Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28365 keer)

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #75 Gepost op: 02 november 2021, 00:05:08 »
Hoi Dirk,

Dank je wel (y) Het wordt echt gewaardeerd dat je dit toch 'even' allemaal doet.

Het turbo geluid is inderdaad nogal subtiel, wat gek klinkt als je het over dikke ronkende diesels hebt. In de originele soundfile was het veel duidelijker hoorbaar. Wellicht is het weer terug te plaatsen met lager volume?

Toch wel super dat we eindelijk een goed 2400 geluid hebben, en nog een betere gaan krijgen op ESU LokSound. Plus dat we een heleboel leren over hoe dit allemaal werkt. 8) Ik bedacht mij ook dat mensen die een nieuwe Roco 2400 met sound hebben gekocht, deze ook kunnen 'upgraden' naar ESU, wat veel makkelijker is dan mijn gepruts met losse speakers. Dat is dan gewoon plug en play, want er zit al een speaker in. En je kan zelfs een analoge kopen en deze makkelijker van sound voorzien. Sorry Roco :angel: (hadden ze maar bij ESU moeten blijven :P ). De LokProgrammer software kan deze soundfile namelijk ook in een LokSound 5 pompen. Het gaat niet mooier klinken, maar de LokSound 4 is gewoonweg niet meer leverbaar.

Ik heb de Zimo software eens bekeken en dat ziet er veel spartaanser uit. De Zimo soundfiles van de 1200, Plan V. Blokkendoos en DE IV (TEE RAm, blijkbaar hebben ze ook Zimo decoders er in gestopt?) zijn gewoon te downloaden van de Zimo site. Maar ik kan er niks mee verder :( Dus ook geen samples er uit peuteren om in een ESU bestand te plakken :( maar voor de Blokkendoos hoef je volgens mij alleen maar de kruimeldief aan te zetten en onder de treintafel te leggen :)

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #76 Gepost op: 06 november 2021, 20:44:04 »
Met hulp van een forumlid (Dank Gijs  (y) ) een aantal LokSound 4 bekomen en wat zitten goochelen met mijn 2400en. De 8-polige uit de grijs/gele in de bruine gedaan, de blauwe ook voorzien van een 8-polige met hetzelfde speakertje en de printplaat uit de 2530 gehaald om ruimte te maken om ook een LokSound in te persen, daar heb ik een stukje Fleischmann printplaat uit een Sprinter in geplakt om de stroomafname op aan te sluiten en de decoder er aan gesoldeerd. Dit was handiger dan de originele printplaat aan te passen.

Over printplaat gesproken: ik heb mijn hersenen gepijnigd hoe ik rangeerseinen op mijn Digirails (toen heette het nog zo) 2400 lichtprintjes aan te sluiten, maar ik kom er niet uit. De LEDs zijn verkeerd om aangesloten op een gemeenschappelijke min... Zo kan ik ook niet het Floris D.  schema gebruiken :(



Ik vond een draadje waarin uitgelegd werd hoe je dat werkend kan krijgen met allerlei modificaties aan de printplaat met transistoren en zo maar ik snap er geen jota van: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7437.195

Weet iemand een handiger manier? De LEDs proberen om te draaien en dat 000 weerstandje los solderen? Of is het beter om zelf maar wat LEDBaron LEDs op een styreen plaatje te plakken en deze aan te sluiten met een common + ?

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #77 Gepost op: 06 november 2021, 21:58:30 »
Gewoon voor de leuk, en om te bewijzen dat ik af en toe ook nog wel zelf dingen doe:

https://youtu.be/J0FxHX4N2Qc

Bruine loc rijdt een stukje. Geluid uit de speaker is niet geweldig, maar er past nou eenmaal geen ultra bass speaker in de smalle behuizing. Ik moet nog wat experimenteren met andere speakers met klankkastjes. Dit is een speakertje van ongeveer 20 bij 15 mm zonder klankkast.

En zo klinken 3 2400en met sound... niet heel spectaculair omdat de motoren en decoders natuurlijk exact hetzelfde zijn en synchroon lopen. Doordat het stationair geluid iets varieert met samples klinkt het toch nog iets anders, maar het blijven exact dezelfde toeren. Misschien is het mogelijk om per decoder de pitch/snelheid van het afspelen van de samples iets anders in te stellen? Dan krijg je meer een chaotisch geluid als er 3 staan te brullen. Nu gaat alles veel te gladjes en gelijk en klinkt het als 1 loc :)

https://youtu.be/ygpO8zeUeZs

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #78 Gepost op: 06 november 2021, 22:03:49 »
Als ik de oude gebruiksaanwijzing lees zijn zowel de plus als de min voor zowel rood als wit apart uitgevoerd. Dus volgens mij is er helemaal geen gemeenschappelijke min.

1: massa geel en wit
2: plus geel
3: plus wit
4: nc
5: plus rood
6: massa rood
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #79 Gepost op: 06 november 2021, 22:08:58 »
Ik haal wellicht wat termen door elkaar heen als elektronica leek, maar ik bedoel dat ik van de twee gele LEDs onderop alleen de plus apart kan maken, maar daar kan ik geen functie mee schakelen. De andere kant (waar je de functie aansluitingen aan moet hangen) zit aan een grote printbaan die niet makkelijk deelbaar is. Maar misschien kan ik dat oplossen door handig te dremelen met een proxxon :) (wat klinkt als fristi drinken uit een chocomel pak :( ).

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #80 Gepost op: 06 november 2021, 22:25:46 »
Als ik naar de foto van het printje kijk dan lijkt mij dat soldeereiland 1 de massa  is voor de gele en witte led. Als je de 0 Ohm weerstand er uit haalt kan je de gele led D4 met een andere Aux aansturen (wel een weerstandje er tussen).

Nog even terugkomend op de Aux uitgang die je tekort komt. Als je bijvoorbeeld van plan bent om aan een kant van de locomotief geen koppeling te maken maar een dichte schortplaat met een imitatiekoppeling dan zou je aan die kant zowel de front als sluitverlichting met F0f en F0r (wit en geel) kunnen schakelen. Dat scheelt weer een extra Aux uitgang.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2021, 22:33:01 door Fritsprt »
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #81 Gepost op: 06 november 2021, 23:26:06 »
Hoi Frits,

Als ik het smd weerstandje los haal is idd een LED los, maar de losse kant is een plus, en ik kan alleen min schakelen met een functie aansluiting :(

Ik kan natuurlijk ook alle versie 1 printjes vervangen door versie 5 printjes, die wel makkelijk werken (x3 ka-ching -75 euro..., 3 want past niet in 2530) . De versie 1 printjes zijn teveel gebaseerd op hoe Roco het had gedaan op hun originele printjes denk ik. Net even gekeken hoe het werkt met versie 5, het lijkt er op dat ze daar al een soort ingebakken Dilz schema gebruiken, waarbij alleen F1 en F2 nodig zijn voor sluitseinen en rangeerseinen. Of begrijp ik dit verkeerd?

Versie 5 handleiding van Digikeijs site: https://drive.google.com/file/d/1-pdewLrriJ9w0AK44mGv6Uo8qP1ToyNA/view

versie 1 handleiding via google: https://docplayer.nl/40965107-Drc2400-verlichtingset-handleiding.html

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #82 Gepost op: 06 november 2021, 23:44:05 »
Ik baseer mij op jouw foto en de handleiding. Nu zijn de spoortjes op jouw foto niet heel duidelijk te zien maar het lijkt mij dat de bovenzijde van D3 en D4 aan de min hangen, aan eiland 1..........
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #83 Gepost op: 07 november 2021, 00:44:27 »
Nog even gekeken met lamp op de achtergrond zodat de print wat doorschijnt, het lukt me niet goed dit op de foto te zetten, maar het printspoor aan het weerstandje onder aansluiting 1 staat heel geniepig onder een hoek van ongeveer 45 graden en loopt naar 2 :( .

Ik heb wat lopen kliederen:



Zo loopt het ongeveer precies. De aansluiting aan de andere kant van de LEDs zitten aan het grote massa vlak wat dus niet makkelijk door te halen is.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #84 Gepost op: 07 november 2021, 07:36:04 »
Helaas, bij het solderen van een ander speakertje is een decoder overleden, uitgerekend die van de 2530. Rijden doet ie nog wel, maar geen geluid meer (wat toch eigenlijk best een belangrijke functie van een geluidsdecoder is :-X )

Speaker aansluitingen doorgemeten en deze gaf 8 ohm aan volgens specs van het speakertje. Vorige speakertje weer aangesloten en deze gaf 4 ohm aan. Wat eigenlijk te verwachten was aangezien dat een 4 ohm speakertje is. Decoder gereset, nog steeds helemaal niks.

Baaaleeeen :-\

Even uithuilen, en dan pak ik wel de LokSound 4 die ik laatst in de TEE RAm heb geprikt voor de 2530. Dan de TEE maar ombouwen naar 21MTC. Daar heb ik nog wel een decoder voor.

Toch nog wel wat goed nieuws te melden: de grijs/gele 2433 heeft nu een Plux22 interface en werkt zoals voorheen. Dus front- en sluitseinen apart schakelbaar, maar nog geen rangeersein en zwaailichten. ik wacht nog even af of iemand met het ei van Columbus komt om de oude printjes aan te passen. Anders dan bestel ik wel die nieuwe versie 5 printjes bij Digikeijs en knikker ik die hele oude printplaat er uit, die dan geen nut meer heeft en alleen maar ruimte eet. Ik heb wel alvast de 4 extra uitgangen die ik nodig heb (2x rangeersein en 2x zwaailicht) van een stuk draad voorzien zodat ik straks alleen maar de draadjes op de juiste plekken hoef te solderen. het was even proppen maar het kapje past nog steeds dicht :D .

Voor de andere 3 is het straks even uitzoeken waar de AUX3/4 verstopt zitten op de decoder. Volgens mij zijn het allemaal verschillende hardware versies met een andere layout van de componenten. En dan is er nog mijn matige talent om uitgang versterkertjes te maken. Dat is mij nog niet gelukt om werkend te krijgen op een LokPilot 4 (waardoor ik nu een LokPilot 5 in mijn EloTrains 1501 en Roco 1145 heb zitten die minder mooi rijden dan de LoPi4)

Wat een 1e wereld ellende... ::)

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #85 Gepost op: 07 november 2021, 12:38:32 »
En zo klinken 3 2400en met sound... niet heel spectaculair omdat de motoren en decoders natuurlijk exact hetzelfde zijn en synchroon lopen. Doordat het stationair geluid iets varieert met samples klinkt het toch nog iets anders, maar het blijven exact dezelfde toeren. Misschien is het mogelijk om per decoder de pitch/snelheid van het afspelen van de samples iets anders in te stellen? Dan krijg je meer een chaotisch geluid als er 3 staan te brullen. Nu gaat alles veel te gladjes en gelijk en klinkt het als 1 loc :)

https://youtu.be/ygpO8zeUeZs

Mvg,

Robert

Je kan de pitch regelen via de soundslot settings:



Maar of het echt noodzakelijk is?
Ik heb vorige jaar twee demo's gemaakt van een treinschakeling NMBS 55'ers en die janken net zo als in het echt (beide locs gebruiken exact dezelfde decoder instellingen):
Ertstrein: https://youtu.be/NWshqW5NzKA
Ardennen-Express: https://youtu.be/Ce6Iityd5tY

Mvg,
Dirk
Dirk

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #86 Gepost op: 07 november 2021, 13:42:52 »
het printspoor aan het weerstandje onder aansluiting 1 staat heel geniepig onder een hoek van ongeveer 45 graden en loopt naar 2 :( .

Daar ging ik dus de mist in. Dan zitten de leds dus met de min aan een gemeenschappelijke aansluiting. Jammer hoor. De enige oplossing die ik kan bedenken (en die je zelf al bedacht hebt) is alle leds omdraaien.......
Groet Frits

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #87 Gepost op: 07 november 2021, 16:37:04 »
Hallo biesje.

Ik zag dat je sugarcubes speaker wil gebruiken.
Deze moeten voorzien zijn van de klankkast anders hoor je vrijwel niks.
Wel veel gekraak.

Je kan ze vrij klein maken.
Ik had er 1 in de cabine geplaatst, Maar daarvoor had ik de binnenkant er uitgehaald.

Ze geven wel erg goed geluid. Ik maak altijd de groots mogelijke klankkast.

Veel succes ben reuze benieuwd naar het esu soundfile voor de 2400. Kan ik het misschien ook nog inbouwen.

Groet jurgen

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #88 Gepost op: 07 november 2021, 17:48:14 »
Dag allen,

@Dirk: klink heel gaaf (y) Ik ben er inmiddels achter dat als ze op andere adressen staan (en niet allemaal op 3) en je de motoren apart van elkaar inschakelt, dat het dan veel beter klinkt. In het filmpje stonden ze allemaal op adres 3 en ging alles dus precies gelijk.

@Frits: Ja, ik was er al bang voor. De originele Roco print is wel aan te passen, omdat het een dunnere printbaan is die je makkelijk door kan halen. Maar op de Digikeijs print is het één groot vlak. Ik ga er even over nadenken wat ik ga doen.

@Jurgen: ja, ik gebruik het liefst de sugarcubes ook met de grootst mogelijke klankkast. Voor de 2530 kon ik alleen de kleinst mogelijke klankkast gebruiken, maar helaas is de decoder overleden :( De file is een paar posts terug al te downloaden in een bericht van Dirk:
Klik hier om het bestand te downloaden

Het is nog een 'work in progress' met wat details, maar al heel erg bruikbaar :D

Ik ga zo weer decoders wisselen, super zonde van die ene in de 2530 :( .

Mvg,

Robert

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #89 Gepost op: 07 november 2021, 22:53:42 »
Hallo Dirk,

Na 4 dagen Eurospoor, opruimen en bijtanken pas vandaag toegekomen aan het bekijken van de nieuwe handleiding.
Het is een duidelijke handleiding en is goed te volgen.
Ik vraag me wel af wat de tijdseenheid van 1 tick van de timer is.

Nog een vraag: Bij Eurospoor is er weer een 6700 loc aan den vingers blijven plakken. Ook een LoSo5 erbij gekocht(het is tenslotte een diesel).
Ik heb de soundfile van ESU voor de 6700 bekeken en ik begrijp niet hoe het remgeluid werkt.
Ik had verwacht dat er iets in de condities zou staan met de accelerator variabele, maar niets daarvan.
Het lijkt erop dat er nog extra instellingen of variabelen meespelen?
Wil jij er svp eens naar kijken en kunnen uitleggen hoe dat werkt en waar het remgeluid van afhankelijk is.

Ik heb echt waardering voor wat je doet. Het geluid bij ESU heeft zoveel instellingen dat het overweldigd. Jij maakt het een stuk behapbaarder.

mvg spock

PS: Voor de taaln*zi's: Er zit een typo in, "Toveoegen".