Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:08:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:02:45
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Haandrecht zolderdam H0  (gelezen 24379 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #45 Gepost op: 11 september 2021, 22:24:52 »
Wat betreft de rivier is dit wel een mooie benadering. Met het oog op een toekomstige uitbreiding zou dat goed kunnen met een afneembare module (met berging daaronder..). Dan is het wel belangrijk om de brug nu zo te bouwen dat een dergelijke uitbreiding gemakkelijk kan worden aangesloten.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2021, 12:52:27 »
Ik zat zelf,voor wat het mijn opmerking betreft,meer te denken aan dit:

Rode lijnen zijn wat ik bedoelde met bottleneck weg en daardoor ruimte om er 2 treinen te laten rijden.
Als je blauwe lijn daar nog aan toe zou voegen,dan heb je nog meer rangeer ruimte  ;)

Hopelijk is tie duidelijk zo  :)
De rest daar heb ik niet naar gekeken omdat dit me het meest opviel ,ook qua verbeterings mogelijkheden  ;D
Denk er is rustig over na  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2021, 19:49:46 »
Hoi Adriaan,

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest waar ik nog ruimte zag voor een opstelspoor. Ik zie dat je idd een aantal opstelsporen in het grote "schaduwstation" hebt gelegd. Daar heb je inderdaad te maken met lastige situaties als eea z'n eigen spoor opzoekt, op of naast de rails....

Waar ik op doelde was aan de zuid kant van je baan, de afdaling naar het schaduw station. Dit is een smal stuk wat nu gebruikt wordt door 2 sporen. (1 dalend en 1 klimmend). Er boven heb je 3 sporen liggen. (waarvan 1 nu naar een brug gaat). Als je nu in het dalende gedeelte tenminste 1 spoor, of misschien zelfs 2, kun je ook nog 2 extra getrokken treinen stallen. Omdat het in het dalende gedeelte zit, heb je nooit problemen met "op gang komen" (remmen los en rijden dmv Newton). Ook kun je overal mooi bij, zeker omdat het allemaal vooraan staat.

Ik was bijna nog iets vergeten!

Je hebt nu mooie extra opstel-kopsporen gecreeerd in het schaduwstation (de grote lus). Probleem is echter dat je er op 1 kan komen (maar niet meer weg) en op de anderen alleen weg komt, maar er nooit meer op. Je zult dus ergens (waarschiijnlijk recht onder het grote zichtbare kopstation) een kruis moeten maken zodat alles kan wisselen van spoor en netjes op de verschillende sporen kan komen en weer terug op de hoofdbaan aan de juiste zijde.

Succes!

Nico
« Laatst bewerkt op: 12 september 2021, 19:58:59 door Treintje_komt_zo »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #48 Gepost op: 16 november 2021, 11:16:08 »
Hi,

Ja ik wil zeker in dit topic reageren :)

Inmiddels zijn we verhuisd gelukkig zodoende tijd om beter de ruimte op te meten en (wellicht helaas) nieuwe inzichten.

De consensus binnen het huishouden :) is geworden dat ik beter de ruimte rondom het trapgat kan benutten aangezien het lastig is anders te benutten. ook de lage zijde van de zolder is beter voor de baan aangezien daar toch niet echt stellingkasten geplaatst kunnen worden, wel is er een mogelijkheid tot opslaan van dozen onder de baan.
Goed dit alles leidt dus wel tot een ander te benutten oppervlak.
Ook moet ik maar eens serieus een balustrade gaan ontwerpen voor het trapgat anders is mijn leven en dat van de treinen een kort leven beschoren :)
Aan thema's en wensen zal het niet echt verandering komen, maar het inpassen van die ideeën zal weer even opnieuw moeten gebeuren.



MVG,

Adriaan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #49 Gepost op: 16 november 2021, 14:33:36 »
 :)
Met die stellingkasten in je rug houd je volgens mij ook als gevolg van de schuine boven je baan bar weinig ruimte over om comfortabel op een redelijke werkhoogte aan de baan te werken.
Tenzij je klein van stuk ben.
Succes.
Ronald
Groet,
      Ronald

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #50 Gepost op: 19 november 2021, 21:25:44 »
Ronald,

Ja een echte mooie werkhoogte zal het niet zijn. Ik denk dat het toch zo'n 70cm tafelhoogte zal worden waar ik met een bureaustoel kan bij zitten. De modulen worden denk ik 60diep aangezien dit ook net wat minder is dan de breedte van het trapgat. Er zal dan toch nog een gangpad van +/- 73cm over blijven dit is best goed te doen. De lundia stellingen geven ook aan wat maximaal mogelijk is, grote kans dat er geen volle 5m stelling komt te staan maar wel een ruimteresevering :)

En gelukkig ben ik geen 2m maar meer rond de 1,75 het zal te doen zijn, anderzijds als ik een baan wil hebben moet ik het er mee doen ;)




MVG,

ADriaan

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #51 Gepost op: 19 november 2021, 21:58:12 »
Valt mij op dat t eerst een kopstation was en nu een rondgaande baan... Van idee veranderd?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2022, 16:47:18 »
Hi,

Tja meer dan 30 dagen inderdaad, maar sporenplannen moeten soms een beetje bezinken/borrellen.

Afijn benieuwd wat jullie er van vinden.



Wat eureka momenten die ik heb gehad:
1. Met een vloerluik hoef ik niet moeilijk meer rond een gat te lopen, veiligere, en kan ik meer modeltreinen kwijt
2. inspiratie gevonden namelijk topley dale een hornby magazine modelbaan
3. het opdelen van de baan met behulp van achtergronden.

Wat vind ik nou fijn aan dit plan?
1. ik kan een paradebaan stuk maken (zonder bovenleiding)
2. niet al te veel gedoe met complexe niveaus
3. toch een rondje erin voor mijn electric materieel
4. mogelijke uitbreidingen oostwaarts zijn mogelijk
5. een waterkant met grinderij is nog steeds mogelijk

NB: enkele kruisingen getekend zullen engelsmannen moeten worden.
NB2: Benelux795 ja ik denk dat wat ik fijn vind is de mogelijkheid tot kop maken, maar ook een automatische treinloop waar treinen gewoon lekker automatisch kunnen rijden.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2022, 06:38:14 »
Hoi,

Dit vind ik nou een goed bedacht plan (y)
30 dagen is kort hoor, voor een goed plan.

Heb destijds ook veel inspiratie uit buitenlandse baantjes getrokken bij de start van Midland.

De mijne was gepland als U model.
Met plan om links of rechts twee aparte thema's te bouwen.

Beviel goed.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2022, 15:48:57 »
Hi,

Nog wat meer ge-experimenteer. Ik zat te dubben over de beperkte diepte die ik bij het station heb. En wat voor station ik daar wou hebben. Ook was ik een beetje op zoek naar een echt voorbeeld van een dubbele lijn splitsing om mijn plan meer realistisch te maken. Zo stuitte ik op sporenplan.nl op Harmelen dat voordat de nare treinramp die daar gebeurde ook ooit een station eilandperron had.
Ik was wel gecharmeerd van het stationtype harmelen dat ook in maarssen en ede wagingen heeft gestaan dus ook een beetje aan de slag gegaan met een model van het station in 3D.





MVG,

Adriaan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #55 Gepost op: 28 augustus 2022, 23:06:18 »
Hallo.

Ik heb alles even doorgelezen en zie nogal wat variaties voorbij komen. ten aanzien van het laatste plan wil ik toch wat opmerken.
Waarom maak je het grootste gedeelte niet enkelsporig ipv dubbelsporig?
Het scheelt enorm in aanleg en ook in de kosten.
Je krijgt wat meer ruimte voor scenery en landschap.
Het wordt wat minder een railwoestijn met nu op sommige plekken 6 bogen naast elkaar.
De spelmogelijkheden zijn zeker zo interessant.
Minder is vaak mooier.
succes

jandcargo

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #56 Gepost op: 20 november 2022, 21:41:48 »
Jandcargo,

Ik denk dat je een punt hebt. Ik zal hier eens op broeden. Ik denk dat ik de lus die niet direct naar het schaduwstation loopt in een enkele lijn zal converteren in het plan.

Tussen alle bedrijven door ook weer een stapje gemaakt in het 3d model van het station.




MVG,

Adriaan

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2358
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #57 Gepost op: 21 november 2022, 08:51:51 »
Heb nog wat kleine aanpassingen gedaan aan de linkeronderzijde qua sporen:



Wat minder sporen en door middel van scenery (bomen en/of gebouwen) kan je nog het spoor (deels) uit zicht brengen.

mvg,

Matthijs

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #58 Gepost op: 21 november 2022, 09:03:31 »
Ik vind 'm wel leuk (y) Maakt het inderdaad rustiger!

En als ik het het overigens goed begrijp zijn de 3 sporen bovenin het schaduwstation? Wellicht moeilijk bereikbaar als er iets achter de coulissen mis gaat of ontspoort..? En als je 2 doorgaande sporen hebt, kan je 'maar' 1 trein wegzetten; niet mogelijk om nog ergens wat meer opstelmogelijkheden te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #59 Gepost op: 26 november 2022, 22:03:28 »
Mathijs en Benelux795,

Bedankt voor de feedback (y)
Ik denk inderdaad dat ik hier op verder ga borduren.
Meer opstelsporen is lastig een helix krijg ik nergens kwijt, dus dit is het beste compromis dat ik tot nu toe kon bedenken. Ik vind het al een flinke baan. Ik zie nog wel een mogelijkheid de opstelsporen iets langer te maken. De sporen achter de grinderij die door de coulissen heen gaan zijn nu dubbelportret uit gevoer. Door dit enkelsporig te doen kunnen de opstelsporen ook ietsje verlengd worden. Baanvak opdeling maakt 2 treinen achter elkaar in sommige gevallen wellicht nog mogelijk.

Dat deze baan niet alleen nog in de ideeën fase zit maar er ook fysieke zaken gebeuren kan ik even illustreren met de volgende foto's. Mijn nieuwe werkbankje. Veel materieel heeft langdurig in dozen gezeten en ook lopende projectjes vergen een goede werkplaats.






Schakelaar om de c rails van analoog naar digitaal te kunnen switchen moet ik nog maken. De werkplaats krijgt de oude vertrouwde 6021 de baan krijgt de intellibox 2 die ik heb. Omdat onderhoud en de baan waarschijnlijk 2 aparte plekken zijn is het extra fijn een appart opstellingen te hebben.

Mvg,

Adriaan