Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28353 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #90 Gepost op: 08 november 2021, 01:07:02 »
Dag allen,

Inmiddels weer 4 2400/2500 locs die met sound pruttelen (y) . De Roco TEE diesel IV (RAm) voorzien van een MTC21 printje die ik weer voorzien had van een 8-polig plugje. 21MTC loksound er in, en daar weer de verse RAm TEE sound ingeladen. Toen kon ik de 8-polige die daaruit kwam (daar had ik al eerder een loksound 3.5 voor een loksound 4 verwisseld) weer in de kale Bischop solderen ter vervanging van de defect geraakte loksound (RIP). Sugarcube werkt ok in de bischop. Maar door de kleine klankkast is de bas wat iel. Nog ieler dan van de anderen.

Na deze loksound stoelendans heb ik nog 2 LokSound 4 over voor de twee Hippels/Bakkies. Maar daar moet nog wat aan verbouwd worden. Kleinere motoren om ruimte te maken voor de decoder en speakers, en de nieuwe LED printjes. Ik heb nog geen idee hoe de LokSound files voor de Hippels klinken en of deze verbeterd moeten worden, maar dat zien we dan wel weer :) Met een beetje mazzel kan ik dat dan zelf :D

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #91 Gepost op: 08 november 2021, 18:31:23 »
Hallo Dirk,

Na 4 dagen Eurospoor, opruimen en bijtanken pas vandaag toegekomen aan het bekijken van de nieuwe handleiding.
Het is een duidelijke handleiding en is goed te volgen.
Ik vraag me wel af wat de tijdseenheid van 1 tick van de timer is.

Nog een vraag: Bij Eurospoor is er weer een 6700 loc aan den vingers blijven plakken. Ook een LoSo5 erbij gekocht(het is tenslotte een diesel).
Ik heb de soundfile van ESU voor de 6700 bekeken en ik begrijp niet hoe het remgeluid werkt.
Ik had verwacht dat er iets in de condities zou staan met de accelerator variabele, maar niets daarvan.
Het lijkt erop dat er nog extra instellingen of variabelen meespelen?
Wil jij er svp eens naar kijken en kunnen uitleggen hoe dat werkt en waar het remgeluid van afhankelijk is.

Ik heb echt waardering voor wat je doet. Het geluid bij ESU heeft zoveel instellingen dat het overweldigd. Jij maakt het een stuk behapbaarder.

mvg spock

PS: Voor de taaln*zi's: Er zit een typo in, "Toveoegen".
Ik heb even met een stopwatch gemeten en 40 tikken is ca. 10 seconden.

Nu over het remgeluid:

Het remgeluid zelf zit in het slot Brake sound:



Het volume en de toonhoogte kunnen worden ingesteld in Sound slot settings:


Hier kan tevens aangegeven worden of het geluid alleen mag worden afgespeeld als drive sound actief is (tegenwoordig kan deze setting dus wel via een CV worden gestuurd, in een LoSo V3.5 nog niet zie vraag elders binnen Digitaal: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100320.0)

De drempelwaarden om het remgeluid te activeren en weer te laten stoppen kunnen in Sound settings worden opgegeven:


Deze laatste is hetgeen je zoekt, ik heb zelf nog niet met deze settings geëxperimenteerd in Loksound 4 en 5 omdat de standaard instellingen voor mij prima zijn.
Je moet dus zelf maar even proberen wat het effect is op het remgeluid als je deze instellingen wijzigt.

Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #92 Gepost op: 09 november 2021, 22:43:35 »
Dag allen,

Gelukkig hadden de buren op het werk nog een Digikeijs versie 5 printje liggen per ongeluk. Net ingebouwd en wat functiemappen later lijkt het te werken (y)

https://youtu.be/70zVVqPSgho

Doordat het rangeersein aan beide kanten toch maar 1 functie in beslag neemt scheelt dat weer een functie en kan ik deze eventueel gebruiken voor digitale koppelingen later. Ik heb nog geen zwaailichten ingebouwd. Ik hou er niet van als de kap middels draden verbonden is met de onderkant. Maar dit ding is al best volgepropt dus misschien niet een gek idee om wat lakdraadjes te gebruiken ipv gewoon draad met stekkers of zo. Kap gaat er toch al niet makkelijk op en af. En bij de andere versies is het niet nodig :-X .

Voor de andere twee moet ik waarschijnlijk een beroep doen op jullie kennis van de layout van de LokSound 4 prints om de AUX3 en AUX 4 te vinden. En dan hopen dat ik niks meer opblaas :'(

Mvg,

Robert

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #93 Gepost op: 09 november 2021, 23:22:34 »
fout was plaatje van LS5.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #94 Gepost op: 09 november 2021, 23:27:26 »
Er zit toch echt een loksound 4 in mijn loc ???

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #95 Gepost op: 13 november 2021, 00:15:59 »
Kan je hier wat mee Dirk?


L = treindienst schakeling
M = rangeren/heuvelen

Bron: C 6500/VII Beschrijvingen en Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren Deel VII DE-Locomotievemn serie 2400/2500
Ik heb op basis van bovenstaande info een nieuwe versie van de 2400 Loksound gemaakt.

De versie heeft nu 7 notches, die als volgt zijn ingedeeld:

  • 700 RPM / 1100 RPM*
  • 1100 RPM
  • 1100 RPM
  • 1100 RPM
  • 1100 RPM
  • 1300 RPM
  • 1500 RPM
* met F6 (rangeersnelheid) of F14 (hiermee wordt notch 1 standaard 1100 toeren ipv 700)

Tussen iedere 1100 RPM notch laat ik toerental even omhoog gaan en vervolgens weer zakken naar 1100 RPM anders wordt het wel een erg saaie sound en zou je in werkelijkheid maar 3 stappen overhouden.

Andere interessante functies:
F18 - heavy load (naar stand 7. Laat de loc lekker brullen, werkt ook tijdens stilstand)
F19 - Coasting (uitrollen, terug naar stationair)
F20 - Drive hold (koppelt geluid los van de snelheid)

Auto notch back zit er ook in en doet het alleen in notch 7 (1500 RPM) en 6 (1300 RPM) en gaat nooit verder terug dan notch 5 (1100 RPM) (kan helaas niet met een functie worden uitgezet omdat Loksound V4 maar 1 shift mogelijkheid heeft en die gebruik ik nu om te schakelen tussen 700 of 1100 toeren voor notch 1).

Met onderstaande constanten kan AutoNotchBack worden ingesteld:
  • NrOfNotchesBack: aantal stappen dat teruggeschakeld moet worden als de gevraagde snelheid is bereikt en de timer nul is geworden (door deze constante op 0 te zetten kan AutoNotchBack worden uitgeschakeld). Default waarde 2
  • NotchBackAfter: De tijd die moet verstrijken alvorens AutoNotchBack in werking treedt. Default waarde 25
  • LowestNotchForNotchBack: De laagste stand waarop AutoNotchBack in werking treedt. Default waarde 6 (lagere waarde heeft geen effect)
  • DontNotchBelow: AutoNotchBack zal nooit lager gaan dan de hier opgegeven stand. Default waarde 5 (lagere waarde heeft geen effect)

Er zit ook weer een turbo in maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Mocht ik die nog kunnen verbeteren dan zal er t.z.t. nog een nieuwe versie volgen.

Je kan de file hier downloaden (versie V2-R5)(klik)

Ik heb het geluid getest in een decoder en alles lijkt te werken zoals (ik het) verwacht.

Mvg,

Dirk
« Laatst bewerkt op: 14 november 2021, 00:29:12 door D_Loc »
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #96 Gepost op: 13 november 2021, 04:29:53 »
Super geweldig Dirk, heel veel dank! (y)

Het is nu lekker weekend, dus kan ik alle 2400/2500en gaan updaten en uitproberen :D . Jammer voor Roco/Zimo, Piko en Phildie. Maar super voor ons 8) Ik weet eigenlijk niet hoe het klinkt als een echte 2400 omhoog of omlaag gaat van rijstand 2, 3, 4, en 5. En hoe klinkt dat bij de Piko (N), Roco/Zimo en Phildie versies? Ik ben al lang super blij dat er een file is die ESU gebruikers nu kunnen gebruiken waar super veel aandacht aan is geschonken om dit zo perfect mogelijk te maken met de middelen (file van Franse loc met identieke motor) die tot onze beschikking waren. Dus geen 'noodzaak' meer om maar een V90, V100 of HLD 59 file te gebruiken! Yay!  ;D

Ik wil toch nog eens kijken of er geen betere speakertjes passen. Er is ongeveer 16 x 20 x 4 mm ruimte (en nog minder in de 2530), dus dat is niet veel. Als ik de originele printplaten uit de standaard locs sloop is er meer mogelijk wat hoogte betreft, zodat er misschien sugar cubes met grotere klankkasten passen. De 2530 is de printplaat al kwijt, dus dat blijft super krap. Er zit daar nu een sugarcube van ESU in met de kleinste klankkast. Het klinkt niet heel super :( .

Ook wil ik de zwaailichten in/op/aan/tussen de grijs/gele zetten zodat deze af is (een unicum in mijn collectie!), maar ik moet nog even kijken hoe ik de rode plastic fliepjes ga doen. De standaard Roco zwaailichten hebben ook een transparant rode voet. Die moet natuurlijk geen licht gaan geven. Misschien gewoon dikke grijze verf op de voetjes smeren? De verlichting zelf ga ik doen met LEDbaron SMD LEDs met lakdraad er al aan. Deze plak ik er aan de onderkant van de houder op met transparante lijm die hard wordt met UV licht. Dat werkt lekker snel om LEDs vast te zetten. Zeker met de blauwe/UV laserpointer die ik daarvoor gebruik 8) .

Ik ga maar eens snurkelen, morgen is een grote dag in 1:87!

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #97 Gepost op: 13 november 2021, 09:32:05 »
Ik heb nog een minimale aanpassing gedaan in de mapping, bij Drive Hold heb ik als logical function "Disable brake sound" toegevoegd om te voorkomen dat de remmen blijven piepen als je regelaar op 0 zet.
De nieuwe versie kan gewoon via de download link uit mijn vorige post worden opgehaald.
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #98 Gepost op: 13 november 2021, 17:06:39 »
Hoi, thanks  ;D

Het is gewoon een mapping functie? Dus niet nodig om de hele rambam opnieuw er in te persen?

Het speaker shoppen is mislukt, ik ben het simpelweg vergeten en het is al bijna 17:00 :( Wie heeft er goede ervaringen met kleine speakers die lekker kunnen grommen? Of ben ik toch veroordeeld tot de sugarcubes?

Ik kwam deze tegen op een site: https://www.roads-and-rails.co.uk/collections/4-ohm-speakers/products/26x14x7-bass-enhanced-dcc-sound-speaker-4-ohm

Ze hebben ook een filmpje om te vergelijken: https://www.youtube.com/watch?v=RfCVzYgHQpg

Het is de enige die zou kunnen passen met wat hak en breekwerk. De EM1 en EM2 klinken in het filmpje het meest imposant maar dat gaat echt niet lukken in een 2400 :( Maar wellicht in de TEE RAm, Mat34, en Beel?

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #99 Gepost op: 13 november 2021, 18:25:16 »
Het is gewoon een mapping functie? Dus niet nodig om de hele rambam opnieuw er in te persen?
Yep, alleen mapping. Bij F20 heb ik bij logical functions "Disable brake sound" aangevinkt. Dus CV's schrijven is voldoende en als je drive hold niet gaat gebruiken hoef je eigenlijk helemaal niets te doen.

Met de speaker vragen kan ik je helaas niet helpen.
Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #100 Gepost op: 13 november 2021, 20:32:41 »
Ah, dat scheelt weer 3x een half uur :D Ik had er al 3 gedaan :P

Met speakers moet ik wat gaan experimenteren ben ik bang. Proberen of ik met de 3D printer of styreen klankkastjes kan bakken die precies passen en zo. Voor nu ben ik eigenlijk wel tevreden met het geluid, het staat niet zo hard bij mij. Ook geluid moet op schaal :)

Ik heb sowieso de indeling wat anders gemaakt wat functiemappen betreft. Fan geluid heb ik van F4 geknikkerd om daar de sluitseinen onder te zetten, en heavy load staat bij mij onder F8. Dan hoef ik niet te shiften op mijn multimaus :D . En het rangeersein van de verse digikeijs versie 5 printjes staat bij F6 er bij, samen met de nieuwe rangeersound die je gemaakt hebt (y)

Ik had eigenlijk wel wat feedback verwacht van 2400 kenners wat het geluid betreft. Voor wie niet zomaar even een loksound decoder wil herschrijven: je kan gratis de LokProgrammer software downloaden van de ESU website, de soundfile van Dirk downloaden en inladen, en een simulator starten in de LokProgrammer software om het geluid te beluisteren! (y).

Ik heb een stukje opgenomen: https://youtu.be/ACYsTYsVPyw

Je hoort het starten, wat optrekken, full throttle, auto notch back, dan heavy load om even lekker te brullen, en dan weer stoppen en motor af. Tijdens het stationair draaien laat ik nog even zien hoe dit is opgebouwd uit verschillende samples om het geluid karakter te geven, en niet iets repeterend zoals vaak bij dit soort samples. Dit zat al in de oude Franse file :)

Dit is de eerste keer dat ik iets opneem van mijn desktop, dus reken mij niet al te hard af er op. Sterker nog: tijdens het typen van dit bericht kwam ik op het idee om het op te nemen, zodat er meer mensen van kunnen genieten :D . De software kon maar 3 minuten opslaan (probeer versie), dus ik raffelde het wat af.

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #101 Gepost op: 14 november 2021, 00:26:38 »
Na het bekijken van de video begon ik me toch te ergeren aan een dingetje namelijk het terugstappen van 5 naar 4 naar 3 naar 2.
Ik heb daarom nog wat verbeteringen doorgevoerd waardoor dat niet meer zo haperig klinkt.
Bij het opschakelen van 2 naar 3 naar 4 naar 5 sla ik een stap over wanneer de gevraagde snelheid inmiddels hoger is. Naar mijn idee wordt het geheel hierdoor iets vloeiender.

De nieuwe versie (V2-R6) kan hier worden gedownload (klik)

Ik heb ook nog even een demo videootje gemaakt waarin de aanpassing zijn opgenomen: https://youtu.be/zk6jhbc3vxc
« Laatst bewerkt op: 14 november 2021, 00:29:40 door D_Loc »
Dirk

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #102 Gepost op: 14 november 2021, 12:34:18 »
Ik vind het al fantastisch klinken.
Ik woonde vroeger naast een spoorbaan en werd af en toe 's nachts wakker, als men met een 2400 baanonderhoud aan het plegen was.
En in mijn beleving was dit het geluid dat zo'n dieselloc produceerde.
Ik ben heel blij met jullie werkzaamheden om dit realistische geluid mogelijk te maken.

Dwarsligger

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Dwarsliggers houden de rails recht!
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #103 Gepost op: 14 november 2021, 13:11:59 »
Ik vind het ook fantastisch klinken en herken het geluid ook van vroeger.  Woonde vlak naast de havenspoorlijn en werd ook regelmatig wakker als de machines vanaf Waalhaven een trein op gang probeerde te krijgen.
Is deze file ook voor locsound 5 te gebruiken?  Locsound 4 is niet meer te koop.

Groeten Rob

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #104 Gepost op: 14 november 2021, 13:13:14 »
kan je omzetten met de locprogrammer
Greetings,salutations,groetjes,