Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Museumdepot Beekbergen in H0  (gelezen 28894 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:22:47 »
Ok, ik dacht gelezen te hebben dat het niet zou passen :) Dan lekker de 83 gebruiken. Overigens vind ikzelf de Rocowissels van veel betere kwaliteit dan de Tillig. Laatstgenoemde is vreselijk fragiel en je moet ze erg secuur leggen en behandelen, ze vervormen namelijk toch wel erg snel. Roco wissels zijn dan toch een stuk robuuster en ook heel mooi om te zien.

Laat ons je vorderingen zien ;)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:25:50 »
Ah.. nu breng je me toch weer aan het twijfelen... Toch maar beter de Roco wissel gebruiken dan, ondanks dat deze van het foutieve "Baeseler" type is??
Voorkomen van ontsporingen vind ik belangrijker dan een juist type wissel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:40:40 »
Sorry voor de twijfel ;) Het zijn persoonlijke ervaringen met Tillig. Ik vind het nog steeds vreselijk mooi spul maar vreselijk fragiel... en dat kan best goed gaan maar soms niet. Verder zie ikzelf het probleem niet om een afwijkend type te gebruiken wat er misschien dan nooit gelegen heeft. Maar ook dat zijn keuzes :)
De combi zou goed moeten kunnen maar uitproberen is wel een aanrader. Leg het spul aan elkaar en "gooi" er wat losse wagentjes overheen. Als die er vlot doorheen rollen doen je zware locs dat zeker wel.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:44:49 »
Dank voor je toelichting.. Dat ik het werkend krijg, ben ik n.a.v. de voorgaande tips niet zo bang voor, maar wel dat het in de toekomst ook BLIJFT werken. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:53:43 »
Tegelijkertijd ben ik bezig om de Roco 42615 draaischijf te voorzien van een stappenmotor, zodat het mooier digitaal aan te sturen is.. Bovendien krijg ik van het geluid als de veertjes langs de pennetjes schrapen altijd een nagel op krijtbord gevoel.

Ik heb dit soort ombouwprojectjes op internet gezocht, en de mooiste is wel die van Karst Drenth op dit forum. Aan zijn niveau kan ik natuurlijk niet tippen, dus ik pak het iets simpeler aan.

Allereerst heb ik een stappenmotor gekozen waarvan ik denk dat die het makkelijkst in te bouwen is. Het is een Nema 14 11Ncm 0.9deg geworden. Ik heb er gelijk een TMC2209 steppermotordriver bij aangeschaft, want die zouden lekker stil zijn.

Vervolgens heb ik een beugeltje getekend:



Deze komt op de plaats van de bestaande aandrijfunit, en maakt gebruik van dezelfde schroefgaten.
In plaats van het losse cardan asje, heb ik een verloopje gemaakt waarmee de stappenmotor direct het wormwiel aandrijft.

Mijn neefje heeft een 3D-printer en die heeft de beugel en het verloop-asje voor mij uitgeprint. Met name het verloop-asje was een lastige, die is een paar keer opnieuw gedaan om een fijne strakke verbinding te krijgen.

E.e.a. ziet er nu zo uit:



Op deze manier heb ik niks aan de draaischijf hoeven slopen, waardoor als het project mislukt, ik altijd nog terug kan naar de oude situatie.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2021, 15:55:39 »
Het grootste verschil tussen Roco en Tillig elite zit hem in de dikte van de dwarsligger. Je zal ergens een beetje moeten opvullen.
En rammelt het railasje een beetje, met een fijn punttangetje kanje dat vanzelf oplossen met een beetje accuraat geknijp.

En wat die fragiliteit vantillig betreft. De kruiswissels zijn inderdaad iets lastiger, maar ik blijf de verende tongen nog altijd de max vinden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:13:58 »
Ik heb er een nachtje over geslapen en mede door de tip van Frans, ga ik het eerst proberen met de Engelse wissel van Tillig. Al heb ik gemerkt dat het samenknijpen van een raillasje ook niet zo makkelijk is. Zit die aan de kant van Tillig lekker strak, zit die aan de Roco kant weer te los... We prutsen voort  :D

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:23:12 »
Ik heb een Arduino op de draaischijf aangesloten en voorzien van een sketch die een paar willekeurige sporen langs gaat.

Hier voor de liefhebber een filmpje hoe de draaischijf met de stappenmotor nu werkt. Klik

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 12:25:01 door Jozzz »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2021, 21:00:12 »
Hallo,

Leuk dat je het museumstoomdepot nabouwt. (y)
Het gebouw wat je beschrijft als kantoor is het museumstationsgebouw waarin de horeca en de kaart/souvenirverkoop word gedaan.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #39 Gepost op: 15 augustus 2021, 10:37:32 »
Dankjewel voor je toelichting Remy.
Op de website van de VSM stoomtrein.org las ik dat ze het hebben over "een prachtig oud stationsgebouw met een authentiek stationskantoor". Je kan dat lezen alsof het één gebouw is, maar ik vermoedde dat ze met die laatste het nieuwste gebouw bedoelen en dat heb ik dan maar afgekort naar "kantoor".
Ook met restauratie dus.

Het wordt toch tijd dat ik daar eens ga kijken tijdens "normaal bedrijf" en niet alleen tijdens Terug-Naar-Toen  8)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2021, 11:16:17 »
Volgens mij wordt met "een prachtig oud stationsgebouw met een authentiek stationskantoor" gewoon het originele stationsgebouw bedoeld....
Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2021, 13:13:34 »
In het oude stationsgebouw hebben ze het kantoortje van de stationschef inderdaad netjes aangekleed.
Het gebouw aan de andere kant, daar zitten de toiletten, de kaartverkoop en een cafetaria.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #42 Gepost op: 15 augustus 2021, 14:00:59 »
Op depot Beekbergen wordt veel gerangeerd. Want de vele rijvaardige locomotieven moeten natuurlijk wel allemaal aan de beurt komen voor een ritje richting Apeldoorn of Dieren.

Kadee is dan eigenlijk het koppelsysteem waar dat het mooiste mee kan. Totdat hier een nieuwe Roco Sik met bedienbare koppeling aanreisde. Dat koppelt erg slecht met Kadee. Om die koppeling eraf te halen is ook kapitaalvernietiging, en in de toekomst zullen er wellicht meer locomotieven met bedienbare koppeling komen? Wat te doen....

Toen kwam ik een topic van Juroen tegen: Rangeerbaan Molenhoek
Een op afstand bedienbare koppeling op basis van de Roco Universal koppeling. Dat klinkt ideaal, want ook met die koppeling vind ik het wel prettig rangeren.
Juroen laat bij zijn oplossing wel een nadeel(tje) zien: Je moet over beide magneetranden (polen) rijden voor een volledige ontkoppeling.
Bij mijn vroegere Kadee experimenten, had ik deze neodymium magneten aangeschaft. Volgens de leverancier 50x10x2mm, in de praktijk ietsje kleiner.



Als je er hiervan twee naast elkaar onder de rails legt, dan kan je de Kadee koppelingen d.m.v. de bekende shuffle ontkoppelen. Ook hier zit een nadeel(tje) aan: Sommige wielen en/of wagens worden zichtbaar door de magneten aangetrokken, waardoor een schokkerig effect in je trein zal optreden.

Nu kwam ik er sapdrinkerwijs achter dat als de twee neodymium magneten tegengesteld gepoold strak naast elkaar onder de rails liggen, dan worden de Roco Universal koppelingen, die voorzien zijn van een klein magneetje, wel direct tegelijk ontkoppeld.

Dat lijkt veelbelovend, dus hier ga ik verder mee experimenteren.

In onderstaand baanplan heb ik d.m.v. een groen blokje aangegeven waar ik denk dat ik die ontkoppelmagneten van nut kunnen zijn. De plek is zodanig ingeschat dat een 44-er of 52-er nog net de wissel vrij laat. Gelukkig zitten ook hierbij de ondersteuningsbalkjes niet in de weg t.b.v. het mechaniekje à la Juroen.



Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2021, 13:50:00 »







Er is in de loop van de jaren veel veranderd qua gebouwen en sporenplan  op het VSM-depot. Voor zover ik weet is dit het nieuwste gebouw met kantoor, toiletten, horeca, magazijn, informatie en verkoop tickets. Jaren geleden stond er een bolkop rijtuig waarin toen het kantoor en magazijn waren gevestigd. Voor het rijtuig is dit gebouw gekomen.  In het stationsgebouw was toen tickets verkoop en dat is tegenwoordig ook in het nieuwe gebouw.

Freddy

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2021, 14:06:49 »
Dank voor de foto's 2-takker. Het is een leuk gebouw, en dan ook vooral zo met het terras en parasols ernaast. Maar dat gaat bij mij niet passen helaas. Ter vergelijk: de grondoppervlakte van dit gebouw is beduidend groter dan van het oude stationsgrbouw.