Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 19:11:48
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 19:07:24
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
  

Auteur Topic: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo  (gelezen 9819 keer)

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2021, 21:26:34 »
tuurlijk heb ik die aangesloten ben elektrotechnisch ing dus hoor dat ook te weten.
Heb mijn hele leven in de industriële elektro/elektronica gezeten met spanningen tussen de 5 en 15000 volt (jaja heb een hoogspanning aantekening.
He ook de nodige opdonders gehad waar van 1 door andermans schuld van 660 volt (aan boord van een zeesleper) .
Was een chef monteur die dacht dat ik wel klaar zou zijn( was bezig met een cosinus phi verbeteraar of te wel een zeer grote condensator battarij aangesloten met 95 mm2 kabel) en een mes patroon uit zijn kist pakte en die in de houder plaatste.
Werd wakker in een ziekenhuis.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2021, 21:33:20 »
Dat krijg je met bazen die haast hebben om de zaak in bedrijf te krijgen.

Er zijn trouwens zat mensen, ook elektrotechnisch geschoolden, die het maar onzin vinden om aan zo'n dingetje de aarde aan te sluiten. Maar ik stel me op het standpunt: als er een aardklem is, dan moet je die ook daadwerkelijk aarden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2021, 21:37:10 »
In theorie is die voeding dubbel geïsoleerd dus zou een aarding niet nodig moeten zijn.
Maar aangezien ik door schade en schande geleerd heb dat je daar nooit op kunt vertrouwen sluit ik dat altijd aan.
Ook het metalen frame van mijn werktafel ligt aan aarde gekoppeld en normaal ligt er een geaarde aluminium plaat op maar dat heeft me een houten schakelbord niet zo heel veel zin.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2021, 22:13:11 »
Die voedingen zijn juist niet dubbel geïsoleerd. Als ze dubbel geïsoleerd zouden zijn zou er geen aardklem op mogen zitten. Het is het een of het ander, of dubbel geïsoleerd of geaard. Een combinatie mag niet. Dat zou jij als elektro-ing moeten weten. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2021, 22:17:31 »
staat er toch echt op klaas (het bekende dubbele vierkantje)
maar aangezien ik het niet vertrouw van wege de metalen omhulling sluit ik gewoon de aarde aan.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 22:20:54 door denobis »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2021, 22:30:08 »
Je hebt gelijk. Die voedingen hebben iets wat ik nog niet kende, namelijk een FG = functional ground. Dat is een aarding die nodig is om het ontstoringsfilter goed te laten werken.
De andere soort is de PG = protective ground. Dat is dus een echte veiligheidsaarding.

Ik heb zelf ook deze voedinkjes in gebruik en dat dubbele vierkantje was me nog nooit opgevallen. In de datasheets wordt het ook niet vermeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2021, 22:38:30 »
ha ha Klaas
Vergissen is menselijk he.
Maar ik vertrouw zo wie zo de elektronica niet stel er ontstaat sluiting in de print en er klapt een elco dan zou theoretisch de omhulling onder spanning kunnen komen te staan.
Heb dat wel eens mee gemaakt met een frequentie regelaar (wel een van de eersten).
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Heb de voeding trouwens primair en secundair afgezekerd.
Secundair met zelf herstellende zekeringen (3 amp per dinamo module).
Primair met een soort alematje van 4 amp (die had ik toevallig nog liggen).
Je ziet denk best aan de veiligheid.
Er komt ook nog een plexiglazen plaatje over de aansluiting ondanks dat het geheel straks in een afgesloten kast zit.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 22:44:17 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2021, 01:17:47 »
Werd wakker in een ziekenhuis.
Dan heb je geluk gehad.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2021, 09:15:31 »
Dat klopt Martin ben er verder zonder schade vanaf gekomen ondanks dat ik aan het werk was op een stalen vloer.
Was wel vreemd zo zit je op een schip en zo word je wakker in een ziekenhuis.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2021, 11:40:48 »
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Als elektrotechnisch ing zou je dan ook moeten weten dat CE normering niet bestaat.  :police:

Het is een veelgemaakte fout maar het heet toch echt CE-markering.
En dat een product voldoet aan de betreffende Europese regelgeving.
En dat is wat anders dan normering.  :angel:
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2021, 11:47:04 »
Alles komt centraal te zitten .
Draden worden niet langer dan ten hoogste 6 m.
Zag deze opmerking van je eigenlijk nu pas.
Ik hoop voor je dat je het betrouwbaar werkend krijgt. Want 6m voor bezetmelding is wel heel lang.
Eigenlijk moet je de bezetmeldmodules zo dicht mogelijk plaatsen daar waar ze nodig zijn.
Ik had eerst ook alles op verzamelborden onder baan maar heb dat later toch aangepast naar meer decentrale plaatsing omdat de spookmeldingen op een gegeven moment niet leuk meer waren.
Nu met zo kort mogelijke draden naar de bezetmeldmodules geen probleem meer.
Ik gebruikte dan wel RS8 modules van LDT maar dat maakt voor het plaatje niet uit. gebruik nu Loconet melders.
Draden gewoon zo kort mogelijk houden. Scheelt je een hoop frustratie later.
Gr.
Eric

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2021, 12:21:34 »
Dinamo heeft geen aparte bezetmelders deze zitten in de blok modules (tm44) en zijn schijnbaar betrouwbaarder dan de losse bezetmelders.
Op aanraden van de leverancier word alles centraal gemonteerd.
Een van de redenen dat ik voor dinamo gekozen heb is dat het minder storings gevoelig schijnt te zijn.
Heb een baan zien werken waarbij alles centraal geregeld werd en deze was probleemloos.
En een ce markering is een pictogrammetje dat verteld dat de fabrikant het betreffende apparaat volgens de ce normering heeft gebouwd.
Ik heb zelf een keurmeester certificaat van de T.U.V. dus weet echt wel hoe dat in elkaar steekt.
In vroeger tijden werd dit ook getest door diverse test en keurings instantie's (oa. tuv , sgs,) maar tegenwoordig word dat alleen nog gedaan na aanleiding van ongevallen en klachten.
Maar elk apparaat of machine waar een dergelijke sticker op zit en een dergelijk ce certificaat voor word afgegeven door de fabrikant dient volgens de ce normeringen gebouwd te zijn.
Deze normen worden jaarlijks vastgesteld en bijgewerkt door een commisie van  notified body's.
Dit zijn door de ec aangestelde keurings instantie's.
Een regel waar heel veel fabrikanten zich niet aan houden is dat bij het verkochte artikel een gebruiksaanwijzing cq handboek aanwezig dient te zijn in de taal van het desbetreffende land waar het artikel verkocht is.
Dus heb je in Nederland een artikel gekocht waar een ce sticker op zit hoort de documentatie dus in het Nederlands geschreven te zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2021, 13:21:05 door denobis »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18259
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2021, 12:46:33 »
Nou Eric, praat daar maar eens tegen  ;D ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2021, 13:44:49 »
Zojuist getest of Itrain in windows 11 ook draait.
Dit lijkt goed te gaan.
morgen kast afbouwen en denk eind van de week het eerste deel van de baan aansluiten en testen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2021, 14:07:53 »
Nou Eric, praat daar maar eens tegen  ;D ;D
Ik ga het niet tegenspreken, maar wel een beetje nuanceren. :)
Een CE-markering is een eigen verklaring van de fabrikant of de importeur waarmee deze verklaart dat het apparaat aan de Europese regels voldoet die op dat apparaat van toepassing zijn. Daar kan een keuring aan vooraf gaan, maar dat hoeft niet. De fabrikant mag ook zelf beoordelen of zijn spullen voldoen aan de regels.

De CE-verklaring moet worden gegeven door een Europese fabrikant, of als het een buitenlandse fabrikant is, door de Europese importeur. Dus als je zelf spullen uit China laat komen en daar staat een CE-logo op, dan weet je dat er iets niet deugt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.