Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS6300 DJH e102 puzzeltocht door orientexpress
Vandaag om 09:20:36
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:18:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door HuubvG
Vandaag om 09:12:05
Roco draaischijf 42615 perikelen door trabiarie
Vandaag om 09:07:23
maastricht-lanaken weer open door RikM
Vandaag om 09:06:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 08:57:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door MOVisser
Vandaag om 08:55:26
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door roco
Vandaag om 08:49:48
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:27:41
NS rangeerbaan Vurendam H0 tp. IV / V door mass am see
Vandaag om 08:21:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:03:19
Roco Maus op de DR5000 door Marcel112
Vandaag om 01:21:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:30:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:13:51
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:01:43
NS 6000 ( in schaal 0) door roadster36
25 januari 2022, 23:53:02
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Seinhuis
25 januari 2022, 23:25:41
Piko NS1100, materieelbespreking door GerardvV
25 januari 2022, 23:25:32
Rondom Charlois door Rondje_HO
25 januari 2022, 23:14:32
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
25 januari 2022, 22:53:59
Overlijden van de "ladingman" Hans Stevens uit Dinxperlo (7-11-2021) door shay59
25 januari 2022, 22:39:56
MB-module: Hielan Ware door Tjalling
25 januari 2022, 22:09:24
Welke modelhuizen zijn dit? door Falcon10
25 januari 2022, 21:46:39
Cubana door Scratchbuilt
25 januari 2022, 21:45:26
Artitec, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
25 januari 2022, 21:26:15
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
25 januari 2022, 21:25:47
Toen en nu door C-rails
25 januari 2022, 21:11:18
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
25 januari 2022, 20:49:57
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Rob Ellerman
25 januari 2022, 20:44:22
Line-up foto's van modellen door Michiel 80
25 januari 2022, 20:38:00
  

Auteur Topic: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?  (gelezen 4608 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3213
Hallo,
Volgend jaar gaat Prorail de boogstralen voor en na station Hoogeveen verruimen ,zodat niet meer afgeremd hoeft te worden tot 80 km/h nu. Ik heb bij Google Earth de boogstraal  ter plaatse gemeten ,en kom uit op ongeveer 300 m .
Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
De verkanting komt ook voor in de formule ,maar hoeveel die is weet  ik niet. (10 cm  b.v.   ? )
Als ik die schat op 10 cm kom ik uit op 250m ,dat is veel te weinig.  >:(
Wie kan hier wat over zeggen ?
De formule luidt : R (m) = V (m/sec ,kwadraat)/ g (zwaartekracht 9,81m/sec2 )x (f+v (verkanting))
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 14:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2021, 19:03:04 »
Gegevens weet ik niet maar ik woon vlak bij de boog van Harderwijk. Die radius is volgens mij ca. 900 m. en daar moeten ze afremmen tot 110 km/h. Verkanting, schreef Enter, is een centimeter of 15.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • Veroniek
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2021, 19:16:07 »
Ik reken met jouw formule 2014 meter uit. Dat komt dus in ieder geval beter in de buurt in vergelijk met de 900 meter bij Harderwijk.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22024
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2021, 19:58:40 »
Ik meet op de kaart een boogstraal van ongeveer 1 kilometer. Bij een maximale verkanting van 15 cm is de ideale snelheid ongeveer 115 km/u. Ze zouden nog wel iets sneller kunnen, dan heb je een klein verkantingstekort maar dat is niet zo erg.
Het probleem zit er in dat er in Hoogeveen treinen doorrijden en andere treinen stoppen. Voor de stoppende treinen is een verkanting van 15 cm toch wel onplezierig veel. Dus ik denk dat ze streven naar een kleinere verkanting.

Bij Hoogeveen is zo te zien nog wel ruimte om de bogen aan te passen, maar de fameuze boog van Harderwijk is inmiddels zo ver ingebouwd dat er weinig meer aan te doen is.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7947
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2021, 20:34:12 »
Heb het volgende gevonden, maar ben geen kei in het rekenen. Kijk maar of het jou lukt. https://www.dbnl.org/tekst/minn004natu03_01/minn004natu03_01_0003.php en dan paragraaf 22.


Ook deze tabel gevonden op een wiki-pagina (Eng.)

This table shows examples of curve radii. The values used when building high-speed railways vary, and depend on desired wear and safety levels.


https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_railway_curve_radius
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 20:49:22 door Jeronimos »
Jeroen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2021, 20:51:27 »
Ook in Harderwijk stopt de helft van de treinen, althans die voor personenvervoer. Zit je in een stoppertje vanaf Amf hang je echt wel naar een kant.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3213
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2021, 21:29:45 »
Een kleinere verkanting  is ook beter voor de goederentreinen,
Dat  betekent dan weer dat je een grotere boogstraal moet nemen.
Als men het station met de perrons niet wil verplaatsen , kan men de boog aan de Noordkant ruimer maken ,ruimte genoeg!
Maar aan de Zuidkant kom je midden in een woonwijkje terecht ,zo te zien.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is van de Gemeente Hoogeveen.
Zijn er nergens Prorail tekeningen te vinden over de MER rapportage , want Prorail gaat het tracee  dit jaar  al vrijmaken.
 Latere aanvulling :
 Bij de Gemeente H, kan je veel lezen over de plannen heb ik ontdekt.
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0118.2017BP8095001-VG01

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 21:44:31 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3544
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2021, 11:09:13 »

Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
Ik kan mij niet voorstellen dat een formule als dat ook gebruikt zou kunnen worden bij het spoor waar de situatie geheel anders is met wielflenzen die er al voor zorgen dat een trein niet uit de bocht vliegt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22024
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2021, 12:43:05 »
De belangrijkste reden waarom een trein in het spoor blijft is de tapsheid van de wielbanden. Als je moet gaan vertrouwen op de flenzen, dan zit je al op het randje van ontsporing.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2021, 12:56:10 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af. Vooral de juiste hellinghoek van de flens is hierbij zeer belangrijk en voorkomt het oplopen van het wiel tegen de spoorstaaf.

Maar hoeveel is de tijdswinst voor deze zeer kostbare spoorwijziging te Hoogeveen, naast het gunstige effect op de energierekening op de langere termijn ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22024
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2021, 13:19:44 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af.
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig. Ik heb dat lang geleden eens gedemonstreerd op een beurs.  In bogen wel, maar de vraag is hoe ver je gaat. Als de flens oploopt tot voorbij de afronding tussen flens en loopvlak, dan gaat het echt mis.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2021, 17:01:20 »
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig.

Toch zou ik niet graag in zo'n trein stappen. Ook al was het spoor kaarsrecht van A naar B.
 8)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2021, 19:35:23 »
Of je moet op zoek zijn naar wat spanning tijdens je treinreis...... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1326
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2021, 19:41:23 »
Bij 160 km/h (= 44,4 m/s) en 100 mm wordt de boogstraal 1120 m.
Bij 200 mm wordt de boogstraal 800 m.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3213
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2021, 19:59:19 »
Dank je wel, Martin.
Dat is het antwoord op mijn vraag.  (y)
Groeten ,
Peter,die ooit in een militaire trein voor Harderwijk heeft stil gestaan ,helemaal scheef in de boog !
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.