Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 18495 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #60 Gepost op: 07 september 2021, 22:04:12 »
@Bert
Blijkt dat je niet het hele draadje gevolgd hebt.
Ik was er al achter gekomen dat de z21 en multimous niet de mogelijkheden hadden die ik wil.
Dus het zou bij mij al gaan om de Z21 en niet de z21.

Ik heb zeker het hele draadje gelezen, en het staat nergens Hans…

@Martin,
Het te duur maken van andere producten, maakt Dinamo ‘schijnbaar’ goedkoper. En dat vind ik niet netjes.


Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 07 september 2021, 22:07:12 door Bert van Gelder. Reden: Aanvulling »

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #61 Gepost op: 07 september 2021, 22:07:06 »
@ Bert
Er staat ergens dat het 5 sporen zijn 16 wissels 8 perrons een wachtbaan met 4 wachtplaatsen en 20 treinen.
dat kan een z21 niet aan.
Neemt niet weg dat ik nu heel veel interessante info heb mogen ontvangen.
En het blijkt toch ook voor anderen interessant te zijn gezien de reacties en daar is dit draadje nou net voor bedoeld.
En geloof me ik vergelijk gerust de prijzen bij andere leveranciers en merken en dus ook de mogelijkheden van de diverse systemen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2021, 22:19:28 door denobis »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #62 Gepost op: 07 september 2021, 22:10:10 »
Hans,

Lees even dit draadje door, dan zie je dat het geen probleem is….

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91285.0


Gr, Bert

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #63 Gepost op: 07 september 2021, 22:17:17 »
@ Bert
De z21 kan geen analoge treinen en digitale treinen door elkaar laten rijden.
Kan trouwens de Z21 ook niet.
Ik heb dit draadje gestart gewoon om dat ik wil weten wat voor mij het beste systeem is voor de baan en treinen die ik al in bezit heb.
Aangezien al mijn treinen ( op 2 na die experimenteel digitaal radiografisch zijn en op een aparte baan test rijden) analoog zijn leek mij het dinamo systeem wel erg mooi.
Tuurlijk speelt het kosten plaatje ook een rol maar volgens mij en geloof me ik heb bij diverse leveranciers de prijzen vergeleken maakt het niet veel uit met dinamo of Z21 etc.
En wat bij mij ook een beetje mee speelt is waarom zou ik een systeem kopen van een buitenlandse fabrikant als er een Nederlandse fabrikant is die ook een prima systeem levert.
Is misschien een beetje Chauvinistisch Maar ja dat is de aard van het beestje.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2021, 22:45:48 door denobis »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #64 Gepost op: 07 september 2021, 22:42:55 »
Ik heb zeker het hele draadje gelezen, en het staat nergens Hans…

@Martin,
Het te duur maken van andere producten, maakt Dinamo ‘schijnbaar’ goedkoper. En dat vind ik niet netjes.


Gr, Bert

Een wijze gezegde:
"Assumptuon is the mother of all f*ckups"


Nee ik hanteerde adviesprijzen, en een handjevol systemen. Je kunt wel een vergelijk maken zoals jij dat graag ziet. Dus met alle merken, producten. Ga je dan uit van adviesprijzen, actieprijzen of zelfs tweedehandsprijzen. Je kunt dan wel een dagje gaan werken aan een boomdiagram....

Maar eigenlijk ben ik wel blij met je reactie want je bevestigd eigenlijk twee redenen waarom een prijsvergelijk tussen systemen zinloos is. En dat was precies wat ik probeerde te vertellen.

Kijk ik schrijf iets op met een reden om wat duidelijk te maken. Maar 100 lezers hebben 100 verschillende interpretaties op basis van hun eigen mening. Alleen daarom is het zal zinloos.

Ook bevestig je eigenlijk dat het vergelijk, waar je gelijk in hebt, niet goed is. Alleen jou interpretatie is dat ik er een commercieel doel mee heb. En dat is dan weer jouw beredenering. In mijn ogen onterecht, want mijn visie was juist niet commercieel gericht.

Zo zie je dat een iedere zijn eigen vergelijk moet maken op basis van eigen overwegingen, bevindingen en eisenpakket.

Zelf doen wij dat niet in een Adviesgesprek. Dan sturen wij juist op de voor- en nadelen van bepaalde systemen aan. Zodat de klant zelf een beslissing kan nemen. Als.men dan kiest voor een andere weg, is dat niet erg, want hij is op de hoogte van de mogelijkheden. De keuze om een bepaalde weg te nemen is dan op basis van kennis en gevoel ipv verkeerde voorlichting.

Dan kan je ook roepen, Ja maar jij verkoopt die spullen. Klopt, maar als je kijkt naar onze infodagen, daar staan ook fabrikanten zoals Rokon en BidiB waar wij geen dealer van zijn. Dus ook daarin is de bovenste gezegde van toepassing. Daarnaast bouwen we modelbanen, met veel verschillende technieken en kan je ook wel ervanuitgaan dat er ook een stukje praktijkervaring bij komt kijken. Ik kan dat ook voor me houden uit angst dat dit telkens als advies met commerciële doeleinden word gezien...

Ik vind dat juist zonde van de kennis, die is te leuk om te delen.

Kortom, het vergelijken op basis van prijs is totale onzin. Vergelijk op basis van wens en onderbuikgevoel.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 07 september 2021, 22:47:00 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #65 Gepost op: 07 september 2021, 22:53:53 »
@ Martin
Je hebt volkomen gelijk en prijzen vergelijken kan ik zelf en ieder ander ook.
En dat was ook niet de essentie van dit draadje.
Het gaat er mij om wat zijn de mogelijkheden , hoe betrouwbaar is het , hoe past het geheel in mijn plan , en is mijn knip toereikend hier voor.
Dat laatste is dus niet het probleem.
Maar er was iemand anders die over het financiële plaatje begon wat op dit moment nog totaal onbelangrijk is.
Ik krijg het idee dat welk uitgebreid systeem je ook neemt dat de kostprijzen niet ver uit elkaar liggen.
Dit draadje heb ik gestart om wat meer achter de filosofie van het dinamo systeem te komen.
Ik had ook niet gedacht dat er een dergelijke discussie uit zou komen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #66 Gepost op: 07 september 2021, 22:56:28 »
Discussies zijn gezond, op zich hoef je daar niet wakker van te liggen. Zonder discussies word een forum al snel saai  (y)
Dit is een nette discussie, zoals het hoort lijkt me.

Cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Dinamo systeem
« Reactie #67 Gepost op: 07 september 2021, 23:01:08 »
Dan durf ik Klaas even te citeren:

Ik zou wel eens een financieel plaatje willen zien.
Is het niet voordeliger om meteen helemaal digitaal te gaan in plaats van de tussenstap van Dinamo?

Alleen een eerlijk vergelijk, waarbij alle voor- en nadelen worden behandeld (dus inclusief kosten) levert een eerlijk beeld. En dat specifiek voor de situatie van Hans.

Laten we het er maar op houden dat de prijsvergelijking van het ovaaltje, met centrale, melder, decoder en software niet zo’n goed voorbeeld was.

Gr, Bert

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #68 Gepost op: 07 september 2021, 23:23:37 »
Dat kan als je dat wilt.

Maar ik ben het niet met je eens hierin. Misschien is een ander daglicht een idee ter aanvulling van de discussie.

Ik heb gekozen voor 4 producten die in mijn praktijkervaring geschikt zijn hetzelfde te doen als wat Dinamo kan. Namelijk tot onbeperkte grote modelspoorbanen aansturen. Want dat is een van de krachten van Dinamo, kijk naar Stadt Schellenbach.

Met de opties die jij noemt zoals multimaus, z21 enzo kan je heel leuk starten. Maar dan, je wil verder en je gaat uitbreiden. Dan kom je met de "lite" centrales tegen beperkingen aan. En moet je opnieuw investeren om te upgraden. Daarbij is het juist niet fair om een Ferrari en een Polo op basis van prestaties te vergelijken.

In mijn ervaring zijn er maar een paar systemen die hierin vergelijkbaar zijn met de kracht van Dinamo en die heb ik gebruikt. En daarbij gewoon heel fair de adviesprijzen gebruik.en daarin zie ik ook in jouw berekening met bijvoorbeeld. Rosoft modules geen goedkoper vergelijk. Ik.meen dat je op 662 euro uit kwam? Dat is nog steeds 100 euro meer.

Er zijn uiteraard meer keuzes zoals Lenz, BidiB, Lodi, Rauthenhaus. Maar daar heb ik geen praktijkervaring mee, dus een gedegen advies hierin zal gebaseerd zijn op theorie. En tuurlijk zijn er 100 verschillende schakeldecoders, bezetmeldmodules etc...

Dus nee het vergelijk is zeker niet onrealistisch, zinloos dat wel. Ik geef liever advies gericht op de toekomst dan korte termijn.

In de interpretatie van deze discussie kunnen wel wel concluderen dat we beiden een andere visie delen. Is de discussie zinloos? Geen idee, dat mogen de lezers zelf bepalen. Ik vond het wel erg leuk, en ik denk leerzaam. (y)
« Laatst bewerkt op: 07 september 2021, 23:32:57 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #69 Gepost op: 08 september 2021, 08:10:58 »
Je vergeet steeds de Sprog Martin, die er ook nog bij moet.  :)
Volgens mij zijn deze discussies al een paar keer met Martin gevoerd. Het gaat altijd ongeveer hetzelfde. Martin vergelijkt wat systemen uit zijn winkel. Anderen hebben de ervaring dat ze het ook goedkoper en zelfs beter kan. Ik weet heel zeker dat de hele baan die Hans voor ogen heeft prima is te automatiseren voor minder dan die €560 (plus nog Sprog) die de start met Dinamo kost en met prima spullen.

Maar Hans voelt wel voor de combinatie van analoog en digitaal en wat dat betreft is Dinamo onovertroffen. Vind wel dat in dit draadje de eigenschappen niet helemaal duidelijk worden.
De nu gebruikelijke digitale systemen zijn locgeoriënteerd: de decoders zitten in de locs. Dinamo is blokgeoriënteerd: de decoders sturen een blok aan. Dat was al eerder vertoond (het oude HCC-systeem, Gahler en Ringstmeijer), maar Dinamo is veel verder. Ieder blok krijgt de voedingsspanning (analoog of DCC) en dan ook nog met de polariteit die op dat moment in dat blok nodig is. Heel knap. Dinamo is daardoor wel compleet afhankelijk van de computer voor alles.

Dat gezegd hebbende, toch een paar dingen.
- Als je naast geautomatiseerd rijden ook nog met wat handregelaars wil rangeren, dan is dat onhandig in vergelijking met locgeoriënteerde systemen. Het kan wel soort van, maar ik vind niet zo prettig.
- De analoge locs houden hun beperkingen qua lichtaansturing en minder toegesneden rijeigenschappen. De rijregelaars in de blokken moeten het goede midden hiuden tussen verschillende aandrijvingen. Vooral bij oudere modellen is dat een dingetje.

Als het je alleen gaat om een gautomatiseerde baan, dan lijkt Dinamo me een goede keuze Hans. De kans is groot dat je veel analoge locs niet eens gaat ombouwen. Maar de kans is ook aanwezig dat je de voordeelen van de DCC-locs zo gaat waarderen, dat je alsnog gaat ombouwen. Dan hebje wel een beetje vreemde omweg gekozen. Wil je ook met de hand rangeren en zo, dan zou ik nog eens goed nadenken. Martin noemt ergens €100 voor een locombouw, maar met jouw technische achtergrond kan je dat zelf. Dan is her met €25 per loc wel klaar.

Het verhaal dat Dinamo geen boosters nodig heeft is een beetje vreemd. Op een grotere baan met meer rijdende locs heeft ook Dinamo extra power nodig en die moet je aanschaffen. Dat doe je door de extra TM-H modules die je nodig hebt. Daarin zitten de versterkers. Overigens zal Hans voor zijn uiteindelijke baan geen booster nodig hebben. Wel meer TM-H modules.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #70 Gepost op: 08 september 2021, 08:28:35 »
Je vergeet steeds de Sprog Martin, die er ook nog bij moet.  :)
.

Het verhaal dat Dinamo geen boosters nodig heeft is een beetje vreemd. Op een grotere baan met meer rijdende locs heeft ook Dinamo extra power nodig en die moet je aanschaffen. Dat doe je door de extra TM-H modules die je nodig hebt. Daarin zitten de versterkers. Overigens zal Hans voor zijn uiteindelijke baan geen booster nodig hebben. Wel meer TM-H modules.

Klopt, en ik vind dat helemaal niet erg hoor. Iets met kop en maaiveld, accepteren en leuke nette discussie voeren. Ook al is de discussie niet echt zinvol.

Maar je laatste stuk is achterhaald. Sinds een jaar of 7 is de TM-H vervangen door de TM44. Daar zit 2x de bezetmeldmodule CD16 in geintegreerd. En de voedingsspanning word nu intern geregeld, waar je bij de TM-H nog 3 spanningen aan moest bieden.

De power supply die we bijleveren kan 6A leveren, dat is je enigste beperkende factor. Maar wat je al beperking kunt vinden, als er op Schellenbach 32 treinen in beweging zijn trekt ik net 4 Ampère stroom. In schaal N

Maar je breid gewoon uit met de TM44 per 4 blokken. In de TM44 zitten 4 PWM regulatoren en 4 DCC boosters. En per blok 4x stroomdetectie.

Cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #71 Gepost op: 08 september 2021, 08:36:46 »
Even aanvullend, misschien handig erbij te vermelden

Het systeem gaat ook efficiënter om met DCC

Omdat elk blok alleen belast word met het sturen van digitale pakketjes naar de trein, of PWM naar analoge treinen

Daarnaast worden wissels, seinen en andere accessoires niet over DCC aangestuurd maar via de interne RS485 communicatie bus. Hierdoor heb je geen last van een DCC plafond.

Wat je wel hebt is dat elk blok maximaal 2A belast kan worden. Dit is voor de grotere schalen een belemmering. Het systeem is hoofdzakelijk ontworpen voor Z, N, TT en H0 varianten.

Overigens is dit bij DCC systemen ook te bereiken door de Sprog te gebruiken als 2e interface in iTrain om de accessoire decoders aan te sturen


Of nog mooier de OC32/NG als eigen interface in iTrain te gebruiken voor het aansturen van alle seinen en wissels. Deze combinatie gebruiken we veel bij dcc banen.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 08:39:46 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #72 Gepost op: 08 september 2021, 08:45:29 »
@ Henk bedankt voor je reactie die snijd hout.
Het gaat hier helemaal niet on het financiële plaatje (daar begon klaas Zondervan over) maar om wat kan ik er mee, wat zijn de voor delen en wat zijn de nadelen.
En als het toch om het knipje gaat : ik moet dan 20 treinen ombouwen en jij zegt ong. 25 e per stuk dat is dus simpel weg 500 e.
Ik weet dat kan nog veel goedkoper een decoder kost in china nog niet de helft.
Maar daar ging dit draadje niet over.
Wat ik inmiddels wel vermoed is dat het dinamo systeem minder storing gevoelig is dan het standaard dcc gebeuren en simpeler in mijn baan te integreren is ( baan is immers al opgebouwd uit Dubbel geïsoleerde blokken en de bedrading ligt er al zoals je nodig hebt voor het dinamo systeem) .
Dat je dan rekening moet houden met de verschillende aandrijvingen is zeker waar maar ook daar is een prima elektronische oplossing voor.
Ik heb eigenlijk maar 4 treinen(lima) die rot rij eigenschappen hebben en 1 omgebouwde lima die nu prima rij eigenschappen heeft.
Dat ombouwen kost mij ong. 2 euro! en 20 minuten werk dus veel minder dan een decoder inbouwen.
Aan gezien het digitaliseren toch wel het nodige kost kwa geld en inspanning ben ik dus duidelijk aan het kijken wat is voor mij de mooiste en beste oplossing.
En die sprog kost niet zo heel veel heb ik gezien.
Ook het met de hand rangeren (wat niet in mijn plannen zit) zou denk ik wel op te lossen zijn.
Al met al maakt dit draadje blijkbaar heel wat los onder de hobby genoten dus niet voor niets opgestart.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 09:03:38 door denobis »

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #73 Gepost op: 08 september 2021, 08:55:31 »
@ Martin
De voeding heb ik niet nodig.
Er is al een voeding van 12 volt 16Amp super gestabiliseerd, kortsluit vast.
Dus vermogen zal ik niet gauw te kort komen haha.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #74 Gepost op: 08 september 2021, 09:12:27 »
@ Denobis,
Als je ervaringen wilt weten, misschien dit draadje al gelezen?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74309.msg3221750464#msg3221750464

Zelf heb ik Dinamo en ook een digitale baan(tje)
Alle volgende bouw projecten worden voor mij Dinamo
En de voeding van 12 volt is leuk voor de accessoires maar voor H0 zou ik toch liever de 15 Volt pakken.
mvg
Marco