In theorie is het centreren en dus conische wielen op rechte baanvakken niet nodig...
Eerlijk gezegd durf ik wel te stellen dat een flens bij recht spoor erg weinig te lijden heeft, ook als het loopvlak cilindrisch zou zijn.
Hier blijf ik het toch met je oneens. Zoals ik al stelde, bij cilindrisch loopvlak moeten de flenzen echt aan het werk. Ook dan zal het wielstel in het spoor van links naar rechts heen en weer slingeren maar dan moeten de flenzen de zaak keren, wat sterke flensslijtage tot gevolg heeft.
HP 1 is voor het goederen materieel en heeft een helling van 1 op 20 'het andere is voor personenmaterieel en heeft een helling van 1 op 80 ,veel cilindrischer dus.
Wederom een discussie theorie-pratijk;
als ik een cilinder met de rolrichting parallel aan de rails op perfect rechte rails leg, zal hij oneindig de rails 'volgen'.
... Ik weet niet of het toegestaan is tekst uit een boek te publiceren (Auteursrecht), ik dacht van niet.