Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 14:54:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:42:34
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617409 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2175 Gepost op: 28 April 2013, 17:36:32 »
Twee helften maken van één hele heet halveren, dus...  ::)

Tja, soms heb je dat zo. Zit er iets in elkaar, duurt het nooit lang of het ligt weer uit elkaar. Ik vond dat de wielen nog wel wat meer mochten hebben dan alleen een likje rode verf.





In no time ligt er een heel stapeltje wielen, lekker ingesmeerd met een vaag donkergrijs kleurtje. En omdat dat toch wat te gek is, haal ik het er net zo hard weer af, dat wil heel best met gewone spiritus:



Niet te hard boenen, want dan neem je het rode kleurtje ook mee. Maar dat kun je eventueel achteraf nog wel voorzichtig bijwerken.

Nou, dan meteen ook het hele drijfstangenklepperatisme in de goeie kleur rood zetten:



Fijne zondag nog.
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2176 Gepost op: 28 April 2013, 17:44:22 »
Nog even over dat kwarteren: daarmee wordt bedoeld, dat de wielen op één en dezelfde as 900 ten opzichte van elkaar verdraaid zijn. Zoals ik eerder al zei, is dat bij echte stoomloks zo omdat dan nooit beide cilinders tegelijk in een dood punt kunnen staan (aan het eind/begin van een slag), zodat de lok altijd van haar plek kan komen. Bij lokomotieven met meer dan twee cilinders worden de 360 graden van de cirkel (van het wiel) door het aantal cilinders gedeeld, zodat de krachten evenredig worden verdeeld.
De wielen van mijn 01 zijn niet met elkaar verbonden door de koppelstangen, en staan dus ook verschoven ten opzichte van elkaar. Maar neem maar van mij aan dat kwarteren niet nodig is  ;)

Groet,
Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2177 Gepost op: 28 April 2013, 17:51:21 »
Jan, je krijgt van mij ook lovende woorden. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2178 Gepost op: 28 April 2013, 21:21:17 »


"Ach! Herr Beckensauer! Schön daß ich Sie treffe! Den dritten, vierten und fünften des nächsten Monat hätte ich gerne Sonderurlaub, bitte notieren Sie das, und wo Sie doch gerade dabei sind, zwei Wochen nachher als Urlaub!"
"Ach ja, Herr Peters! Ich weiß, Sie heiraten, nicht wahr? Drei Tage zum Hochzeit feiern, und zwei Flitterwochen dazu! Herzlichen Glückwunsch im voraus! Ist schon genehmigt und notiert, Herr Peters!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2179 Gepost op: 29 April 2013, 15:04:38 »
Het valt nog niet mee om een geschikt nummer voor de 01 te vinden. Zoals ik al had aangegeven, is het voor mij een vereiste dat het een exemplaar is, waarvan waarschijnlijk geacht mag worden dat ze in de zomer van 1968 Bw Lümmeln bezocht zou kunnen hebben, en dan liefst als geregeld weerkerende gast. Lümmeln zelf heeft nooit 01en in het bestand gehad.
Dat houdt dus een aantal mogelijkheden in, bijvoorbeeld een 01 uit Hannover, uit het Ruhrgebiet (Hamm bijvoorbeeld), Osnabrück, Münster, Rheine, Braunschweig of Hildesheim, om maar een paar te noemen.
Veelbelovend was de foto die ik vond van de 01 179 van Bw Hannover Hgbf, overigens één van de



vele 01en die in Hannover gestationeerd zijn geweest. Maar daar zit een addertje onder het gras: behalve dat er een behoorlijk verschil in uiterlijk is tussen een 01 met Altbaukessel en een 01 met Neubaukessel (officieel heet dat een Hochleistungskessel), is er nog een aantal verschillen mogelijk. Zo zijn er loks met een volledig gesloten schortplaat onder de rookkast (dat schuine stuk wat ahw doorloopt vanaf de omloopplaten), loks waar alleen het middelste gedeelte nog aanwezig is, beugels rond de frontlantaarns of in plaats daarvan een enkele stang als rangeerdershandgreep aan weerszijden van de bufferbalk. Nog een ding, in dit geval doorslaggevend, is het feit dat de loks tot en met 01 101 zijn afgeleverd met wielen van 850 mm doorsnede aan de voorloopassen, de daarna geleverde loks hadden in het voorloopdraaistel wielen met een doorsnede van 1000 mm.
De lok die ik onderhanden heb heeft wielen met een doorsnede van 850 mm, wat de keuze nogal beperkt.

Grasduinend in mijn literatuur en op internet kwam ik de 01 043 tegen, in de zomer van ’68 nog in dienst, maar… in Bremen Hbf. Met wat inbeeldingsvermogen zou je je kunnen voorstellen, dat die lok zich bewogen kan hebben in de driehoek Bremen – Hannover – Münster/Osnabrück.



Maar dit bleek een lok met “zurückgeschnittener Schürze”. Dat te veranderen is niet onmogelijk, maar levert een forse investering aan extra moeite en, ook niet geheel onbelangrijk, extra onderdelen uit Roco’s Ersatzteiltruhe.

Dat gaan we niet doen dus.
Maar wat nu? Wat voor smoes moet ik verzinnen om een 01 met gesloten schortplaten en kleine voorloopwielen uit god mag weten waar in Lümmeln terecht te laten komen?
De 41 293 komt uit Bw Köln-Eifeltor, voor mij al met moeite te accepteren, maar dat lijkt nu een precedent te worden.

Groet,
Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2180 Gepost op: 29 April 2013, 17:22:15 »
Bij lokomotieven met meer dan twee cilinders worden de 360 graden van de cirkel (van het wiel) door het aantal cilinders gedeeld, zodat de krachten evenredig worden verdeeld.
Ehhhh, een kleine nuancering, indien dat mag  :P

[theorie - stoompraktijk modus]

Bij een twee cilinder staan de cilinders in principe onder 90o t.o.v. elkaar
Bij een vier cilinder staan de cilinders
 - links / rechts onder 90o t.o.v. van elkaar
 - binnen / buiten onder 180o t.o.v. van elkaar
 - hierdoor werken de cilinders aan één kant in principe tegengesteld aan elkaar

Bij een twee (en dus ook viercilinder) heb je in de praktijk toch altijd wel een tweetal punten waarbij eigenlijk geen enkele cilinder voldoende vermogen kan leveren om een trein in beweging te krijgen. Dit verhelp je dan door de stoomloc "de andere kant" op te laten rijden. Dit heeft twee gevolgen:
 - je drukt de veren van alle buffers in (vandaar ook vaak "even" de loc op de handrem bij het omleggen van het ganghandel, anders drukt de zaak weer uitelkaar en sta je weer net zoals je begon  :-[)
 - Je vertrekt vanuit een ander standpunt in de cirkel en heb hopelijk op je oorspronkelijke dodepunt net voldoende massasnelheid om er doorheen te komen.

Bij een driecilinder staan de krukken onder 120o t.o.v. elkaar, dan heb je wat minder last van dode punten. Echter drie- en vier cilinderloc's gebruik je veelal voor zware treinen en dan kan je dus ook bij een driecilinder nog wel een punt hebben waarbij je de trein niet in bewegen krijgt.

D'r waren wel loc's waarbij e.a. anders was, maar dat waren toch wel uitzonderingen.

Verder is het zo dat een schuifbeweging t.g.v. de geometrie van de diverse onderdelen vooruit en achteruit niet helemaal gelijk functioneert. Bij (oudere) stoomlocomotieven met tender werd e.a. dusdanig afgesteld dat de stoomverdeling in vooruit optimaal was. Hierdoor werd de performance in achteruit wat minder maar dat kwam met de oudere stoomloc's toch nauwelijks voor. Bij modernere stoomloc's als de 23-ers, die met tender voor aanzienlijk harder mochten als hun voorgangers werd dat al minder gedaan omdat deze loc's ook ingezet werden op trajecten waarbij met tender voor gereden werd. Kortom daar was ook bij tender voor een goede performance gewenst. Ook bij tenderloc's werd voor de schuifafstelling een setting gekozen waarbij vooruit en achteruit een nagenoeg gelijke performance hadden

[/theorie - stoompraktijk modus]
« Laatst bewerkt op: 29 April 2013, 17:38:31 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2181 Gepost op: 29 April 2013, 17:41:11 »
Dat mag. Maar ik blijf er bij, dat de cilinders niet verschoven staan tov elkaar, maar de wielen links tov rechts, of liever, de lagers in die wielen waar de drijf- en koppelstangen aan bevestigd zijn.
Bij 2-cilinders is dat 900, ik zal even nakijken hoe het precies zit bij meer dan twee cilinders, dat zal er ook van afhangen op hoeveel assen de aandrijving werkt (dus op welke as direct de kracht van de cilinder via de drijfstang wordt uitgeoefend).

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2182 Gepost op: 29 April 2013, 17:45:12 »


"Mahlzeit, Herr Ammeräth!"
"Moin, Franz! Wie geht’s, alles klar?"
"Ja, ja, alles klar! Sagen Sie mal, wie weit ist man denn mit der 01 vorangetrieben?"
"Woher muß ich das wissen? Keine blasse Ahnung, mein Lieber! Wieso fragste?"
"Naja, ich hab mal in Hannover angerufen, und ne Diesellok geordnet."
"Ne Diesel? Als Ersatz für die 01? Das ist aber zu viel des Guten! Die 01 kommt ja gar nicht im heutigen Umlaufplan vor! Da braucht sie ja auch nicht ersetzt zu werden!"
"Nein, nicht deswegen. Aber der Herr Peters wird ja in kürze heiraten und wird anschließend zweieinhalb Wochen im Urlaub sein, und da hab ich mir gedacht, der Klätzmaier kann doch ne Dampfer nicht alleine fahren, und weil er ja Dieselberechtigt ist…."


lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2183 Gepost op: 29 April 2013, 18:56:39 »
Hoi

Volgens mij voldoet 01 108 aan de criteria.

Met Altbaukessel, Schürzen en in Hannover?? gestationeerd.

Bart

Edit..nee dus.

01 108 Henschel & Sohn, Kassel 1934 Fa.-Nr.: 22465

Braunschweig 12.34- 12.42
Deutzerfeld 12.42- ?
Hagen 13.04.48- 03.05.48
Osnabrück 26.02.48- 25.11.51
Hannover Ost 26.11.51- 13.12.51
Osnabrück 14.12.51- 06.03.55
Hagen 07.03.55- 03.10.58
Köln Bbf 04.10.58- 31.05.64
Deutzerfeld 01.06.64- 23.12.66
Trier 24.12.66- 28.09.68
Umzeichnung am 01.01.68 in 001 108 - 0
Ehrang 29.09.68- 13.01.69 "z"
Saarbrücken "z" 10.02.69- 10.07.69 "A"
« Laatst bewerkt op: 29 April 2013, 19:05:45 door lokpaint »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2184 Gepost op: 29 April 2013, 20:31:35 »
Bart, dank je voor het meedenken. Maar de 01en vanaf 01 102 hadden wielen met een doorsnede van 1000 mm aan de voorloopassen.
Ik denk dat het er maar eentje uit Trier moet worden, quasi op doorreis van/naar AW Braunschweig. Moet ik nog even bekijken.

Over die verschuiving van de wielen tov elkaar heb ik in elk geval gevonden dat bij de BR 44 (driecilinder) de verdeling zo'n 1200 is.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2185 Gepost op: 29 April 2013, 23:17:48 »
Een grondige analyse van de lokdata BR01 t/m het nummer 101 levert de volgende kandidaten op:

01 062, 073 en 081

Allen tot in de nazomer gestationeerd in Bw Trier. Ook zijn ze allemaal na Trier nog naar een ander Bw gegaan (Hof), waar ze nog tot in de jaren 70 hebben dienst gedaan. Het is dus aannemelijk dat ze nog een AW hebben bezocht rond die tijd.
Nu nog foto's zoeken en checken of ze qua uiterlijk ook in aanmerking komen.



Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2186 Gepost op: 30 April 2013, 11:26:40 »
Tijdens het foto's zoeken kwam ik dit stukje tekst tegen (in Eisenbahn Journal Sonderausgabe III/86 Baureihe 01):

"Am 12. Mai 1967 verfügte die Hauptverwaltung der DB das Ausscheiden der 01 mit Einheitskessel aus dem Erhaltungsbestand. Auch die 01 mit Neubau-Ersatzkessel erhielten keine Hauptuntersuchungen mehr."

Dat betekent dus: geen ritjes meer naar het AW via Lümmeln. Nu was dit al een mager excuus om toch een 01 met kleine voorloopwielen in Lümmeln te laten rijden, de opmerking die daarna komt opent wel weer een "verklaring", maar is zo mogelijk nog magerder:

"Zwischenuntersuchungen nur mit Zustimmung der OBL."

Dus....



(Met kleine wieltjes dan)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2013, 18:00:33 door 44 »

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2187 Gepost op: 30 April 2013, 11:38:45 »

"Am 12. Mai 1967 verfügte die Hauptverwaltung der DB das Ausscheiden der 01 mit Einheitskessel aus dem Erhaltungsbestand. Auch die 01 mit Neubau-Ersatzkessel erhielten keine Hauptuntersuchungen


Hoi

Maar dit betekend niet dat de loks niet  dat de loks gelijk uit dienst moeten.
Een Frist loopt ongeveer 6-8 jaar. De Z-Stellung kan hoeft dus pas rond 1973 te gebeuren.

01 108 heeft ook nog enige tijd met computernummer rondgereden.
Overigens was ik in de verondestelling dat loks vanaf 110 pas de grote voorloopwielen hebben.
Het is niet echt mijn gebied dat stoomgebeuren  ;D
Ik ga dus maar weer lekker dieselklooien aan de V160 010. Moet ook af :D

Bart


Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2188 Gepost op: 30 April 2013, 11:41:48 »
Dann ist alles vorbei Jan :-X
Het is nu de vraag; Hoe zwaar til je aan dit alles? Of ga je toch een kleine concessie doen?

Zijstapje, mijn 01 heeft gisteren haar eerste rondjes op Nienoord gereden, en is net vlag en wimpel ;) geslaagd!
Met wat geluk rijdt ze tijdens de Stoomdagen weer op de hoofdbaan (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2189 Gepost op: 30 April 2013, 11:44:45 »
Kleine wielen, grote wielen... Mopperdemopperdemopper. >:( ;)
Is het misschien een oplossing om voor 1000mm-loopwielen te zorgen? Of moeten er dan meer delen vervangen worden?

Groet,
Bas