Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 17563 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2022, 15:50:52 »
Ik heb mijn archief door zitten spitten, en zie na de oorlog eigenlijk alleen maar zwarte borden met witte cijfers.
Eerste klasse komt bij de houten coupe rijtuigen niet meer voor, dit was na de oorlog al afgeschaft.
Je ziet de AB's als B's rijden, en enkele als BC's. Maar vaak nog wel met de AB aanduiding voor het nummer!.
Ik kom een foto tegen van een SS BC met hoge witte borden voor de tweede klasse, maar meer vind ik niet.

Ik ga ook mee met het advies van Ton;
Met name voor de naoorlogse uitvoering van houten rijtuigen kan je het beste een foto als voorbeeld nemen. Dan weet je tenminste zeker dat het door jou gekozen nummer ook echt in die uitvoering heeft gereden. Of je kiest ervoor om gewoon een uitvoering te maken die je leuk vindt, ook al weet je niet zeker of het helemaal klopt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #46 Gepost op: 28 juni 2022, 15:54:37 »
Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn vermoeden wordt eigenlijk al een beetje bevestigd met jullie antwoorden: de witte borden waren bestemd voor nieuw materieel en stalen materieel wat verbouwd/gereviseerd werd. De houten rijtuigen hebben voornamelijk de oude borden behouden met hier en daar een uitzondering op de regel. Ik ga dus voor een versie met zwarte borden met wit cijfer.

Nu brengt Arjen mij nog aan het twijfelen of ik de AB met 1e en 2e klasse borden maak of alleen 2e. Het staat mij bij dat ik een foto van een naoorlogse AB heb gezien met 1e en 2e klasse borden... Die heeft stiekem mijn voorkeur. Nouja, dat zoek ik nog wel even uit. Eind deze week sla ik de Erfenis even open.

Ondertussen staan de bankjes van de AB8c's en C10c's in de grondverf. Het project gaat dus weer verder.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #47 Gepost op: 22 juli 2022, 12:55:13 »
Al het ongeluk komt in drievoud

Ja dat is de slogan van de afgelopen dagen, want: het leven van een modelbouwer gaat niet altijd over rozen.
Gisteravond was ik bezig met de Engelse draaistellen en kwam ik erachter dat ik 4 resin gietdelen mis. Vorig jaar heb ik 20 draaistellen bij MK besteld en ik heb nooit de inhoud gecontroleerd. De bereikbaarheid van MK is op dit moment niet al te best, dus ik heb de resterende incomplete draaistellen maar in een doosje opgeborgen. Helaas kunnen de wagens dus niet allemaal op de correcte draaistellen komen te staan.

Nummer twee kwam vanmorgen toen ik dacht om wat oud keukenrol te verfrommelen en weg te gooien. Daarin bleken nog twee spanwerken te zitten van het chassis. Inmiddels na wat gevloek heb ik ze alweer redelijk recht kunnen buigen.

De klapper kwam ook vandaag. Omdat ik nog geen goede mogelijkheden heb om te zandstralen zocht ik elders voor een oplossing. Hier in de buurt een plek gevonden waar ik langs kon komen. Helaas was het ultrafijne alu-oxide grit niet aanwezig, dus met een iets grover grit en lage druk kijken of het lukte. Het zag er veelbelovend uit, zonder schade.  Helaas kwam toen opeens mijn 'derde ongeluk' om de hoek kijken en trok het chassis zo krom als een hoepel. Zie hieronder het resultaat.



Ik moet nog maar zien of ik dat weer goed krijg...

Desalniettemin ben ik wel weer een belangrijke ervaring rijker en weet ik beter wat wel én wat niet kan met betrekking tot zandstralen.

Gaan er dan nog wel dingen goed? Ja hoor, gelukkig wel. De laatste zandwagentjes zijn afgerond en zijn klaar om gespoten te worden en ik heb een Fleischmann bagagewagen succesvol omgebouwd. Daarnaast zijn alle banken voor de interieur van de AB8c's en C10c's klaar. Die zal ik binnenkort nog wel even tonen. Tot slot zijn de klasseborden af en worden op dit moment elders geprint. Ik verwacht ze volgende week.

Nu even overdenken hoe ik verder ga. Zolang ik in mijn studio woon wilde ik eigenlijk geen grote compressor aanschaffen vanwege de afmetingen en het geluid. Maar goed, dit werkt zo ook niet.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #48 Gepost op: 22 juli 2022, 17:10:58 »
Jeetje Mathyn, dat is balen zeg  :o
Wordt nog een hele klus om dat onderstel weer een beetje fatsoenlijk te krijgen.

Dat probleem met ontbrekende onderdelen van MK herken ik wel  8) De achterstand die hij heeft met de mail is intussen opgelopen tot meer dan een jaar. De wachttijd voor onderdelen dus ook....

Voor wat betreft de compressor: als lawaai het probleem is, kijk dan eens hier. Ff doorklikken naar het demo-filmpje.

Grtz, Ton

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #49 Gepost op: 22 juli 2022, 18:21:39 »
Dat kromme chassis heb ik ook gehad met deze rijtuigen.
Tussen een aantal houtjes latjes aan bovenkant en onderkant toch weer aardig recht gekregen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #50 Gepost op: 22 juli 2022, 18:52:51 »
Dat materiaal is  door al die hamerslagen van het grit vervormd en dat kriig je nooit meer in de oude vorm. Recht krijgen is al wat, maar of je dan blij zult zijn.....
Mijn idee..niet bij de pakken neerzitten en al dat vervormde spul verwijderen en naar het ronde archief verwijzen. Pak messing profielen en maak zelf een nieuw frame.

En je zegt al....les geleerd.
Blijf de optie om te stralen in gedachten houden. Het kan. Zelfs witmetaal kan je met 8 bar stralen zonder vervelende gevolgen.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2022, 18:58:12 door FritsT »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2022, 19:15:36 »
Balen Mathyn, misschien even bij Gert vragen of hij toevallig nog een bodemplaat over heeft? Zo niet, misschien is het mogelijk om een nieuwe bodem uit een messing plaat knippen en dan de oude stelbalken en bufferbalken over te nemen.

kijk dan eens hier

Ton, ik dacht dat 4 liter een beetje weinig is voor stralen. Is 4 liter naar jouw idee voldoende?

Gr. Laurence
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2022, 19:37:41 door Sikje248 »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #52 Gepost op: 22 juli 2022, 19:32:53 »
Ik heb nog een bodemplaat over omdat deze te ver door geëtst is, hierdoor is de vouwlijn op een aantal plekken helemaal door en wobbeld de zijkant ook her en der maar daar is waarschijnlijk met wat extra soldeer of hoeksteuntjes aan de binnenkant nog wel wat van te maken.
Hij is zeker niet zo terminaal als wat je nu hebt.

Stephan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #53 Gepost op: 22 juli 2022, 19:37:57 »
Dat is zeker balen, ik zou Gert even een mailtje sturen.
Dit krijg je misschien nog wel recht, maar echt mooi wordt het dan niet.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #54 Gepost op: 22 juli 2022, 19:46:45 »

Ton, ik dacht dat 4 liter een beetje weinig is voor stralen. Is 4 liter naar jouw idee voldoende?


4 liter kan wel, maar als je stevig wilt doorblazen is het in inderdaad krap. Zelf heb ik er eentje met een 9 liter vat.
Het ging mij bij de link vooral om het fenomeen "low noise" en het demo-filmpje.

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #55 Gepost op: 22 juli 2022, 20:30:26 »
Gewoon een oude tandenborstel en Cif of Jif of desnoods Vim, werkt bij mij prima.

Stephan.

Oosterhuis

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #56 Gepost op: 22 juli 2022, 20:36:11 »
Hallo, ik heb nog een bodemplaat over van een C10c inclusief spanwerk.
Stuur maar een PB als je interesse hebt.

Oosterhuis

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #57 Gepost op: 23 juli 2022, 11:36:01 »
Het is zeker balen, maar ook een goede les. Inmiddels heb ik van Gert ook al een pb gekregen met een aanbod waar ik zo even op ga reageren  ;D
Laat ik voorop stellen dat met zandstralen niks mis is. Alleen bij te grof grit gaat het metaal bol staan doordat het zo dun is. Met het superfijne alu-oxide wat meer op een poeder lijkt, kan er volgens mij vrijwel niks fout gaan.

Waarom ik zoveel waarde aan het zandstralen hecht is voor de duurzaamheid van het model. Ik wil het bouwen zo goed mogelijk doen. Als ik er verf op spuit wil ik zeker zijn dat het er dertig jaar op zit. Dit kan ongetwijfeld ook met een tandenborstel en cif, maar het zandstralen geeft mij een nog beter gevoel. Het is een soort hersenkronkel die maar niet los laat. Daarnaast maak je het model er echt helemaal mee schoon.

@Ton, een hele klus en niet te doen denk ik. Er zit te veel spanning in het materiaal. Jammer dat MK zo een wachttijd heeft, ik zou mij bijna als assistent email-services aanmelden  ;)
Dank voor je link. HBM heeft mooie compressors. Ik denk dat een 4 liter vat wel te weinig is, maar je hebt een groter model in deze serie. Wat volgens mij nog belangrijker is, is de luchttoevoer in liters per minuut. Deze moet toch wel minstens boven de 100 zitten voor het zandstralen. Maar je gaf zelf al aan dat het als voorbeeld was.

@Frits, precies wat jij zegt. Ik overwoog zelf wat te maken, maar Gert heeft nog wat liggen.

@Laurence, groter drukvat en capaciteit is wel belangrijk. Maar zoals Ton al schreef was het puur als voorbeeld. Het zijn mooie apparaten. In de handleiding van de straalkast staat volgens mij minimaal 140L/minuut.

@Stephan, dank voor je aanbod! Ontzettend aardig van je. Gelukkig is het al opgelost.

@Oosterhuis, ook jij bedankt voor je aanbod. Het is niet meer nodig, maar anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt.

Binnenkort maak ik dus een nieuw chassis. In de tussentijd ga ik eerst nog even zoeken naar een andere locatie waar ik misschien kan zandstralen. Weet iemand misschien een adres? Ik stel de aanschaf van die compressor liever nog even uit… als dat er niet is dan moet ik er misschien toch aan gaan geloven.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #58 Gepost op: 29 juli 2022, 23:12:02 »
Af en toe gebeuren er echt mooie dingen op het forum. Zo werd ik vandaag verrast; er viel een nieuw onderstel door de brievenbus afkomstig van Gert. Ontzettend fijn, want daarmee is de AB dus niet verloren en kan de renovatie beginnen.

Weliswaar moeten er wel een hoop onderdelen van het beschadigde onderstel losgehaald en hergebruikt worden. Gelukkig zijn juist die onderdelen niet beschadigd tijdens mijn debacle en is het met een gasbrandertje voorzichtig los te krijgen.



Om het nog eens te benadrukken en te laten zien wat voor desastreus effect het grovere straalmedium had is het mooi op bovenstaande foto te bestuderen. De treden zijn hier losgehaald en liggen op het bureau. Het messing was van origine kaarsrecht, maar door het stralen is er dermate veel oppervlaktespanning in het materiaal gaan zitten dat het compleet krom is getrokken.
Ga dus nooit proberen om met grover straalmedium 'voorzichtig' te stralen. Bij zulk dun kwetsbaar spul kan dat gewoon echt niet.



In ''ontmantelde toestand''
 


En hier het eindresultaat. Nu eerst alle onderdelen goed schoon schuren en alle tin restanten verwijderen. Daarna hier en daar wat recht buigen en op de nieuwe etsplaat monteren.

Dit wordt wel weer wat moois (y) (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #59 Gepost op: 29 juli 2022, 23:32:43 »
Ha gelukkig  (y) . Nog een tip, beetje laat: het interieur hoeft niet aan de bodemplaat worden gesoldeerd. Zo kun je bodemplaat ( zwart) en interieur (bruin met later te kleuren bankjes) los van elkaar spuiten zonder ingewikkeld afplakken. Na aantippen van de bankjes plaats je het onderstel op de bodemplaat, doorstekende lipjes ombuigen en klaar. Succes verder!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.