Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 17545 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2021, 00:59:30 »
Mooi werk Mathyn (y)

Ik gebruik ook meestal 0,3mm draad voor de gasleidingen, maar jij bouwt dus jouw keuze ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2021, 15:25:40 »
Tsja, 0,3 of 0,4 of 0,5mm, het blijft een interpretatie van de werkelijkheid. Ik ben het wel met Gerard eens dat iets dunner fraaier kan staan, maar deze leiding mag van mij wel een beetje 'body' hebben. Bovendien had ik geen 0,3 meer liggen. Na het schilderen oogt het alles behalve grof verwacht ik. Ik vraag mij nu af hoe dik de leiding op het dak van mijn gebouwde C10c is.... Die gebruikte ik als leidraad. Ik gok dat ik daar toch wel 0,3 of 0,4 heb gebruikt. Wordt tijd dat ik GM&S weer eens een mailtje stuur voor wat bouwmaterialen.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2021, 19:29:20 »
De dakleiding wordt vastgezet met 'oogjes'. Het mooiste is om 0,2mm (of 0,1mm als dat bestaat?) messing staf te gebruiken. Helaas had ik dat niet voorhanden en heb ik een andere methode gebruikt. Een gedeelte van een stroomkabel werd gestript en met een vijftal aders heb ik een dunne draad gemaakt. De aders heb ik gebundeld en rondgedraaid met behulp van een boormachine. Ik kom op ongeveer 0,15mm dikte, perfect dus! Daarna ontstaat een dunne sterke draad die ik kan gebruiken voor de 'oogjes'. Na het solderen lopen de aders vol en zie je niet meer dat het uit gedraad materiaal bestaat. Na een verflaag oogt het alsof het massief en glad spul is. Dat weet ik uit ervaring aangezien ik het al eerder zo gedaan heb. Dus, bij gebrek aan beter materiaal een prima oplossing om een avondje door te knutselen aan het model.







De dakleiding is, zoals ik al beschreven had, vooraf gebogen. Op het dak heb ik met stift het verloop getekend en op eigen gekozen punten sla ik met een scherpe punt een putje in het dak. Ik controleer continu of de zwarte lijn nog overeenkomt met het de dakleiding. Door het putje glijdt de boor niet weg als ik een 0,6mm gaatje boor. Bij elk gat steek ik door het gaatje een oogje. Van onderaf soldeer ik de boel vast en ik laat zo weinig mogelijk soldeer tussen dak en leiding doorlopen. Er is een risico dat je dit terug gaat zien bij het geverfde model. Ik doe telkens drie à vier gaatjes voordat ik verder ga. Als dat gedeelte vast zit controleer ik weer of de leiding nog boven de zwarte lijn loopt, of dat ik net naast de lijn moet boren.

@Gerard, ik heb een hele mooie scherpe foto van de C6822 (ex AB) van NJvW Jurriaanse gevonden en die geeft nieuw inzicht! Op de foto is te zien dat de gasleiding ongeveer de dikte heeft van de diagonale handrails op de kopwand. De horizontale (en verticale in het midden) leiding die uit de schakelkastjes komt is duidelijk dikker dan de gasleiding. In het vervolg ga ik die 0,5mm houden en de gasleiding uit 0,3mm staf maken denk ik (y).

Na deze leiding blijft er nog één leiding over die ik geregeld op foto's tegenkom. Er loopt buitenlangs vanaf de stelbalk een vulleiding naar de waterreservoirs op het dak. Dit heb ik gemaakt uit 0,35mm fosforbrons om voldoende sterkte te krijgen. Aan de onderzijde steekt de leiding uit en het boogje aan de bovenkant steekt in het 'luchtledige'. Fosforbrons is lekker stevig en zal niet snel verbuigen.





Tot slot nog een detail van de kopwand nu hij af is:


Er zaten geen gaten in de kopwand voor de diagonale handrails. Deze heb ik zelf uitgemeten en geboord. Handrails zijn ter hoogte van de horizontale leiding verbogen conform de werkelijkheid. De trekstang is een heel dun stukje etswerk wat erg kwetsbaar is. Ook deze heb ik met oogjes vastgezet aan de kopwand (methode dakleiding). Daardoor is hij al een stuk minder kwetsbaar. Tot slot op de kopse kant van een vierkant stukje messing staf in het hart twee sleuven geslepen. Daarna heb ik er een blokje van gemaakt. Dit blokje valt over de trekstang en gasleiding en weergeeft de schakelkast die er in het echt op zit.

Door goed naar een aantal foto's te kijken kunnen er een hoop extra details gemaakt worden. Zo gaat het model in mijn ogen echt leven (y)

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2021, 08:49:02 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2021, 10:37:05 »
 (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2021, 19:31:03 »
Wat was ik afgelopen vrijdag blij dat MK modelbouwstudio's op Eurospoor stond. Een lange openstaande bestelling van korfbuffers kon ik daardoor nu afhandelen. 5 setjes zijn mee naar huis gegaan waarvoor en 4 zijn bestemd voor de HSM-ers. Beide AB's gaan deze krijgen en daarnaast 2 C10c's. De derde C10c krijgt normale buffers. Het leuke is dat ik de AB's nu bijna af kan maken, er ontbreken alleen nog vuldoppen op de watertanks. Die moet ik binnenkort even bij Phildie met nog wat andere onderdelen bestellen. Wie weet kan ik begin 2022 wel beginnen met schilderen ;D.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten. Ik ben bezig met de opschriften. Bij aanschaf van de kits werd mij nadrukkelijk verteld dat het alleen etsplaten waren, schroefjes en opschriften moest ik zelf gaan regelen. Geen probleem natuurlijk, maar voor de allereerste keer wel een uitdaging. Eerst was ik bezig met Univers en Frutiger, maar ik was niet tevreden. Daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een font van het NSV16549 lettertype. Zo kan ik in de toekomst eenvoudig opschriften maken. Ik heb alle letters en tekens inclusief romeinse cijfers en diverse varianten op de IJ uitgetekend in Illustrator en daarna met FontSelf vertaalt naar een .otf bestand. Het was een leuk klusje om te doen.



Daarna ben ik begonnen met het tekenen van de opschriften voor de AB's. Het is nog even zoeken naar de juiste lettergrootte maar volgens mij ben ik goed op weg. Voor de grote letters heb ik nu 4pt aangehouden, dat komt overeen met ongeveer 1,1 mm. Voor de opschriften op het chassis 1,4pt. Als ik het vergelijk met mijn gebouwde modellen en opschriften in diverse kitjes lijkt het mij mooi overeen te komen.





Hier heb ik het even uitgeprint. De printkwaliteit is slecht, maar de grootte is wel goed te beoordelen. Het lijkt mij prima.

Mocht iemand met meer ervaring een aanvulling hebben over de juiste lettergrootte dan hoor ik dat graag.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2021, 22:51:12 »
Ondertussen ben ik lekker bezig met 'seriematig productiewerk', klinkt zwaar en soms is dat ook zo. Bijvoorbeeld bij het vijlen en buigen van 36 bankjes  :). Ik denk nog maar even niet aan de hoeveelheid handgrepen die gesoldeerd gaan worden. Het is een hobby en een hobby is leuk, toch? ::) Nu even zonder geinen, momenteel bezig aan de drie C10c's en dát is echt wel leuk! Zelfs met die 36 bankjes. De kitjes van Gert bouwen gewoon lekker weg en er zitten amper fouten in. Top (y)



De evolutie van het chassis.



Mijn nieuwe aanwinst die ik gekocht heb op Eurospoor komt erg goed van pas. Zo'n metalen blokhaak is ideaal om wandjes haaks te solderen.



Het spanwerk zit bij de kitjes van Gert los. Dit schroef je op het einde vast. Ideaal, omdat je zo het fragiele etswerk niet kan verbuigen  (y)





Ik pas twee soorten buffers toe. Twee rijtuigen hebben de oude korfbuffers, één heeft gemoderniseerde. Ik vind het wel leuk om wat te variëren.



In de bodemplaats zijn putjes geëtst die overeenkomen met de boorgaten voor een 'grote' Ribu. Dus die pas ik hier toe als koppelingmechaniek. Omdat mijn M3 moer erg breed is ging dit niet zonder aanpassen. De moer is een stukje afgefreesd en de koppeling wat ingesneden. Past prima zo.



Kleine noodzakelijke aanpassing is een gaatje in de opstaande steun. Anders zit de bout voor het vastschroeven van de gastanks scheef.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met de draaistellen. Ik heb eerst gekeken hoeveel ik moet opvullen tussen draaistel frame en wagenbodem. Ik gebruik de Engelse draaistellen van MK. Dit is 2mm. Nu dus eerst opvulplaatjes gaan slijpen voordat ik hiermee verder kan.



Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #22 Gepost op: 08 november 2021, 23:15:01 »
Mooi werk Mathyn! Iets over het spanwerk, waar ik later achterkwam; als je het spanwerk na het spuiten vastschroeft zoals logisch lijkt (gaatje, zeskantje) dan kan het spanwerk wat bol gaan staan, dus net even te slap zijn en dat zie je. Maar als je het spanwerk enkel met de lipjes aan de uiteinden door de bodemplaat steekt en eraan vasttrekt (lipjes twisten en klaar) dan zitten de uiteinden altijd strak en is dus het hele spanwerk strak. Mocht je het spanwerk iets hebben verbogen, dan is er een truc om het weer recht te krijgen; doe dan een stripje messing tussen bodem en deel spanwerk want tegen de bodem aanligt. Als je het spanwerk via de lipjes straktrekt dan overstrek je het spanwerk iets, waardoor deze weer rechttrekt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2021, 00:58:07 »
Topklasse dit, echt een genot om naar te kijken. Zowel de kit als de montage.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2021, 11:18:37 »
Dank voor de complimenten ;D. Het zijn echt hele fijne kitjes.

@Gert, dank voor je tip. Ik ga het ervaren nadat alles zwart is gespoten. In ieder geval is het heel prettig dat het los zit en pas bij montage op het model komt. Het spanwerk is natuurlijk vrij kwetsbaar, bij mijn Philo C10c (SS model) is het al vaak verbogen.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2021, 19:07:06 »
Voorheen zat ik altijd heel erg te stoeien met het vouwen van de zijwanden. Ook in de HSM-ers zit een hele flauwe bolling. Met het oog op de toekomst en de stapel kitjes die ik heb liggen kijk ik elke keer weer op tegen mijn huidige oplossing: het vouwen over mijn houten messenblok in de keuken. Daarom heb ik een lang gekoesterd idee in uitvoering gebracht. Een stuk stevig hout vormt de basis waarop ik een zijwand kan klemmen. Over de afgeronde rand buig ik dan de zijwand. Die is daarna iets te scherp gebogen, maar dat kan je daarna weer iets terug buigen. Ik denk dat dit echt een top oplossing is, maar dat moet ik nog gaan testen. Ik heb alleen nog twijfel over de radius van de afgeronde rand, maar dat kan ik altijd nog aanpassen.





Sorry voor de slechte belichting van de foto...

Opgebouwd uit twee lagen mdf 12mm wat ik nog had liggen. Aan de onderzijde twee slagmoeren die verzinkt zijn in het hout en van boven twee sterknoppen met draadeind en O-ring om de boel aan te draaien. De slagmoeren zijn verzonken zodat de grondplaat stabiel op het bureau ligt. De grondplaat is 12x30cm en de losse plaat is 2,5x30cm. Kosten: nog geen €10,-!!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2021, 20:29:28 »
Heel goed, eigen gereedschap ontwikkelen en toepassen  (y)  (y)  (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2021, 22:12:33 »
Ja ik ben er ook erg blij mee!

Dit had ik al veel eerder moeten doen. Vanavond gelijk uitgetest en wat een verbetering zeg (y)
6 zijwanden waren binnen een mum van tijd gebogen.




Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2021, 00:00:25 »
Goed man!  (y) Ik heb een drempel gemaltraiteerd met hetzelfde doel, scheelt zoveel werk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2022, 17:42:09 »
Tussen kerst en o&n had ik een paar momenten om weer verder te rommelen. De AB8c's zijn zo goed als af. De laatste details zijn toegevoegd, er rest mij alleen nog aan de binnenzijde van de kap wat uitstekende delen weg te knippen/slijpen en een schakelkast op een van de kopwanden op te maken. Daarna zijn deze twee rijtuigen klaar om schoongemaakt en gespoten te worden.


Beide rijtuigen hebben korfbuffers gekregen.


Bij het tweede rijtuig zijn de waterleidingen naar de tanks aangebracht en op de watertanks zijn vuldoppen geplaatst. Dit heb ik 'domweg' gedaan omdat er openingen in de tanks waren geëtst. Maar hier heb ik achteraf nog wel mijn twijfels bij. Ik vind ze sowieso erg grof op de foto en er loopt een vulleiding vanaf het chassis, dus waarom zou je dan ook nog vuldoppen plaatsen? In eerste instantie dacht ik dat ik altijd beide op de foto's zag, maar twee - voor mij - nieuwe foto's van NJVJW op de facebook pagina van Marc van Deventer laten in een juist perspectief zien dat er geen vuldoppen aanwezig zijn. Dus die gaan er weer af. In plaats daarvan moet er een klein pijpje komen (beluchting tegen vacuüm?).

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2816231385358615&set=g.658121414597883

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2769216936726727&set=g.658121414597883

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2274657356182690&set=g.658121414597883 <<vooral deze laat het goed zien.



Ik had nog een aantal handgrepen over uit de ets. Het leek mij wel leuk om de deuren in het interieur iets meer detail te geven door ze daar te plaatsen. Als ik ze messing verf dan valt dat van buitenaf echt wel op.



Tot slot nog een foto van de kopwanden. De linkse is dus ook bijna af.

----
C10c
Daarnaast ben ik nog verder gegaan aan de C10c's.

Nadat de wanden gebogen waren heb ik eerst alle handgrepen geplaatst. Normaal gesproken soldeerde ik eerst de kap in elkaar voordat ik dit deed, maar dit leek mij deze keer makkelijker. De wanden klemde ik stuk voor stuk in een kleine bankschroef en zo kon ik eenvoudig alles vastzetten met pincet en soldeerbout. Achteraf beviel dit goed. Tijdens het solderen van de kap zijn er geen onderdelen losgeraakt of zwaar verbogen, ik denk zelfs dat het iets sneller werkt dan hoe ik het voorheen deed. Alleen de handgrepen aan de randen heb ik niet geplaatst omdat daar de soldeernaad met de kopwanden gemaakt moest worden. Deze heb ik dus achteraf aangebracht.







Nu druk bezig met dakleidingen en laatste details. Dit keer 0,35mm dakleiding ipv 0,5mm. Dat smoelt wel wat beter. Grappig is dat er geen watertank in het dak zit. Na bestuderen van de bouwtekeningen heb ik deze ook niet gevonden en op de foto's van de C6200en die ik heb kan ik dit ook niet in het dak terugvinden. Blijft dus lekker zo.

Desalniettemin heb ik één uitzondering gevonden dat leuk is om te delen. Leuk is dat het rijtuig C6252 een watertank op het dak heeft gekregen. Zoals ik al schreef ben ik dat nog niet eerder tegen gekomen in de serie C6200. Op de bouwtekeningen is het niet te zien en in de ets van Gert is dit terecht ook niet meegenomen. Hoewel ik de rijtuigen zonder bouw is het zondermeer een charmant detail. Ik kwam erachter op onderstaande foto van de eerdergenoemde facebook pagina: https://www.facebook.com/photo/?fbid=2932274033754349&set=g.658121414597883.

Daarnaast zie ik op alle foto's in mijn bezit dat de gasleiding en horizontale schuifstang op de andere kopwand met de verticale handgrepen zit. Ik vraag mij af of deze op beide kopwanden aanwezig is, dit lijkt mij niet logisch. Bovendien heb ik nog geen duidelijke foto gevonden met zicht op de kopwand met opstaptreden en diagonale handgrepen terwijl dit in de ets wel zo is gemaakt. Achteraf gezien zou ik de geëtste leiding op de kopwand met de opstaptreden glad moeten schuren en de dakleiding moeten omdraaien. Tsja.. Dat ga ik nu niet meer doen. Wie weet kan Gert zich nog eens uitleven in zijn etstekening. Als variatie heb ik één van de C10c's aan beide zijde zo'n stang gegeven om toch een beetje het historisch beeldmateriaal na te bouwen, maar ik zet daar nu wel mijn vraagtekens bij. Dit is een beetje overkill. Ik denk eigenlijk dat het maar aan één kant moet.

Als ik nog een keer een HSM C10c ets op de kop kan tikken dan bouw ik misschien wel de 6252 met hoge watertank en gasleiding op de juiste kopwand.  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram