Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 oktober 2021, 23:54:14
Raadplaatje door HenkWinsum
20 oktober 2021, 23:32:10
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N door Ramon_Braker_986
20 oktober 2021, 23:29:15
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door d.vanaalst
20 oktober 2021, 23:27:18
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
20 oktober 2021, 23:13:33
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door Bert van Gelder
20 oktober 2021, 23:11:04
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door mDDM
20 oktober 2021, 22:59:49
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
20 oktober 2021, 22:46:28
Labbern in Rotzbach door André 1976
20 oktober 2021, 22:24:35
Fleischmann flexrails buigen, hoe voorkom je rechte uiteinden? door Reinier Z.
20 oktober 2021, 22:21:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
20 oktober 2021, 22:14:05
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
20 oktober 2021, 21:57:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
20 oktober 2021, 21:49:34
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
20 oktober 2021, 21:25:46
Z21 app gebruikt veel stroom, instelling verkeerd? door bmwpiet
20 oktober 2021, 20:46:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
20 oktober 2021, 20:37:05
Rondom Charlois door Alewijn
20 oktober 2021, 20:23:48
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
20 oktober 2021, 19:56:13
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
20 oktober 2021, 19:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
20 oktober 2021, 18:14:54
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Jeff
20 oktober 2021, 18:05:54
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
20 oktober 2021, 17:49:48
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
20 oktober 2021, 16:39:05
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
20 oktober 2021, 16:34:49
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
20 oktober 2021, 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
20 oktober 2021, 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
20 oktober 2021, 15:11:36
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
20 oktober 2021, 13:56:30
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 2163 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2021, 00:59:30 »
Mooi werk Mathyn (y)

Ik gebruik ook meestal 0,3mm draad voor de gasleidingen, maar jij bouwt dus jouw keuze ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2021, 15:25:40 »
Tsja, 0,3 of 0,4 of 0,5mm, het blijft een interpretatie van de werkelijkheid. Ik ben het wel met Gerard eens dat iets dunner fraaier kan staan, maar deze leiding mag van mij wel een beetje 'body' hebben. Bovendien had ik geen 0,3 meer liggen. Na het schilderen oogt het alles behalve grof verwacht ik. Ik vraag mij nu af hoe dik de leiding op het dak van mijn gebouwde C10c is.... Die gebruikte ik als leidraad. Ik gok dat ik daar toch wel 0,3 of 0,4 heb gebruikt. Wordt tijd dat ik GM&S weer eens een mailtje stuur voor wat bouwmaterialen.

Gr, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2021, 19:29:20 »
De dakleiding wordt vastgezet met 'oogjes'. Het mooiste is om 0,2mm (of 0,1mm als dat bestaat?) messing staf te gebruiken. Helaas had ik dat niet voorhanden en heb ik een andere methode gebruikt. Een gedeelte van een stroomkabel werd gestript en met een vijftal aders heb ik een dunne draad gemaakt. De aders heb ik gebundeld en rondgedraaid met behulp van een boormachine. Ik kom op ongeveer 0,15mm dikte, perfect dus! Daarna ontstaat een dunne sterke draad die ik kan gebruiken voor de 'oogjes'. Na het solderen lopen de aders vol en zie je niet meer dat het uit gedraad materiaal bestaat. Na een verflaag oogt het alsof het massief en glad spul is. Dat weet ik uit ervaring aangezien ik het al eerder zo gedaan heb. Dus, bij gebrek aan beter materiaal een prima oplossing om een avondje door te knutselen aan het model.







De dakleiding is, zoals ik al beschreven had, vooraf gebogen. Op het dak heb ik met stift het verloop getekend en op eigen gekozen punten sla ik met een scherpe punt een putje in het dak. Ik controleer continu of de zwarte lijn nog overeenkomt met het de dakleiding. Door het putje glijdt de boor niet weg als ik een 0,6mm gaatje boor. Bij elk gat steek ik door het gaatje een oogje. Van onderaf soldeer ik de boel vast en ik laat zo weinig mogelijk soldeer tussen dak en leiding doorlopen. Er is een risico dat je dit terug gaat zien bij het geverfde model. Ik doe telkens drie à vier gaatjes voordat ik verder ga. Als dat gedeelte vast zit controleer ik weer of de leiding nog boven de zwarte lijn loopt, of dat ik net naast de lijn moet boren.

@Gerard, ik heb een hele mooie scherpe foto van de C6822 (ex AB) van NJvW Jurriaanse gevonden en die geeft nieuw inzicht! Op de foto is te zien dat de gasleiding ongeveer de dikte heeft van de diagonale handrails op de kopwand. De horizontale (en verticale in het midden) leiding die uit de schakelkastjes komt is duidelijk dikker dan de gasleiding. In het vervolg ga ik die 0,5mm houden en de gasleiding uit 0,3mm staf maken denk ik (y).

Na deze leiding blijft er nog één leiding over die ik geregeld op foto's tegenkom. Er loopt buitenlangs vanaf de stelbalk een vulleiding naar de waterreservoirs op het dak. Dit heb ik gemaakt uit 0,35mm fosforbrons om voldoende sterkte te krijgen. Aan de onderzijde steekt de leiding uit en het boogje aan de bovenkant steekt in het 'luchtledige'. Fosforbrons is lekker stevig en zal niet snel verbuigen.





Tot slot nog een detail van de kopwand nu hij af is:


Er zaten geen gaten in de kopwand voor de diagonale handrails. Deze heb ik zelf uitgemeten en geboord. Handrails zijn ter hoogte van de horizontale leiding verbogen conform de werkelijkheid. De trekstang is een heel dun stukje etswerk wat erg kwetsbaar is. Ook deze heb ik met oogjes vastgezet aan de kopwand (methode dakleiding). Daardoor is hij al een stuk minder kwetsbaar. Tot slot op de kopse kant van een vierkant stukje messing staf in het hart twee sleuven geslepen. Daarna heb ik er een blokje van gemaakt. Dit blokje valt over de trekstang en gasleiding en weergeeft de schakelkast die er in het echt op zit.

Door goed naar een aantal foto's te kijken kunnen er een hoop extra details gemaakt worden. Zo gaat het model in mijn ogen echt leven (y)

Gr, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2021, 08:49:02 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6653
    • nulpunt
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2021, 10:37:05 »
 (y)