Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 08:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:15:18
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 07:59:14
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 25699 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #30 Gepost op: 12 August 2021, 22:38:37 »
Baanplan nog maar eens aangepast.
Resultaat is dat de perrons nu zelfs de 2 meter overschrijden, dat is immers alleen maar gunstig.

Inhaalspoor 11 vervalt.
De boogstralen van de spiralen zijn wat verruimd respt. R4 en 5.

Alleen de toegang tot de werkplaats is nog een probleem.
Het uithaalspoor 8 is te kort voor een 4-delig treinstel.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #31 Gepost op: 12 August 2021, 23:59:52 »
En waar wil je je perrons leggen ?  Die wat breder zijn dan de rug-aan-rug perrons van je vorige ontwerp ?   Overigens is het middelste spoor van de 3 kopsporen (spoor 9) in mijn ogen nutteloos:  geen perron mogelijk.  Ik zou bij het ontwerpen de perrons altijd meteen meenemen, anders ben je alleen maar een spoorplan aan het ontwerpen, waar je later niks mee kunt.
Het te korte uithaalspoor 8 is op te lossen door het binnenkomende spoor (dat naar de Engelse wissel leidt)  al veel eerder op het spoor dat naar de werkplaats leidt aan te sluiten.  Het binnenloopspoor en het binnenste spoor van de werkplaats lopen parallel, dus als je het binnenloopspoor op een wissel laat eindigen waar nu in het buitenste werkplaatsspoor een kort recht stukje zit, dan kun je meteen daarna weer splitsen en heb je langere eindsporen 1 en 8.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2021, 00:38:58 »
Inmiddels met een paar tips de problematiek tussen de werkplaats en spoor 8 kunnen oplossen.



Nu past er precies 1 Hondekop 4 op, dat is nagenoeg perfect.

@ VvKAN,
Spoor 9 is zeker niet nutteloos.
De reden hiervan is relatief eenvoudig:
In mijn periode (1980/1995) reden er ook Duitse accumotorwagens naar Maastricht (Br515)
Op spoor 9 konden deze opladen.
Ook wordt spoor 9 regelmatig gebruikt om buitendienst staand materieel te parkeren.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 00:42:39 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2021, 08:25:40 »
Spoor 9... Ik vind het wel een leuk Maastrichts detail!

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2021, 08:34:14 »
Voor de lengte van spoor 1 en 8 heb je een oplossing gevonden. Prima.  Toch zou ik eens proberen op grond van je vorige ontwerp , dwz dat de 3 werkplaatsporen helemaal rechts uitkomen, het binnenkomende spoor ook helemaal naar rechts door te trekken, met een wissel op de 3 (inmiddels 1) sporen samen te laten komen en dan pas weer te splitsen.  Dan maak je veel beter gebruik van de ruimte rechts boven, die nu alleen maar leger wordt. 

En wat ik nog belangrijker vind:  daarmee maak je ruimte vrij voor perrons, die zie ik nog steeds niet, behalve in gedachte.  Dan zie ik uitermate smalle strookjes waar je in werkelijkheid nog geen 2 reizigers langs elkaar kunt laten lopen, misschien ruggelings (zie mijn eerdere opmerking).

De functie van spoor 9 is me duidelijk, maar in verband met perrons zou je het misschien toch achterwege kunnen laten of je zou ook kunnen kijken naar spoor 4.
Ergens zul je wat veren moeten laten, tenzij scenery (perrons) geen belang hebben en het alleen maar om de sporen gaat.

Ik zie nu net de foto binnenkomen, dus spoor 9 is wel werkelijkheidsgetrouw, maar het perron ook  :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2021, 08:35:30 »
Spoor 9 kan je ook gebruiken als uittrek spoor voor onderhoudsloods? Dan ben je ook die gekke kronkel na die laatste EKW kwijt.
Ff een deel geschets:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #36 Gepost op: 13 August 2021, 08:39:49 »
En denk ook aan je korte armen! Die moet je in je laatste opzet ook weer verlengen.
Maar ja, als je Maastricht wil nabouwen... Mag wat kosten  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5101
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #37 Gepost op: 13 August 2021, 09:49:11 »
Ik zou ook nog wat extra scenery proberen in te plannen. Je hebt nu wel echt heel erg volgestouwd met rails.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #38 Gepost op: 13 August 2021, 10:03:12 »
Iets simpeler gemaakt; wordt ook wat rustiger en geloofwaardiger, als zeg ik het zelf.. Perron 2m+, spoor 9 ligt nu tussen kopspoor en doorgaande sporen, je heb nog je onderhoudsloods. Waarom je die gekke waaier aan de Belgische kant wilt, snap ik niet zo goed; die is er nooit geweest. Nou is dit sowieso natuurlijk al de werkelijkheid grof geweld aan doen, maar toch..
Ik heb die waaier weggelaten; het veiligheidswissel is er wel.



 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #39 Gepost op: 13 August 2021, 10:16:55 »
Nog iets mooier gemaakt; extra passeer/opstelspoor, en een kleine losstraat aan de voorzijde. Diepste punt nu 90cm; da's te doen.
En voldoende ruimte voor een stationsgebouw (en niet realistische goederenloods  :angel:)



Sporenplan vervangen; wissel inhaalspoor iets verlegd dat lengte passeerspoor nog iets groter is
« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 10:30:10 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #40 Gepost op: 13 August 2021, 10:43:26 »
Goederenloods iets minder prominent aan karakteristieke zuidzijde geplaatst.. En nu hou ik er mee op en ga ik weer door met mijn Tillig Elite EW6 buigradius 2200mm; ook een uitdaging! Maar Maastricht een beetje geloofwaardig in een kamer van 3x3 proppen is een leuke puzzel: succes!

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #41 Gepost op: 13 August 2021, 10:44:22 »
Die waaier aan Belgische zijde valt buiten de baan.
Daar zit ook een lang programmeerspoor bij.
Daarnaast is de opstel voor Belgische loks.
Op die plaats komt namelijk ook de computer te staan voor de besturing van de baan

Dat lange programeerspoor is ook handig om trein uit de roulatie te halen voor onderhoud.
En voor de nieuwe indienststelling is dat weer makkelijk om de trein daar weer samen te stellen alvorens hij weer de dienst op gaat.

Het wordt ook niet Maastricht, het wordt een fictief grensstation gebaseerd op de treindienst zoals die tussen 1980 en 1995 gebruikelijk was in Maastricht.

Jos
« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 10:47:08 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #42 Gepost op: 13 August 2021, 10:54:11 »
Ik zou ook nog wat extra scenery proberen in te plannen. Je hebt nu wel echt heel erg volgestouwd met rails.

Bas

Daarom heb ik ook geen opstelsporen voor goederentreinen.
Er is hooguit 1 overgavespoor voor goederen naast spoor 6.

Doorgaande goederentreinen zonder lokwissel (Dieseltractie) passeren gewoon langs het perron op spoor 5 of 6.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #43 Gepost op: 13 August 2021, 11:00:06 »
Die laatste poging van Benelux795 vind ik meer dan geslaagd.  (y)
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #44 Gepost op: 13 August 2021, 11:18:57 »
Maar als het fictief wordt, dan maakt wel of geen spoor 9 ook niet uit..  ;) Dus met Maastricht als uitgangspunt: ik kon het toch niet verkroppen dat ik het dubbele spoor tussen het eilandperron en het stationsgebouw kwijt was, dus laatste poging... Eilandperron is nu iets meer dan 1.9m. Spoor 1 is dan niet langer een reizigersspoor, maar kan je voor lange goederentreinen gebruiken; spoor 4 kan je ook voor goederentreinen gebruiken. Overigens: als je een personentrein op spoor 1 zet, valt het ontbrekende perron minder op, want dat ligt voor de toeschouwer achter de trein.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 11:22:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn