BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: MathynK op 07 augustus 2021, 22:12:55

Titel: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 07 augustus 2021, 22:12:55
Een nieuw topic met een nieuw project!
Ik ben momenteel nog met de bouw van de NS 4500 en een postwagen bezig, dus het was wel weer tijd om een derde, vierde, vijfde, zesde en zevende project te starten. Het plan is om een vijftal HSM bakken te bouwen uit de etsplaten van Gert Arkema. Het gaat om twee AB8c's en drie C10c's die ik in een na-oorlogse uitvoering zal bouwen. Ik begin met de AB8c's. (y)

Zoals altijd deel ik dit graag met jullie. Omdat ik dit keer zelf de opschriften zal gaan tekenen heb ik ook wat achtergrondinformatie over de rijtuigen verzameld. Daarnaast heb ik het NS blokschrift uitgewerkt tot een werkbaar lettertype (font). Daarover later meer.

Jullie begrijpen het al; het project is al even bezig. Ik zal jullie eerst even bijpraten voordat ik nieuwe updates zal plaatsen.

----------------

Etsplaat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-001-610ee7dd0210a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-001-610ee7dd0210a.jpg)

Omdat ik alleen een etsplaat zonder extra onderdelen heb, zitten er een paar extra uitdagingen in. De eerste is het ontbreken van moertjes en boutjes. Gelukkig verzend mijn hofleverancier van alle soorten en maten onderdelen met schroefdraad altijd binnen een paar dagen. Dat was dus snel opgelost.

Voor de draaistellen heb ik de keuze uit Fleischmann Duitse draaistellen of Engelse van MKmodelbouwstudio. De rijtuigen hebben beide gehad. Ik heb voor de AB8c's voor het laatste gekozen. T.z.t. zal ik op de bouw van deze draaistellen terugkomen.

Onderdelen: diverse onderdelen komen van Phildie en MK vandaan. Ik heb gekozen voor open buffers, alleen zijn deze helaas nog niet binnen. Hopelijk levert MK deze binnen niet al te lange tijd.

Opschriften: ik zal voor de eerste keer zelf opschriften moeten gaan tekenen. Omdat ik dit vaker zal gaan doen heb ik ervoor gekozen om het NS blokschrift helemaal uit te tekenen in Illustrator en daar een font van te maken via een fontgenerator. Zo kan ik in de toekomst vrij vlot opschriften maken voor allerhande materieel. De opschriften laat ik binnenkort samen met opschriften voor andere rijtuigen printen bij WeKra. Hij levert een topservice en mooie kwaliteit witte prints.

Tot snel!
Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Eric B op 08 augustus 2021, 10:39:50
Eén volger heb je alvast, succes met de bouw.  :)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 augustus 2021, 11:00:08
Weer een mooi project! Staat op volgen (y)

Het opschriften verhaal lees ik met buitengewone interesse. Ook leuk dat je kiest voor de Engelse draaistellen.

Succes!
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 08 augustus 2021, 11:07:02
Leuk Eric en Richard! Dan ga ik voor jullie gelijk verder met mijn verhaal.

Ik heb eerst twee chassis in elkaar gezet voor de AB's. Dat zat vrij snel in elkaar, alleen had ik wel ruzie met het messing. De zijkanten zijn half geëtst om de klinknagels zichtbaar te maken, en de vouwnaad is op veel plekken doorgeëtst om het vouwen makkelijker te maken. Hierdoor is het vrij kwetsbaar en kronkelt het snel. Nu ging dit goed, totdat ik de vouwnaad over de hele lengte wilde vertinnen. Het messing ging op verschillende punten kronkelen. Ik denk doordat het door de warmte iets wilde uitzetten. Het heeft een hoop geduld gekost om alles weer netjes te vouwen. Bij het tweede onderstel heb ik daarom maar niet overal tin laten vloeien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-002-610f9c784d67a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-002-610f9c784d67a.jpg)

Daarna ben ik door gegaan met het interieur. De wanden kan je aan de bodemplaat solderen of loslaten. Ik twijfelde; want als het interieur los zit is het een stuk makkelijk spuiten. Desalniettemin heb ik voor meer stevigheid gekozen en alles gesoldeerd. Zo blijft de bodemplaat mooi recht en vormt het een stevig geheel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-003-610f9cf379e56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-003-610f9cf379e56.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-004-610f9cf37bf09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-004-610f9cf37bf09.jpg)

Tot slot had ik alvast een begin gemaakt met het buigen van het dak. Ik heb altijd ruzie met een koperen buis en een vaatdoek dus heb ik besloten om dit iets anders aan te pakken. Eind 2020 heb ik mijzelf een redelijk compacte wals cadeau gedaan. De twee daken voor de AB's waren binnen een minuut rond gebogen (y). Daarnaast van wat afvalmateriaal van de etsfret een dak gebogen voor de PTT wagen. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96587.msg3222183470;topicseen#msg3222183470)
Ik wil alleen nog een keer een kleine wals hebben voor het buigen van ketels. Met stalen rollen rond de 12-15mm diameter en een werkbare breedte tussen de 10 en 15 centimeter. George Watts had een prachtige wals in zijn assortiment, maar hier is vrijwel niet meer aan te komen. Als iemand wat weet dan hoor ik dat graag!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-005-610f9e0f32f5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-005-610f9e0f32f5c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-006-610f9e1050388.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-006-610f9e1050388.jpg)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Sikje248 op 08 augustus 2021, 15:35:20
Interessant, ga ik volgen (y)
Succes
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: JaJo op 08 augustus 2021, 16:39:24
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 12 september 2021, 17:28:48
Hallo allemaal,

Tijd voor een nieuwe update. Ik wisselde de laatste tijd een beetje tussen de P en de AB8c, maar het wordt tijd dat ik jullie weer bijpraat.

In deze update sta ik stil bij het dak. Nadat ik het dak iets platter gedrukt had heb ik het direct op de kap gesoldeerd. Daarna moeten er dunne messing strips onder het overstek gesoldeerd worden om de wand meer dikte te geven. Dit is een uitdaging. Vooral de lange zijwand is lastig om écht strak te krijgen. Maar het is gelukt  ;D

Eerste proefpassing op het onderstel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-009-613e1a412a9c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-009-613e1a412a9c3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-008-613e1a412b592.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-008-613e1a412b592.jpg)

Daarna door met de waterbakken. Ik ben altijd een klein beetje bang voor roestvorming in een holle afgesloten ruimte doordat er tijdens het schoonmaken toch wat vocht in komt. Vroeg of laat komt dit door je lak naar buiten. Daarom heb ik openingen in het dak geslepen om dit te voorkomen. Zo weet ik zeker dat alles mooi droog en schoon is als ik het ga spuiten. Overigens geen aanmerking op de kit, want het is verstandig dat Gert dit niet geëtst heeft. Openingen zorgen ervoor dat je een dak veel minder mooi bol kan buigen. Kan je beter achteraf even een slijpschijfje ter hand nemen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-010-613e1a417b703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-010-613e1a417b703.jpg)

Daarna heb ik naar eigen interpretatie een dakleiding getekend. Na het bekijken van een aantal foto's, de originele bouwtekeningen en wat eigen inzicht is onderstaande verloop gekozen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-011-613e1a41a1534.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-011-613e1a41a1534.jpg)

Daarna is het zaak om een messing staf (0,5mm) op het dak te bevestigen. Deze keer gebruik ik nog minder soldeer dan bij de Philo C10c en de B8c. Daar is de onderzijde af en toe volgelopen en dat zie je zodra de lak erop. Dat effect wil ik hier voorkomen... Het is een tweestrijd tussen goed vast en weinig tin. Enerzijds wil ik voldoende tin onder de dakleiding laten vloeien zodat hij niet horizontaal over het dak kan schuiven, anderzijds wil ik dus niet dat het 'vol loopt'. Ik maak het dakoppervlak eerst heel goed schoon en gebruik veel vloeimiddel in combinatie met weinig tin om de kleine hoeveelheid tin zo goed mogelijk te laten vloeien zodat de leiding 1000% vast zit. Hiervoor gebruik ik een brander en geen soldeerbout.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-012-613e1a41c223a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-012-613e1a41c223a.jpg)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: prutser op 12 september 2021, 21:17:42
Mooi hoor.
Ik heb gewoon een gat geboord in het dak onder de watertanks tegen het opsluiten van vocht.
Bij het dicht solderen van de lipjes van de zijwand door het dak heb ik vaak dat het soldeer naar onder zakt zodat er een soldeerbel onder de dakrand zit. Soms soldeer ik dan maar met het rijtuig op zijn kop. Heb jij dat ook?

Stephan.
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 14 september 2021, 16:40:14
Hoi Stephan,

Dat heb ik bijna niet, maar het is niet helemaal te voorkomen hoor.
Ik soldeer het dak van binnenuit vast. De lipjes gebruik ik alleen om het dak te positioneren en daarna vouw ik ze om, om het dak op zijn plaats te houden. Daarna draai ik de kap weer om en soldeer over de hele lengte het dak aan de binnenzijde/onderzijde vast. Af en toe loopt er dan iets naar buiten en dat schraap ik met een mesje en glasvezelpotlood weer weg. Maar dit gebeurt bij mij bijna niet...  De truc is (denk ik) om niet een overvloed aan tin aan te brengen en een vlotte zijwaartse beweging te maken. Dan vloeit het mooi door de naad, maar niet naar de verkeerde kant. Naderhand knip ik de lipjes af en controleer of het gat in het dak nog een beetje opgevuld moet worden met een druppel tin en vijl ik het daarna weer glad.

Bij de tweede kap was ik dit weekend bezig om daktorpedo's en ronde ventilatoren aan te brengen toen ik mij bedacht dat ik het dak nog helemaal niet geschuurd heb... Ik wil geen zichtbare ribbels. dus die kunnen er dus weer af.

Het houdt je lekker bezig he ;D

Gr, Mathyn 
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Bert Verkade op 14 september 2021, 23:45:35
Je bent nog lekker bezig. FRAAI Hoor!!
Groet,

Bert
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 16 september 2021, 20:35:21
Dank Bert!

--------

Verder met de handgrepen. Ik was vanavond aan het knippen en buigen van de handgrepen voor de tweede AB bak toen ik mij realiseerde dat ik het buigmalletje nog niet heb laten zien.
De oplettende kijker valt op dat de verticale handgrepen naast de deuren een bocht naar links maken. Dit is uit de losse pols bijna niet netjes te buigen. Helemaal niet als je realiseert dat het 8 handgrepen per kant zijn, dus 16 handgrepen per rijtuig, dus 32 handgrepen voor de AB's, dus met de C10's erbij zelfs........ Afijn, het moge duidelijk zijn dat een buigmalletje gewenst is.

Ik heb uit een aantal reststukjes styreen een buigmalletje gemaakt. Een 1mm styreen ondergrond zorgt voor een vlakke basis, daarop heb ik twee vierkantjes gelijmd met een tussenafstand die gelijk is aan de dikte van het messing. De vierkantjes zijn 0,75mm dik. Een handgreep duw ik ertussen en druk het aan met een smal puntig voorwerp (mesje) waarna ik met een vijl de pootjes opzij buig. Daarna is er nog net geen haakse hoek gemaakt. Om het af te maken gaat de handgreep nog in een platbektang en buig ik alles netjes haaks. Handgrepen vouwen is op deze manier goed uit te houden ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-018-61438e5f9face.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-018-61438e5f9face.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-019-61438e5f9ed27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-019-61438e5f9ed27.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-020-61438e5fc54d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-020-61438e5fc54d2.jpg)

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 16 september 2021, 20:49:51
Het resultaat van de dakleiding:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-013-6143915324aa9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-013-6143915324aa9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-014-6143915329276.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-014-6143915329276.jpg)

Leiding fosforbrons 0,5mm. Oogjes gemaakt door een paar aders van een stroomkabeltje in elkaar te draaien met de boormachine.

Na deze handelingen had ik eerst maar even het dak gronding schoongemaakt.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: naoorlogsNS op 18 september 2021, 15:53:37
Ik geniet van je bouwkunsten, ga zo door (y)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 22 september 2021, 20:30:28
Dankjewel!  ;D. Ik moet eerlijk bekennen dat er geen chronologische volgorde in het verhaal zit... De eerste bak is op zijn buffers en messing watertankvuldoppen (scrabble 3 dubbele woordwaarde) af en de tweede bak vordert. De ene keer laat ik oude foto's zien en de andere keer weer nieuwe. Afijn, als het verhaal maar leuk is ;)

Ik wil graag nog wat verder ingaan op de kopwand. In het etswerk zijn altijd 1 of 2 leidingen op de kopwand opgenomen, maar naar mijn bescheiden mening is er te weinig diepte. In het eggie liggen de leidingen echt op de kopwand. Bij mijn vorige projecten heb ik hier ook wat voor gemaakt en bij de eerste AB8c is het al te zien. Nu, bij de tweede kap, wil ik jullie daar een keer in meenemen. De wand gaat er écht van leven!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-021-614b74f821ba1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-021-614b74f821ba1.jpg)

Hierboven is het eerste stukje te zien. Ik heb dit uit 0,5mm messing draad gevouwen. Het zit tegen de kastjes aan (philotrain onderdeel) en bovenop de leiding die op de kopwand geëtst zit. Deze vertin ik samen met de losse leiding en daarna soldeer ik het vast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-022-614b74f82cbbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-022-614b74f82cbbd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-023-614b74f83ec30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-023-614b74f83ec30.jpg)

Al die onderdelen vouw ik van tevoren op maat voordat het op de wand gaat. Vouwen terwijl er al een deel vast zit is niet te doen.... Ook niet bij de dakleiding. Daarom zie je onderstaande methodiek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-024-614b75b613d6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-024-614b75b613d6c.jpg)

Hier teken ik eerst op het dak het verloop van de leiding uit zoals deze naar mijn mening/inzicht moet gaan lopen. Daarna vouw ik in 1 deel een leiding die over het dak en de kopwand loopt. Hij ligt voor de soldeertegel (onderin de foto). Nu is het zaak om heel veel gaatjes in het dak te boren waar de lusjes doorheen kunnen die de leiding op zijn plaats houden. 

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Weerd op 22 september 2021, 20:43:46
Die leidingen op de kopwand komen waarschijnlijk iets mooier over als je ze in 0,3 of 0,4 mm had gemaakt.
Aan de andere kant, als de bak gespoten is valt de dikte misschien nog wel mee.  :)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Beached op 23 september 2021, 00:59:30
Mooi werk Mathyn (y)

Ik gebruik ook meestal 0,3mm draad voor de gasleidingen, maar jij bouwt dus jouw keuze ;)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 24 september 2021, 15:25:40
Tsja, 0,3 of 0,4 of 0,5mm, het blijft een interpretatie van de werkelijkheid. Ik ben het wel met Gerard eens dat iets dunner fraaier kan staan, maar deze leiding mag van mij wel een beetje 'body' hebben. Bovendien had ik geen 0,3 meer liggen. Na het schilderen oogt het alles behalve grof verwacht ik. Ik vraag mij nu af hoe dik de leiding op het dak van mijn gebouwde C10c is.... Die gebruikte ik als leidraad. Ik gok dat ik daar toch wel 0,3 of 0,4 heb gebruikt. Wordt tijd dat ik GM&S weer eens een mailtje stuur voor wat bouwmaterialen.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 30 september 2021, 19:29:20
De dakleiding wordt vastgezet met 'oogjes'. Het mooiste is om 0,2mm (of 0,1mm als dat bestaat?) messing staf te gebruiken. Helaas had ik dat niet voorhanden en heb ik een andere methode gebruikt. Een gedeelte van een stroomkabel werd gestript en met een vijftal aders heb ik een dunne draad gemaakt. De aders heb ik gebundeld en rondgedraaid met behulp van een boormachine. Ik kom op ongeveer 0,15mm dikte, perfect dus! Daarna ontstaat een dunne sterke draad die ik kan gebruiken voor de 'oogjes'. Na het solderen lopen de aders vol en zie je niet meer dat het uit gedraad materiaal bestaat. Na een verflaag oogt het alsof het massief en glad spul is. Dat weet ik uit ervaring aangezien ik het al eerder zo gedaan heb. Dus, bij gebrek aan beter materiaal een prima oplossing om een avondje door te knutselen aan het model.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-026-6155ed4aa5531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-026-6155ed4aa5531.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-025-6155ed4aac5d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-025-6155ed4aac5d2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-027-6155ed4ac7e56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-027-6155ed4ac7e56.jpg)

De dakleiding is, zoals ik al beschreven had, vooraf gebogen. Op het dak heb ik met stift het verloop getekend en op eigen gekozen punten sla ik met een scherpe punt een putje in het dak. Ik controleer continu of de zwarte lijn nog overeenkomt met het de dakleiding. Door het putje glijdt de boor niet weg als ik een 0,6mm gaatje boor. Bij elk gat steek ik door het gaatje een oogje. Van onderaf soldeer ik de boel vast en ik laat zo weinig mogelijk soldeer tussen dak en leiding doorlopen. Er is een risico dat je dit terug gaat zien bij het geverfde model. Ik doe telkens drie à vier gaatjes voordat ik verder ga. Als dat gedeelte vast zit controleer ik weer of de leiding nog boven de zwarte lijn loopt, of dat ik net naast de lijn moet boren.

@Gerard, ik heb een hele mooie scherpe foto van de C6822 (ex AB) van NJvW Jurriaanse gevonden en die geeft nieuw inzicht! Op de foto is te zien dat de gasleiding ongeveer de dikte heeft van de diagonale handrails op de kopwand. De horizontale (en verticale in het midden) leiding die uit de schakelkastjes komt is duidelijk dikker dan de gasleiding. In het vervolg ga ik die 0,5mm houden en de gasleiding uit 0,3mm staf maken denk ik (y).

Na deze leiding blijft er nog één leiding over die ik geregeld op foto's tegenkom. Er loopt buitenlangs vanaf de stelbalk een vulleiding naar de waterreservoirs op het dak. Dit heb ik gemaakt uit 0,35mm fosforbrons om voldoende sterkte te krijgen. Aan de onderzijde steekt de leiding uit en het boogje aan de bovenkant steekt in het 'luchtledige'. Fosforbrons is lekker stevig en zal niet snel verbuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-016-6155f01a57249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-016-6155f01a57249.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-017-6155f01a5b0da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-017-6155f01a5b0da.jpg)

Tot slot nog een detail van de kopwand nu hij af is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-015-6155f03d1d078.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-015-6155f03d1d078.jpg)

Er zaten geen gaten in de kopwand voor de diagonale handrails. Deze heb ik zelf uitgemeten en geboord. Handrails zijn ter hoogte van de horizontale leiding verbogen conform de werkelijkheid. De trekstang is een heel dun stukje etswerk wat erg kwetsbaar is. Ook deze heb ik met oogjes vastgezet aan de kopwand (methode dakleiding). Daardoor is hij al een stuk minder kwetsbaar. Tot slot op de kopse kant van een vierkant stukje messing staf in het hart twee sleuven geslepen. Daarna heb ik er een blokje van gemaakt. Dit blokje valt over de trekstang en gasleiding en weergeeft de schakelkast die er in het echt op zit.

Door goed naar een aantal foto's te kijken kunnen er een hoop extra details gemaakt worden. Zo gaat het model in mijn ogen echt leven (y)

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 01 oktober 2021, 08:49:02
 (y)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: FritsT op 01 oktober 2021, 10:37:05
 (y)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 31 oktober 2021, 19:31:03
Wat was ik afgelopen vrijdag blij dat MK modelbouwstudio's op Eurospoor stond. Een lange openstaande bestelling van korfbuffers kon ik daardoor nu afhandelen. 5 setjes zijn mee naar huis gegaan waarvoor en 4 zijn bestemd voor de HSM-ers. Beide AB's gaan deze krijgen en daarnaast 2 C10c's. De derde C10c krijgt normale buffers. Het leuke is dat ik de AB's nu bijna af kan maken, er ontbreken alleen nog vuldoppen op de watertanks. Die moet ik binnenkort even bij Phildie met nog wat andere onderdelen bestellen. Wie weet kan ik begin 2022 wel beginnen met schilderen ;D.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten. Ik ben bezig met de opschriften. Bij aanschaf van de kits werd mij nadrukkelijk verteld dat het alleen etsplaten waren, schroefjes en opschriften moest ik zelf gaan regelen. Geen probleem natuurlijk, maar voor de allereerste keer wel een uitdaging. Eerst was ik bezig met Univers en Frutiger, maar ik was niet tevreden. Daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een font van het NSV16549 lettertype. Zo kan ik in de toekomst eenvoudig opschriften maken. Ik heb alle letters en tekens inclusief romeinse cijfers en diverse varianten op de IJ uitgetekend in Illustrator en daarna met FontSelf vertaalt naar een .otf bestand. Het was een leuk klusje om te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-028-617edf6ddbdbe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-028-617edf6ddbdbe.jpg)

Daarna ben ik begonnen met het tekenen van de opschriften voor de AB's. Het is nog even zoeken naar de juiste lettergrootte maar volgens mij ben ik goed op weg. Voor de grote letters heb ik nu 4pt aangehouden, dat komt overeen met ongeveer 1,1 mm. Voor de opschriften op het chassis 1,4pt. Als ik het vergelijk met mijn gebouwde modellen en opschriften in diverse kitjes lijkt het mij mooi overeen te komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-029-617edf9a4cf20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-029-617edf9a4cf20.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-030-617ee047b7ab7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-030-617ee047b7ab7.jpg)

Hier heb ik het even uitgeprint. De printkwaliteit is slecht, maar de grootte is wel goed te beoordelen. Het lijkt mij prima.

Mocht iemand met meer ervaring een aanvulling hebben over de juiste lettergrootte dan hoor ik dat graag.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 08 november 2021, 22:51:12
Ondertussen ben ik lekker bezig met 'seriematig productiewerk', klinkt zwaar en soms is dat ook zo. Bijvoorbeeld bij het vijlen en buigen van 36 bankjes  :). Ik denk nog maar even niet aan de hoeveelheid handgrepen die gesoldeerd gaan worden. Het is een hobby en een hobby is leuk, toch? ::) Nu even zonder geinen, momenteel bezig aan de drie C10c's en dát is echt wel leuk! Zelfs met die 36 bankjes. De kitjes van Gert bouwen gewoon lekker weg en er zitten amper fouten in. Top (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-001-61899a2e78a7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-001-61899a2e78a7a.jpg)

De evolutie van het chassis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-003-61899a69b707c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-003-61899a69b707c.jpg)

Mijn nieuwe aanwinst die ik gekocht heb op Eurospoor komt erg goed van pas. Zo'n metalen blokhaak is ideaal om wandjes haaks te solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-002-61899a69c938d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-002-61899a69c938d.jpg)

Het spanwerk zit bij de kitjes van Gert los. Dit schroef je op het einde vast. Ideaal, omdat je zo het fragiele etswerk niet kan verbuigen  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-004-61899a69e67ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-004-61899a69e67ca.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-005-61899adea47e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-005-61899adea47e4.jpg)

Ik pas twee soorten buffers toe. Twee rijtuigen hebben de oude korfbuffers, één heeft gemoderniseerde. Ik vind het wel leuk om wat te variëren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-006-61899adeadc51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-006-61899adeadc51.jpg)

In de bodemplaats zijn putjes geëtst die overeenkomen met de boorgaten voor een 'grote' Ribu. Dus die pas ik hier toe als koppelingmechaniek. Omdat mijn M3 moer erg breed is ging dit niet zonder aanpassen. De moer is een stukje afgefreesd en de koppeling wat ingesneden. Past prima zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-007-61899aded5b97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-007-61899aded5b97.jpg)

Kleine noodzakelijke aanpassing is een gaatje in de opstaande steun. Anders zit de bout voor het vastschroeven van de gastanks scheef.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met de draaistellen. Ik heb eerst gekeken hoeveel ik moet opvullen tussen draaistel frame en wagenbodem. Ik gebruik de Engelse draaistellen van MK. Dit is 2mm. Nu dus eerst opvulplaatjes gaan slijpen voordat ik hiermee verder kan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-009-61899b9249db4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-009-61899b9249db4.jpg)

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 08 november 2021, 23:15:01
Mooi werk Mathyn! Iets over het spanwerk, waar ik later achterkwam; als je het spanwerk na het spuiten vastschroeft zoals logisch lijkt (gaatje, zeskantje) dan kan het spanwerk wat bol gaan staan, dus net even te slap zijn en dat zie je. Maar als je het spanwerk enkel met de lipjes aan de uiteinden door de bodemplaat steekt en eraan vasttrekt (lipjes twisten en klaar) dan zitten de uiteinden altijd strak en is dus het hele spanwerk strak. Mocht je het spanwerk iets hebben verbogen, dan is er een truc om het weer recht te krijgen; doe dan een stripje messing tussen bodem en deel spanwerk want tegen de bodem aanligt. Als je het spanwerk via de lipjes straktrekt dan overstrek je het spanwerk iets, waardoor deze weer rechttrekt.
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: janw op 09 november 2021, 00:58:07
Topklasse dit, echt een genot om naar te kijken. Zowel de kit als de montage.
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 09 november 2021, 11:18:37
Dank voor de complimenten ;D. Het zijn echt hele fijne kitjes.

@Gert, dank voor je tip. Ik ga het ervaren nadat alles zwart is gespoten. In ieder geval is het heel prettig dat het los zit en pas bij montage op het model komt. Het spanwerk is natuurlijk vrij kwetsbaar, bij mijn Philo C10c (SS model) is het al vaak verbogen.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 11 november 2021, 19:07:06
Voorheen zat ik altijd heel erg te stoeien met het vouwen van de zijwanden. Ook in de HSM-ers zit een hele flauwe bolling. Met het oog op de toekomst en de stapel kitjes die ik heb liggen kijk ik elke keer weer op tegen mijn huidige oplossing: het vouwen over mijn houten messenblok in de keuken. Daarom heb ik een lang gekoesterd idee in uitvoering gebracht. Een stuk stevig hout vormt de basis waarop ik een zijwand kan klemmen. Over de afgeronde rand buig ik dan de zijwand. Die is daarna iets te scherp gebogen, maar dat kan je daarna weer iets terug buigen. Ik denk dat dit echt een top oplossing is, maar dat moet ik nog gaan testen. Ik heb alleen nog twijfel over de radius van de afgeronde rand, maar dat kan ik altijd nog aanpassen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-013-618d5bab8ae50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-013-618d5bab8ae50.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-014-618d5bb5783cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-014-618d5bb5783cf.jpg)
Sorry voor de slechte belichting van de foto...

Opgebouwd uit twee lagen mdf 12mm wat ik nog had liggen. Aan de onderzijde twee slagmoeren die verzinkt zijn in het hout en van boven twee sterknoppen met draadeind en O-ring om de boel aan te draaien. De slagmoeren zijn verzonken zodat de grondplaat stabiel op het bureau ligt. De grondplaat is 12x30cm en de losse plaat is 2,5x30cm. Kosten: nog geen €10,-!!

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Weerd op 11 november 2021, 20:29:28
Heel goed, eigen gereedschap ontwikkelen en toepassen  (y)  (y)  (y)
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 11 november 2021, 22:12:33
Ja ik ben er ook erg blij mee!

Dit had ik al veel eerder moeten doen. Vanavond gelijk uitgetest en wat een verbetering zeg (y)
6 zijwanden waren binnen een mum van tijd gebogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-015-618d85d43d4bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-015-618d85d43d4bf.jpg)


Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Gert Arkema op 12 november 2021, 00:00:25
Goed man!  (y) Ik heb een drempel gemaltraiteerd met hetzelfde doel, scheelt zoveel werk!
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 05 januari 2022, 17:42:09
Tussen kerst en o&n had ik een paar momenten om weer verder te rommelen. De AB8c's zijn zo goed als af. De laatste details zijn toegevoegd, er rest mij alleen nog aan de binnenzijde van de kap wat uitstekende delen weg te knippen/slijpen en een schakelkast op een van de kopwanden op te maken. Daarna zijn deze twee rijtuigen klaar om schoongemaakt en gespoten te worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-031-61d5c1c79559a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-031-61d5c1c79559a.jpg)
Beide rijtuigen hebben korfbuffers gekregen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-032-61d5c1e2a2caa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-032-61d5c1e2a2caa.jpg)
Bij het tweede rijtuig zijn de waterleidingen naar de tanks aangebracht en op de watertanks zijn vuldoppen geplaatst. Dit heb ik 'domweg' gedaan omdat er openingen in de tanks waren geëtst. Maar hier heb ik achteraf nog wel mijn twijfels bij. Ik vind ze sowieso erg grof op de foto en er loopt een vulleiding vanaf het chassis, dus waarom zou je dan ook nog vuldoppen plaatsen? In eerste instantie dacht ik dat ik altijd beide op de foto's zag, maar twee - voor mij - nieuwe foto's van NJVJW op de facebook pagina van Marc van Deventer laten in een juist perspectief zien dat er geen vuldoppen aanwezig zijn. Dus die gaan er weer af. In plaats daarvan moet er een klein pijpje komen (beluchting tegen vacuüm?).

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2816231385358615&set=g.658121414597883 (https://www.facebook.com/photo/?fbid=2816231385358615&set=g.658121414597883)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2769216936726727&set=g.658121414597883 (https://www.facebook.com/photo/?fbid=2769216936726727&set=g.658121414597883)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2274657356182690&set=g.658121414597883 (https://www.facebook.com/photo/?fbid=2274657356182690&set=g.658121414597883) <<vooral deze laat het goed zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-034-61d5c5490ec15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-034-61d5c5490ec15.jpg)

Ik had nog een aantal handgrepen over uit de ets. Het leek mij wel leuk om de deuren in het interieur iets meer detail te geven door ze daar te plaatsen. Als ik ze messing verf dan valt dat van buitenaf echt wel op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-033-61d5c57f383b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-033-61d5c57f383b9.jpg)

Tot slot nog een foto van de kopwanden. De linkse is dus ook bijna af.

----
C10c
Daarnaast ben ik nog verder gegaan aan de C10c's.

Nadat de wanden gebogen waren heb ik eerst alle handgrepen geplaatst. Normaal gesproken soldeerde ik eerst de kap in elkaar voordat ik dit deed, maar dit leek mij deze keer makkelijker. De wanden klemde ik stuk voor stuk in een kleine bankschroef en zo kon ik eenvoudig alles vastzetten met pincet en soldeerbout. Achteraf beviel dit goed. Tijdens het solderen van de kap zijn er geen onderdelen losgeraakt of zwaar verbogen, ik denk zelfs dat het iets sneller werkt dan hoe ik het voorheen deed. Alleen de handgrepen aan de randen heb ik niet geplaatst omdat daar de soldeernaad met de kopwanden gemaakt moest worden. Deze heb ik dus achteraf aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-016-61d5c662a05a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-016-61d5c662a05a9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-017-61d5c662b11a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-017-61d5c662b11a5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-018-61d5c7177d9f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-C10c-018-61d5c7177d9f6.jpg)

Nu druk bezig met dakleidingen en laatste details. Dit keer 0,35mm dakleiding ipv 0,5mm. Dat smoelt wel wat beter. Grappig is dat er geen watertank in het dak zit. Na bestuderen van de bouwtekeningen heb ik deze ook niet gevonden en op de foto's van de C6200en die ik heb kan ik dit ook niet in het dak terugvinden. Blijft dus lekker zo.

Desalniettemin heb ik één uitzondering gevonden dat leuk is om te delen. Leuk is dat het rijtuig C6252 een watertank op het dak heeft gekregen. Zoals ik al schreef ben ik dat nog niet eerder tegen gekomen in de serie C6200. Op de bouwtekeningen is het niet te zien en in de ets van Gert is dit terecht ook niet meegenomen. Hoewel ik de rijtuigen zonder bouw is het zondermeer een charmant detail. Ik kwam erachter op onderstaande foto van de eerdergenoemde facebook pagina: https://www.facebook.com/photo/?fbid=2932274033754349&set=g.658121414597883 (https://www.facebook.com/photo/?fbid=2932274033754349&set=g.658121414597883).

Daarnaast zie ik op alle foto's in mijn bezit dat de gasleiding en horizontale schuifstang op de andere kopwand met de verticale handgrepen zit. Ik vraag mij af of deze op beide kopwanden aanwezig is, dit lijkt mij niet logisch. Bovendien heb ik nog geen duidelijke foto gevonden met zicht op de kopwand met opstaptreden en diagonale handgrepen terwijl dit in de ets wel zo is gemaakt. Achteraf gezien zou ik de geëtste leiding op de kopwand met de opstaptreden glad moeten schuren en de dakleiding moeten omdraaien. Tsja.. Dat ga ik nu niet meer doen. Wie weet kan Gert zich nog eens uitleven in zijn etstekening. Als variatie heb ik één van de C10c's aan beide zijde zo'n stang gegeven om toch een beetje het historisch beeldmateriaal na te bouwen, maar ik zet daar nu wel mijn vraagtekens bij. Dit is een beetje overkill. Ik denk eigenlijk dat het maar aan één kant moet.

Als ik nog een keer een HSM C10c ets op de kop kan tikken dan bouw ik misschien wel de 6252 met hoge watertank en gasleiding op de juiste kopwand.  (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Huup op 05 januari 2022, 21:44:24
Ziet er super uit. Krijg gelijk zin..... :P
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: prutser op 06 januari 2022, 16:04:20
Zeer fraai.
Mooier dan dit kan eigenlijk niet meer.  (y)

Stephan.
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: naoorlogsNS op 06 januari 2022, 20:49:06
Hoe leg jij de dakleiding op het model?
Boor je gaatjes en trek je ze aan met dun draad?



Sorry les 1..... eerst draadje lezen en dan pas vragen ;D
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 06 januari 2022, 21:07:37
Dank voor de complimenten. Stephan, het kan altijd mooier  ;)

De dakleiding is elke keer weer een experiment voor mij. De laatste keer heb ik de leiding vastgemaakt met dun koperdraad. Ik heb een rol 0,2mm lakdraad liggen. Daar heb ik een aantal keren een grof schuurpapiertje overheen gehaald en toen was het prima te verwerken en solderen. Dit beviel eigenlijk wel goed en de dikte is mooi in verhouding. Binnenkort een keertje 0,2mm draad zonder coating kopen.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Mar-Cas op 07 januari 2022, 11:23:32

Daarna ben ik begonnen met het tekenen van de opschriften voor de AB's. Het is nog even zoeken naar de juiste lettergrootte maar volgens mij ben ik goed op weg. Voor de grote letters heb ik nu 4pt aangehouden, dat komt overeen met ongeveer 1,1 mm. Voor de opschriften op het chassis 1,4pt. Als ik het vergelijk met mijn gebouwde modellen en opschriften in diverse kitjes lijkt het mij mooi overeen te komen.

Mathyn,
Als ik je illustrator plaatjes zie dan gebruik je het met standaard instellingen.
Onder edit \ preference \ units \ kun je 3 instellingen t.w.  General \ Stroke en Type  de weergave instellen als millimeters.
je lettergroten lijn breedte etc kun je dan opgeven in mm. Beter dan dat geëmmer met pt's

suc6,
Caspar

PS na het aanpassen illustrator opnieuw opstarten
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Ivo tB op 07 januari 2022, 16:39:44

De dakleiding is elke keer weer een experiment voor mij. De laatste keer heb ik de leiding vastgemaakt met dun koperdraad. Ik heb een rol 0,2mm lakdraad liggen. Daar heb ik een aantal keren een grof schuurpapiertje overheen gehaald en toen was het prima te verwerken en solderen. Dit beviel eigenlijk wel goed en de dikte is mooi in verhouding. Binnenkort een keertje 0,2mm draad zonder coating kopen.

Mathyn, suggestie voor je 0,2mm draad voor de dakleiding. Ik gebruik voor dit soort klusjes gewoon snoer voor electronica, dat bestaat uit een aantal dunne koperen draadjes. Flink stuk isolatie eraf strippen en alle draadjes zijn los. Is eenvoudig en behoorlijk veel goedkoper dan bijvoorbeeld 0,2mm draad van Albion Alloys. Dat laatste is vaak ook te stug om goed om de dunne dakleiding te vouwen en het draad uit snoer is zeer flexibel. Ik gebruik dit koperdraad ook voor smeerleidingen bij stoomloks of als stoomleiding naar de stoombel voor op de ketel.

Voorbeeldje te zien op de ketel onder de handrail door een klein oogje en je ziet de leiding ook nog een stukje in het machinistenhuis:

(https://live.staticflickr.com/65535/51787687614_ce0574ae32_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/KV0CF3)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 08 januari 2022, 10:26:25
@Casper, ik denk altijd dat ik de drie programma's Photoshop, Indesign en Illustrator redelijk goed ken, maar dit trucje was mij dan weer niet bekend. Dank voor de zeer bruikbare tip (y)

@Ivo, Ja elektronicasnoer werkt inderdaad ook. Zal ook zeker een stuk goedkoper zijn. Voor smeerleidingen is de lakdraad die ik eerder gebruikt heb ook wel geschikt denk ik, zeker als het achteraf gelijmd wordt. Desalniettemin ben ik ook weer blij met jouw wijze raad. Overigens complimenten voor je ezeltje, wat wordt hij mooi  :o

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: constant willems op 08 januari 2022, 15:14:58
In oude transformatoren en elektrische bellen zitten allerlei dikten koperdraad in de spoelen. Ik gebruikte dat zelfs voor de bouw van scheepsmodellen.
Constant
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: Sikje248 op 08 januari 2022, 15:52:48
Fraaie wagens Mathyn, begint al een behoorlijke sleep te worden (y)

Hoe heb je de afgeronde rand van de buigmal gemaakt? Is die gefreesd?
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 10 januari 2022, 15:33:52
Die mal is gemaakt met een dikke plaat mdf. Heb er met een bovenfrees een kwart cirkel in laten frezen. Daarna twee stroken mdf op elkaar gelijmd die je boven het etswerk ziet zitten om dat aan te drukken. De strook mdf heb ik op de plaat goed gepositioneerd en met lijmklemmen vastgezet voordat ik de twee gaten geboord heb voor de draadeindes. Ik had dit al jaren eerder moeten doen.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
Bericht door: MathynK op 22 januari 2022, 14:06:17
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-035-61ebffd6201f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM-AB-035-61ebffd6201f4.jpg)

En nu met de juiste sprietjes op het dak. Op de achtergrond zie je nog de dikke waterdoppen. Het oogt wel goed in verhouding zo, ik ben blij met deze aanpassing (y).

Alle vijf de rijtuigen zijn nu klaar op de draaistellen na, dat komt later aan bod. Het is schoongemaakt en ligt klaar om gezandstraald te worden. Alleen dat is helaas nog wel een dingetje... Ik heb een mooie straalcabine, maar nog geen goede compressor. Momenteel straal ik met zo'n kleine badger, wat een ellendig ding is als je grote oppervlaktes wilt stralen. Met zo'n kap ben ik rustig een paar uur bezig omdat tussendoor ook mijn compressor niet voldoende druk kan leveren. Bovendien heb ik voorlopig nog niet de ruimte voor een grote tweede compressor. Nogal behelpen dus.

Elke keer als ik dus een weekendje vrij heb pak ik een stukje denk ik. Voorlopig dus wat minder updates.

Groet, Mathyn