Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28438 keer)

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: LokSound 4 decoder files verbeteren (TEE RAm en NS 2400)
« Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2021, 23:56:14 »
Wel heel leuk om te zien (y) .

Ik denk dat ik toch voor de 2530 ga als 'proefkonijn'. Ik zie net dat deze, na jaren bruin geweest te zijn, al een poos weer lila is. daarmee is dit toch wel één van de kleurrijkste series locomotieven van de NS: blauw, bruin, grijs/geel en lila :D

In theorie zal de 2530 door de andere constructie weer iets anders klinken, maar dikke neus, dat geloof ik wel :P .

Mvg,

Robert (die het echt fantastisch vindt dat je dit zomaar even doet)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2021, 09:01:12 »
Hier https://www.youtube.com/watch?v=Ze65nga7P1A zitten wel wat duidelijke scenes in geloof ik.
Voor zover nog niet bekend, de rijcontroller van de serie 2400/2500 heeft 7 standen
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

D_Loc

  • Online Online
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2021, 09:35:45 »
Is het hoogste toerental dan ook lager of is toerental per stap iets groter?
De laatste stand weghalen is overigens maar een kleine aanpassing.

De toeters moeten waarschijnlijk ook nog vervangen worden, ik heb die niet echt beluisterd maar kan mij zo maar voorstellen dat die niet overeenkomen met die van een 2400.
Dirk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2021, 09:46:24 »
Kan je hier wat mee Dirk?


L = treindienst schakeling
M = rangeren/heuvelen

Bron: C 6500/VII Beschrijvingen en Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren Deel VII DE-Locomotievemn serie 2400/2500


« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 09:49:27 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

D_Loc

  • Online Online
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #49 Gepost op: 16 oktober 2021, 09:55:28 »
Oké, nog wat sleutel werk dus, of eigenlijk een complete verbouwing ;D
In werkelijkheid heeft hij dus maar 4 dieselmotor standen, 700, 1100, 1300 en 1500 toeren.
Dirk

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: LokSound 4 decoder files verbeteren (TEE RAm en NS 2400)
« Reactie #50 Gepost op: 16 oktober 2021, 10:56:55 »
Wel heel leuk om te zien (y) .

....

Mvg,

Robert (die het echt fantastisch vindt dat je dit zomaar even doet)

ik sluit me hier volledig bij aan! leuk dit! en mooi om te volgen!!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #51 Gepost op: 16 oktober 2021, 12:46:23 »
Het zelfde verhaal, maar dan nog wat uitgebreider:



Bron: D.E.-Locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 door Sicco Dierdorp en Davy Beumer.


« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 12:48:45 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #52 Gepost op: 16 oktober 2021, 15:25:29 »
iedereen die dit leuk vind: je kan gratis de LokProgrammer software downloaden en het project en deze inladen en 'simuleren'

Hoi Robert, Klopt het dat ik met die simulator alleen de separate geluidsfragmenten één voor één kan afspelen of is het mogelijk om de hele soundfile af te spelen? Zo ja, hoe doe je dat dan?

Gr. Frits
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #53 Gepost op: 16 oktober 2021, 17:12:56 »
Hoi Frits,

Je bedoelt de aparte samples? Je kan door op drive sound te dubbelklikken (dan krijg je dat geluids schema) en dan op de simulator knop te klikken, het dieselgeluid naspelen zoals dat geprogrammeerd is. Wil je ook de toeter beluisteren dan moet je ipv de drive sound de toeter openen. Dat gaat inderdaad allemaal apart. Bij het beluisteren van de toeter kon ik niet makkelijk meer terugkomen naar motor geluid. Volgens mij moet je nadat je een sound hebt beluisterd eerst de simulator van deze sound staken en dan de simulator weer starten in een andere sound.

@de 2400 experts: die rijstappen uit het boekje zou natuurlijk leuk zijn om dat ook natuurgetrouw te maken als Dirk daar zin en tijd in/voor/tussen heeft, maar hoe klinkt het motorgeluid zelf? Is het geluid (behalve het rijstappen verhaal) 2400achtig of niet? Bij het optrekken hoor ik wel een soort brul, maar is dit de kenmerkende 2400 brul?

De motor heeft dus 4 verschillende toerentallen, maar ik weet van mijn ouderwetsche Pontiac Trans am uit 1984, dat als deze stationair draait en ik zet de koplampen aan, dan hoor ik dit aan de motor, want de dynamo moet gaan werken. Dat zal bij een 2400 ook wel te horen zijn als dat veld gebeuren aanfloept waardoor je toch 7 verschillende motorgeluiden zal hebben denk ik (oeps, maak ik het nog ingewikkelder Dirk? :( ).

Ik had zelf geen idee dat dit zo gaat in een diesel locomotief. Ik dacht: er zit gewoon een carburateur in en als je meer 'gas' geeft gaat er meer stroom naar de tractie motoren :P Ik vroeg mij al af waarom de motor in stapjes ging.

@Mods: dank voor het veranderen van de naam van het draadje, er is meteen meer volk hier :D

@Dirk Als je geen zin hebt om dit allemaal te doen dan begrijpen we dat. Het moet wel leuk blijven en het project ziet er al gecompliceerd genoeg uit. Ik kan best leven met de file zoals ie nu is met een 'Need for Speed' versnellingsbak (die schakelen ook 14 keer omhoog met een 6 speed bak)  ;D

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Online Online
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #54 Gepost op: 16 oktober 2021, 17:56:32 »
Hoi,

Ik heb wel wat ideeën hoe dit te maken maar dat zal wel pas volgende week worden.

Wat ik van plan ben is een deel van de samples resampelen en deze combineren zodat deze in één ruk naar stand 4 gaan (1100 toeren sample), vervolgens zal ik standen 5 en 6 combineren (=1300 toeren sample) en 7 en 8 combineren (=1500 toeren sample). Wanneer er naar stand 2 wordt gegaan zal dan de nieuwe sample worden afgespeeld naar het toerental wat nu stand 4 is. Als er volgens naar stand 3 wordt gegaan zal ik de sample van D45 en D54 achter elkaar af laten spelen zodat je hoort dat er meer vermogen nodig is maar het uiteindelijke toerental hetzelfde blijft, hetzelfde geldt voor stand 4 en 5, bij stand 6 wordt dan de nieuwe sample afgespeeld om tot 1300 toeren te komen en voor stand 7 de nieuwe sample om tot 1500 toeren te komen.
Ik denk dat het op deze manier redelijk realistisch zou kunnen worden.
Dirk

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #55 Gepost op: 16 oktober 2021, 21:38:39 »
Ook ik vind dit een zeer interessant project en volg dit dan ook met grote belangstelling. Ben sinds kort in het bezit van een programmer en ik probeer mij wat beter te verdiepen hoe er veranderingen aan te brengen zijn. Erg prettig dat iemand dat kan en deze kennis hier op de site wil delen. Hopelijk kom ik ook zover dat ik ook eens iets zou kunnen delen, voorlopig volg ik dit alleen.
Bedankt voor al je moeite.

PeterC

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #56 Gepost op: 16 oktober 2021, 21:59:46 »
Hoi,

Ik wist niet dat het mogelijk is om de samples er uit te peuteren en te editen. Als je dit voor elkaar kan boksen dan wordt het rijden van deze loc meer een simulator dan simpelweg een modeltrein laten rijden :)

Ik heb de file in mijn test loc gegoten (voorlopig nog een grijs/gele) en ben al erg blij daarmee. Nog even prakken waar ik de speaker laat, maar ik vond dit draadje ter inspiratie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8038.0

Ff proberen :D Volgens mij heb ik hetzelfde formaat speakertje. In de 2530 wordt het nog meer prakken :)

Mvg,

Robert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #57 Gepost op: 16 oktober 2021, 22:08:07 »
Citaat van: Biesje
Ik wist niet dat het mogelijk is om de samples er uit te peuteren en te editen. Als je dit voor elkaar kan boksen dan wordt het rijden van deze loc meer een simulator dan simpelweg een modeltrein laten rijden :)

dat is ook niet mogelijk, alleen tussen projecten. Wil je er wat anders mee, moet je het via de programmer-software afspelen en opnemen in b.v. soundrecorder of audacity. Gaat wel, maar ben je een flinke hoeveelheid "detail" kwijt.

Grtzz,
Karst

D_Loc

  • Online Online
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #58 Gepost op: 16 oktober 2021, 22:16:22 »
Het geluid is best oké voor een 2400, zie de video van Jasper van vandaag in Onlangs gespot, gefotografeerd.

Het is een beetje valsspelen om de samples eruit te peuteren, het is namelijk gewoon de sample afspelen in Lokprogrammer en dit opnemen in Audacity of een ander audio programma en dan bewerken ;D
Ik heb dit al vaker gedaan, bijv. om de CFL 3000/NMBS reeks 13 Loksound te verbeteren.

Karst was me voor.
Verlies van details vind ik nog wel meevallen. Ik heb het al diverse malen uitgevoerd. Meest recente is de sound file voor de Brossel reeks 49 op basis van een VT98 sound (zie ook het vorige nummer van Modelspoor Magazine). Geloof niet dat iemand gemerkt heeft dat het starten een resample was...
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 22:22:13 door D_Loc »
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #59 Gepost op: 16 oktober 2021, 22:19:18 »
@Karst: aw, nou we horen het wel. Het hangt ook best wel af hoe je het opneemt natuurlijk. Als je een 8 bit 14000 Hz sample opneemt met 16 bits 96000 Hz gaat er niet veel detail verloren denk ik.

Zit nu het filmpje te kijken van de afscheid van de 2400en wat Eric aanhaalde en ik vind het brullen wel overeenkomen. De grijze dieselroet pluimen moeten we er maar bij denken (y)

Hoopte op wat meer feedback over de gelijkenis van het geluid, anders maakt Dirk straks een veranderde versie en dan zegt men 'jamaar als je de file van een BB Elfentachtigduizend neemt dan heb je dezelfde motor en ook dezelfde uitlaat en contactsleutel en dat klinkt nog veel beterder als basis'

Maar wellicht is het best wel prima als men niks zegt, als het fout is dan horen we dat meestal direct :D

Mvg,

Robert

oeps, nu was Dirk me net voor :D