Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?  (gelezen 17288 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #45 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:15:28 »
In theorie is het centreren en dus conische wielen op rechte baanvakken niet nodig...
Ook op recht spoor zijn die conische wielen van belang. Ze zorgen er voor dat het wielstel het midden van het spoor blijft zoeken zonder dat de flenzen veel werk moeten doen. In het draadje waarvan dit draadje is afgesplitst staat dat nog, op recht spoor zie je bijna nergens dat de flenzen de zijkant van de railkop hebben geraakt. Ik stelde het al in het begin van deze discussie dat je op recht spoor nauwelijks flenzen nodig hebt.
Als de loopvlakken cilindrisch zouden zijn, dan zouden de flenzen veel meer werk moeten doen om het wielstel in het spoor te houden, met grotere flensslijtage als gevolg.
En dat zou er weer voor zorgen dat er meer zijdelings contact is tussen flens en rail, waardoor het wiel de neiging heeft omhoog te klimmen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #46 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:29:04 »
In het Techlab van het Spoorwegmuseum kunnen ze dat trouwens met wat proefjes prima uitleggen aan kinderen van een jaar of 10.  :)
En aan mij dus.   :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #47 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:30:02 »
Zoals ik al zei: in theorie.. Flenzen zijn er bij recht spoor alleen omdat rails in werkelijkheid nooit helemaal recht is: je hebt altijd een verstoring waardoor je kleine diameter veranderingen hebt in het loopvlak. Eerlijk gezegd durf ik wel te stellen dat een flens bij recht spoor erg weinig te lijden heeft, ook als het loopvlak cilindrisch zou zijn.

Omhoog klimmen langs flenzen, zeker op recht spoor is zeer onwaarschijnlijk; al is het maar omdat het wiel met minimaal een paar ton naar beneden druk. Wat wel aan de hand kan zijn bij ontsporingen in bochten; ongelijk spoor of te korte overgangsbocht. Dan kan het gebeuren dat dat, met name stijve korte wagons (bijv ketelwagens), druk op 1 of meerdere wielen verliezen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #48 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:37:57 »
Eerlijk gezegd durf ik wel te stellen dat een flens bij recht spoor erg weinig te lijden heeft, ook als het loopvlak cilindrisch zou zijn.
Hier blijf ik het toch met je oneens. Zoals ik al stelde, bij cilindrisch loopvlak moeten de flenzen echt aan het werk. Ook dan zal het wielstel in het spoor van links naar rechts heen en weer slingeren maar dan moeten de flenzen de zaak keren, wat sterke flensslijtage tot gevolg heeft.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #49 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:40:45 »
Ik kan nog wel wat (over) schrijven uit het genoemde boek over de coniciteit ; het boek noemt  die de- helling - van het Hoofdprofiel.
Er zijn twee Hoofdproflielen 1 en 2 .
HP 1 is voor het goederen materieel en heeft een helling van 1 op 20 'het andere is voor personenmaterieel en heeft een helling van 1 op 80 ,veel cilindrischer dus.
Ik schreef al dat het verscil in diameter  van de loopcirkelniet veel mag zijn, bij HP 1 > 0,5 mm (!) en HP 2 > 0,2 mm.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #50 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:43:40 »
Hier blijf ik het toch met je oneens. Zoals ik al stelde, bij cilindrisch loopvlak moeten de flenzen echt aan het werk. Ook dan zal het wielstel in het spoor van links naar rechts heen en weer slingeren maar dan moeten de flenzen de zaak keren, wat sterke flensslijtage tot gevolg heeft.

Wederom een discussie theorie-pratijk; als ik een cilinder met de rolrichting parallel aan de rails op perfect rechte rails leg, zal hij oneindig de rails 'volgen'. In werkelijkheid: als je het spoor een beetje netjes kan leggen en je cilindrische wiel niet te breed maakt, zal 't mijns inziens wel meevallen met de wrijving tussen flens en rails. Uiteraard moet je schranken voorkomen! Maar dat is een geometrische voorwaarde.

Ik zeg niet dat conisch niet beter/netter is op rechte stukken, maar de grootste noodzaak is in bochten.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #51 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:48:24 »
HP 1 is voor het goederen materieel en heeft een helling van 1 op 20 'het andere is voor personenmaterieel en heeft een helling van 1 op 80 ,veel cilindrischer dus.

Kan mij ook voorstellen dat hierin een kostenplaatje meetelt, maar wel opvallend: wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de configuratie losse assen en draaistellen? Het scheelt nogal of assen op enige afstand gemonteerd zijn onder een 2-assige wagon of kort op elkaar in draaistellen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #52 Gepost op: 04 augustus 2021, 21:58:38 »
Wederom een discussie theorie-pratijk;
Bij het gedrag van een wielstel op spoorrails zie je juist dat theorie en praktijk mooi samenlopen.
Ik begin altijd te steigeren als men theorie en praktijk los van elkaar wil zien. De praktijk wordt afgestemd op de theorie en zo nodig wordt de theorie aangepast aan de praktijk. Theorie en praktijk vormen een twee-eenheid.

Citaat
als ik een cilinder met de rolrichting parallel aan de rails op perfect rechte rails leg, zal hij oneindig de rails 'volgen'.
Daar zeg je zowat, perfect rechte rails. Maar er is altijd een imperfectie. Conische wielen zullen door hun zoekgedrag zonder flenzen kilometers in het spoor blijven. Cilindrische wielen zonder flenzen staan er binnen 100 meter naast. (die 100 meter is een schatting)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #53 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:02:21 »
Klopt; maar de vraag was of de flenzen bij cilindrische wielen op enigzins netjes gelegde rechte rails veel te lijden hebben.. 'ns Kijken of ik iets kan vinden wat het bevestigd of ontkracht.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 22:04:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #54 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:03:17 »
Dat cilindrische wielen er in werkelijkheid na een paar meter af liggen, geef ik zonder meer toe...  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #55 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:05:56 »
Ik ben benieuwd wat je nog gaat vinden.
In de loop van de tijd heb ik enkele boeken over spoorwegtechniek gelezen, waaronder zeer oude. Wat ik hier vertel komt regelrecht uit die boeken, dus heb ik niet zelf verzonnen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #56 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:11:32 »
Ik zeg ook niet dat je het verzint; ik opper alleen dat conische wielen noodzakelijk zijn voor bochten en dat, indien de mensheid slechts rechte spoorlijnen zou kennen, het wellicht ook af kan met cylindrische wielen met flenzen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #57 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:20:55 »
... Ik weet niet of het toegestaan is tekst uit een boek te publiceren (Auteursrecht), ik dacht van niet.
Je mag delen van de tekst met bronvermelding citeren voor een "wetenschappelijke verhandeling" of "onderwijs" en dat is dit wel... of zoiets.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #58 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:22:07 »
Overigens is dit bij nader inzien niet 1-2-3 te beantwoorden; want wat is jouw "echt aan het werk" of mijn "weinig te lijden"... Zoals gezegd; ik verwacht dat flensslijtage bij cilindrische wielen op recht spoor mee zal vallen, zeker in een starre ophanging met grote as afstand, maar ik laat 't denk ik maar rusten  :angel: 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?
« Reactie #59 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:53:41 »