BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: denobis op 25 september 2021, 10:23:16
-
Al enige tijd geleden had ik een draadje op gestart over ervaringen met dinamo.
Ik rijd al heel lang analoog vol automatisch maar liep gewoon tegen het eind van de mogelijkheden aan door ruimte gebrek in mijn schakelkast.
De 15 pwm regelaars , 20 timers en de nodige relais en voedingen namen toch wel behoorlijk ruimte in.
Na lang wikken en wegen dan voor het dinamo systeem gekozen om reden dat ik niet al mijn treinen wil digitaliseren en ik met dinamo digitaal en analoog gelijker tijd kan aan sturen.
Dus op 24-09-2021 naar Ermelo gereden en spullen hiervoor gekocht.
Ben begonnen met 2 locs te digitaliseren zodat ik wat kan testen later.
Nu dus de schakelkast om gaan bouwen.
Dit is het eerste begin het passen en meten op de grondplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5356kl-614eda136dd67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5356kl-614eda136dd67.jpg)
Ik wil zeker nog wat ruimte voor uitbreiding over houden dus ik moet het niet al te ruim gaan opzetten.
2e stap het uitprinten van de gebruiksaanwijzingen dat is nogal wat ong 500 pagina's
Hans
-
Ik ga je volgen.
Mvg ronald
-
zal best wel even duren ronald.
ben net de tm 44 op de plaat aan het vastzetten.
-
Hallo Hans,
Waarom alles op één plaats gecentraliseerd?
Bij een decentrale opstelling (= in de buurt van de aan te sluiten blokken/secties) heb je (veel) minder bedrading. Ook de kans op het oppikken van (stoor-)signalen is dan kleiner doordat de afgaande bedrading van de TM44's dan korter is.
-
Onze MSV heeft ook heel veel problemen gehad met spookmeldingen vanwege te lange kabels. Kwam ook gedeeltelijk doordat onze usb kabel tussen computer en dinamo interface te lang was. Bij bepaalde treinen werd iTrain net een kerstboom.
-
@Martin
Alles komt centraal te zitten .
Draden worden niet langer dan ten hoogste 6 m.
De kast zit er al omdat daar nu nog de analoge besturing in zit.
En er is nog een reden voor, doordat ik 2 versleten ruggenwervels heb kan ik zelf bijna niet onder de tafel werken (dit moet ik door een ander laten doen).
@Bask de usb kabel word 30 cm de computer zit dan ook in de kast (kast is een eigenbouw lessenaar).
En een te lange usb kabel is niet zo heel erg.
Je kan er een usb versterker tussen zetten dan is het probleem opgelost.
Heb dat meermalen bij de hand gehad in industriële toepassingen.
-
Inmiddels de modules voorzien van voedingspanning en met dinamo config de boel aan de praat gekregen.
Was nog een hele puzzel maar alle tm 44 werken (6 stuks ) nu (Getest met loc op rollen bank).
Morgen oude schakel kast leeg halen en grondplaat met dinamo systeem er in bouwen.
Front (boven)plaat van lessenaar vervangen voor plaat met monitor.
Er begint vorm in te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5357kl-615c80be8cc41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5357kl-615c80be8cc41.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5359kl-615c80eb07e73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5359kl-615c80eb07e73.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5360kl-615c813b83c2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5360kl-615c813b83c2e.jpg)
Het gele netwerkkabeltje moet nog vervangen worden maar had de juiste lengte niet in huis.
-
Heb zojuist vernomen dat er een vereniging in den Haag (Digimrc) is die zowel met dc als ac gelijker tijd rijden op de zelfde baan.
Dit doen ze met een Dinamo besturing systeem.
Ik wist ook niet dat zelfs dit mogelijk is.
Helaas werkt de contact link op hun website niet maar daar word nu aan gewerkt.
Heb na veel zoeken een telefoon nr gevonden en gebeld.
Dus mocht er iemand belangstelling hebben pb me dan voor contact adres.
M.v.g.
Hans
-
Zeggen ze 2 draadjes voor digitaal rijden. ;D
Mvg ronald
-
Nou Ronald dat worden er wel een paar honderd haha
-
Ook voor jou ... pas een beetje op met de 220volt open en bloot bij de meanwell voeding .....
Maak er een houten dingetje oid om heen, zorg dat er niets per ongeluk mee in contact komt ....
Guus
-
guus ik ben elektrotechnisch onderlegt dus weet waar ik mee bezig ben.
er komt een mooi plexiglas kapje op en het spul hangt aan een aardlek.
-
Aardlek is geen garantie dat het altijd goed gaat. Als je met je vingers fase en nul tegelijk aanraakt en je staat op een isolerende vloer, dan zal je aardlekschakelaar niks doen.
-
klopt klaas maar is wel veiliger.
als je met de vingers van de zelfde hand fase nul aanraakt doet het zeer maar de kans op overleven is zeer groot immers stroom zoekt de weg van de minste weerstand.
als je met beide handen fase nul beetpakt is de kans op overleven zeer klein om dat de stroom dan door je hart heen gaat.
dat was een van de eerste lessen op de hts.
maar goed dit wijkt compleet af van de essentie van dit draadje.
-
Tuurlijk. Er is ook niks tegen een aardlekbeveiliging. Maar ik heb wel mensen meegemaakt die met hun vingers tussen fase en nul terecht kwamen en toen klaagden waarom de aardlek er niet uit was gegaan. Nou, daarom dus.
Ik constateer trouwens met genoegen dat je de aardklem van de voeding ook hebt aangesloten.
-
tuurlijk heb ik die aangesloten ben elektrotechnisch ing dus hoor dat ook te weten.
Heb mijn hele leven in de industriële elektro/elektronica gezeten met spanningen tussen de 5 en 15000 volt (jaja heb een hoogspanning aantekening.
He ook de nodige opdonders gehad waar van 1 door andermans schuld van 660 volt (aan boord van een zeesleper) .
Was een chef monteur die dacht dat ik wel klaar zou zijn( was bezig met een cosinus phi verbeteraar of te wel een zeer grote condensator battarij aangesloten met 95 mm2 kabel) en een mes patroon uit zijn kist pakte en die in de houder plaatste.
Werd wakker in een ziekenhuis.
-
Dat krijg je met bazen die haast hebben om de zaak in bedrijf te krijgen.
Er zijn trouwens zat mensen, ook elektrotechnisch geschoolden, die het maar onzin vinden om aan zo'n dingetje de aarde aan te sluiten. Maar ik stel me op het standpunt: als er een aardklem is, dan moet je die ook daadwerkelijk aarden.
-
In theorie is die voeding dubbel geïsoleerd dus zou een aarding niet nodig moeten zijn.
Maar aangezien ik door schade en schande geleerd heb dat je daar nooit op kunt vertrouwen sluit ik dat altijd aan.
Ook het metalen frame van mijn werktafel ligt aan aarde gekoppeld en normaal ligt er een geaarde aluminium plaat op maar dat heeft me een houten schakelbord niet zo heel veel zin.
-
Die voedingen zijn juist niet dubbel geïsoleerd. Als ze dubbel geïsoleerd zouden zijn zou er geen aardklem op mogen zitten. Het is het een of het ander, of dubbel geïsoleerd of geaard. Een combinatie mag niet. Dat zou jij als elektro-ing moeten weten. ;)
-
staat er toch echt op klaas (het bekende dubbele vierkantje)
maar aangezien ik het niet vertrouw van wege de metalen omhulling sluit ik gewoon de aarde aan.
-
Je hebt gelijk. Die voedingen hebben iets wat ik nog niet kende, namelijk een FG = functional ground. Dat is een aarding die nodig is om het ontstoringsfilter goed te laten werken.
De andere soort is de PG = protective ground. Dat is dus een echte veiligheidsaarding.
Ik heb zelf ook deze voedinkjes in gebruik en dat dubbele vierkantje was me nog nooit opgevallen. In de datasheets wordt het ook niet vermeld.
-
ha ha Klaas
Vergissen is menselijk he.
Maar ik vertrouw zo wie zo de elektronica niet stel er ontstaat sluiting in de print en er klapt een elco dan zou theoretisch de omhulling onder spanning kunnen komen te staan.
Heb dat wel eens mee gemaakt met een frequentie regelaar (wel een van de eersten).
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Heb de voeding trouwens primair en secundair afgezekerd.
Secundair met zelf herstellende zekeringen (3 amp per dinamo module).
Primair met een soort alematje van 4 amp (die had ik toevallig nog liggen).
Je ziet denk best aan de veiligheid.
Er komt ook nog een plexiglazen plaatje over de aansluiting ondanks dat het geheel straks in een afgesloten kast zit.
-
Werd wakker in een ziekenhuis.
Dan heb je geluk gehad.
-
Dat klopt Martin ben er verder zonder schade vanaf gekomen ondanks dat ik aan het werk was op een stalen vloer.
Was wel vreemd zo zit je op een schip en zo word je wakker in een ziekenhuis.
-
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Als elektrotechnisch ing zou je dan ook moeten weten dat CE normering niet bestaat. :police:
Het is een veelgemaakte fout maar het heet toch echt CE-markering.
En dat een product voldoet aan de betreffende Europese regelgeving.
En dat is wat anders dan normering. :angel:
-
Alles komt centraal te zitten .
Draden worden niet langer dan ten hoogste 6 m.
Zag deze opmerking van je eigenlijk nu pas.
Ik hoop voor je dat je het betrouwbaar werkend krijgt. Want 6m voor bezetmelding is wel heel lang.
Eigenlijk moet je de bezetmeldmodules zo dicht mogelijk plaatsen daar waar ze nodig zijn.
Ik had eerst ook alles op verzamelborden onder baan maar heb dat later toch aangepast naar meer decentrale plaatsing omdat de spookmeldingen op een gegeven moment niet leuk meer waren.
Nu met zo kort mogelijke draden naar de bezetmeldmodules geen probleem meer.
Ik gebruikte dan wel RS8 modules van LDT maar dat maakt voor het plaatje niet uit. gebruik nu Loconet melders.
Draden gewoon zo kort mogelijk houden. Scheelt je een hoop frustratie later.
-
Dinamo heeft geen aparte bezetmelders deze zitten in de blok modules (tm44) en zijn schijnbaar betrouwbaarder dan de losse bezetmelders.
Op aanraden van de leverancier word alles centraal gemonteerd.
Een van de redenen dat ik voor dinamo gekozen heb is dat het minder storings gevoelig schijnt te zijn.
Heb een baan zien werken waarbij alles centraal geregeld werd en deze was probleemloos.
En een ce markering is een pictogrammetje dat verteld dat de fabrikant het betreffende apparaat volgens de ce normering heeft gebouwd.
Ik heb zelf een keurmeester certificaat van de T.U.V. dus weet echt wel hoe dat in elkaar steekt.
In vroeger tijden werd dit ook getest door diverse test en keurings instantie's (oa. tuv , sgs,) maar tegenwoordig word dat alleen nog gedaan na aanleiding van ongevallen en klachten.
Maar elk apparaat of machine waar een dergelijke sticker op zit en een dergelijk ce certificaat voor word afgegeven door de fabrikant dient volgens de ce normeringen gebouwd te zijn.
Deze normen worden jaarlijks vastgesteld en bijgewerkt door een commisie van notified body's.
Dit zijn door de ec aangestelde keurings instantie's.
Een regel waar heel veel fabrikanten zich niet aan houden is dat bij het verkochte artikel een gebruiksaanwijzing cq handboek aanwezig dient te zijn in de taal van het desbetreffende land waar het artikel verkocht is.
Dus heb je in Nederland een artikel gekocht waar een ce sticker op zit hoort de documentatie dus in het Nederlands geschreven te zijn.
-
Nou Eric, praat daar maar eens tegen ;D ;D
-
Zojuist getest of Itrain in windows 11 ook draait.
Dit lijkt goed te gaan.
morgen kast afbouwen en denk eind van de week het eerste deel van de baan aansluiten en testen.
-
Nou Eric, praat daar maar eens tegen ;D ;D
Ik ga het niet tegenspreken, maar wel een beetje nuanceren. :)
Een CE-markering is een eigen verklaring van de fabrikant of de importeur waarmee deze verklaart dat het apparaat aan de Europese regels voldoet die op dat apparaat van toepassing zijn. Daar kan een keuring aan vooraf gaan, maar dat hoeft niet. De fabrikant mag ook zelf beoordelen of zijn spullen voldoen aan de regels.
De CE-verklaring moet worden gegeven door een Europese fabrikant, of als het een buitenlandse fabrikant is, door de Europese importeur. Dus als je zelf spullen uit China laat komen en daar staat een CE-logo op, dan weet je dat er iets niet deugt.
-
CE staat in dat geval voor China Export ;D
-
klopt klaas als je mijn verhaaltje leest dan kun je dat er uithalen.
Ce = Conformation Europese norm
-
Mooi dat je dat hier neerzet maar waarom krijg ik dat ook per pb? Hoeft niet en heb ik geen zin in. Ok?
-
Dinamo heeft geen aparte bezetmelders deze zitten in de blok modules (tm44) en zijn schijnbaar betrouwbaarder dan de losse bezetmelders.
Op aanraden van de leverancier word alles centraal gemonteerd.
Ik vermoed (weet het wel zeker) dat je hier geen gelijk in hebt. We adviseren juist om niet centraal te plaatsen maar decentraal, dan zijn de draden korter en is er minder kans op storingen en overspraak bij melders. Met name als ze langer worden als 4 meter. Dit geld niet alleen voor Dinamo maar voor alle systemen.
Daarom zijn alle modules altijd in kleine porties zodat ze decentraal te plaatsen zijn.
Als centraal beter was, zouden de fabrikanten wel modules maken met meer blokken en melders :)
Maar centraal is geen enkel probleem, je draden zijn alleen langer naar de blokken. Zolang je rekening houd met verliezen in de draden gaat dat wel goed.
Groetjes
-
Martin had begrepen van jou dat centrale plaatsing beter was.
Had ook gezegd dat er een centrale kast was waar ik alles in wou plaatsen.
Maar goed het zit er nu eenmaal en hoop dat het dan goed gaat.
Ik gebruik wel 1mm2 draden naar de rails en zo als ik het nu zie is de langste draad 4,5 m.
(de draden zaten er al vanuit de oude analoge situatie).
-
Miscommunicatie is altijd mogelijk.
Maar 1 mm2 is meer als voldoende zelfs wat overkill voor blokken en melders.
Gezien het effectief verbruik van H0 is 0,2 mm2 voldoende tot 3/4 meter. Daarboven ga je naar 0,5 mm2 en dat is voldoende voor 10 meter.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
-
De tafel is 3,75 m x 2,5 m dus zo lang zijn de draden niet.
Hoop eind deze week te kunnen beginnen met aansluiten.
Ben nu bezig met wat mechanische aanpassingen van de lessenaar.
En het verlies binnen de bedrading is beperkt anders had ik in de analoge situatie ook problemen gehad met de sensors.(die werkten op 5,0 volt en bij ingestuurde spanning van 5 volt had ik bij de langste draden nog 4,99 volt Belast met 20 ma over).
-
Het spanningsverlies over die afstand zal je de kop niet kosten. Maar het is wel een afstand waarop je spookmeldingen kunt verwachten.
En ja, het verschil tussen centraal en decentraal is maar 2 letters, dat kun je makkelijk verkeerd verstaan.
-
Nou Eric, praat daar maar eens tegen ;D ;D
Ik ga het proberen. ;D
En een ce markering is een pictogrammetje dat verteld dat de fabrikant het betreffende apparaat volgens de ce normering heeft gebouwd.
Ik heb zelf een keurmeester certificaat van de T.U.V. dus weet echt wel hoe dat in elkaar steekt.
...
Tsja, blijkbaar niet 8)
klopt klaas als je mijn verhaaltje leest dan kun je dat er uithalen.
Ce = Conformation Europese norm
Dat betekend het dus niet. :angel:
De CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER: de Europese Unie plus Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland). CE staat hierbij voor Conformité Européenne, wat zoveel betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving. Bijzonder is op te merken dat deze term nergens in een Europese richtlijn terug te vinden is.
En regelgeving is GEEN norm.
Dus je kan niets volgens een CE norm ontworpen en/of bouwen.
En ik ben elektronicus van huis uit en heb lang in de productontwikkeling van o.a. elektrische/elektronische apparaten gezeten. Heb sommige regelgeving uit ten treuren moeten gebruiken en daarnaast ook normen voor het e.e.a. :D
-
denk wat je er van denkt ben zelf lid geweest van een notified body maar goed je weet het beter
-
Wat ik er van denk is niet van belang.
Hoe het echt zit is belangrijker.
Maar ik laat me graag verrassen met een CE norm.
Een norm kan onderdeel zijn van het technisch dossier waarvoor Europese regelgeving van toepassing is en op grond waarvan een CE markering verplicht is.
Denk aan de machinerichtlijn.
Dan kunnen onderdelen ontworpen zijn met de norm als basis.
Maar dat betekent nog steeds niet dat het volgens een CE norm ontworpen is. Iets kan wel volgens een Europese norm ontworpen zijn maar daar mag dan weer geen CE op staan.
Maar we dwalen af. Ga verder met je schakelkast ;D
-
Machine richtlijn is leidend.
In het geval van bv hoogwerkers is daarvan de en 280 (Europese norm 280 ) afgeleid en aangevuld.
Als een hoogwerker het ce label draagt verklaart de fabrikant in feite dat dat de hoogwerker aan de en 280 met al zijn aanvullingen voldoet.
Die verklaring legt de fabrikant af in een ce certificaat wat bij de desbetreffende hoogwerker geleverd is.
Vroeger werd zo'n hoogwerker getoetst aan die en 280 (er werden zelfs destructieve testen uitgevoerd ) maar tegenwoordig is de ce verklaring van de fabrikant voldoende en word er alleen nog getoetst bij geconstateerde afwijkingen of ongevallen.
Hier een citaat uit de wetgeving:
Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben. Met CE-markering verklaart de fabrikant dat zijn producten zijn getoetst aan alle toepasselijke EU-wetgevingen die CE-markering vereisen en overeenstemmen met de gezondheids-, veiligheids-, prestatie- en milieu-eisen die relevant zijn voor die producten. De producten moeten CE-markering hebben voordat zij in de EER in de handel worden gebracht.
Verder ga ik hier verder niet meer op in want dit wijkt compleet af van de essentie van dit draadje.
Al jij het beter weet dan een ex tuv gecertificeerde keurmeester dan moet je dat zelf maar weten.
Einde discussie.
-
Heerlijk, erg vermakelijk, zo'n discussie tussen twee mannen die het allebei beter weten.
Zelf ben ik gelukkig onwetend, en ik hoop dat ook te blijven.
Groet,
Paul
-
Beter Paul ik ben er zelf al lang klaar mee.
Heb zelf 17 jaar lang buiten storingen aan machines machines onderzoeken machines gekeurd onder tuv regime en aan diverse ongeval onderzoeken mee gewerkt (helaas).
Daarbij ook een aantal malen naar Brussel geweest voor vergaderingen over bv de en 280 norm.
Dus mag echt wel zeggen dat ik een beetje weet hoe het in elkaar steekt.
-
En nu weer terug naar de "grote ombouw". Ik ben wel benieuwd of je nog problemen gaat ondervinden van je gecentraliseerde installatie. En hoe je dat in eventueel voorkomende gevallen gaat oplossen.
Groet,
Paul
-
Ik verwacht geen problemen .
Aangezien de langste draad niet langer is dan 4,5 m en volgens de leverancier bij de dikte draad (1mm2) die ik gebruik 10 meter nog geen probleem mag opleveren.
De draden lagen er al vanuit de oude analoge situatie en bij toeval op een manier die ook voor het dinamo systeem te gebruiken is.
Maar de tijd zal het leren.
-
Gewoon op de ingeslagen weg doorgaan. En als je last krijgt van overspraak of andere sores dan kun je altijd nog de boel verbouwen. Beter ook, want een modelspoorbaan die af is, daar is geen lol meer aan. ;D
-
klopt klaas maar ben nog lang niet klaar.
Heb nog heel wat andere plannen voor de toekomst zoals een automatisch treinen magazijn met lift.
Maar dan ben ik denk ik wel 2 jaar verder.
-
Eindelijk tijd gehad om een begin te maken met het aansluiten op de baan.
Eerste ovaal (1 blok met 4 melders) aangesloten heb via i_train een trein laten rijden.
Rijd formidabel moet ik zeggen.
Melders functioneren naar behoren moet alleen de br186 wat beperken in snelheid ( mijn hemel wat rijd dat ding hard).
-
Heb je wel je trein geijkt?
Want daar kan je gelijk de maximale snelheid bij afregelen.
Mvg ronald
-
Zover ben ik nog niet Ronald ben al blij dat er wat rijd en ik nu kan zien wat ik veranderen moet of wil.
Ben er nu ook achter dat de lengte van de draden bij mij geen invloed hebben op de werking.
De melders werken prima.
Het zijn ook mijn eerste stappen naar digitaal rijden heb tot nu toe alleen analoog gereden.
Dus alles is een leercurve.
Morgen weer verder eerst maar eens darten kijken vanavond.
-
Vandaag test gedaan met en een analoge loc (het slechtste hok wat ik heb nl lima 1220) en een digitale loc (piko br186) gelijktijdig op het ovaal.
Ben verbaasd hoe goed het werkt , probleem loos.
Zelfs de oude fleischmann sprinter (analoog) werkte hier prima.
Deze was altijd een probleemgeval met rijden.
Morgen wat meer blokken en melders aansluiten en kijken of ik een route in i-train voor elkaar kan krijgen ben benieuwd.
-
Nu met i-train in de weer ik doe schijnbaar iets niet goed.
Wanneer ik de trein naar een blok sleep rijd hij prachtig maar op het volgende blok stopt hij ook de rijverlichting gaat dan uit. sleep ik de trein dan op dat blok dan rijd hij weer normaal ook de Rijverlichting gaat dan weer aan.
Morgen maar eens op onderzoek uit waar de fout zit.
-
Op het moment dat de ingestelde rijweg eindigt, de trein heeft zijn doel bereikt, dat stopt de trein zo gauw die doorrijdt naar iets wat niet in iTrain is aangegeven.
-
dat snap ik Veroniek alleen zie ik nog even niet hoe ik de rijweg in i-train zet.
heb hier de hele beschrijving van i-train uitgeprint en boekwerk van gemaakt.
ik ga vandaag er weer mee verder.
-
Heb je je ook al aan gemeld op het iTrain forum?
mvg ronald
-
Inmiddels is het probleem met wat hulp van Marcel van dts opgelost het rijd nu behoorlijk mooi.
Nu verder bouwen.
Moet zeggen dat het geweldig mooi rijd en heel mooi in te stellen is zelfs met 1 melder per blok de treinen stoppen exact op de juiste plaats op het perron.
Snelheden worden keurig geregeld waardoor de treinen ook heel rustig lopen.
-
inmiddels het tweede spoor aangesloten rijd geweldig mooi.
was hele puzzel maar nu werkt het perfect.
nu nog 3 sporen en dan de wissels.
-
2 ovalen getest en werkt perfect.
Nu een tekening gemaakt van de baan.
Het wachten is op ader nrs die in bestelling staan waarna de definitieve bedrading aangesloten kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-indeling-rv2-61f04fe2ded24.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan-indeling-rv2-61f04fe2ded24.png)
Er zal zeker nog wel een en ander veranderen maar voorlopig is dit het.
Het is toch nog een hele operatie die ombouw van analoog naar digitaal/analoog.
-
Yes de ader nummers zijn binnen kan nu beginnen met de definitieve bedrading.