Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.  (gelezen 7060 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #60 Gepost op: 23 August 2021, 16:58:41 »
In schaal-0 is er even om gemakzuchtig te zijn 1:43,5 en 1:45.  (En dus ook nog 1:40) Kijk je naar de modellen dan zitten onderdelen van de ene schaal vaak onverschaald op de andere. Ga je dan spreken van 43,5 + 45 / 2 = 1:44,25?  Noem je dat dan Schaal-0M  (M van Mix) ?
Ik kan je verzekeren dat dat al tientallen jaren de gemoederen in de Spoor-0 wereld bezig houdt en zal houden zolang er geen goeroe komt die zegt...nou is het uit. Punt uit.
Tot die tijd kan je beter praten over "Schaal-0" zonder er een getal aan te hangen en de discussie uit de weg te gaan. (lijkt mij)
« Laatst bewerkt op: 23 August 2021, 17:00:25 door FritsT »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #61 Gepost op: 23 August 2021, 17:11:02 »
Bij schaal 0 bestaan er inderdaad verschillende stromingen.
De Morop kiest voor 1:45 omdat dan de schaal beter bij de normaalspoorwijdte van 32 mm past.
De Britten kiezen voor 1:43,5 omdat dat beter past bij de originele normering van de schaal op 7 mm per foot.
En in de USA maken ze er vaak 1:48 van, omdat dat precies 1/4 inch per foot is.
In de USA is al in 1815 een wet bekrachtigd die zegt dat ze het metrieke stelsel moeten gebruiken maar de Amerikaanse industrie trekt zich daar al 200 jaar niks van aan. Daar zou Joe Biden iets aan moeten doen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #62 Gepost op: 23 August 2021, 17:31:04 »
De realiteit is dus echt wat anders dan wat de Morop denkt voor te kunnen schrijven.
Wat heeft het feit dat fabrikanten soms maatafwijkingen inzetten voor welke reden dan ook te maken met de standaardisering van schalen en benamingen? Alleen als er een standaard is kun je afwijkingen constateren. Er bestaan zelfs fabrikanten die de schaal niet noemen, en maar aannemen dat de klanten wel begrijpen welke schaal wordt bedoeld (ik noem bijv (random) de neuheiten folder van Exact train ). Dat ze de schaal niet noemen betekent niet dat ze zich er wel/niet aan houden.
En gelukkig houden de meeste fabrikanten zich (zover technisch mogelijk) aan de gepubliceerde schalen en zijn we (althans in nieuwstaat) verlost van 1:85 of 1:80 wagens en lokomotieven.

dirkjan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #63 Gepost op: 23 August 2021, 17:43:35 »
Dat ben ik niet met je eens Dirkjan.

Kijk maar rechtsboven daar staat Exact-train Classic H0 1:87.
Jeroen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2157
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #64 Gepost op: 23 August 2021, 18:32:23 »
Bij schaal 0 bestaan er inderdaad verschillende stromingen.
De Morop kiest voor 1:45 omdat dan de schaal beter bij de normaalspoorwijdte van 32 mm past.
De Britten kiezen voor 1:43,5 omdat dat beter past bij de originele normering van de schaal op 7 mm per foot.
En in de USA maken ze er vaak 1:48 van, omdat dat precies 1/4 inch per foot is.
In de USA is al in 1815 een wet bekrachtigd die zegt dat ze het metrieke stelsel moeten gebruiken maar de Amerikaanse industrie trekt zich daar al 200 jaar niks van aan. Daar zou Joe Biden iets aan moeten doen. ;D

En vergeet dan niet finescale in UK en Proto 48 die weer op de juiste spoorwijdte rijden......Gewoon omdat het kan.

In de discussie mis ik eigenlijk ook een ander element wat heel belangrijk element wat met de benoeming van de schaal te maken heeft en dat is de rails en natuurlijk ook de flens hoogte en wiel dikte......
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #65 Gepost op: 23 August 2021, 18:32:34 »
Ok, was ff snel 8) ik snor wel ff een ander voorbeeld op

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #66 Gepost op: 23 August 2021, 18:42:55 »
H0 1:87.
Waarbij dan ook aan te merken valt dat HO vroeger in elk geval niet persee 1:87 was maar meer 1:100 (achtig) ,dat noemde men ook HO.

Ik denk dat je i.d.d. kan stellen,dat zolang er geen definities worden gesteld van welke eisen tellen voor welke schaal,en dat ook vastlegt en "handhaafd"  ,dat het lastig zal blijven.
Dan kan je meerdere soorten HO,0 enz enz hebben/houden,waarbij er feitelijk niks aan gelogen is als men dat adverteert  ::)
Ik noem deze discussie dan ook maar een gebed zonder end,want voorlopig lijkt er niks te gaan veranderen  :angel:
De "juiste" woord keuzes zouden dan voorlopig maar gewoon spoor N,Z,HO,0,1 enz enz zijn,dan mag je zelf bekijken of je het daarmee eens bent  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #67 Gepost op: 23 August 2021, 18:45:50 »
Wat heeft het feit dat fabrikanten soms maatafwijkingen inzetten voor welke reden dan ook te maken met de standaardisering van schalen en benamingen?

Fred was in een historische discussie gewikkeld met Klaas. Ofwel de tijd dat fabrikanten zich wel aan de spoorwijdte hielden, maar in de regel niet erg aan de schaal. Deels omdat die link sowieso niet werd gelegd. Deels omdat fabrikanten daar kennelijk geen boodschap aan hadden.

Mijn conclusie was dat je moet uitkijken met het gebruik van historische voorbeelden. Er is een overgang geweest naar de huidige situatie waarin de schaal in de regel wel het uitgangspunt is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
    • Mijn website
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #68 Gepost op: 23 August 2021, 19:17:11 »
Zomaar een gedachte in verband met mijn RivaRossi voorbeeld:

Is een modelmaker (in dienst van een fabrikant of iemand die dat voor zichzelf doet zoals FritsT) iemand die heel goed kan delen (door de schaal) en dan tekenen en bouwen, of is er ook nog ergens een (artistieke?) bijdrage waardoor het resultaat mooier en overtuigender is (en misschien niet 100% 1:87 of 1:43,5). Geheel persoonlijk: ik vind bijvoorbeeld de modellen van RivaRossi veel mooier dan die van Roco. Iha is Roco misschien wel beter op schaal. En FritsT ga ik hier natuurlijk geen verdiend compliment geven  ;)

Een fabrikant die zich Exact Trains noemt heeft dan (ook weer geheel persoonlijk) in naam al een nadeel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #69 Gepost op: 23 August 2021, 20:31:17 »
Fred waarom nog geen problemen met rails in code 100, 83 70, enz. En dan die wielflenzen, vreselijk!!!  ??? ;D

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #70 Gepost op: 23 August 2021, 20:58:56 »
Wat een leuk draadje toch.  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schaal, spoorwijdte en -breedte, de overeenkomsten en verschillen.
« Reactie #71 Gepost op: 24 August 2021, 16:34:53 »
Fred waarom nog geen problemen met rails in code 100, 83 70, enz. En dan die wielflenzen, vreselijk!!!  ??? ;D
Maak nou geen slapende honden wakker,voor je t weet is het 2050 en is er nog geen bevredigend eind antwoord waarin iedereen zich kan vinden,zelfs zonder extra rails en wiel dinges  ;D :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0