Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Mispoes
Vandaag om 19:25:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Horten en stoten BR218 Roco locomotief  (gelezen 3644 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Gepost op: 29 augustus 2021, 14:36:24 »
Hi,

Ik heb een BR218 die nogal met "horten en stoten"/ haperend over de baan rijd. Mijn adere locs, (2x omgebouwde lima locs, een nieuwe Piko Hondekop en een nieuwe NS loc ) hebben dit fenomeen niet.

Korte uitleg:  Ik heb een ovaal testbaanje + 2 wissels voor een zijspoor gelegd. Rails gepoetst, wielen gepoetst van de BR218 en laat de trein rondjes rijden. Centrale = Z21, bediening met multimaus. Het horten en stoten is op hoge snelheid en de loc stopt dan ook. Maar vaak na even poetsen van de wielen minder en soms houd het vanzelf op maar dan heb ik d eloc een paar keer een zetje moeten geven om er weer beweging in te krijgen. Echter dat horten en stoten komt weer terug na een bepaalde tijd.  Ook na het poetsen komt het horten en stoten weer terug. Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus.  Rijd de loc rechtsom ( ik heb de loc niet handmatg gedraaid op het spoor)  met 2 - 3 cm per seconden dat heeft de loc er geen last van.

Als de loc stopt bij het linksom rijden dan is ook de verlichting uit, geen stroom opname meer dus.....   Als ik daarna de voorste koppeling naar links / rechts beweeg gaat hij weer een rondje linksom heel langzaam rijden en stopt dan weer..  Let wel, andere locs stpppen nergens op de baan met de 2 - 3 cm snelheid...

Ik heb een paar draaadjes gelezen over een condensator die soortgelijke problemen kan veroorzaken...  Ik heb even een plaatje van de loc erbij gedaan maar heb dat condensatortje nog niet verwijderd. 

- Herkent iemand dit fenomeen?
- kan ik ongestraft de condensator verwijderen om te testen of dit het probleem veroorzaakt?
- kan de wielflens afstand dit probleem veroorzaken ) De loc heeft 15,45 mm op 3 assen als wielflens afstand. 1 as heeft 15.65 mm afstand.   Maar de andere locs hebben 15,4mm of 16mm flens afstand?
- of heeft iemand tips  :-)  ?



dank alvast  :-)


Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2021, 14:48:56 »
Die condensator kan je ongestraft weghalen, maar zal het probleem denk ik niet veroorzaken.
Wat bedoel je met flensafstand? De afstand tussen de wielen moet op een tweerailbaan volgens de huidige norm ongeveer 14,6 mm zijn.
Welke decoder zit er in?

Denk toch in de eerste plaats aan iets mechanisch.
Zitten de zwarte draadjes nog wel allemaal aan hun stroomafnemer vast?

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2021, 15:05:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2021, 16:45:00 »
Wat de wielafstand betreft, zie NEM310, maat B.
Die moet tussen 14,4 en 14,6 mm liggen. Als die meer is dan 15 mm, dan gaat de boel klemmen, dus die 15,zoveel die je meet is een foute aflezing van je schuifmaat, of je meet een andere maat.

De condensator die over de motorpolen zit kan het probleem niet veroorzaken. Het is een stroomafnameprobleem en dat wordt op die ene plek verergerd doordat het spoor daar niet lekker ligt.
Raken de stroomafnameveertjes wel overal goed de wielen? Of zit er misschien één verkreukeld aan de verkeerde kant?

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2021, 17:18:59 »
Als het op een vaste plek op de baan is, ligt het dan niet gewoon aan de verbinding tussen de railstukken? Het gewicht en rijgedrag van deze lok veroorzaakt misschien precies een contactprobleem dat de andere niet doen optreden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2021, 07:36:14 »
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties  :-)

@ Klaas, excuus want ik heb de verkeerde maten gemeten met de schuifmaat. Nu is het inderdaad tussen de flenzen 14.3 - 14.4 mm  (ipv de buitenmaat van de flenzen.....)

@ Ferdinand, De overige 4 locs hebben verschillende gewichten zwaarder en lichter en 1 gelijk aan de br218 en hebben geen problemen maar ik zal de railcontacten checken (alhoewel de rails nieuw uit de doosjes komt en al stevig vast zaten na leggen test baantje)

@ Klaas en Henk,  Ik ga proberen de contacten te controleren. Ik zal hiervoor de loc moeten "demonteren"  Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen als ik het printplaatje ga demonteren en kan uitvogelen hoe ik de 2 draaistellen kan loshalen.  Is toch iets anders als een oude lima loc ombouwen....  Dat is makkelijker.  Als er nog tips zijn om het heel te houden, graag  :-)

Ik houd jullie op de hoogte...
Met vriendelijke groet,   Ronald

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2021, 07:58:16 »
Om de wielcontacten te controleren hoeft meestal de printplaat er niet af, die kun je vanaf de onderzijde bekijken. Meestal zit er over de assen een plaatje geschroefd of gehaakt wat je los kunt maken en dan kun je de assen verwijderen en kun je de contacten zien zitten. Heb je het nummer van de loc (nummer van de fabrikant)? Zo ja, dan is er veelal op het internet nog wel een handleiding inclusief exploded view te vinden.
Hij lijkt overigens veel op een loc die ik ook heb en met dat nummer is dat met zekerheid vast te stellen; dan heb ik waarschijnlijk nog wel wat documentatie liggen.

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2021, 08:10:30 »
Ik denk dat het een exemplaar uit een startset is. Heeft het model locnummer 218 235-0?
Zo niet, dan graag het catalogusnummer of het locnummer.

Die startsetloc was dacht ik nog een BR218-kap op het onderstel van de aloude BR215.
Dan kan je de draaistelbekleding er aflichten en dan ben je gelijk bij de wielstellen en de stroomafnemers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2021, 08:16:39 »
Deze locs van Roco hebben wij op de club (Modelbouw Vereniging Hilversum) ook in bedrijf. Ik denk dat er slecht contact is van de wielen op de rails. Daar hebben de locs die op de club rijden ook veelvuldig last van. Die condensator heeft niet veel invloed op het slecht contact van de wielen inderdaad.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2021, 12:09:31 »
Hi,

Ik denk dat de loc uit een startset komt inderdaad. Hij is ter vervanging van een ander exemplaar. Ik weet niet welk type dat het is maar gok inderdaad een 215 omdat de 8 polige connector in de lengerichting van de printplaat is.  (ik heb bij roco.cc de vele 218 pdfs ff gescanned)

Daar stond niet bij hoe ik de wielen aan de onderkant kom "demonteren"

Het lijkt erop dat er een sleepkontact in geplaatst kan worden maar ik durf geen LG (Lomp Geweld) te gebruiken want dan breekt het denk ik.  Ik heb even een foto van de onderkant geplaatst. Wellicht kan iemand aangeven waar ik kan proberen iets open te maken ?

btw "goed" om te horen dat het wellicht met slechte contacten te maken heeft... 






Dank alvast..  :-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2021, 12:17:15 »
Om te weten of de stroomafnameveertjes goed zitten hoef je hem niet open te maken. Het is tussen de kieren door te zien. Tegen de binnenkant van elk wiel moet een koperkleurig verend stripje drukken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2021, 12:22:06 »
Als je toch beter wilt kijken.
Je kan de draaistelbekleding verwijderen door een kleine schroevendraaier in de gleuf rechts te plaatsen. Dan komt de bekleding aan die kant los. Aan de andere kant kan je de bekleding er dan uitschuiven. Terugplaatsen doe je omgekeerd. Eerst links op zijn plek schuiven, daarna rechts vastklikken.

Als de draaistelbekleding is verwijderd, kijk je zo tegen de losse wielstellen met ter weerszijden een stroomafnemer. Soms is een draadje los; soms zit een stroomafnemer een beetje verfrommeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:06:53 »
Ik zie op de foto al viezigheid op de stroomafnemers van een aantal wielen zitten (Dat zijn die kleine bronzen veertjes die tegen de wielen aan zitten.). Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn dan alleen dat....toch verdenk dit nu wel heel erg van slecht contact. Dus zou ik dit poetsen. Niet alleen de wielen poetsen dus....

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:10:17 »
Hi Henk,

(vergeef me mijn onbekwaamheid)....

Moet ik de kleine schroevendraaier in de rechter gleuf naar beneden duwen of naar links & rechts bewegen?  In beide gevallen gebeurt er niets of verschuift er niets.  En ik durf niet te veel kracht te zetten want het is zo stuk denk ik...  :-(

Of dien ik dan ook met een tang de draaistelbekleding (waar roco op staat) dan los te trekken aan de rechter kant ?
Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:14:50 »
In mijn herinnering de schroevendraaier naar links bewegen. Dan kan je de bekleding naar boven wippen.

Klaas en Andre hebben wel een punt hoor. Zeker met een lampje kan je al heel wat zien zonder de bekleding te verwijderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2021, 14:12:24 »
Dan dus nog een puntje. Eén stroomafnemer hoort achter het wiel te slepen. Maar nu zit/raakt ie op de zijkant.