Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerstukje Bas door roadster36
Vandaag om 01:04:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:38:34
Class 66, vraagje voor de kenner. door FritsT
05 december 2021, 23:47:35
Bouw Villefranche de Conflent in H0m en Train Jaune, le Canari door HuubvG
05 december 2021, 23:45:05
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
05 december 2021, 23:24:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
05 december 2021, 23:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
05 december 2021, 23:15:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
05 december 2021, 22:56:20
Langstraatspoorlijn modulebaan door DJV
05 december 2021, 22:54:46
Zolderbaan in de Keistad, H0 door DJV
05 december 2021, 22:39:03
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door Fritsprt
05 december 2021, 22:32:42
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
05 december 2021, 22:30:20
LGB-treinen rijden niet.. door Piet Groot
05 december 2021, 22:19:22
Leuke NL baan! door MartinH0
05 december 2021, 22:19:17
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
05 december 2021, 22:11:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 december 2021, 22:10:23
Vannacht (04-12-2021) marathonuitzending Rail-away door Ronald Halma
05 december 2021, 21:56:40
Kleinbahn: het is voorbij door Karben
05 december 2021, 21:54:01
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
05 december 2021, 21:40:21
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door MiHe
05 december 2021, 21:40:07
Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N) door Mispoes
05 december 2021, 21:38:01
Handmatig rangeren met Koploper of RocRail. De verschillen? door Hans1963
05 december 2021, 21:29:45
Rondom Charlois door hrp
05 december 2021, 21:23:22
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Frank103
05 december 2021, 21:09:49
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
05 december 2021, 20:57:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 december 2021, 20:45:44
OcCre BR 18 Bavarian Dream, schaal: G, in hout en metaal, zelfbouw. door Quintillius
05 december 2021, 20:24:34
Oude Jouef bruggen verbouwen door HuubvG
05 december 2021, 19:57:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 december 2021, 19:49:37
Ketelwagens, welke hebben jullie? door clickmaniac
05 december 2021, 19:30:37
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 3529 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2021, 00:59:30 »
Mooi werk Mathyn (y)

Ik gebruik ook meestal 0,3mm draad voor de gasleidingen, maar jij bouwt dus jouw keuze ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2021, 15:25:40 »
Tsja, 0,3 of 0,4 of 0,5mm, het blijft een interpretatie van de werkelijkheid. Ik ben het wel met Gerard eens dat iets dunner fraaier kan staan, maar deze leiding mag van mij wel een beetje 'body' hebben. Bovendien had ik geen 0,3 meer liggen. Na het schilderen oogt het alles behalve grof verwacht ik. Ik vraag mij nu af hoe dik de leiding op het dak van mijn gebouwde C10c is.... Die gebruikte ik als leidraad. Ik gok dat ik daar toch wel 0,3 of 0,4 heb gebruikt. Wordt tijd dat ik GM&S weer eens een mailtje stuur voor wat bouwmaterialen.

Gr, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2021, 19:29:20 »
De dakleiding wordt vastgezet met 'oogjes'. Het mooiste is om 0,2mm (of 0,1mm als dat bestaat?) messing staf te gebruiken. Helaas had ik dat niet voorhanden en heb ik een andere methode gebruikt. Een gedeelte van een stroomkabel werd gestript en met een vijftal aders heb ik een dunne draad gemaakt. De aders heb ik gebundeld en rondgedraaid met behulp van een boormachine. Ik kom op ongeveer 0,15mm dikte, perfect dus! Daarna ontstaat een dunne sterke draad die ik kan gebruiken voor de 'oogjes'. Na het solderen lopen de aders vol en zie je niet meer dat het uit gedraad materiaal bestaat. Na een verflaag oogt het alsof het massief en glad spul is. Dat weet ik uit ervaring aangezien ik het al eerder zo gedaan heb. Dus, bij gebrek aan beter materiaal een prima oplossing om een avondje door te knutselen aan het model.







De dakleiding is, zoals ik al beschreven had, vooraf gebogen. Op het dak heb ik met stift het verloop getekend en op eigen gekozen punten sla ik met een scherpe punt een putje in het dak. Ik controleer continu of de zwarte lijn nog overeenkomt met het de dakleiding. Door het putje glijdt de boor niet weg als ik een 0,6mm gaatje boor. Bij elk gat steek ik door het gaatje een oogje. Van onderaf soldeer ik de boel vast en ik laat zo weinig mogelijk soldeer tussen dak en leiding doorlopen. Er is een risico dat je dit terug gaat zien bij het geverfde model. Ik doe telkens drie à vier gaatjes voordat ik verder ga. Als dat gedeelte vast zit controleer ik weer of de leiding nog boven de zwarte lijn loopt, of dat ik net naast de lijn moet boren.

@Gerard, ik heb een hele mooie scherpe foto van de C6822 (ex AB) van NJvW Jurriaanse gevonden en die geeft nieuw inzicht! Op de foto is te zien dat de gasleiding ongeveer de dikte heeft van de diagonale handrails op de kopwand. De horizontale (en verticale in het midden) leiding die uit de schakelkastjes komt is duidelijk dikker dan de gasleiding. In het vervolg ga ik die 0,5mm houden en de gasleiding uit 0,3mm staf maken denk ik (y).

Na deze leiding blijft er nog één leiding over die ik geregeld op foto's tegenkom. Er loopt buitenlangs vanaf de stelbalk een vulleiding naar de waterreservoirs op het dak. Dit heb ik gemaakt uit 0,35mm fosforbrons om voldoende sterkte te krijgen. Aan de onderzijde steekt de leiding uit en het boogje aan de bovenkant steekt in het 'luchtledige'. Fosforbrons is lekker stevig en zal niet snel verbuigen.





Tot slot nog een detail van de kopwand nu hij af is:


Er zaten geen gaten in de kopwand voor de diagonale handrails. Deze heb ik zelf uitgemeten en geboord. Handrails zijn ter hoogte van de horizontale leiding verbogen conform de werkelijkheid. De trekstang is een heel dun stukje etswerk wat erg kwetsbaar is. Ook deze heb ik met oogjes vastgezet aan de kopwand (methode dakleiding). Daardoor is hij al een stuk minder kwetsbaar. Tot slot op de kopse kant van een vierkant stukje messing staf in het hart twee sleuven geslepen. Daarna heb ik er een blokje van gemaakt. Dit blokje valt over de trekstang en gasleiding en weergeeft de schakelkast die er in het echt op zit.

Door goed naar een aantal foto's te kijken kunnen er een hoop extra details gemaakt worden. Zo gaat het model in mijn ogen echt leven (y)

Gr, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3922
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2021, 08:49:02 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6848
    • nulpunt
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2021, 10:37:05 »
 (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2021, 19:31:03 »
Wat was ik afgelopen vrijdag blij dat MK modelbouwstudio's op Eurospoor stond. Een lange openstaande bestelling van korfbuffers kon ik daardoor nu afhandelen. 5 setjes zijn mee naar huis gegaan waarvoor en 4 zijn bestemd voor de HSM-ers. Beide AB's gaan deze krijgen en daarnaast 2 C10c's. De derde C10c krijgt normale buffers. Het leuke is dat ik de AB's nu bijna af kan maken, er ontbreken alleen nog vuldoppen op de watertanks. Die moet ik binnenkort even bij Phildie met nog wat andere onderdelen bestellen. Wie weet kan ik begin 2022 wel beginnen met schilderen ;D.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten. Ik ben bezig met de opschriften. Bij aanschaf van de kits werd mij nadrukkelijk verteld dat het alleen etsplaten waren, schroefjes en opschriften moest ik zelf gaan regelen. Geen probleem natuurlijk, maar voor de allereerste keer wel een uitdaging. Eerst was ik bezig met Univers en Frutiger, maar ik was niet tevreden. Daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een font van het NSV16549 lettertype. Zo kan ik in de toekomst eenvoudig opschriften maken. Ik heb alle letters en tekens inclusief romeinse cijfers en diverse varianten op de IJ uitgetekend in Illustrator en daarna met FontSelf vertaalt naar een .otf bestand. Het was een leuk klusje om te doen.



Daarna ben ik begonnen met het tekenen van de opschriften voor de AB's. Het is nog even zoeken naar de juiste lettergrootte maar volgens mij ben ik goed op weg. Voor de grote letters heb ik nu 4pt aangehouden, dat komt overeen met ongeveer 1,1 mm. Voor de opschriften op het chassis 1,4pt. Als ik het vergelijk met mijn gebouwde modellen en opschriften in diverse kitjes lijkt het mij mooi overeen te komen.





Hier heb ik het even uitgeprint. De printkwaliteit is slecht, maar de grootte is wel goed te beoordelen. Het lijkt mij prima.

Mocht iemand met meer ervaring een aanvulling hebben over de juiste lettergrootte dan hoor ik dat graag.

Gr, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2021, 22:51:12 »
Ondertussen ben ik lekker bezig met 'seriematig productiewerk', klinkt zwaar en soms is dat ook zo. Bijvoorbeeld bij het vijlen en buigen van 36 bankjes  :). Ik denk nog maar even niet aan de hoeveelheid handgrepen die gesoldeerd gaan worden. Het is een hobby en een hobby is leuk, toch? ::) Nu even zonder geinen, momenteel bezig aan de drie C10c's en dát is echt wel leuk! Zelfs met die 36 bankjes. De kitjes van Gert bouwen gewoon lekker weg en er zitten amper fouten in. Top (y)



De evolutie van het chassis.



Mijn nieuwe aanwinst die ik gekocht heb op Eurospoor komt erg goed van pas. Zo'n metalen blokhaak is ideaal om wandjes haaks te solderen.



Het spanwerk zit bij de kitjes van Gert los. Dit schroef je op het einde vast. Ideaal, omdat je zo het fragiele etswerk niet kan verbuigen  (y)





Ik pas twee soorten buffers toe. Twee rijtuigen hebben de oude korfbuffers, één heeft gemoderniseerde. Ik vind het wel leuk om wat te variëren.



In de bodemplaats zijn putjes geëtst die overeenkomen met de boorgaten voor een 'grote' Ribu. Dus die pas ik hier toe als koppelingmechaniek. Omdat mijn M3 moer erg breed is ging dit niet zonder aanpassen. De moer is een stukje afgefreesd en de koppeling wat ingesneden. Past prima zo.



Kleine noodzakelijke aanpassing is een gaatje in de opstaande steun. Anders zit de bout voor het vastschroeven van de gastanks scheef.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met de draaistellen. Ik heb eerst gekeken hoeveel ik moet opvullen tussen draaistel frame en wagenbodem. Ik gebruik de Engelse draaistellen van MK. Dit is 2mm. Nu dus eerst opvulplaatjes gaan slijpen voordat ik hiermee verder kan.



Gr, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3922
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #22 Gepost op: 08 november 2021, 23:15:01 »
Mooi werk Mathyn! Iets over het spanwerk, waar ik later achterkwam; als je het spanwerk na het spuiten vastschroeft zoals logisch lijkt (gaatje, zeskantje) dan kan het spanwerk wat bol gaan staan, dus net even te slap zijn en dat zie je. Maar als je het spanwerk enkel met de lipjes aan de uiteinden door de bodemplaat steekt en eraan vasttrekt (lipjes twisten en klaar) dan zitten de uiteinden altijd strak en is dus het hele spanwerk strak. Mocht je het spanwerk iets hebben verbogen, dan is er een truc om het weer recht te krijgen; doe dan een stripje messing tussen bodem en deel spanwerk want tegen de bodem aanligt. Als je het spanwerk via de lipjes straktrekt dan overstrek je het spanwerk iets, waardoor deze weer rechttrekt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • Bruggen-IG:
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2021, 00:58:07 »
Topklasse dit, echt een genot om naar te kijken. Zowel de kit als de montage.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2021, 11:18:37 »
Dank voor de complimenten ;D. Het zijn echt hele fijne kitjes.

@Gert, dank voor je tip. Ik ga het ervaren nadat alles zwart is gespoten. In ieder geval is het heel prettig dat het los zit en pas bij montage op het model komt. Het spanwerk is natuurlijk vrij kwetsbaar, bij mijn Philo C10c (SS model) is het al vaak verbogen.

Gr, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2021, 19:07:06 »
Voorheen zat ik altijd heel erg te stoeien met het vouwen van de zijwanden. Ook in de HSM-ers zit een hele flauwe bolling. Met het oog op de toekomst en de stapel kitjes die ik heb liggen kijk ik elke keer weer op tegen mijn huidige oplossing: het vouwen over mijn houten messenblok in de keuken. Daarom heb ik een lang gekoesterd idee in uitvoering gebracht. Een stuk stevig hout vormt de basis waarop ik een zijwand kan klemmen. Over de afgeronde rand buig ik dan de zijwand. Die is daarna iets te scherp gebogen, maar dat kan je daarna weer iets terug buigen. Ik denk dat dit echt een top oplossing is, maar dat moet ik nog gaan testen. Ik heb alleen nog twijfel over de radius van de afgeronde rand, maar dat kan ik altijd nog aanpassen.





Sorry voor de slechte belichting van de foto...

Opgebouwd uit twee lagen mdf 12mm wat ik nog had liggen. Aan de onderzijde twee slagmoeren die verzinkt zijn in het hout en van boven twee sterknoppen met draadeind en O-ring om de boel aan te draaien. De slagmoeren zijn verzonken zodat de grondplaat stabiel op het bureau ligt. De grondplaat is 12x30cm en de losse plaat is 2,5x30cm. Kosten: nog geen €10,-!!

Gr, Mathyn

Weerd

  • CharleszetOB
  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2021, 20:29:28 »
Heel goed, eigen gereedschap ontwikkelen en toepassen  (y)  (y)  (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2021, 22:12:33 »
Ja ik ben er ook erg blij mee!

Dit had ik al veel eerder moeten doen. Vanavond gelijk uitgetest en wat een verbetering zeg (y)
6 zijwanden waren binnen een mum van tijd gebogen.




Gr, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3922
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2021, 00:00:25 »
Goed man!  (y) Ik heb een drempel gemaltraiteerd met hetzelfde doel, scheelt zoveel werk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.