Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door MOVisser
Vandaag om 10:07:36
Museumdepot Beekbergen in H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:06:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 09:15:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 09:00:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 08:57:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Ronald doet de Fork Challenge! door Ben
Vandaag om 08:38:41
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
  

Auteur Topic: Haandrecht zolderdam H0  (gelezen 38941 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #45 Gepost op: 11 September 2021, 22:24:52 »
Wat betreft de rivier is dit wel een mooie benadering. Met het oog op een toekomstige uitbreiding zou dat goed kunnen met een afneembare module (met berging daaronder..). Dan is het wel belangrijk om de brug nu zo te bouwen dat een dergelijke uitbreiding gemakkelijk kan worden aangesloten.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #46 Gepost op: 12 September 2021, 12:52:27 »
Ik zat zelf,voor wat het mijn opmerking betreft,meer te denken aan dit:

Rode lijnen zijn wat ik bedoelde met bottleneck weg en daardoor ruimte om er 2 treinen te laten rijden.
Als je blauwe lijn daar nog aan toe zou voegen,dan heb je nog meer rangeer ruimte  ;)

Hopelijk is tie duidelijk zo  :)
De rest daar heb ik niet naar gekeken omdat dit me het meest opviel ,ook qua verbeterings mogelijkheden  ;D
Denk er is rustig over na  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #47 Gepost op: 12 September 2021, 19:49:46 »
Hoi Adriaan,

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest waar ik nog ruimte zag voor een opstelspoor. Ik zie dat je idd een aantal opstelsporen in het grote "schaduwstation" hebt gelegd. Daar heb je inderdaad te maken met lastige situaties als eea z'n eigen spoor opzoekt, op of naast de rails....

Waar ik op doelde was aan de zuid kant van je baan, de afdaling naar het schaduw station. Dit is een smal stuk wat nu gebruikt wordt door 2 sporen. (1 dalend en 1 klimmend). Er boven heb je 3 sporen liggen. (waarvan 1 nu naar een brug gaat). Als je nu in het dalende gedeelte tenminste 1 spoor, of misschien zelfs 2, kun je ook nog 2 extra getrokken treinen stallen. Omdat het in het dalende gedeelte zit, heb je nooit problemen met "op gang komen" (remmen los en rijden dmv Newton). Ook kun je overal mooi bij, zeker omdat het allemaal vooraan staat.

Ik was bijna nog iets vergeten!

Je hebt nu mooie extra opstel-kopsporen gecreeerd in het schaduwstation (de grote lus). Probleem is echter dat je er op 1 kan komen (maar niet meer weg) en op de anderen alleen weg komt, maar er nooit meer op. Je zult dus ergens (waarschiijnlijk recht onder het grote zichtbare kopstation) een kruis moeten maken zodat alles kan wisselen van spoor en netjes op de verschillende sporen kan komen en weer terug op de hoofdbaan aan de juiste zijde.

Succes!

Nico
« Laatst bewerkt op: 12 September 2021, 19:58:59 door Treintje_komt_zo »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #48 Gepost op: 16 November 2021, 11:16:08 »
Hi,

Ja ik wil zeker in dit topic reageren :)

Inmiddels zijn we verhuisd gelukkig zodoende tijd om beter de ruimte op te meten en (wellicht helaas) nieuwe inzichten.

De consensus binnen het huishouden :) is geworden dat ik beter de ruimte rondom het trapgat kan benutten aangezien het lastig is anders te benutten. ook de lage zijde van de zolder is beter voor de baan aangezien daar toch niet echt stellingkasten geplaatst kunnen worden, wel is er een mogelijkheid tot opslaan van dozen onder de baan.
Goed dit alles leidt dus wel tot een ander te benutten oppervlak.
Ook moet ik maar eens serieus een balustrade gaan ontwerpen voor het trapgat anders is mijn leven en dat van de treinen een kort leven beschoren :)
Aan thema's en wensen zal het niet echt verandering komen, maar het inpassen van die ideeën zal weer even opnieuw moeten gebeuren.



MVG,

Adriaan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #49 Gepost op: 16 November 2021, 14:33:36 »
 :)
Met die stellingkasten in je rug houd je volgens mij ook als gevolg van de schuine boven je baan bar weinig ruimte over om comfortabel op een redelijke werkhoogte aan de baan te werken.
Tenzij je klein van stuk ben.
Succes.
Ronald
Groet,
      Ronald

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #50 Gepost op: 19 November 2021, 21:25:44 »
Ronald,

Ja een echte mooie werkhoogte zal het niet zijn. Ik denk dat het toch zo'n 70cm tafelhoogte zal worden waar ik met een bureaustoel kan bij zitten. De modulen worden denk ik 60diep aangezien dit ook net wat minder is dan de breedte van het trapgat. Er zal dan toch nog een gangpad van +/- 73cm over blijven dit is best goed te doen. De lundia stellingen geven ook aan wat maximaal mogelijk is, grote kans dat er geen volle 5m stelling komt te staan maar wel een ruimteresevering :)

En gelukkig ben ik geen 2m maar meer rond de 1,75 het zal te doen zijn, anderzijds als ik een baan wil hebben moet ik het er mee doen ;)




MVG,

ADriaan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #51 Gepost op: 19 November 2021, 21:58:12 »
Valt mij op dat t eerst een kopstation was en nu een rondgaande baan... Van idee veranderd?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #52 Gepost op: 11 July 2022, 16:47:18 »
Hi,

Tja meer dan 30 dagen inderdaad, maar sporenplannen moeten soms een beetje bezinken/borrellen.

Afijn benieuwd wat jullie er van vinden.



Wat eureka momenten die ik heb gehad:
1. Met een vloerluik hoef ik niet moeilijk meer rond een gat te lopen, veiligere, en kan ik meer modeltreinen kwijt
2. inspiratie gevonden namelijk topley dale een hornby magazine modelbaan
3. het opdelen van de baan met behulp van achtergronden.

Wat vind ik nou fijn aan dit plan?
1. ik kan een paradebaan stuk maken (zonder bovenleiding)
2. niet al te veel gedoe met complexe niveaus
3. toch een rondje erin voor mijn electric materieel
4. mogelijke uitbreidingen oostwaarts zijn mogelijk
5. een waterkant met grinderij is nog steeds mogelijk

NB: enkele kruisingen getekend zullen engelsmannen moeten worden.
NB2: Benelux795 ja ik denk dat wat ik fijn vind is de mogelijkheid tot kop maken, maar ook een automatische treinloop waar treinen gewoon lekker automatisch kunnen rijden.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #53 Gepost op: 12 July 2022, 06:38:14 »
Hoi,

Dit vind ik nou een goed bedacht plan (y)
30 dagen is kort hoor, voor een goed plan.

Heb destijds ook veel inspiratie uit buitenlandse baantjes getrokken bij de start van Midland.

De mijne was gepland als U model.
Met plan om links of rechts twee aparte thema's te bouwen.

Beviel goed.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #54 Gepost op: 28 August 2022, 15:48:57 »
Hi,

Nog wat meer ge-experimenteer. Ik zat te dubben over de beperkte diepte die ik bij het station heb. En wat voor station ik daar wou hebben. Ook was ik een beetje op zoek naar een echt voorbeeld van een dubbele lijn splitsing om mijn plan meer realistisch te maken. Zo stuitte ik op sporenplan.nl op Harmelen dat voordat de nare treinramp die daar gebeurde ook ooit een station eilandperron had.
Ik was wel gecharmeerd van het stationtype harmelen dat ook in maarssen en ede wagingen heeft gestaan dus ook een beetje aan de slag gegaan met een model van het station in 3D.





MVG,

Adriaan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #55 Gepost op: 28 August 2022, 23:06:18 »
Hallo.

Ik heb alles even doorgelezen en zie nogal wat variaties voorbij komen. ten aanzien van het laatste plan wil ik toch wat opmerken.
Waarom maak je het grootste gedeelte niet enkelsporig ipv dubbelsporig?
Het scheelt enorm in aanleg en ook in de kosten.
Je krijgt wat meer ruimte voor scenery en landschap.
Het wordt wat minder een railwoestijn met nu op sommige plekken 6 bogen naast elkaar.
De spelmogelijkheden zijn zeker zo interessant.
Minder is vaak mooier.
succes

jandcargo

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #56 Gepost op: 20 November 2022, 21:41:48 »
Jandcargo,

Ik denk dat je een punt hebt. Ik zal hier eens op broeden. Ik denk dat ik de lus die niet direct naar het schaduwstation loopt in een enkele lijn zal converteren in het plan.

Tussen alle bedrijven door ook weer een stapje gemaakt in het 3d model van het station.




MVG,

Adriaan

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #57 Gepost op: 21 November 2022, 08:51:51 »
Heb nog wat kleine aanpassingen gedaan aan de linkeronderzijde qua sporen:



Wat minder sporen en door middel van scenery (bomen en/of gebouwen) kan je nog het spoor (deels) uit zicht brengen.

mvg,

Matthijs

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #58 Gepost op: 21 November 2022, 09:03:31 »
Ik vind 'm wel leuk (y) Maakt het inderdaad rustiger!

En als ik het het overigens goed begrijp zijn de 3 sporen bovenin het schaduwstation? Wellicht moeilijk bereikbaar als er iets achter de coulissen mis gaat of ontspoort..? En als je 2 doorgaande sporen hebt, kan je 'maar' 1 trein wegzetten; niet mogelijk om nog ergens wat meer opstelmogelijkheden te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #59 Gepost op: 26 November 2022, 22:03:28 »
Mathijs en Benelux795,

Bedankt voor de feedback (y)
Ik denk inderdaad dat ik hier op verder ga borduren.
Meer opstelsporen is lastig een helix krijg ik nergens kwijt, dus dit is het beste compromis dat ik tot nu toe kon bedenken. Ik vind het al een flinke baan. Ik zie nog wel een mogelijkheid de opstelsporen iets langer te maken. De sporen achter de grinderij die door de coulissen heen gaan zijn nu dubbelportret uit gevoer. Door dit enkelsporig te doen kunnen de opstelsporen ook ietsje verlengd worden. Baanvak opdeling maakt 2 treinen achter elkaar in sommige gevallen wellicht nog mogelijk.

Dat deze baan niet alleen nog in de ideeën fase zit maar er ook fysieke zaken gebeuren kan ik even illustreren met de volgende foto's. Mijn nieuwe werkbankje. Veel materieel heeft langdurig in dozen gezeten en ook lopende projectjes vergen een goede werkplaats.






Schakelaar om de c rails van analoog naar digitaal te kunnen switchen moet ik nog maken. De werkplaats krijgt de oude vertrouwde 6021 de baan krijgt de intellibox 2 die ik heb. Omdat onderhoud en de baan waarschijnlijk 2 aparte plekken zijn is het extra fijn een appart opstellingen te hebben.

Mvg,

Adriaan