Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0  (gelezen 8733 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2012, 22:06:16 »
Interessant topic  (y)

De oplossing van Gert brent me op een ander idee. Een holle as om de bestaande as aanbrengen (uiteraard eerst één wiel verwijderen) ter lengte van de afstand tussen de flenzen. De holle as kan dan tegen/onder het draaistel bevestigd worden. De draaistelzijkanten zijn dan echt 100% decoratief. Iemand ervaring met dit idee?
Dag Marc,

Kijk even in mijn post een stukje naar boven. Daar is exact die oplossing toegepast (in de link naar het plan U draadje). Werkt prima. Er is wel een passend busje gezocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2012, 22:10:44 »
Okee  (y). Had ik niet uit je eerste post gehaal Ivo. Ziet er goed uit.
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2012, 23:56:10 »
Het wordt tijd om eens iets te gaan bouwen.....

 (y)  (y)  (y)  (y)  (y)

 ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2012, 00:32:39 »
Johan ,
Hier wat meer info over de rijtuigen.
Ze zijn veel breder inzetbaar dan alleen EDE- WAGENINGEN
Is wat gunstiger voor de verkoop ;D

De SS BC 11-18, NS BC 411-418 waren bestemd voor Ede--Wageningen.
In 1926 werd de BC 416 vernummerd C 411, in 1939/40 volgde de rest, de BC 411 werd C 416.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden o.a. de C 411, 415, 4176-418 tussen Enschede en Haaksbergen, de C 412 op de heropende lijn Ede--Wageningen, na 1945 was de hele serie op Alkmaar--Bergen aan Zee.
De C 413-417 reden mee in de feesttram bij het lustrum van de Landbouwhogeschool Wageningen in 1948. De 411-412 werden in 1947 gesloopt, de rest in 1954/55.

Tenslotte: toen in 1941 er weer reizigerstrams reden op Ede--Wageningen werden als rijtuigen gebruikt de C 412, C 225 en C 421-422 (ex HSM 91 en 90).

Gr Jan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2012, 02:35:09 »
Ik  ben er intussen achter dat de onderste tekening (bovenaan dit draadje) een normaalspoor Java Beijnes draaistel is.
Zo zie je maar weer, er is altijd wat bij te leren.

Toch ben ik benieuwd of iemand van jullie scheenplaten uit witmetaal of messing weet te vinden. Dat geld dan voor beide draaistellen.
Hierdoor heb ik dan weer meer mogelijkheden om de rest zelf te maken en tot een sterk geheel te maken.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2012, 09:21:13 »
Johan,
Je hebt pb
Kun je ze niet freezen dan?
losse aspotten weet ik wel te koop.
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2012, 09:22:49 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2012, 21:54:15 »
Dit zijn de antieke Jouef draaistelletjes, asafstand wel 25mm maar als basisuitgangspunt misschien wel bruikbaar?

(let niet op de omgeving, het is een zelfbouwdummy van een DKM kapje als speelloc voor de jongste..)
RETROBAHN A.G.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #22 Gepost op: 02 juni 2012, 00:07:54 »
Die Jouef draaistellen kunnen als uitgangspunt gebruikt worden. In combinatie met freeswerk is dat misschien al te gebruiken.

Ik wil toch nog even afwachten wat er in dit draadje nog meer gevonden kan worden.


Intussen begonnen met het dak voor de NS BC 411-418. Hier is te zien hoe ik het dak gefreesd heb.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #23 Gepost op: 02 juni 2012, 22:53:18 »
Hier was ik aan begonnen om te kijken of ik dat op deze manier goed in model kon krijgen.


Eerst begin ik met een afbreekmes het overtollige materiaal weg te schrapen. Ik doe dat dan ook steeds onder een andere hoek zodat de bolling tevoorschijn komt.
Niet te veel druk op het mes, want dan ga je al snel te ver.


Ik gebruik hiet een stuk mdf (of iets anders) als vlakke ondergrond. Dit voorkomt "kuilen" in het werk. Verder gaat het 't beste om dit bij een lamp onder stijklicht te doen.
Men ziet dan op tijd het beste wanneer alle groefjes verdrwenen zijn.

Het is ook belangrijk om de kuststof ietjes van de rand van de mdf (of iets anders) afblijft. Hierdoor blijft een een kleine rechte rand over die we ook nodig hebben.


Hier is al het verschil te zien tussen de freeslagen (0,1mm per laag) en het gedeelte wat al met het mes in vorm gemaakt is.

Tot zover de foto's. Wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #24 Gepost op: 04 juni 2012, 21:54:02 »
De volgende stap is schuren.

Ik begin met korrel 220 en blijf het mdf hulpplakje gebruiken.


Ook voor de kopse kanten laat ik het dak een klein stukje van de mdf-rand af liggen. Hierdoor schuur ik niet teveel materiaal weg aan de dakrand.


Als voorlaatste (als alles groefjes bij strijklicht verdwenen zijn) schuur ik alles lichtjes na met korrel 800.


Als laatste polijst ik het dak met de achterkant van het schuurpapier. Met de papierkant komt er een lichte glans on het materiaal en heb ik het als laatste controle om na te gaan of het dak geen groefjes meet heeft.

Intussen nog geen metalen/messing scheenplaten kunnen vinden voor beide draaistellen.

Wordt vervolgt...
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2012, 21:55:45 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • J.M.Models
Re: BNLS-Werkspoor - Draaistellen voor eigenbouw tramrijtuigen h0
« Reactie #25 Gepost op: 06 juni 2012, 23:35:37 »
Aangezien dit deel nu over de bouw zelf gaat, komt dit terug in mijn ander draadje: eigenbouw bouwset (basis) rijtuig.

Heeft er iemand nog een nieuw adres voor de "Java Beijnes" draaistellen gevonden?

groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.