Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21540 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2021, 00:21:21 »
Bij een seinbeeld met een cijfer is het "kleuraspect" (mooi woord) niet belangrijker, of onbelangrijker dan het cijfer, immers het getoonde seinbeeld vormt dan één geheel.

Dat is dus niet waar. Het kleuraspect geeft de opdracht (rood = stoppen, geel = afremmen) of toestemming (groen), het cijfer is secundair. Bij ten onrechte gedoofd zijn van het cijfer blijft een restrictiever seinbeeld over. Bij geel + 4 is de opdracht afremmen naar 40 km/h, valt de 4 uit dan is de opdracht rekenen op een stoptonend sein. Een cijfer zonder kleuraspect betekent helemaal niets.

Dat een cijfer wel eens naast een sein hangt is ook niet de kwestie, maar erboven komt zover ik weet niet voor in Nederland.

Dat klopt, maar jouw eerste mail suggereert dat een stel nitwits heeft bedacht dat het lollig is om het cijfer boven het kleuraspect aan te brengen. Ik denk dat daar goed over nagedacht is. Dat het cijfer nu onderaan hangt, komt waarschijnlijk doordat men in 1953 in eerste instantie had bedacht dat het boven het kleuraspect het cijfer van de ter plaatse geldende snelheid en eronder het cijfer voor de doelsnelheid. Uiteindelijk is het bovenste cijfer niet ingevoerd. 

Verder zie ik in de proefopstelling een paal welke niet alleen zeer dun is, maar ook amper tot geen contrast heeft met de achtergrond, en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal geheel voorzien van contrasterende kleuren, welke de zichtbaarheid sterk zou moeten verhogen.

Deze proefopstelling is alleen bedoeld om de zichtbaarheid van het kleuraspect en het cijfer te kunnen beoordelen.

In het kader van veiligheidsdenken dacht ik dat het misschien juist beter zou zijn te kiezen voor een betere zichtbaarheid dan juist voor een mindere zichtbaarheid.
Juist de laatste jaren zijn er op verschillende locaties aanpassingen gedaan om verwarring te voorkomen en de zichtbaarheid te verbeteren.

Zichtbaarheid is maar 1 aspect van waarneembaarheid. Een van de voordelen van een smaller sein is dat het iets meer richting de trein gehangen kan worden en daardoor bijvoorbeeld in een bocht beter en vaker zichtbaar wordt.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 00:31:46 door Zaandam-Zuid »

Duoblock

  • Online Online
  • Berichten: 151
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2021, 01:17:01 »
Aanvullend op "Zaandam-Zuid" zijn verhaal:
Actueel geldende OVS69133-1 benoemt verder geen uiterlijke details van de seinpalen bij de herkenbaarheidseisen.
Wel wordt het achtergrondscherm benoemd die voor de "een-aspect versie" gelijk blijft als bij de seinen met twee of meer aspecten: kleur zwart en met ronde hoeken bij hoofdseinen en een rechte hoek bij voorseinen.
Achterzijde lamphuis blijft wit.

@Zaandam-Zuid -> weet je misschien hoe de zwart/witte palen tot stand zijn gekomen in het verleden?
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 01:19:17 door Duoblock »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2021, 08:25:39 »
Zwart-wit is nog uit de tijd dat je ook rood-witte palen had. Daarbij had een rood-witte paal een andere betekenis dan een zwart-witte.

Verder heeft het niet veel nut om zo te discuseren Zaandam-Zuid, als ik het heb over een seinbeeld met cijfer wat dan één geheel is (zie seinenboek) begin jij over seinstoringen / onjuiste seinbeelden waarbij de seinkleur en/of het cijfer ontbreekt / gedoofd is. Dat is een compleet andere situatie, waar we het hier helemaal niet over hadden.

Verder denk je dat het "waarschijnlijk" was dat men in 1953 ook al het cijfer boven de lamp had willen plaatsen. Heb je daar dan ook een bron voor ?

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Tot slot, het achtergrondscherm is niet conform regelgeving dus mag zolang de regelgeving niet gewijzigd is niet zo toegepast worden.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 08:29:14 door Dwergsein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:13:34 »
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.
Dezelfde ontwikkeling zie je bij verkeerslichten voor het wegverkeer.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #19 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:19:43 »

Fijn te vernemen dat deze proefopstelling alleen bedoeld was voor de zichtbaarheid van kleur en cijfer, maar dan zou het misschien beter zijn de proefopstelling ergens te plaatsen langs een echte spoorlijn, met verschillende blikvelden uit verschillend materieel onder wisselende weersomstandigheden.

Langs een echte spoorlijn rijden treinen, dat is erg onhandig als je het spoor steeds buiten dienst moet gaan nemen om meetingen te verrichten.
Plus dat zolang deze uitvoering niet in het seinenboek staat, je het ding niet werkend naast een spoorlijn kunt zetten uiteraard.

Nu staat ie trouwens ook langs een echte spoorlijn, waar alleen geen reguliere treinen rijden en dus veel meer mogelijk is, dus wat is het verschil :p?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #20 Gepost op: 03 augustus 2021, 10:40:09 »
Kan het niet zijn dat bij seinen met leds het achtergrondscherm minder nodig is? Bij seinen met leds zie je ook vaak kortere zonnekappen, of soms zelfs ontbrekende zonnekappen.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is. En inderdaad, er zijn op sommige plekken ook seinen zonder achtergrondscherm, bv in tunnels. Tegen de regelgeving in en kan soms tot verwarring leiden. Kijk maar eens op de baanvak documentatie in de Velsertunnel......
Een achtergrondscherm met witte band eromheen staat niet in het Seinenboek / bijlage 4 en geeft dus zo ie zo een vertekend beeld.

Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #21 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:12:40 »
Laat ik het zo zeggen.
In het donker of met typisch ( lees vies, goor, nat) Nederlands weer zie je de huidige palen ook echt niet van een afstand hoor.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #22 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:21:39 »
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Dat zal ook niet hoeven, seinen zijn ook genormeerd kwa zichtbaarheidseisen en dat geldt ook voor treinen die daarop ontworpen zijn.

Of anders gezegd, materieel moet zo gebouwd zijn dat je de seinen binnen de normen kunt zien en men zal nu dat sein testen op die normen. De testen nu gaan niet de materieeltoelating overnieuw doen.

Zaken als tegenlicht kun je juist prima simuleren door het plaatsen van extra belichting en het standpunt van de machinst zal bij proefnemingen toch vastgelegd worden met camera's. Allemaal zaken die je juist prima in alle rust kunt uitvoeren op een buiten dienst zijnd baanvak als wat dit is, en juist niet op in dienst zijde infra.

Een nieuw infraobject kun je pas langs de openbare infra plaatsen als het beproefd, getest, toegelaten en in de regelementen opnomen is, eerder niet.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 14:23:25 door Thom »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #23 Gepost op: 03 augustus 2021, 17:18:35 »
[...]en dit juist in een tijd dat men er voor kiest nieuw geplaatste seinen te voorzien van een dikkere paal [...]
Volgens mij is dat, naast aansluit-technische zaken, ook een mechanische kwestie geweest. Ik meen me te herinneren dat de paalvoet dan minder versteviging nodig heeft én beter bestand is tegen rijden met 160 km/u.

Een achtergrondscherm of zonnekap zijn bij seinen langs het spoor twee compleet andere dingen. Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

De zonnekappen zijn bedoeld om valse seinen te voorkomen door instralend licht. Daar zou ik zelfs bij LEDs niet te licht over denken: sommige types vertonen een pittige kleur-reflectie als de zon er onder de juiste hoek in valt. Als er nog een spreidlens voor zit, zal dat effect erg meevallen, maar dat weet ik niet.
Thom, de enige gelijkenis met een echt baanvak is dat er wat rails ligt. In deze opstelling kan je niet kijken vanuit verschillend materieel, laat staan met wisselende snelheden onder verschillende omstandigheden als mist, regen en fel tegenlicht.
Is dit niet gewoon de eerste test om te kijken of het sein voldoet aan licht-intensiteit op diverse afstanden? Het lijkt me dat daar ook normen (liever: wetten) voor zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #24 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:03:54 »
Zoiets lijkt mij ook, je moet ergens beginnen en we kennen de specificaties van wat daar getest word helemaal niet.
Oordelen dat dit dus nooit zou kunnen is dus ook voorbarig.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #25 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:18:22 »
.....Daarnaast mag ik hopen dat een achtergrondscherm ook zeker een anti-verblindingsfunctie heeft mocht de zon bijna recht achter het sein kunnen staan (en dus in dezelfde richting schijnen als het sein zelf).
Zonder achtergrondscherm ga je als machinist dan grote moeite hebben het seinbeeld te lezen.

Een achtergrondscherm is om contrast te krijgen tegenover de achtergrond. Bij een laagstaande zon, ongeveer achter een sein, heeft zo'n achtergrondscherm geen enkel nut, daarvoor is de zon veel te fel.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 19:44:56 door Dwergsein »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2021, 19:47:07 »
....geel = afremmen......

Of snelheid verhogen, het is maar net hoe de seinopvolging is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #27 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:04:25 »
Een achtergrondscherm geeft bv aan of het een voor- of hoofdsein is.
Ik vraag me af hoe belangrijk het is dat een machinist dit verschil kan zien. Het enige verschil is dat een voorsein geen rood kan tonen, maar verder hebben de seinbeelden dezelfde betekenis als van een hoofdsein. En in het donker is het verschil tussen een ronde en een rechte hoek toch al niet te zien.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:38:18 »
Een voorsein is een ander sein dan een hoofdsein en kan dus in bepaalde situaties en bij hetzelfde seinbeeld een andere opdracht geven, of juist niet.
Een machinist heeft wegbekendheid volgens mij, en weet daaruit wat voor seinen er langs het baanvak staan (en nog heel veel meer).
Verder heeft een voorsein 3 witte bakens, die moet een machinist ook wel opvallen.
Naast rood kan een voorsein ook geen geel-knipper of groen-knipper tonen.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 22:00:12 door Dwergsein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:03:39 »
Dat maakt toch verder niet uit? Een voorsein kan geel of groen tonen, en die hebben dezelfde betekenis als geel en groen bij een hoofdsein.