Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Horten en stoten BR218 Roco locomotief  (gelezen 4239 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Gepost op: 29 August 2021, 14:36:24 »
Hi,

Ik heb een BR218 die nogal met "horten en stoten"/ haperend over de baan rijd. Mijn adere locs, (2x omgebouwde lima locs, een nieuwe Piko Hondekop en een nieuwe NS loc ) hebben dit fenomeen niet.

Korte uitleg:  Ik heb een ovaal testbaanje + 2 wissels voor een zijspoor gelegd. Rails gepoetst, wielen gepoetst van de BR218 en laat de trein rondjes rijden. Centrale = Z21, bediening met multimaus. Het horten en stoten is op hoge snelheid en de loc stopt dan ook. Maar vaak na even poetsen van de wielen minder en soms houd het vanzelf op maar dan heb ik d eloc een paar keer een zetje moeten geven om er weer beweging in te krijgen. Echter dat horten en stoten komt weer terug na een bepaalde tijd.  Ook na het poetsen komt het horten en stoten weer terug. Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus.  Rijd de loc rechtsom ( ik heb de loc niet handmatg gedraaid op het spoor)  met 2 - 3 cm per seconden dat heeft de loc er geen last van.

Als de loc stopt bij het linksom rijden dan is ook de verlichting uit, geen stroom opname meer dus.....   Als ik daarna de voorste koppeling naar links / rechts beweeg gaat hij weer een rondje linksom heel langzaam rijden en stopt dan weer..  Let wel, andere locs stpppen nergens op de baan met de 2 - 3 cm snelheid...

Ik heb een paar draaadjes gelezen over een condensator die soortgelijke problemen kan veroorzaken...  Ik heb even een plaatje van de loc erbij gedaan maar heb dat condensatortje nog niet verwijderd. 

- Herkent iemand dit fenomeen?
- kan ik ongestraft de condensator verwijderen om te testen of dit het probleem veroorzaakt?
- kan de wielflens afstand dit probleem veroorzaken ) De loc heeft 15,45 mm op 3 assen als wielflens afstand. 1 as heeft 15.65 mm afstand.   Maar de andere locs hebben 15,4mm of 16mm flens afstand?
- of heeft iemand tips  :-)  ?



dank alvast  :-)


Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2021, 14:48:56 »
Die condensator kan je ongestraft weghalen, maar zal het probleem denk ik niet veroorzaken.
Wat bedoel je met flensafstand? De afstand tussen de wielen moet op een tweerailbaan volgens de huidige norm ongeveer 14,6 mm zijn.
Welke decoder zit er in?

Denk toch in de eerste plaats aan iets mechanisch.
Zitten de zwarte draadjes nog wel allemaal aan hun stroomafnemer vast?

« Laatst bewerkt op: 29 August 2021, 15:05:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2021, 16:45:00 »
Wat de wielafstand betreft, zie NEM310, maat B.
Die moet tussen 14,4 en 14,6 mm liggen. Als die meer is dan 15 mm, dan gaat de boel klemmen, dus die 15,zoveel die je meet is een foute aflezing van je schuifmaat, of je meet een andere maat.

De condensator die over de motorpolen zit kan het probleem niet veroorzaken. Het is een stroomafnameprobleem en dat wordt op die ene plek verergerd doordat het spoor daar niet lekker ligt.
Raken de stroomafnameveertjes wel overal goed de wielen? Of zit er misschien één verkreukeld aan de verkeerde kant?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
  • Klaar voor vertrek
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2021, 17:18:59 »
Als het op een vaste plek op de baan is, ligt het dan niet gewoon aan de verbinding tussen de railstukken? Het gewicht en rijgedrag van deze lok veroorzaakt misschien precies een contactprobleem dat de andere niet doen optreden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2021, 07:36:14 »
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties  :-)

@ Klaas, excuus want ik heb de verkeerde maten gemeten met de schuifmaat. Nu is het inderdaad tussen de flenzen 14.3 - 14.4 mm  (ipv de buitenmaat van de flenzen.....)

@ Ferdinand, De overige 4 locs hebben verschillende gewichten zwaarder en lichter en 1 gelijk aan de br218 en hebben geen problemen maar ik zal de railcontacten checken (alhoewel de rails nieuw uit de doosjes komt en al stevig vast zaten na leggen test baantje)

@ Klaas en Henk,  Ik ga proberen de contacten te controleren. Ik zal hiervoor de loc moeten "demonteren"  Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen als ik het printplaatje ga demonteren en kan uitvogelen hoe ik de 2 draaistellen kan loshalen.  Is toch iets anders als een oude lima loc ombouwen....  Dat is makkelijker.  Als er nog tips zijn om het heel te houden, graag  :-)

Ik houd jullie op de hoogte...
Met vriendelijke groet,   Ronald

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2021, 07:58:16 »
Om de wielcontacten te controleren hoeft meestal de printplaat er niet af, die kun je vanaf de onderzijde bekijken. Meestal zit er over de assen een plaatje geschroefd of gehaakt wat je los kunt maken en dan kun je de assen verwijderen en kun je de contacten zien zitten. Heb je het nummer van de loc (nummer van de fabrikant)? Zo ja, dan is er veelal op het internet nog wel een handleiding inclusief exploded view te vinden.
Hij lijkt overigens veel op een loc die ik ook heb en met dat nummer is dat met zekerheid vast te stellen; dan heb ik waarschijnlijk nog wel wat documentatie liggen.

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2021, 08:10:30 »
Ik denk dat het een exemplaar uit een startset is. Heeft het model locnummer 218 235-0?
Zo niet, dan graag het catalogusnummer of het locnummer.

Die startsetloc was dacht ik nog een BR218-kap op het onderstel van de aloude BR215.
Dan kan je de draaistelbekleding er aflichten en dan ben je gelijk bij de wielstellen en de stroomafnemers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2021, 08:16:39 »
Deze locs van Roco hebben wij op de club (Modelbouw Vereniging Hilversum) ook in bedrijf. Ik denk dat er slecht contact is van de wielen op de rails. Daar hebben de locs die op de club rijden ook veelvuldig last van. Die condensator heeft niet veel invloed op het slecht contact van de wielen inderdaad.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2021, 12:09:31 »
Hi,

Ik denk dat de loc uit een startset komt inderdaad. Hij is ter vervanging van een ander exemplaar. Ik weet niet welk type dat het is maar gok inderdaad een 215 omdat de 8 polige connector in de lengerichting van de printplaat is.  (ik heb bij roco.cc de vele 218 pdfs ff gescanned)

Daar stond niet bij hoe ik de wielen aan de onderkant kom "demonteren"

Het lijkt erop dat er een sleepkontact in geplaatst kan worden maar ik durf geen LG (Lomp Geweld) te gebruiken want dan breekt het denk ik.  Ik heb even een foto van de onderkant geplaatst. Wellicht kan iemand aangeven waar ik kan proberen iets open te maken ?

btw "goed" om te horen dat het wellicht met slechte contacten te maken heeft... 






Dank alvast..  :-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2021, 12:17:15 »
Om te weten of de stroomafnameveertjes goed zitten hoef je hem niet open te maken. Het is tussen de kieren door te zien. Tegen de binnenkant van elk wiel moet een koperkleurig verend stripje drukken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2021, 12:22:06 »
Als je toch beter wilt kijken.
Je kan de draaistelbekleding verwijderen door een kleine schroevendraaier in de gleuf rechts te plaatsen. Dan komt de bekleding aan die kant los. Aan de andere kant kan je de bekleding er dan uitschuiven. Terugplaatsen doe je omgekeerd. Eerst links op zijn plek schuiven, daarna rechts vastklikken.

Als de draaistelbekleding is verwijderd, kijk je zo tegen de losse wielstellen met ter weerszijden een stroomafnemer. Soms is een draadje los; soms zit een stroomafnemer een beetje verfrommeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2021, 13:06:53 »
Ik zie op de foto al viezigheid op de stroomafnemers van een aantal wielen zitten (Dat zijn die kleine bronzen veertjes die tegen de wielen aan zitten.). Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn dan alleen dat....toch verdenk dit nu wel heel erg van slecht contact. Dus zou ik dit poetsen. Niet alleen de wielen poetsen dus....
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2021, 13:10:17 »
Hi Henk,

(vergeef me mijn onbekwaamheid)....

Moet ik de kleine schroevendraaier in de rechter gleuf naar beneden duwen of naar links & rechts bewegen?  In beide gevallen gebeurt er niets of verschuift er niets.  En ik durf niet te veel kracht te zetten want het is zo stuk denk ik...  :-(

Of dien ik dan ook met een tang de draaistelbekleding (waar roco op staat) dan los te trekken aan de rechter kant ?
Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2021, 13:14:50 »
In mijn herinnering de schroevendraaier naar links bewegen. Dan kan je de bekleding naar boven wippen.

Klaas en Andre hebben wel een punt hoor. Zeker met een lampje kan je al heel wat zien zonder de bekleding te verwijderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2021, 14:12:24 »
Dan dus nog een puntje. Eén stroomafnemer hoort achter het wiel te slepen. Maar nu zit/raakt ie op de zijkant.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden