Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo  (gelezen 9405 keer)

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2021, 21:26:34 »
tuurlijk heb ik die aangesloten ben elektrotechnisch ing dus hoor dat ook te weten.
Heb mijn hele leven in de industriële elektro/elektronica gezeten met spanningen tussen de 5 en 15000 volt (jaja heb een hoogspanning aantekening.
He ook de nodige opdonders gehad waar van 1 door andermans schuld van 660 volt (aan boord van een zeesleper) .
Was een chef monteur die dacht dat ik wel klaar zou zijn( was bezig met een cosinus phi verbeteraar of te wel een zeer grote condensator battarij aangesloten met 95 mm2 kabel) en een mes patroon uit zijn kist pakte en die in de houder plaatste.
Werd wakker in een ziekenhuis.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2021, 21:33:20 »
Dat krijg je met bazen die haast hebben om de zaak in bedrijf te krijgen.

Er zijn trouwens zat mensen, ook elektrotechnisch geschoolden, die het maar onzin vinden om aan zo'n dingetje de aarde aan te sluiten. Maar ik stel me op het standpunt: als er een aardklem is, dan moet je die ook daadwerkelijk aarden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2021, 21:37:10 »
In theorie is die voeding dubbel geïsoleerd dus zou een aarding niet nodig moeten zijn.
Maar aangezien ik door schade en schande geleerd heb dat je daar nooit op kunt vertrouwen sluit ik dat altijd aan.
Ook het metalen frame van mijn werktafel ligt aan aarde gekoppeld en normaal ligt er een geaarde aluminium plaat op maar dat heeft me een houten schakelbord niet zo heel veel zin.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2021, 22:13:11 »
Die voedingen zijn juist niet dubbel geïsoleerd. Als ze dubbel geïsoleerd zouden zijn zou er geen aardklem op mogen zitten. Het is het een of het ander, of dubbel geïsoleerd of geaard. Een combinatie mag niet. Dat zou jij als elektro-ing moeten weten. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2021, 22:17:31 »
staat er toch echt op klaas (het bekende dubbele vierkantje)
maar aangezien ik het niet vertrouw van wege de metalen omhulling sluit ik gewoon de aarde aan.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 22:20:54 door denobis »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2021, 22:30:08 »
Je hebt gelijk. Die voedingen hebben iets wat ik nog niet kende, namelijk een FG = functional ground. Dat is een aarding die nodig is om het ontstoringsfilter goed te laten werken.
De andere soort is de PG = protective ground. Dat is dus een echte veiligheidsaarding.

Ik heb zelf ook deze voedinkjes in gebruik en dat dubbele vierkantje was me nog nooit opgevallen. In de datasheets wordt het ook niet vermeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2021, 22:38:30 »
ha ha Klaas
Vergissen is menselijk he.
Maar ik vertrouw zo wie zo de elektronica niet stel er ontstaat sluiting in de print en er klapt een elco dan zou theoretisch de omhulling onder spanning kunnen komen te staan.
Heb dat wel eens mee gemaakt met een frequentie regelaar (wel een van de eersten).
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Heb de voeding trouwens primair en secundair afgezekerd.
Secundair met zelf herstellende zekeringen (3 amp per dinamo module).
Primair met een soort alematje van 4 amp (die had ik toevallig nog liggen).
Je ziet denk best aan de veiligheid.
Er komt ook nog een plexiglazen plaatje over de aansluiting ondanks dat het geheel straks in een afgesloten kast zit.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 22:44:17 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2021, 01:17:47 »
Werd wakker in een ziekenhuis.
Dan heb je geluk gehad.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2021, 09:15:31 »
Dat klopt Martin ben er verder zonder schade vanaf gekomen ondanks dat ik aan het werk was op een stalen vloer.
Was wel vreemd zo zit je op een schip en zo word je wakker in een ziekenhuis.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2021, 11:40:48 »
En volgens de huidige CE normering is een dubbele isolering verplicht.
Als elektrotechnisch ing zou je dan ook moeten weten dat CE normering niet bestaat.  :police:

Het is een veelgemaakte fout maar het heet toch echt CE-markering.
En dat een product voldoet aan de betreffende Europese regelgeving.
En dat is wat anders dan normering.  :angel:
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2021, 11:47:04 »
Alles komt centraal te zitten .
Draden worden niet langer dan ten hoogste 6 m.
Zag deze opmerking van je eigenlijk nu pas.
Ik hoop voor je dat je het betrouwbaar werkend krijgt. Want 6m voor bezetmelding is wel heel lang.
Eigenlijk moet je de bezetmeldmodules zo dicht mogelijk plaatsen daar waar ze nodig zijn.
Ik had eerst ook alles op verzamelborden onder baan maar heb dat later toch aangepast naar meer decentrale plaatsing omdat de spookmeldingen op een gegeven moment niet leuk meer waren.
Nu met zo kort mogelijke draden naar de bezetmeldmodules geen probleem meer.
Ik gebruikte dan wel RS8 modules van LDT maar dat maakt voor het plaatje niet uit. gebruik nu Loconet melders.
Draden gewoon zo kort mogelijk houden. Scheelt je een hoop frustratie later.
Gr.
Eric

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #26 Gepost op: 10 October 2021, 12:21:34 »
Dinamo heeft geen aparte bezetmelders deze zitten in de blok modules (tm44) en zijn schijnbaar betrouwbaarder dan de losse bezetmelders.
Op aanraden van de leverancier word alles centraal gemonteerd.
Een van de redenen dat ik voor dinamo gekozen heb is dat het minder storings gevoelig schijnt te zijn.
Heb een baan zien werken waarbij alles centraal geregeld werd en deze was probleemloos.
En een ce markering is een pictogrammetje dat verteld dat de fabrikant het betreffende apparaat volgens de ce normering heeft gebouwd.
Ik heb zelf een keurmeester certificaat van de T.U.V. dus weet echt wel hoe dat in elkaar steekt.
In vroeger tijden werd dit ook getest door diverse test en keurings instantie's (oa. tuv , sgs,) maar tegenwoordig word dat alleen nog gedaan na aanleiding van ongevallen en klachten.
Maar elk apparaat of machine waar een dergelijke sticker op zit en een dergelijk ce certificaat voor word afgegeven door de fabrikant dient volgens de ce normeringen gebouwd te zijn.
Deze normen worden jaarlijks vastgesteld en bijgewerkt door een commisie van  notified body's.
Dit zijn door de ec aangestelde keurings instantie's.
Een regel waar heel veel fabrikanten zich niet aan houden is dat bij het verkochte artikel een gebruiksaanwijzing cq handboek aanwezig dient te zijn in de taal van het desbetreffende land waar het artikel verkocht is.
Dus heb je in Nederland een artikel gekocht waar een ce sticker op zit hoort de documentatie dus in het Nederlands geschreven te zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2021, 13:21:05 door denobis »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #27 Gepost op: 10 October 2021, 12:46:33 »
Nou Eric, praat daar maar eens tegen  ;D ;D

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2021, 13:44:49 »
Zojuist getest of Itrain in windows 11 ook draait.
Dit lijkt goed te gaan.
morgen kast afbouwen en denk eind van de week het eerste deel van de baan aansluiten en testen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2021, 14:07:53 »
Nou Eric, praat daar maar eens tegen  ;D ;D
Ik ga het niet tegenspreken, maar wel een beetje nuanceren. :)
Een CE-markering is een eigen verklaring van de fabrikant of de importeur waarmee deze verklaart dat het apparaat aan de Europese regels voldoet die op dat apparaat van toepassing zijn. Daar kan een keuring aan vooraf gaan, maar dat hoeft niet. De fabrikant mag ook zelf beoordelen of zijn spullen voldoen aan de regels.

De CE-verklaring moet worden gegeven door een Europese fabrikant, of als het een buitenlandse fabrikant is, door de Europese importeur. Dus als je zelf spullen uit China laat komen en daar staat een CE-logo op, dan weet je dat er iets niet deugt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.