BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 29 augustus 2021, 14:36:24

Titel: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 29 augustus 2021, 14:36:24
Hi,

Ik heb een BR218 die nogal met "horten en stoten"/ haperend over de baan rijd. Mijn adere locs, (2x omgebouwde lima locs, een nieuwe Piko Hondekop en een nieuwe NS loc ) hebben dit fenomeen niet.

Korte uitleg:  Ik heb een ovaal testbaanje + 2 wissels voor een zijspoor gelegd. Rails gepoetst, wielen gepoetst van de BR218 en laat de trein rondjes rijden. Centrale = Z21, bediening met multimaus. Het horten en stoten is op hoge snelheid en de loc stopt dan ook. Maar vaak na even poetsen van de wielen minder en soms houd het vanzelf op maar dan heb ik d eloc een paar keer een zetje moeten geven om er weer beweging in te krijgen. Echter dat horten en stoten komt weer terug na een bepaalde tijd.  Ook na het poetsen komt het horten en stoten weer terug. Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus.  Rijd de loc rechtsom ( ik heb de loc niet handmatg gedraaid op het spoor)  met 2 - 3 cm per seconden dat heeft de loc er geen last van.

Als de loc stopt bij het linksom rijden dan is ook de verlichting uit, geen stroom opname meer dus.....   Als ik daarna de voorste koppeling naar links / rechts beweeg gaat hij weer een rondje linksom heel langzaam rijden en stopt dan weer..  Let wel, andere locs stpppen nergens op de baan met de 2 - 3 cm snelheid...

Ik heb een paar draaadjes gelezen over een condensator die soortgelijke problemen kan veroorzaken...  Ik heb even een plaatje van de loc erbij gedaan maar heb dat condensatortje nog niet verwijderd. 

- Herkent iemand dit fenomeen?
- kan ik ongestraft de condensator verwijderen om te testen of dit het probleem veroorzaakt?
- kan de wielflens afstand dit probleem veroorzaken ) De loc heeft 15,45 mm op 3 assen als wielflens afstand. 1 as heeft 15.65 mm afstand.   Maar de andere locs hebben 15,4mm of 16mm flens afstand?
- of heeft iemand tips  :-)  ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR218-612b7cfe755f5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR218-612b7cfe755f5.jpg)

dank alvast  :-)


Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: henk op 29 augustus 2021, 14:48:56
Die condensator kan je ongestraft weghalen, maar zal het probleem denk ik niet veroorzaken.
Wat bedoel je met flensafstand? De afstand tussen de wielen moet op een tweerailbaan volgens de huidige norm ongeveer 14,6 mm zijn.
Welke decoder zit er in?

Denk toch in de eerste plaats aan iets mechanisch.
Zitten de zwarte draadjes nog wel allemaal aan hun stroomafnemer vast?

Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2021, 16:45:00
Wat de wielafstand betreft, zie NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf), maat B.
Die moet tussen 14,4 en 14,6 mm liggen. Als die meer is dan 15 mm, dan gaat de boel klemmen, dus die 15,zoveel die je meet is een foute aflezing van je schuifmaat, of je meet een andere maat.

De condensator die over de motorpolen zit kan het probleem niet veroorzaken. Het is een stroomafnameprobleem en dat wordt op die ene plek verergerd doordat het spoor daar niet lekker ligt.
Raken de stroomafnameveertjes wel overal goed de wielen? Of zit er misschien één verkreukeld aan de verkeerde kant?
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Ferdinand Bogman op 29 augustus 2021, 17:18:59
Als het op een vaste plek op de baan is, ligt het dan niet gewoon aan de verbinding tussen de railstukken? Het gewicht en rijgedrag van deze lok veroorzaakt misschien precies een contactprobleem dat de andere niet doen optreden.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 30 augustus 2021, 07:36:14
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties  :-)

@ Klaas, excuus want ik heb de verkeerde maten gemeten met de schuifmaat. Nu is het inderdaad tussen de flenzen 14.3 - 14.4 mm  (ipv de buitenmaat van de flenzen.....)

@ Ferdinand, De overige 4 locs hebben verschillende gewichten zwaarder en lichter en 1 gelijk aan de br218 en hebben geen problemen maar ik zal de railcontacten checken (alhoewel de rails nieuw uit de doosjes komt en al stevig vast zaten na leggen test baantje)

@ Klaas en Henk,  Ik ga proberen de contacten te controleren. Ik zal hiervoor de loc moeten "demonteren"  Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen als ik het printplaatje ga demonteren en kan uitvogelen hoe ik de 2 draaistellen kan loshalen.  Is toch iets anders als een oude lima loc ombouwen....  Dat is makkelijker.  Als er nog tips zijn om het heel te houden, graag  :-)

Ik houd jullie op de hoogte...
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Bert V op 30 augustus 2021, 07:58:16
Om de wielcontacten te controleren hoeft meestal de printplaat er niet af, die kun je vanaf de onderzijde bekijken. Meestal zit er over de assen een plaatje geschroefd of gehaakt wat je los kunt maken en dan kun je de assen verwijderen en kun je de contacten zien zitten. Heb je het nummer van de loc (nummer van de fabrikant)? Zo ja, dan is er veelal op het internet nog wel een handleiding inclusief exploded view te vinden.
Hij lijkt overigens veel op een loc die ik ook heb en met dat nummer is dat met zekerheid vast te stellen; dan heb ik waarschijnlijk nog wel wat documentatie liggen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: henk op 30 augustus 2021, 08:10:30
Ik denk dat het een exemplaar uit een startset is. Heeft het model locnummer 218 235-0?
Zo niet, dan graag het catalogusnummer of het locnummer.

Die startsetloc was dacht ik nog een BR218-kap op het onderstel van de aloude BR215.
Dan kan je de draaistelbekleding er aflichten en dan ben je gelijk bij de wielstellen en de stroomafnemers.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: zuylen op 30 augustus 2021, 08:16:39
Deze locs van Roco hebben wij op de club (Modelbouw Vereniging Hilversum) ook in bedrijf. Ik denk dat er slecht contact is van de wielen op de rails. Daar hebben de locs die op de club rijden ook veelvuldig last van. Die condensator heeft niet veel invloed op het slecht contact van de wielen inderdaad.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 30 augustus 2021, 12:09:31
Hi,

Ik denk dat de loc uit een startset komt inderdaad. Hij is ter vervanging van een ander exemplaar. Ik weet niet welk type dat het is maar gok inderdaad een 215 omdat de 8 polige connector in de lengerichting van de printplaat is.  (ik heb bij roco.cc de vele 218 pdfs ff gescanned)

Daar stond niet bij hoe ik de wielen aan de onderkant kom "demonteren"

Het lijkt erop dat er een sleepkontact in geplaatst kan worden maar ik durf geen LG (Lomp Geweld) te gebruiken want dan breekt het denk ik.  Ik heb even een foto van de onderkant geplaatst. Wellicht kan iemand aangeven waar ik kan proberen iets open te maken ?

btw "goed" om te horen dat het wellicht met slechte contacten te maken heeft... 


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210830-120256-612cae0d5b257.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210830-120256-612cae0d5b257.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210830-120314-612cae2dda8ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210830-120314-612cae2dda8ee.jpg)

Dank alvast..  :-)
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 augustus 2021, 12:17:15
Om te weten of de stroomafnameveertjes goed zitten hoef je hem niet open te maken. Het is tussen de kieren door te zien. Tegen de binnenkant van elk wiel moet een koperkleurig verend stripje drukken.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: henk op 30 augustus 2021, 12:22:06
Als je toch beter wilt kijken.
Je kan de draaistelbekleding verwijderen door een kleine schroevendraaier in de gleuf rechts te plaatsen. Dan komt de bekleding aan die kant los. Aan de andere kant kan je de bekleding er dan uitschuiven. Terugplaatsen doe je omgekeerd. Eerst links op zijn plek schuiven, daarna rechts vastklikken.

Als de draaistelbekleding is verwijderd, kijk je zo tegen de losse wielstellen met ter weerszijden een stroomafnemer. Soms is een draadje los; soms zit een stroomafnemer een beetje verfrommeld.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: zuylen op 30 augustus 2021, 13:06:53
Ik zie op de foto al viezigheid op de stroomafnemers van een aantal wielen zitten (Dat zijn die kleine bronzen veertjes die tegen de wielen aan zitten.). Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn dan alleen dat....toch verdenk dit nu wel heel erg van slecht contact. Dus zou ik dit poetsen. Niet alleen de wielen poetsen dus....
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 30 augustus 2021, 13:10:17
Hi Henk,

(vergeef me mijn onbekwaamheid)....

Moet ik de kleine schroevendraaier in de rechter gleuf naar beneden duwen of naar links & rechts bewegen?  In beide gevallen gebeurt er niets of verschuift er niets.  En ik durf niet te veel kracht te zetten want het is zo stuk denk ik...  :-(

Of dien ik dan ook met een tang de draaistelbekleding (waar roco op staat) dan los te trekken aan de rechter kant ?
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: henk op 30 augustus 2021, 13:14:50
In mijn herinnering de schroevendraaier naar links bewegen. Dan kan je de bekleding naar boven wippen.

Klaas en Andre hebben wel een punt hoor. Zeker met een lampje kan je al heel wat zien zonder de bekleding te verwijderen.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: zuylen op 30 augustus 2021, 14:12:24
Dan dus nog een puntje. Eén stroomafnemer hoort achter het wiel te slepen. Maar nu zit/raakt ie op de zijkant.
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 30 augustus 2021, 14:39:36
Ik heb niet het lef gehad om de "bekleding" los te peuteren.....

Maar ik heb wel de 4 stroomopnemers (met vergrootglas etc en veel licht erbij) gezien en die maken kontakt met de wielen (per draaistel zijn 2 van de 4 wielen aangesloten met de stroomopnemers)  Alle linker wielen hebben contact met elkaar zoals ook alle rechter wielen  :-)

Verder heb ik ze binnen zijdes van de wielen schoon gemaakt. (trein 1 - 2 cm laten rijden en weer schoonmaken omdat ik maar bij de helft kan schoonmaken) Deze procedure 3x gedaan. Idd er zat nog vuil op.

Ik denk dat het nu verholpen is dus allen hartelijk dank voor de input  :-)
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 12 oktober 2021, 13:37:50
:-(   Het fenomeen is weer terug helaas.... Bij andere locs niet dus ik heb weer last van vuiligheid. Ik ga wel weer even poetsen maar is er ergens een liefhebber / kenner  (of een bedrijf) die even een "service beurt"  kan geven aan de BR218 en mij kan laten zien hoe ik de wielbasis echt kan losmaken ?

Nu blijft het een beetje pielen en prutsen rondom de wielen

Dat zou fantastisch zijn :-)

Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Biesje op 12 oktober 2021, 15:08:06
Als je in de buurt van Almere zit/kan komen dan kan ik wel even kijken, is in een paar minuten gedaan.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 19 oktober 2021, 08:11:42
Hi Robert,

Hartelijk bedankt voor je aanbod om langs te mogen komen en het leren verwijderen van de draaistellen.  Ik ben blij dit gezien te hebben want anders had ik het onbewust toch stuk gemaakt.   En inderdaad het reinigen van de wielen door jouw heeft een zeer goed resultaat opgeleverd..

De DB218 rijd weer fantastisch..     :-)

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en Bosche Bollen staan op de bezorglijst... 
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Martijn193 op 19 oktober 2021, 09:59:58
Was het de gleuf rechts?
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: ronaldvd2000 op 23 oktober 2021, 15:55:57
Hi Martijn,

Yep...  Ik ben bij Robert (biesje) geweest en die heeft laten zien hoe het mechanisme werkt. Schroevendraaier in de rechter gleuf, naar links (zachtjes) bewegen en het hele draaistel komt los. Fantastische hulp gehad.

Ik dacht dat alleen de middelste plastic van het draaistel loskwam en had bij het proberen losmaken het draaistel ook vastgehouden, dus geen beweging in te krijgen.

Truc was dus het gehele draaistel komt los..  :-)  En inderdaad er zat nog meer vuiligheid tussen de wielen en stroomopnemers.. 

Problem fixed, weer erbij geleerd hoe het moet en Bosche Bollen brengen dus......
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Benelux795 op 23 oktober 2021, 17:34:34
Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

... De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus. 

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat poetsen de oplossing is voor herhaaldelijk stoppen op een vast punt op de baan... ??? Draaistel ziet er mijns inziens op de foto's ook schoon uit.. Die 1 - 2 mm over 5cm is best veel. Is dat 5cm voor de wisseltongen, of voor het hartstuk? Maar kan zo snel niet verzinnen wat het euvel kan zijn. Wilde therorie; combinatie van een losse cardankogel en lok blijft op dat punt hangen op wissel, met koppeling? En de andere richting op wordt de cardan wel meegenomen. Dat zou alleen ook niet zo consequent optreden..  ??? Fascinerend..

Aan de andere kant: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Biesje op 24 oktober 2021, 04:21:00
Er zat inderdaad veel vettigheid en troep nog op de stroomafnemers en wielen. In combinatie met wat vuil op dat plekje op de rails is de kans groter dat ie daar blijft staan. Niks gemerkt van losse cardankogels bij testrijden. Loc reed best wel erg prima verder.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
Bericht door: Benelux795 op 24 oktober 2021, 08:56:39
Maar als de lok vuil is, verklaart dat mijns inziens niet het zeeer consequente gedrag op de baan.. En zeker als de lok overal verder prima rijdt en andere loks op dat punt ook geen problemen hebben.  Waar was nou de 5cm voor de wissel; voor puntstuk, of voor tongen? Op een las?  Bovendien is het horten en stoten "op hoge snelheid en de loc stopt dan ook"; slecht contact is juist bij hoge snelheid minder kritisch... Wellicht is het contact naar 1 draaistel slecht? En dat hij een kort stukje rails, wat onbedoeld zonder stroom staat, niet kan overbruggen? Maar dan is dat contact alleen slecht bij hoge snelheid  ??? Zoals gezegd: fascinerend.

En zoals ook gezegd: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D