berenbach ook detectiepunten wil hebben voor het weer uitschakelen van de overweg-knipperlichten van de binnenrijdende treinen... Wat dat betreft moet ik de overweg-aansturing nog duchtig onderzoeken om dat goed en werkelijkheidsgetrouw te krijgen.

Daarnaast speelt bij mij ook mee dat ik zo'n reed-contactje wel lekker ouderwets vind. Dat heeft z'n eigen charme.

Maar met een beetje plannen en wat opto-couplers is het misschien wel zo makkelijk ook zonder magneten te regelen.



Filosofische vraag: ik ben trouwens benieuwd hoeveel ik anders gedaan zou hebben bij de aanleg van deze baan als ik de kennis zou hebben die ik over twee jaar ga hebben :)

Zou ik dan overal baandetectie hebben ingebouwd? Zodat misschien automatisch bedrijf deels mogelijk was? Niet om alles automatisch te rijden, maar gewoon om de computer bijvoorbeeld de seinen te laten bedienen terwijl ik lekker met een trein rij. Of om de computer de railbus te laten rijden terwijl ik met de tegentrein aan het rijden ben. Of de compu lekker laten rijden terwijl ik het seinhuis op een van de stations bedien.

En zou ik de digitale bus (via S88n bijvoorbeeld) hebben gebruikt om m'n seinen enzo aan te sluiten? Nu loop ik overal draden te trekken, misschien kan dit makkelijker? Er hangt toch overal een arduinootje aan, dus...

Oftewel: de oplossingen die ik nu kies zijn niet noodzakelijkerwijs de beste of meest definitieve oplossingen. Maar 't is wel erg leuk om op deze manier te klussen, bij te leren, te onderzoeken en te rijden :)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1542 Gepost op: 26 May 2016, 00:04:29 »
Die  reed contacten hebben een bepaalde schakel tijd ,en ze zijn magneet pool gevoelig
als je ze dwars legd kan het zijn dat de magneet hem niet sluit(of opent je hebt NO en NC types)

Ik had al wel gemerkt dat de langwerpige magneetjes die ik heb, dat ik die parallel aan de reed contacten moet houden om te zorgen dat ze contact maken. Maar dat leek dus op zich prima te werken als ik zowel magneet als reedcontact parallel aan de dwarsliggers monteerde.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1543 Gepost op: 26 May 2016, 01:05:04 »
Zoals ik páááágina's terug al als tip kreeg: ik heb knettergoedkoop een knetteroude homevox via marktplaats gekocht om daar de telefoons van de drie stations op aan te sluiten.

Da's veel minder werk dan zelf met schakelingen te gaan experimenteren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1544 Gepost op: 26 May 2016, 09:56:18 »
Als ik een mini-spelbrekertje mag zijn. Als je de sleutelschakelaar gebruikt om een vastgelegde uitrij-rijweg te beëindigen, moet je dan niet ook een aparte knop en LED hebben om die rijweg vast te leggen ? Tenzij het bord bij de 'vastleg'-knop wordt veranderd, want nu lijkt het of je een rijweg vanaf sein A vastlegt terwijl het in werkelijkheid de andere kant opgaat.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden