Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Museumdepot Beekbergen in H0  (gelezen 28898 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #60 Gepost op: 24 augustus 2021, 12:59:18 »
Dank allen voor jullie inbreng.
Ik denk dat het ook in de buurt van de 5 meter zal zitten, maar ik was met name onzeker over de modeltechnische vertaling. Ik kreeg daarom ook nog een ingeving om de NEM normen er op na te slaan. NEM 102 geeft een vrije profielhoogte H4 aan van 57mm wat overeenkomt met die 5 meter (=57,47mm). Met 58mm zitten we dus ook in dat opzicht veilig.

Niels en Ronald(hrp) zaten met 66mm misschien meer in de richting van de vrije ruimte inclusief bovenleiding?
Voor zover mij bekend heeft de VSM nog geen plannen om de lijn te elektrificeren en de stoomlocs te verduurzamen middels een pantograaf op het dak. Zou misschien wel een goeie 1 april grap zijn  ;D

Niels, het aanpassen van de wissels heeft niet zo heel veel om handen. Ik heb even een foto gemaakt van de wissel die aan Apeldoornse zijde aansluit op spoor 3, met daarnaast een originele wissel.



De groene lijntjes geven aan wat de laatste biels is die nog in takt is.
Aan de linkerkant is de wissel helemaal ingekort, om zo de hart-op-hart afstand met spoor 2 kleiner te krijgen.
Aan de rechterkant heb ik van de afbuigende kant een stuk van de bielzenmat af gehaald (rood kruis). Bij de Roco Line wissels loopt de afbuiging na het puntstuk nog door. Dat is overigens niet bij alle merken zo.
Door een stuk bielzenmat eraf te halen, kon ik het laatste stukje van de railstaven wat rechter buigen, zodat de afbuigingshoek niet de volledige 15° bedraagt. Bij een wissel aan de andere zijde heb ik van de afbuigende kant zelfs alles tot op het puntstuk weggehaald. Moet ik wel bij aantekenen dat die wissel nooit afbuigend bereden zal worden.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #61 Gepost op: 25 augustus 2021, 12:17:13 »
Gisteravond heb ik vanalles uitgeprobeerd met mijn nieuw verkregen 3D-printer. Dat ding was up&running in no-time en na de eerste standaard probeer-printjes, heb ik me eens gewaagd aan een print van de achterwand van de loods. De achterwand is grofweg identiek aan de voorwand, alleen zitten de deuren vast, even simpel gezegd. Dit kreeg ik als resultaat:



Ik was eigenlijk van plan om de loods te laten lasersnijden of zelf profieltjes aan elkaar te plakken, of een combinatie daarvan, maar dit vind ik er toch ook niet zo slecht uitzien, zeker niet voor een eerste poging, toch?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #62 Gepost op: 25 augustus 2021, 12:21:42 »
Sterker: het ziet er goed uit!
Groet, Frank

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #63 Gepost op: 25 augustus 2021, 12:39:14 »
Wauw, zo’n printer biedt wel mogelijkheden.  (y)

Dank voor de foto’s van de wissels, duidelijk!

Grtz,
Niels

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #64 Gepost op: 25 augustus 2021, 17:28:26 »
Dit zou ik als ik jouw was gewoon lekker gebruiken,ziet er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #65 Gepost op: 25 augustus 2021, 17:39:00 »





Heel mooi die achterwand. Bijgevoegd nog twee foto's van de voorkant.
Freddy

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #66 Gepost op: 26 augustus 2021, 09:23:03 »
Zet het even in de grondverf, dan heb je een veel beter zicht op wat nog moet bijgewerkt worden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #67 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:29:49 »
Dat er nog nabewerking nodig zal zijn ben ik ook wel van overtuigd, en wellicht zal hier of daar ruimte laten voor een styreen profieltje ook wel een strakker resultaat gaan geven, bijvoorbeeld bij de metalen staanders. Maar dit was even een eerste probeersel, nadat het tekenen een beetje doorgeslagen was.
Ik was met tekenen van de loods eigenlijk alleen voor het grondplan begonnen, om te kunnen bepalen hoe groot het ding in werkelijkheid gaat worden en hoe de schuinte van de aanbouw precies uit gaat komen. De schuinte van de aanbouw is namelijk sterk bepalend hoe schuin de loodssporen moeten gaan lopen.

Na heeeeel veel raampjes tellen ben ik er wel uit wat de afmetingen precies gaan worden.
De originele loods is 10 wanddelen met elk 5 raampjes lang. In model moet ik e.e.a. met 3 wanddelen inkorten. Dat valt nog reuze mee.

Hier het uitgeprinte grondplan op de modules ingepast. Spoor 1 ligt er nu ook voor de helft in.



Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #68 Gepost op: 04 september 2021, 17:32:57 »
Inmiddels zijn nu ook de sporen 1, 11 (perronkopspoor voor de richting Loenen) en spoor 4 (kolenkraan) gereed. Tussen spoor 1 en 11 heb ik iets meer ruimte gelaten ten behoeve van het perron. Hoewel dat een smal perron is, was die op het baanplan wel heel erg smal.
Ook heb ik spoor 11 iets over de modulescheiding doorgetrokken, zodat dat spoor daadwerkelijk voor kopmaken naar Loenen geschikt is.



Alleen nog het kopspoor dat langs het spoor naar Loenen loopt (weet iemand welk nummer die heeft?) en dan de spooraansluitingen op de draaischijf nog. Dat is voor wat betreft de loodssporen nog even een gepuzzel om ze netjes uitgelijnd op de draaischijf te laten uitkomen. Even goed uitmeten hoe dat in het Anyrail plan stond, dan moet dat lukken.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #69 Gepost op: 05 september 2021, 15:59:10 »
Ik besef dat ik met iets teveel dingen tegelijkertijd bezig ben, waardoor de voorgang niet echt efficiënt is. Maar ik vind de afwisseling van alle aspecten van de modelspoorhobby leuk. Daarom nu even wat anders.

Eén van de beeldbepalende items die echt niet in Beekbergen mag ontbreken, is natuurlijk de kolenkraan.

De kolenkraan is van het type EDK6 gebouwd door VEB Schwermaschinenbau.
Van deze kraan zijn er meerdere bewaard gebleven, en volgens mij ook in bedrijf bij een andere museumspoorweg in Duitsland. Ik heb in ieder geval op internet foto's van dezelfde type kraan gevonden.

Van deze kraan is bij mijn weten helaas geen model beschikbaar. Ik ben a.d.h.v. de vele gevonden en zelfgemaakte foto's met tekenen begonnen, en daar zelfs al wat in doorgeslagen volgens mij.

Het eerste resultaat wat onbewerkt uit de printer komt rollen en vlot in elkaar geplakt, ziet er naar mijn bescheiden mening toch ook al best veelbelovend uit. Let niet op het onderstel  ;)







Het zal nog wel een tijd duren voordat ik een definitief model klaar heb, maar ik vond het toch leuk om dit alvast te delen

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #70 Gepost op: 05 september 2021, 16:10:12 »
Lekker bezig man, heel herkenbaar (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #71 Gepost op: 24 oktober 2021, 12:15:35 »
Dankjewel Patrick.
Via andere wegen heb ik over de EDK-6 spoorkraan ook al bemoedigende woorden en tips mogen ontvangen, dus hier ga ik zeker mee door.

Maar eerst ben ik aan de gang geweest met de verlichting van de baan.
Het gedeelte van mijn baan waar Depot Beekbergen gepland is, moest het qua verlichting doen met de centrale plafondlamp in de kamer. De balken in de schuine kap waren wel van een ledstrip voorzien, maar van het warmwitte type. Deze heb ik vervangen door een ledstrip die wit licht uitstraalt met een dubbele hoeveelheid leds per meter. Om het depot nu ook beter te verlichten heb ik van balk naar balk een simpele koof gemaakt, opgehangen aan het plafond en voorzien van dezelfde type ledstrip.
De koof hangt een paar centimeter voor de modulerand, daarmee is het wel oppassen om niet telkens mijn hoofd eraan te stoten, maar dat went wel redelijk, heb ik gemerkt.



Wat betreft de aanleg van rails is de aansluiting naar de draaischijf gerealiseerd en ook zijn de drie loodssporen klaar. Eén van de sporen is voorzien van een inspectieput. Daar hoort natuurlijk verlichting in, en het is makkelijker om dat aan mijn bureau te doen, dan wanneer de put al in de baan is ingebouwd.
Eigenlijk horen er TL-balken in, maar dat is volgens mij in model nog lastig na te maken.



Ik heb er daarom 12 SMD 0603 ledjes in gemaakt. Met hun afmetingen van 1,6 x 0,8 mm was dat een heel gepriegel om daar draadjes aan te solderen. Met een stukje dubbelzijdig tape ging dat prima en op het laatst voelde ik mezelf er zelfs handig in worden. Maar toen had ik er al 12 klaar.

Ze zijn ook voorbedraad te koop, dat weet ik en dat zal ik ook zeker aanschaffen als ik de kleinere 0402 ledjes nodig ga hebben. Voorlopig heb ik van die 0603 ledjes nog 987 stuks op voorraad, en nog eentje die ergens op de vloer zwerft...  ;D


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #72 Gepost op: 24 oktober 2021, 14:53:03 »
Heel mooi allemaal (y)

Vraagje:
Heb je die inspectieput zelf gemaakt of ergens uit de handel betrokken?

N.B.
Ben zelf met inspectieputten bezig van Peco.
Zie hier.

Groet, Bas

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #73 Gepost op: 24 oktober 2021, 15:14:31 »
Ik heb set 41612 Untersuchungsgruben van Auhagen gebruikt.
Er zitten twee delen in de verpakking. Eentje dus voor de inspectiekuil, de andere kwam van pas voor de slakkenkuil (gehalveerd)

Groeten,
Jos

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #74 Gepost op: 24 oktober 2021, 19:44:35 »
Dank voor je info, Jos.

Dit product van Auhagen was mij nog niet bekend.
Ik ben overigens tevreden met mijn Peco kuilen PK-156, die geschikt zijn voor code 75.

Die verlichting die je gemaakt hebt ziet er trouwens prachtig uit.
Lijkt me inderdaad een een heel gepruts met het solderen van die SMD-tjes.

Overigens sowieso mijn complimenten voor wat je aan het bouwen bent (y).
Heel mooi.

Het is voor mij ook een vrij bekende plek. Maar dat zal vast voor meer mensen hier gelden.

Groet, Bas