Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:23:54
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:36
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door AB 7216
Vandaag om 12:20:38
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:19:19
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:09:28
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:08:56
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
Vandaag om 12:05:37
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:00:36
Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966) door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:30:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:23:37
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
Vandaag om 11:14:57
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door VAM65
Vandaag om 11:04:37
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
Vandaag om 10:03:00
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 09:55:54
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 09:54:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:45:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 08:20:11
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door Rick
Vandaag om 08:08:39
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door fissy
Vandaag om 08:08:22
Labbern in Rotzbach door wpinkhof
Vandaag om 07:44:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 00:41:21
Train-O-matic decoder geschikt voor Märklin 3-polige motoren? door rvredebregt
19 oktober 2021, 23:23:17
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Lolke Bijlsma
19 oktober 2021, 23:16:11
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
19 oktober 2021, 23:04:19
EifelBurgenBahn door tuurtje
19 oktober 2021, 22:48:21
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
19 oktober 2021, 22:37:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
19 oktober 2021, 22:23:16
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door GerardvV
19 oktober 2021, 21:58:02
ESU Br.220/V200 door Rolf S
19 oktober 2021, 21:37:23
Raadplaatje door Benelux795
19 oktober 2021, 19:54:23
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 2144 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2021, 00:59:30 »
Mooi werk Mathyn (y)

Ik gebruik ook meestal 0,3mm draad voor de gasleidingen, maar jij bouwt dus jouw keuze ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2021, 15:25:40 »
Tsja, 0,3 of 0,4 of 0,5mm, het blijft een interpretatie van de werkelijkheid. Ik ben het wel met Gerard eens dat iets dunner fraaier kan staan, maar deze leiding mag van mij wel een beetje 'body' hebben. Bovendien had ik geen 0,3 meer liggen. Na het schilderen oogt het alles behalve grof verwacht ik. Ik vraag mij nu af hoe dik de leiding op het dak van mijn gebouwde C10c is.... Die gebruikte ik als leidraad. Ik gok dat ik daar toch wel 0,3 of 0,4 heb gebruikt. Wordt tijd dat ik GM&S weer eens een mailtje stuur voor wat bouwmaterialen.

Gr, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2021, 19:29:20 »
De dakleiding wordt vastgezet met 'oogjes'. Het mooiste is om 0,2mm (of 0,1mm als dat bestaat?) messing staf te gebruiken. Helaas had ik dat niet voorhanden en heb ik een andere methode gebruikt. Een gedeelte van een stroomkabel werd gestript en met een vijftal aders heb ik een dunne draad gemaakt. De aders heb ik gebundeld en rondgedraaid met behulp van een boormachine. Ik kom op ongeveer 0,15mm dikte, perfect dus! Daarna ontstaat een dunne sterke draad die ik kan gebruiken voor de 'oogjes'. Na het solderen lopen de aders vol en zie je niet meer dat het uit gedraad materiaal bestaat. Na een verflaag oogt het alsof het massief en glad spul is. Dat weet ik uit ervaring aangezien ik het al eerder zo gedaan heb. Dus, bij gebrek aan beter materiaal een prima oplossing om een avondje door te knutselen aan het model.







De dakleiding is, zoals ik al beschreven had, vooraf gebogen. Op het dak heb ik met stift het verloop getekend en op eigen gekozen punten sla ik met een scherpe punt een putje in het dak. Ik controleer continu of de zwarte lijn nog overeenkomt met het de dakleiding. Door het putje glijdt de boor niet weg als ik een 0,6mm gaatje boor. Bij elk gat steek ik door het gaatje een oogje. Van onderaf soldeer ik de boel vast en ik laat zo weinig mogelijk soldeer tussen dak en leiding doorlopen. Er is een risico dat je dit terug gaat zien bij het geverfde model. Ik doe telkens drie à vier gaatjes voordat ik verder ga. Als dat gedeelte vast zit controleer ik weer of de leiding nog boven de zwarte lijn loopt, of dat ik net naast de lijn moet boren.

@Gerard, ik heb een hele mooie scherpe foto van de C6822 (ex AB) van NJvW Jurriaanse gevonden en die geeft nieuw inzicht! Op de foto is te zien dat de gasleiding ongeveer de dikte heeft van de diagonale handrails op de kopwand. De horizontale (en verticale in het midden) leiding die uit de schakelkastjes komt is duidelijk dikker dan de gasleiding. In het vervolg ga ik die 0,5mm houden en de gasleiding uit 0,3mm staf maken denk ik (y).

Na deze leiding blijft er nog één leiding over die ik geregeld op foto's tegenkom. Er loopt buitenlangs vanaf de stelbalk een vulleiding naar de waterreservoirs op het dak. Dit heb ik gemaakt uit 0,35mm fosforbrons om voldoende sterkte te krijgen. Aan de onderzijde steekt de leiding uit en het boogje aan de bovenkant steekt in het 'luchtledige'. Fosforbrons is lekker stevig en zal niet snel verbuigen.





Tot slot nog een detail van de kopwand nu hij af is:


Er zaten geen gaten in de kopwand voor de diagonale handrails. Deze heb ik zelf uitgemeten en geboord. Handrails zijn ter hoogte van de horizontale leiding verbogen conform de werkelijkheid. De trekstang is een heel dun stukje etswerk wat erg kwetsbaar is. Ook deze heb ik met oogjes vastgezet aan de kopwand (methode dakleiding). Daardoor is hij al een stuk minder kwetsbaar. Tot slot op de kopse kant van een vierkant stukje messing staf in het hart twee sleuven geslepen. Daarna heb ik er een blokje van gemaakt. Dit blokje valt over de trekstang en gasleiding en weergeeft de schakelkast die er in het echt op zit.

Door goed naar een aantal foto's te kijken kunnen er een hoop extra details gemaakt worden. Zo gaat het model in mijn ogen echt leven (y)

Gr, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2021, 08:49:02 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6650
    • nulpunt
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2021, 10:37:05 »
 (y)